• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Armoede: leasebak is in Europa steeds vaker tweedehands

Auteur: jaapiyo, gepost 11 mei 2024 om 18:21 – 31 Reacties

G30

Zelfs leasetijgers rijden in Europa steeds minder vaak een dikke nieuwe auto. Leasebakken zijn in Europa namelijk steeds vaker tweedehands.

Het wagenpark in Nederland gaat flink gebukt onder draconisch anti-auto beleid van de (nog steeds) gevestigde partijtjes. Het is nu officieel het oudste van van West-Europa. Behalve eigenaren van windparken, kan niemand in Nederland nog een nieuwe auto kopen. En zelfs als het wel kan: het is zo kneiterduur met de CO2 taks om een normale ICE te kopen, dat je een dief van je eigen portemonnee bent. Dan beter een jonge Duitse premium blepper importeren.

Maar goed dat geldt voor de private autokopers. Hoe zit het met de leaserts? Zij krijgen toch nog wel gewoon een splinternieuwe Tesla Model 3 onder het junior sales manager achterwerk? Mwah, lang niet altijd meer, zo blijkt uit data van wagenparkbeheerder Arval.

Nu klinkt Arval als een bedrijf dat vuilnis ophaalt en recycleert, maar het is in Europa een enorme speler op het gebied van fleetsales en een dochter van BNP Paribas. Dus men spreekt voor eigen parochie. Desalniettemin, cijfertjes zijn tot op zekere hoogte cijfertjes.

Arval claimt dat 29 procent van bedrijfsvloten in Europa inmiddels ook okkazies heeft. Nog eens 38 procent van vlootbeheerders zou overwegen tweedehands auto’s op te gaan nemen in bedrijfsvloten de komende drie jaar. In sommige landen is dit proces al een stukje verder gevorderd. In Het Verenigd Koninkrijk hebben 54 procent van de bedrijfsvloten al okkazies. Daar spreekt men over de hippe term Re-Lease.

Volgens Arval worden de tweedehands leasebakken vooral ingezet waar de auto’s echt dienen als gebruiksvoorwerp. Dus in deel-vloten of voor functies waar de auto daadwerkelijk essentieel is. Als de auto van de zaak meer een extra beloning is voor de werknemer, is de ‘nieuw’ factor nog wel belangrijk.

Nu is het natuurlijk allemaal wel begrijpelijk in zekere zin. In hoeverre auto’s nog beter zijn geworden de afgelopen jaren, kan je betwisten. De nieuwe BMW 5-Serie is een stuk minder dan de voorganger bijvoorbeeld. Partikelfilters en EU black boxen zijn nou ook niet meteen redenen om nieuw te kopen. Ouder is vaak beter, leuker en fijner. Want minder belast met software waardoor de motor te arm loopt en de versnellingsbak opschakelt bij 900 toeren per minuut. Daarbij dus ook nog een mindere inbreuk op je privacy.

Dus in praktische zin, snappen we het allemaal wel. Aan de andere kant, is dit natuurlijk ook een keihard teken van economische achteruitgang door de hele EU. Of Jan Modaal een nieuwe auto kan rijden, is immers toch een soort maatstaf voor hoe goed het gaat met onze (reële) welvaart. Arrenmoede dus. Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Nederlanders pakken vaker de auto
    Nederlanders pakten weer vaker de auto
  • Verkoop tweedehands elektrische auto’s keldert
    Niemand wil een tweedehands elektrische auto
  • Maruti Suzuki Tour H1
    Slechte en onveilige auto's moeten terugkomen
  • Europa is te laat met EV's, Nederland kansloos voorop

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, lease, onderzoek

Vorig bericht: « Ford probeert klanten Tesla te verkopen?
Volgend bericht: Net als Joost Klein werden deze 9 topauto’s gecanceld »

Lees Interacties

Reacties

  1. tommycooker zegt

    11 mei 2024 om 18:28

    Is goedkoper. En het gaat uiteindelijk over de keiharde euro’s en economische levensduur. En blijkbaar betekent dat bij Arval dat 29% okkazie leaserts zijn. Ook voor private lease aantrekkelijk trouwens.

    Login om te reageren
  2. JelmerS zegt

    11 mei 2024 om 19:09

    Zou goed zijn voor de restwaardes

    Login om te reageren
  3. werf76 zegt

    11 mei 2024 om 19:19

    Verdwijnen leaseauto’s niet gelijk over de grens

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      12 mei 2024 om 09:38

      Er zijn bedrijven die alleen maar ex lease verkopen. LeasePlan heeft zelfs onder haar eigen naam een occasion centrum

      Login om te reageren
  4. slickrick zegt

    11 mei 2024 om 19:36

    Maatstaf voor de welvaart en stand van de economie is het aantal dames die op parkeerplaatsen staat te wachten op truck chauffeurs……is altijd zo geweest

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      11 mei 2024 om 22:52

      Hihi…

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      11 mei 2024 om 23:13

      Maar…staan er dan meer als het goed gaat (en er meer klandizie is), of als het niet goed gaat en…

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 mei 2024 om 10:16

      Met wat glijmiddel regelen de vrachtwagenchauffeurs dat onderling, veel goedkoper!

      Login om te reageren
  5. Stefje zegt

    11 mei 2024 om 20:06

    Hoge rentes en weinig echte aanbiedingen. Ook waar ik werk gaan we over op 2e hands leaseautos. Matig dat je de nieuwprijs moet bijtellen, maar voor ons geldt gelukkig wel dat alle voorgaande regels wegvallen; geen pk beperking meer (was 200pk exclusief evt hybride aandrijving bij diesel, benzine mocht sowieso niet) en niet perse een sedan of station meer. Een suv mag nu ook. Collega’s azen al op RSQ3’tjes en SQ5 diesels. Ik twijfel nog wat ik wil gaan doen.

    Login om te reageren
    • timdawg zegt

      12 mei 2024 om 05:00

      Die dingen zitten nieuw rond de ton, dus dat zal een bijtellingen geven van iets meer dan €1000 netto?
      Jij zit zeker in de IT?

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        14 mei 2024 om 23:57

        Ik zit in Duitsland. Als je niet te ver weg woont van je werk 1% bijtelling per maand ongeveer. Is 450 netto per maand voor een auto van een ton. Dat lukt je in NL never nooit niet voor een leuke auto.

        Login om te reageren
  6. LoutervanPlezier zegt

    11 mei 2024 om 20:11

    Het is eigenlijk heel slim en mooi, dat auto’s ook als tweedehands een leaseauto kunnen zijn, het bevordert de circulaire consumptiemaatschappij en laat zien, dat auto’s prima langer meegaan.
    Ik ben zelf een ’tweedehands’ autoverhuurhandel aan het opzetten en ik zie erg veel leuk spul in de autohandel, dat in aanmerking komt. Het is voor de verhuur van auto’s voor minderbedeelden en met een deel goeddadigheid voor de aller armsten, zodat zij ook af en toe een auto kunnen huren, of mee kunnen krijgen, om zo toch mobiel te blijven voor familiebezoek, een dagje uit, of ziekenhuisbezoek. Het is nog wel een heel werk om het georganiseerd te krijgen, maar uiteindelijk komt het goed. Ik zit nog in de opstartfase, dus er moet nog veel werk verzet en verricht worden, maar het gaat goed komen.

    Login om te reageren
    • BlauweVolvoS40 zegt

      12 mei 2024 om 20:22

      Mooi initiatief

      Login om te reageren
  7. waterisnat zegt

    11 mei 2024 om 20:13

    Tja, collectivisme, ook de huidige deugrovende bureacratisme versie, leidt altijd tot brede armoede, steeds minderde vrijheid en uiteindelijk tot oorlog. Telkens weer. Omdat de losers zich niet aan de spelregels willen houden en “gelijke uitkomsten” eerlijk vinden (de spelregels breken is namelijk eErLIjk in de upside down wereld !?!!).
    Mooier kunnen we het niet maken.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      11 mei 2024 om 22:59

      Bureaucratisme, deugroven, minderde en collectivisme kan ik nu al wegstrepen van het wekelijkse autoblog weekend wappie bingo! Bedankt, en het is nog geeneens zondag!

      Login om te reageren
      • waterisnat zegt

        12 mei 2024 om 11:16

        De eeuwige projectie blijft fascinerend en tegelijk treurig.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 mei 2024 om 10:24

      Mooie woorden maar het blijft natuurlijk rechtse priet praat. Het ging na de oorlog heel lang heel goed met Nederland, precies de tijd van collectivisme en socialisme. Dat het nu voor een groot deel van de samenleving toch steeds wat minder lijkt te gaan valt niet toevallig samen met een paar decennia waar rechts individualisme steeds meer de overhand heeft gekregen.

      Login om te reageren
      • dakarbemo zegt

        12 mei 2024 om 12:36

        bah geen feiten verspreiden Mashell. De ophitste onderbuik weet de WAarHeIJD.

        Login om te reageren
  8. Robert zegt

    11 mei 2024 om 20:24

    “Ik ben zelf een ’tweedehands’ autoverhuurhandel aan het opzetten.”
    @loutervanplezier: Jij bent goed bezig.
    @redactie: dit schreeuwt om t.z.t. een video reportage van een van de Autoblog redacteurs.

    On topic: wat de reactie hierboven ook al aangeeft, dit bevordert de circulaire consumptiemaatschappij en laat zien dat auto’s prima langer meegaan. Dat wij in Nederland het oudste wagenpark van Europa hebben, danken we aan het feit dat we dankzij de apk (die heus niet zaligmakend is) al enkele decennia het kaf van het koren hebben weten te scheiden, en daardoor ook relatief lang met onze auto’s kunnen doorrijden. En nu de aanwas van EV’s stokt omdat het aanbod groter is dan de vraag, ons elektriciteitsnet zoveel laadpalen niet aankan en de schaarste aan ICE aangedreven occasions aanhoudt, zal ons wagenpark nog wel even ‘oud’ blijven.

    My educated guess: net als destijds tijdens de bankencrisis: met de vele onverkochte voorraden nieuwe auto’s in gedachten lobbyde de RAI en de BOVAG (samen met hun EU geestverwanten) voor een sloopregeling voor oude auto’s “omwille van het milieu”, wat onder de streep vooral neerkwam op een gigantische kapitaalvernietiging en een nauwelijks ‘vergroenend’ effect op het wagenpark. Nu de haven opslagterreinen opnieuw weer langzaam vol lopen met (dit keer elektrische) auto’s die niemand wil (of kan) kopen, geef ik je op een briefje: deze geschiedenis gaat zich vanzelf nog wel weer herhalen.

    Login om te reageren
  9. RooieRick zegt

    11 mei 2024 om 22:49

    Geen idee wat een blepper moet voorstellen. Gebruik normaal Nederlands, dat leest veel beter.
    Het leasen van tweedehands lijkt mij prima, we kopen toch ook tweedehands auto’s?

    Login om te reageren
  10. a_buis zegt

    11 mei 2024 om 22:59

    Iedereen wil toch een ervaren maagd? Dus… kiezen, ‘t een of ‘t ander.

    Login om te reageren
  11. potver7 zegt

    11 mei 2024 om 23:22

    Tsja, waarom ook niet. De tijden dat een auto na een jaar of 5-6 of hooguit anderhalve ton aan kilometers echt wel op was, ligt al een tijdje achter ons.

    En ik vind het nog steeds veel te makkelijk om de overheid maar gewoon overal de schuld van te geven. Fabrikanten en importeurs hebben ook gewoon zitten pitten. Ze hadden Tesla nodig om wakker geschud te worden mbt electrische aandrijving, en ze vinden het nog steeds veel makkelijker om te grote, te zware auto’s te bouwen. Dan kun je wel mopperen op overheden die belastingen heffen op vervuilende modellen, dat is de enige manier om fabrikanten nog een klein beetje in het gareel te houden.
    Als importeurs al die miljoenen die gestoken zijn in glazen verkooppaleizen hadden besteed in een wat ruimer portfolio, had de wereld er ook anders uit gezien.

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      12 mei 2024 om 00:28

      Heeft Tesla de andere fabrikanten wakker geschud of juist de overheden dat EV’s wel werken waardoor deze ander beleid gingen maken?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 mei 2024 om 10:30

      Het zijn niet de importeurs die de glazen paleizen betaald hebben. Overigens hoef je niet zo onder de indruk te zijn van die panden. Het zijn eenvoudige relatief goedkope glazen dozen op A1 lokaties die hun waarde behouden en waarvoor we nauwelijks afschrijving betaald hoeft te worden.
      Dat zouden we hier op een auto site toch moeten weten, dat wat je niet hoeft af te schrijven ben je niet kwijt. Daarom kan een BMW goedkoper te rijden zijn dan een Dacia.

      Login om te reageren
      • LoutervanPlezier zegt

        12 mei 2024 om 17:09

        Maar juist een Dacia behoud ook zijn waarde, omdat die al niet te hoog is, maar praktisch niet minder waard wordt door zijn functionaliteit en nuttigheid.

        Login om te reageren
  12. tristan25 zegt

    12 mei 2024 om 02:47

    Dat nieuwe auto’s minder rijden ben ik het niet mee eens. Mijn 550e vind ik 10x beter rijden dan mijn 545e van hiervoor, vooral minder stuiterig en meer geschikt voor lange ritten.

    Login om te reageren
    • BMWbankier zegt

      12 mei 2024 om 07:58

      Zonde, vorige model is kwalitatief veel beter, mooier en rijdt echt wel beter. De nieuwe is veel te groot en lomp geworden om over materiaalkeuzes maar niet te hebben.

      Login om te reageren
      • probono zegt

        12 mei 2024 om 09:23

        Helemaal mee eens @tristan25 Ik betwijfel of jaapiyo überhaupt ooit in een recente 5-serie zelf heeft gereden eerlijk gezegd, laat staan dat hij een rij-ervaring heeft opgedaan in de i5. Misschien leest het allemaal anders niet zo lekker weg.

        Login om te reageren
  13. Lynkesoep zegt

    12 mei 2024 om 07:38

    En wie bouwt al die tweedehands auto’s dan? Op een gegeven moment zijn er te weinig nieuwe auto’s en wordt tweedehands net zo duur. Hadden we dat met corona niet ook??

    Login om te reageren
  14. RutgerK zegt

    12 mei 2024 om 10:46

    Andere bijtellingsregels dan voor tweedehands auto’s. Waarom zou je de nieuwwaarde bijtellen vorlor een auto van 5 jaar oud?

    Login om te reageren
  15. mashell zegt

    12 mei 2024 om 19:24

    Dus de startende zelfstandige least een gebruikte wagen. Dat klinkt verstandig.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North