• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toen Fiats nog dik waren: de 8V Vignale uit ’53

Auteur: MrBrown, gepost 22 juni 2014 om 23:16 – 19 Reacties

Fiat-8V-Vignale


Jazeker, je kijkt naar een oud Fiatje.

En niet zomaar één, zoals je natuurlijk al had opgemerkt. Dit is de Fiat 8V Vignale. Een prachtige sportcoupé die het Italiaanse merk bouwde in het begin van de jaren 50. Zijn naam heeft-ie te danken aan het feit dat er onder de motorkap een tweeliter V8 ligt. Fiat mocht die term echter niet gebruiken omdat Ford destijds copyright had op ‘V8’. Vandaar dat Fiat de combinatie omdraaide en de auto 8V noemde, ook wel de ‘Otto Vu’.

De V8-motor was ontworpen voor een luxe sedan die het merk in eerste instantie wilde gaan bouwen. Toen dat project afgekapt werd, zag Fiat haar kans schoon de motor in deze prachtkoets te leggen. Het 1996 cc blok levert ongeveer 105 pk gekoppeld aan een 4-traps handbak, goed voor een top van 190 km/u. Heel wat voor die tijd. Verder heeft de auto onafhankelijke wielophanging en werden er verschillende races mee gereden. De 8V won zelfs de Italiaanse GT kampioenschappen van 1954 in de tweeliterklasse.

Het model was echter maar een kort leven geschonken. Tussen 1952 en 1954 zijn er slechts 114 van geproduceerd. De fabrieken moesten na drie jaar ruimte maken voor meer gangbaardere modellen.

Vignale
Het originele coupeetje is ontworpen door Danta Giacosa en Luigi Rapi, twee befaamde Italiaanse ontwerpers, maar de auto die hier op het Concours d’élégance staat, is een Vignale Coupé. Aangepast door de gelijknamige carrosseriebouwer Vignale. Die bouwde in een zeer beperkte oplage vijf varianten van de 8V. Vijf Coupés, een Spider, een Coupé Corsa en tenslotte drie Demon Rouges met een wat agressiever uiterlijk.

Vignale heeft zijn diensten bewezen. Wat een schitterende bak is dit. Het Italiaans design heeft wat Britse trekjes en staat in precies de juiste kleurcombinatie op de foto. Dit exemplaar is in bezit van Nederlander Jan Veening. Check meer foto’s op Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Deze Volvo XC60 is dik, maar niet té dik
  • Met getunede Audi S3 naar dealer voor onderhoud?
    Met getunede Audi S3 naar dealer voor onderhoud?
  • Aankoopadvies: een dik kanon voor 1 Bitcoin
    Aankoopadvies: een dik kanon voor 1 Bitcoin
  • Rocket Bunny Toyota GR86 is ontiegelijk dik

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

8v, concours-elegance, concours-elegance-2014, Fiat, Gespot, Klassiekers, V8, Vignale

Vorig bericht: « Is deze Rolls-Royce Silver Cloud II een ‘gouwe ouwe’?
Volgend bericht: Truck verliest lading, Britse automobilisten in de puree »

Lees Interacties

Reacties

  1. Kvgorp zegt

    22 juni 2014 om 23:21

    Dit is idd heel erg mooi. Pareltje voor Nederland.

    Login om te reageren
  2. a3aan zegt

    22 juni 2014 om 23:26

    Wat een schoonheid zeg! Is een keer wat anders dan een Dolplo

    Login om te reageren
    • marikoelolo zegt

      22 juni 2014 om 23:31

      @a3aan: moet zeker een nieuw model zijn die dolplo?

      Login om te reageren
  3. mclarenf1lm zegt

    22 juni 2014 om 23:31

    Prachtige wagen, zal vast aardig wat waard zijn.

    Login om te reageren
  4. thomaz zegt

    22 juni 2014 om 23:32

    Ik vind die Alphabet leaseauto van het jaar daarachter ook best mooi.

    Login om te reageren
  5. gash zegt

    22 juni 2014 om 23:42

    Deze is Fiat is misschien ”dik” maar absoluut niet mooi. Doe mij maar een nette Multipla.

    Login om te reageren
  6. rd1991 zegt

    22 juni 2014 om 23:46

    Pfuh zeker nog nooit een nette Coupé Fiat gezien dan zeker? Dat was waarschijnlijk de laatste dikke Fiat!

    Login om te reageren
  7. mmot05 zegt

    23 juni 2014 om 00:35

    Muah, mooi maar toch klopt het niet helemaal, te kleine cabine lijkt het t.o.v romp van de auto.

    Login om te reageren
  8. TheVeenmeister zegt

    23 juni 2014 om 00:43

    Wonderschone auto!!

    Login om te reageren
  9. TheVeenmeister zegt

    23 juni 2014 om 00:44

    8V Supersonic is trouwens nog mooier!

    Login om te reageren
  10. LaLancia zegt

    23 juni 2014 om 09:14

    Werkelijk schitterende auto. Stond onlangs nog in de Autovisie met een verhaal over de historie van de auto. Uit een tijd dat VW nog niks voorstelde. Nu is dat (vind ik dus) helaas andersom…

    Login om te reageren
  11. dondeboer zegt

    23 juni 2014 om 09:18

    Inderdaad erg fraaie auto, maar m.i. stond er nog veel mooier spul.

    Login om te reageren
  12. erwh zegt

    23 juni 2014 om 09:27

    Inderdaad prachtige auto, maar vind persoonlijk de uitvoering van Zagato mooier: http://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:1955_Fiat_8V_Zagato_-_red_-_fvl.jpg

    Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    23 juni 2014 om 09:46

    Ziet er beeldschoon uit!

    Login om te reageren
  14. mout zegt

    23 juni 2014 om 10:11

    Hoe zit dat met achterlichten? Zijn die gleuven voorzien van lampjes? Moet het van die twee kleine pitjes onder de achterbumper komen?

    Login om te reageren
  15. tk97 zegt

    23 juni 2014 om 13:51

    echte klassieke Italiaanse v8!

    Login om te reageren
  16. bofkont zegt

    23 juni 2014 om 16:13

    Prachtige wagen, heb er gister nog naast gestaan :)

    Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    23 juni 2014 om 18:30

    Zonde van de kleur eerlijk gezegd, een lichtere metaalachtigere kleur was een stuk mooier geweest.

    Login om te reageren
  18. mgmgb zegt

    23 juni 2014 om 23:19

    Damn wat een gaaf ding! Ergens lijkt het op een hot rod Volvo P1800, maar dan veel stijlvoller.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North