Toen Fiats nog dik waren: de 8V Vignale uit ’53

Auteur: , 19 Reacties

Jazeker, je kijkt naar een oud Fiatje.

Fiat-8V-Vignale

En niet zomaar één, zoals je natuurlijk al had opgemerkt. Dit is de Fiat 8V Vignale. Een prachtige sportcoupé die het Italiaanse merk bouwde in het begin van de jaren 50. Zijn naam heeft-ie te danken aan het feit dat er onder de motorkap een tweeliter V8 ligt. Fiat mocht die term echter niet gebruiken omdat Ford destijds copyright had op ‘V8’. Vandaar dat Fiat de combinatie omdraaide en de auto 8V noemde, ook wel de ‘Otto Vu’.

De V8-motor was ontworpen voor een luxe sedan die het merk in eerste instantie wilde gaan bouwen. Toen dat project afgekapt werd, zag Fiat haar kans schoon de motor in deze prachtkoets te leggen. Het 1996 cc blok levert ongeveer 105 pk gekoppeld aan een 4-traps handbak, goed voor een top van 190 km/u. Heel wat voor die tijd. Verder heeft de auto onafhankelijke wielophanging en werden er verschillende races mee gereden. De 8V won zelfs de Italiaanse GT kampioenschappen van 1954 in de tweeliterklasse.

Het model was echter maar een kort leven geschonken. Tussen 1952 en 1954 zijn er slechts 114 van geproduceerd. De fabrieken moesten na drie jaar ruimte maken voor meer gangbaardere modellen.

Vignale
Het originele coupeetje is ontworpen door Danta Giacosa en Luigi Rapi, twee befaamde Italiaanse ontwerpers, maar de auto die hier op het Concours d’élégance staat, is een Vignale Coupé. Aangepast door de gelijknamige carrosseriebouwer Vignale. Die bouwde in een zeer beperkte oplage vijf varianten van de 8V. Vijf Coupés, een Spider, een Coupé Corsa en tenslotte drie Demon Rouges met een wat agressiever uiterlijk.

Vignale heeft zijn diensten bewezen. Wat een schitterende bak is dit. Het Italiaans design heeft wat Britse trekjes en staat in precies de juiste kleurcombinatie op de foto. Dit exemplaar is in bezit van Nederlander Jan Veening. Check meer foto’s op Autojunk.nl.



19 reacties

Dit is idd heel erg mooi. Pareltje voor Nederland.
Wat een schoonheid zeg! Is een keer wat anders dan een Dolplo
@a3aan: moet zeker een nieuw model zijn die dolplo?
Prachtige wagen, zal vast aardig wat waard zijn.
Ik vind die Alphabet leaseauto van het jaar daarachter ook best mooi.
Deze is Fiat is misschien ”dik” maar absoluut niet mooi. Doe mij maar een nette Multipla.
Pfuh zeker nog nooit een nette Coupé Fiat gezien dan zeker? Dat was waarschijnlijk de laatste dikke Fiat!
Muah, mooi maar toch klopt het niet helemaal, te kleine cabine lijkt het t.o.v romp van de auto.
Wonderschone auto!!
8V Supersonic is trouwens nog mooier!
Werkelijk schitterende auto. Stond onlangs nog in de Autovisie met een verhaal over de historie van de auto. Uit een tijd dat VW nog niks voorstelde. Nu is dat (vind ik dus) helaas andersom…
Inderdaad erg fraaie auto, maar m.i. stond er nog veel mooier spul.
Inderdaad prachtige auto, maar vind persoonlijk de uitvoering van Zagato mooier: http://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:1955_Fiat_8V_Zagato_-_red_-_fvl.jpg
Ziet er beeldschoon uit!
Hoe zit dat met achterlichten? Zijn die gleuven voorzien van lampjes? Moet het van die twee kleine pitjes onder de achterbumper komen?
echte klassieke Italiaanse v8!
Prachtige wagen, heb er gister nog naast gestaan :)
Zonde van de kleur eerlijk gezegd, een lichtere metaalachtigere kleur was een stuk mooier geweest.
Damn wat een gaaf ding! Ergens lijkt het op een hot rod Volvo P1800, maar dan veel stijlvoller.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).