Vorige keer hebben we al medegedeeld welke Zagato ontwerpen nogal het netvlies wisten te tarten. Nu is het tijd om een de mooiere exemplaren te bekijken!
Alfa Romeo 155 TI.Z Sperimentazione Strada
Ja, er waren snelle Alfa 155’s. De Q4 met zijn Delta Integrale aandrijflijn en de V6 waren zeker niet te versmaden. Maar er was geen echte straatversie van de DTM racer. Zagato bracht daar deels verandering in door een bodykit te ontwikkelen voor de 155, welke wel wat leek op de DTM auto van onder meer Nicola Larini. In Japan werd er een bedrijfje opgericht (Z Automobili) alwaar er 26 stuks zijn geproduceerd. Onderhuids moest je wel zelf de boel oppeppen, want hij ging geen streep harder dan de gewone 155.
O.S.C.A. 1600 GT
Kleine introductie betreft dit edele merk. De gebroeders Maserati waren de oprichters van de gelijknamige sportwagen fabrikant. De Familie Orsi nam een groot aandeel in de firma in 1937 en in 1947 besloten de broers om (weer) hun eigen merk op te richten: O.S.C.A. De Maserati’s werden te lomp, zwaar en niet puur genoeg, dus gingen de broers voor hen zelf aan de slag. De 1600 GT is een voorbeeld van de zeldzame pareltjes die de fabriekspoorten in Bologna hebben verlaten.
Fiat 8V Elaborota Berlinetta (1953):
Sommige Zagato ontwerpen zijn mooi, maar toch ook even wennen. Dat is niet het geval met de 8V Elaborata. Vanuit elke hoek is dit gewoon een beauty. De gewone 8V was al bijzonder, maar er werden een aantal 8V’s gestuurd door coachbuilders (Vignale, Ghia) die er hun eigen carrosserie op zetten. 30 daarvan kwamen bij Zagato terecht. De techniek is ook bijzonder: een 2.0 liter V8 met een blokhoek van 70 graden. Toch wat anders dan een Twin Air. Uit de tijd dat Fiats zeer bijzonder waren.
Ferrari 250 GT Berlinetta ‘Tour de France’
Vroeger kwam het vaker voor dat carrossiers bijzondere sportauto’s voorzagen van een nóg bijzondere koets. Was de 3Z niet echt een succes, deze GTZ was dat wél. Er zijn er twee gebouwd, waarvan de Tour de France de mooiste is in het Lancia blauw met een wit dak. Naast mooi waren de auto’s ook nog eens erg snel: er werden diverse successen mee behaald op wegraces.
Aston Martin DB7 Zagato
Jazeker, de Zagato versie van de DB4 is de absolute topper, maar de DB7 is absoluut niet te versmaden. Begin 2000 ging Aston Martin opnieuw met Zagato in zee. Het design is zeer gewaagd, maar absoluut de moeite waard, mits men niet achteraf er zelf aan gaat knutselen. Met name het dak en glaspartij achter zijn beeldschoon. In elk geval heb je niet meer de achterlichten van een Mazda 323 F op je Britse bolide. Er werden er 99 van gebouwd. Later kwamen er nog 99 open versies op een ingekort chassis, de AR-1. Ook werd de motor iets opgepept en het onderstel flink verbeterd.
Perana Z-One
De Zuid-Afrikaanse automarkt is een opmerkelijke. Naast unieke uitvoeringen van de Golf en Corolla worden er ook sportwagens gebouwd. De Perana Z-One is een moderne interpretatie van de Cobra. De bouwers van dit project, Superformance staan bekend als de beste Cobra (en GT40) replica bouwers in de business. Er schijnen al productieplannen te zijn sinds 2009, maar dat wil nog niet helemaal van de grond komen. De auto is al gereïncarneerd in 2012 als AC 378 GT Zagato. Technisch gezien deelt de auto de beste onderdelen met een Corvette C6: motor (LS6 of LS7) en transmissie. De ophanging is uniek en ontwikkeld in samenwerking met Bilstein en Eibach.
Cadillac NART:
Luigi Chinetti had het verkeerd door de Ferrari 3Z te bouwen, met name als je bedenkt welke auto ze er voor hebben opgeofferd. Dat Chinetti ook goede ideeën had bleek uit het feit om de Cadillac NART te ontwikkelen. De basis was een Cadillac Eldorado, welke in zijn vijfde generatie gigantisch grote motoren had, gekoppeld aan voorwielaandrijving (!). De motor werd in het midden geplaatst en de transmissie omgekeerd. Hierdoor ontstond een vierzits sportwagen met middenmotor. Zagato was verantwoordelijk voor het koetswerk.
Lancia Flavia Sport Zagato:
De inbreng van waarde collega @Dizono. Naast het feit dat de F40 en Tatra 411 zijn favoriete auto’s zijn, koestert hij heimelijke gevoelens jegens dit juweel op wielen. Het gerucht wil dat hij de foto van zijn vriendin in zijn portemonnee heeft vervangen voor een plaatje van deze bijzondere Flavia. Niet te verwarren met een omgekatte Chrysler.
BMW Zagato Coupe
De BMW Z3 coupe was bijzonder, de Z4 Coupe was zelfs mooi te noemen. Van de tweede generatie Z4 is er nooit een Coupe geweest. Omdat de Z4 een klapdak had, zou een coupe overbodig zijn. Zagato bewees dat dat niet helemaal het geval was. De gewone Z4 is zeker geen lelijke auto, maar mist misschien wat spieren. Dat werd met de Zagato versie helemaal recht gezet. Ook kwam er een echte open versie, zonder dak. Beide waren echter een styling studie, helaas.
Aston Martin DB4 GT Zagato:
Misschien wel de meest geslaagde van het stel, sowieso de duurste. De DB4 was absoluut geen lelijke auto, maar was wel een beetje bedaagd en miste een klein beetje ‘schwung’. Bij de DB4 is dat precies goed aangepakt, zonder te ver door te schieten. Een meesterwerk van Ercole Spada. Er zijn overigens ook DB4 GT’s die níet door Zagato gebouwd zijn. Een echte DB4 GT Zagato is zeldzaam: er zijn er 19 van gebouwd.
Alfa Romeo Giulia TZ:
Nogmaals een meesterstukje van Ercole Spada. De naam Tubulare Zagato betrof het buizenchassis waarop de auto was gebouwd. De Giulia TZ was een zeer licht (650kg!) en compact model met een klein maar venijning vierpittertje. Dankzij de uitgekiende stroomlijn met Kammtail was de TZ niet alleen erg fraai, maar ook zeer snel.
En dan nu de vraag: welk Zagato ontwerp is jouw favoriet? Of zijn we er tóch eentje vergeten? Laat het weten in de comments!
granlusso zegt
Aston Martin V12 Zagato!
camber24 zegt
@granlusso: da’s gewoon pure porno, wat je nu zegt
lotuselises2 zegt
@granlusso: Eens!! Doet niet onder voor de klassieke ontwerpen. Zagato’s zijn bijna allemaal tijdloos. Zelfde vind ik van Carrozzeria Touring overigens. Zou ook eens een mooi artikel aan gewijd kunnen worden (of heb ik die inmiddels al gemist?)
willeme zegt
@lotuselises2: Wordt aan gewerkt: houd AB in de gaten ;-)
henkhupelschoten zegt
@lotuselises2: Is al aangevraagd!
SpiderIV zegt
Geen allermans vriendjes maar oeff wat mooi en apart zijn die ontwerpen toch!
(deze studio zal niet snel een 0000 ontwerpen ;-) )
subaru555 zegt
100 DB4 Zagato’s?! 19 zijn het er, originele plan was 25
willeme zegt
@subaru555: Thanks! Is gefixt! Van de DB4 GT zijn er in totaal 100 gebouwd, waarvan 19 exemplaren een Zagato.
rocky zegt
Yep, ik zou ze allemaal willen doen…. ehm.. hebben!! (jeetje… zat ik toch net op een andere website… ik heb echt een borrel en een bril nodig!)
Maar even zonder gein: echte mooie designs als je het mij vraagt!
maurits123 zegt
Oneens, heb nog nooit een mooie Zagato gezien.
patrick zegt
@maurits123: serieus? Gelukkig hebben wij verschillende smaken! Ik ben wel benieuwd waarom je zagato’s niet mooi vindt.
kapiteinaudi zegt
Waar is de Maserati A6G 2000?
OT: Heel soms komen er iets minder goed gelukte ontwerpen uit de Zagato stallen, maar meestal zijn ze toch bloedmooi.
lekkerlinksrijden zegt
De DB4 zagato is mijn favoriet. Mooie lijnen in die auto. En zoooooo exclusief
patrick zegt
Zagato, 1 van mijn favoriete carroserie bouwers ! Ook zagato heeft een stel misbaksels gemaakt, maar dat neem ik voor lief. Zij tonen tenminste lef. Weet iemand of er documentaires / interviews over zagato zijn? Zo ja, zou ik graag de link willen
camber24 zegt
@willeme weer zo’n heerlijk artikel van je, thanks. Je lijkt echter wel vaak voor niet een top 10 maar een top 11 te kiezen. Is daar een reden voor?
9000cse zegt
@camber24:
Laat ik een poging wagen: Gewoon omdat het kan…………..
willeme zegt
@camber24: thanks! Het aantal is zoals het uitkomt. Van de lelijke Zagato’s hadden we er 11, dus moest dat van de mooie ook lukken ;-). Had zelfs een top 20 kunnen worden. Dus nee, ziet verder geen gedachte achter ;-).
Shenkie zegt
Echt een verrijking voor het straatbeeld! (relatief want ja handjevol exemplaren).
Het mooiste is dat Zagato zowel hele mooie als lelijke creaties heeft voortgebracht. En uiteindelijk is dat veel leuker en interessanter dan alle eenheidsworst!
patrick zegt
@Shenkie: je haalt de woorden uit mijn mond
patrick zegt
Deze is ook prachtig, tevens ook een zeer mooi filmpje:
http://youtu.be/TC4KTUA7lcw
schreute01 zegt
De mooiste: de DB4 Zagato. En de allerlelijkste staat er gelukkig niet bij: de Nissan Stelvio Zagato!
willeme zegt
@schreute01: De Autech Stelvio Zagato staat inderdaad in dit lijstje vermeld!
schreute01 zegt
@willeme: verdomd. Mooi lijstje!
norge zegt
En de 8V werd zo genoemd omdat Fiat dacht dat de Amerikanen patent op V8 hadden..Als tiener ooit in de Auto Select gelezen dus dan is dat waar..Op zijn Italiaans Otto vu..De auto maakte diepe indruk..
woot zegt
@norge: Wat gaan die plusjes toch allemachtig snel bij jou…
-edit: dat krijg je als je de juiste internetvriend hebt-
desjonnies zegt
@woot:
Hij is dan ook bijzonder spitsvondig en sympathiek !
En Hyundai fan !
lekbak zegt
@desjonnies: Doet me denken aan de methode van geert wilders. Roept altijd het zelfde, op een iets andere manier. En wat hij telkens roept is ’toevallig’ dat wat het grote publiek wil horen. Terwijl het inhoudelijk geen reet voorstelt.
norge zegt
Ik heb alleen maar juiste vrienden..
moveyourmind zegt
Ik mag de stijl van Zagato wel. Lekker controversiële ontwerpen, waar je meestal wat vaker naar moet kijken om ze te gaan waarderen.
Bovenstaande modellen zijn stuk voor stuk meesterwerkjes, maar de Alfa Romeo 155 springt er tussen uit. Misschien niet het meest spectaculaire ontwerp, maar wel een auto die van een vrij normale sportieve sedan omgetoverd is in een dik racemonster om je vingers bij af te likken…
Over Alfa Romeo gesproken, de SZ Zagato hoort wat mij betreft in het lijstje van bijzondere Zagato-ontwerpen thuis. Al ben ik er na al die jaren nog steeds niet uit of ik de SZ nou bijzonder mooi vind of dat hij mooi is omdat hij bijzonder is. Maar een begeerlijke auto is ‘het monster’ hoe dan ook.
stradale888 zegt
@moveyourmind: Dat de SZ niet in het lijstje staat is omdat het geen ontwerp van Zagato is. De Z in SZ staat wel voor Zagato, maar de auto werd er alleen gebouwd. Het ontwerp was van Alfa zelf.
Joel_D zegt
De 155 is trouwens ook ontworpen door Ercole Spada! Fantastische auto’s heeft die man ontworpen.
E550 zegt
@joel_d: heerlijk inderdaad. Waar zijn ze allemaal gebleven? Vroeger eind 90′ zag je ze regelmatig. Nu zie ik er 1 of 2 per jaar.
Joel_D zegt
@e550: Ze zijn snel verdwenen inderdaad. Ik ben daar ook een beetje schuldig aan, want die van mij staat al een tijdje stil in de garage. Ik rij nu een 75 TS en 2 auto’s op de weg houden wordt iets te veel.
donvinnie zegt
Pohh de BMW Zagato coupe, wat een beauty.
z3coupe zegt
Ik mis mis toch wel de Fiat 500 zagato ook jammer dat ie nooit in productie genomen is
rufctr01 zegt
Wat ziet de Alfa 155 er gaaf uit!
klaasjevaak zegt
Als iedereen voor de AM gaat, doe mij dan die Fiat maar. Wat een schoonheid!
norge zegt
@klaasjevaak: Dan zal je er toch met mij om moeten vechten…
klaasjevaak zegt
@norge: Jij hebt al een mooie Hyundai :)
norge zegt
LOL..
Edge zegt
Wat mij betreft is de Maserati Mostro een van de mooiste Zagato’s ooit gemaakt. Zeg nou zelf, hier krijg je toch een harde automotive plasser van?
Citrofiel zegt
@Edge: Die had voor mij zeker in het lijstje gemogen!
biohazardracer zegt
Die Alfa 155 ? die zou ik toch wel heel graag willen hebben!!
Dutchdriftking zegt
@biohazardracer: zo en hoe!???
giulio zegt
Als je het over echt bijzondere auto’s hebt, dan hoort die alfa 155 uiteraard niet in de lijst. Dat is een huis, tuin en keuken model, de aanpassingen zijnlater gewoon in serie uitgevoerd als de facelift. Heeft niets met het bijzondere karakter van het ontwerp huis te maken. Ook valt het een en ander te vertellen over Ugo, de oprichter die verantwoordelijk was de meer evenwichtige en elegante eerdere periode en Elio, de zoon, die meer kunstzinnig tijdperk inluidde, (fluoreserie) In de lijst horen zeker een alfa 6c 1750 Zagato, Ferrari 166 panoramico zagato, maserati a6g cs zagato http://www.influx.co.uk//wp-content/uploads/2010/07/1955maserattia6g-54brlntt07.jpg,
giulio zegt
En als je trouwens voor een prikkie een echte zagato wil oppikken dan kan je voor +/- 30k al een Alfa Romeo 1300 (of 1600) Junior Zagato oppikken. Zinderend mooi en redelijk eenvoudig en bereikbare techniek (alfa 105, nord).
Maar daar weet @dizono vast wel meer over te vertellen, die zat wel eens op het alfaspeed forum? Begreep ik dat goed?
talladega zegt
Ik mis die ene Zagato waar ook nog een Nederlands tintje aan zit.
De in mijn ogen bloedmooie en serieus goed rijdende Lancia Zagato Hyena.
Een Delta integrale in een prachtig Italiaans maatkostuum.
mercedesclk350 zegt
Die 155, behalve dat ie best mooi is, is toch gewoon een ontwerp van Alfa zelf met wat “tweaks”?
Overigens vind ik die BMW toch wel leuk, ik mis de AM V12 Zagato!
willeme zegt
@mercedesclk350: klopt helemaal. Het resultaat mocht er zeker zijn, ons inziens. Daarbij: de 155 is mede ontworpen door Ercole Spada, verantwoordelijk voor vele Zagato ontwerpen. Cirkel is dan weer rond ;-).
eaudi zegt
Allemaal kenners hier? Tijd voor de Flaminia Sport! Die is mooier dan de meeste modellen uit de top van Autoblog en hier nog niet genoemd.
Maar dat is uiteindelijk kwestie van smaak.
erwh zegt
Die 155 is er echt met de haren bijgetrokken. Leuke auto hoor, maar hoort absoluut niet thuis in dit rijtje.
maho90 zegt
Dan ga ik toch voor de osca. Wat een beauty!
Alfarobert zegt
Ik had een Alfa 75.Kon door omstandigheden(erfenis)over op de 156 die ik nu heb.Altijd blij geweest dat ik de 155(die m’n kameraad had) heb kunnen overslaan.Die vond ik juist niet zo mooi.Onderste foto staat de TZ1 maar de TZ2 is nog mooier en er zijn er maar 12 van gemaakt.
desjonnies zegt
Waarom krijg ik nou geen droge mondhoeken van de meeste van zijn creaties, voor mijzelf springen er alleen maar de voor de hand liggende 2 stuks uit : de AM DB4 Zagato en de Alfa Giulia TZ.
Nummer drie voor mijzelf is deze, destijds best betaalbaar :
http://www.houtkamp.nl/wp-content/uploads/2014/07/Alfa-Romeo-Zagato-06.jpg
hans75 zegt
Ik mis de Alfa Zagato TZ2… vervolg op de TZ1 die hierboven staat, anders en nog exclusiever…
Calimero zegt
Dit rijtje van de genoemde auto’s met foto:
O.S.C.A. 1600 GT
Fiat 8V Elaborota Berlinetta (1953):
Ferrari 250 GT Berlinetta ‘Tour de France’
Aston Martin DB4 GT Zagato
Alfa Romeo 155 TI.Z Sperimentazione Strada een lekker dikke auto maar mooi vind ik hem niet.
henk3 zegt
Prachtig lijstje, maar ze zijn niet allemaal de mooiste… Onbekend (want er is er maar eentje van) is de Bristol GT407 zagato, in hetzelfde jaar gepresenteerd als de DB4GTZ, vrijwel identieke styling, maar eleganter met de langere wielbasis.