• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 3 schade-apps bestormen de Nederlandse automarkt

Auteur: sir_smokalot, gepost 28 april 2014 om 18:59 – 10 Reacties

Schade-app


Kleine en grotere aanvaringen in het verkeer kunnen je niet alleen een gedeukt ego, maar ook fysieke deuken opleveren. Deze maand werd een aantal verschillende schade-apps gelanceerd om de Nederlandse automobilist bij de afhandeling hiervan te helpen.

Het gaat om de apps Fixico, Deukweg, en Schadekiek. De laatste bestond sinds begin dit jaar al, de andere twee kwamen er in april (landelijk) bij. Allemaal opereren ze op een redelijk identieke basis.

1. Fixico (link)

Vergelijkingswebsite en boekingsapp. Na schade te hebben gereden kan je je direct mobiel beraden, of later thuis via de website. Hierbij wordt van de autobezitter drie foto’s gevraagd, waarna binnen 24 uur drie offertes binnenrollen, die de auto-eigenaar kan vergelijken op prijs, afstand, service en snelheid. Als het de moeite waard is, met onze dure/veilige auto’s.

Vervolgens kan de eigenaar direct een afspraak boeken via Fixico. Zo koppelt Fixico de autobezitter met schade aan de voor hem voordeligste hersteller. Fixico richt zich hierbij alleen op kleinere, puur cosmetische schades. Elke opdracht wordt door ‘schade-experts’ gecheckt op duidelijkheid en dus of de herstellers hier gemakkelijk een bindende offerte op kunnen geven. Zo niet, dan neemt men eerst contact op met de klant zodat deze zijn opdracht kan aanpassen.

Dekking: 350 schadeherstellers.

2. Deukweg (link)

Deze startup benadert zijn concept met de pitch dat het voor schadeherstellers dé manier om in contact te komen met nieuwe consumenten in een verzadigde markt. Immers, er wordt minder vaak schade gereden op een identieke hoeveelheid herstellers. De spoeling is dus dun, hetgeen ondersteund wordt door de cijfers. Via Deukweg.nl kunnen schadeherstelbedrijven gratis reageren op relevante aanvragen van autoschades in de regio. Je komt dus waarschijnlijk geen Roemeense beunhazen tegen.

Het doel is duidelijk: schadeherstellers in contact brengen met nieuwe klanten die zich steeds vaker online oriënteren.

Dekking: 300 schadeherstellers.

3. Schadekiek (link)

Melden en herstellen. Schadekiek is een smartphone-app waarmee gebruikers, de naam zegt het al, vier foto’s van de schade aan hun voertuig doorsturen waarop schadeherstellers in de buurt deze taxeren. Een soort van ‘raad de schade pro’ dus, waarna je altijd nog kunt bepalen het via de verzekering te spelen, of vast te houden aan je no-claim.

Androidgebruikers hebben er weinig aan, voorlopig is de app er alleen voor de iPhone. Als je op jacht naar meer XM al Ingress’end een paaltje ramt kan je hier verder weinig mee. Ze doen morgen echter wel mee met de ‘launch’ van crowdfundingplatform Kickstarter in Nederland.

Dekking: 350 schadeherstellers.

Conclusie

Hoewel we vermoeden dat de offertes eerder indicatief dan bindend zullen zijn, lijkt het ons een interessante ontwikkeling. Wellicht bieden deze apps de mogelijkheid de volgens sommigen te hoge kosten van schadeherstel te drukken?

Wij hebben, rijgoden als we zijn, zelf gelukkig nog geen ervaring met deze pas gelanceerde apps, maar jullie wellicht wel? Als dit het geval is, deel je ervaring!

Ook interessant!

  • Video: deze auto moet uitgelijnd worden
  • In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
    In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
  • Video: een auto transporteren, zo moet het niet
    Video: een auto transporteren, zo moet het niet
  • Marter sloopt je auto
    Zo voorkom je dat marters je auto slopen

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

app, schade, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Hoeveel baguettes passen achterin deze Peugeot 404 pickup?
Volgend bericht: Video: Nissan GT-R overleeft de Groene Hel niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. exotic zegt

    28 april 2014 om 19:11

    Schadekiek heeft me al eens uit de brand geholpen!

    Echt een aanrader!

    Login om te reageren
    • ossi3 zegt

      28 april 2014 om 19:16

      @exotic: Tijdje terug had mijn vrouw tegen een paaltje aangereden. Had toevallig een tijdje terug Schadekiek geinstalleerd. Heb toen direct een aantal foto’s opgestuurd en snel me bumper laten repareren. Ging erg snel! Idd een aanrader!

      Login om te reageren
  2. Neluz zegt

    28 april 2014 om 19:44

    Oke dus dit is voor mensen die het zo goedkoop mogelijk willen doen waardoor je imitatie meuk op je auto krijgt. omdat de schade in het echt altijd veel beter beoordeeld kan worden dan op een foto…

    Login om te reageren
  3. knipperlichtje zegt

    28 april 2014 om 19:53

    Mooie ontwikkeling, maar ik heb wel 2 bezwaren.

    1. In het logische geval dat de offertes indicatief zijn kan de garage als de auto eenmaal binnen is zeggen dat de schade wat groter is dan gedacht, de bezitter van de auto zal waarschijnlijk akkoord gaan met de nieuwe offerte, omdat de indicatieve offerte ook goed uitkwam. Vervolgens kan de hersteller ‘misbruik maken’ van het vertrouwen van de bezitter en wat meer lucht aan de nieuwe offerte toevoegen

    2. Als dit echt wat wordt krijgen herstellers toch een dagtaak aan het beoordelen van schades die waarschijnlijk toch bij een ander zullen worden gerepareerd?

    Login om te reageren
  4. barbro zegt

    28 april 2014 om 20:28

    “Deze maand werden een aantal…” Werden moet werd zijn: “een aantal” is namelijk enkelvoud #discongruentie.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      28 april 2014 om 20:55

      @barbro: check, ik heb het aangepast!

      Login om te reageren
      • barbro zegt

        28 april 2014 om 21:06

        @autoblogger: goed bezig!

        Login om te reageren
  5. bartw zegt

    28 april 2014 om 21:01

    Je zou zeggen dat dit goede ontwikkelingen zijn, wat het aan de ene kant natuurlijk ook is, maar de gemiddelde consument zal zich hier op blind staren.

    Het is in veel gevallen niet mogelijk om de schade via enkele foto’s vast te stellen en daarnaast moet er ook nog maar op vertrouwd worden dat de consument alles fotografeert. Omdat een inschatting lastig is, zal het indicatieve bedrag niet altijd de juiste zijn waardoor de consument eenmaal bij de schadehersteller toch voor een blok komt te staan.

    Voor de schadehersteller zijn deze apps ook eerder een last dan een uitkomst. Ten eerste kost het heel veel tijd om al die foto’s te beoordelen en daarnaast moeten ze gaan opbieden tegen andere herstellers, wat uiteindelijk zal gaan leiden tot te lage prijzen waar de uiteindelijk de consument de dupe van zal zijn. Die kiest in de meeste gevallen toch de goedkoopste, maar de goedkoopste is niet altijd de beste.

    Indicatief is dit een gigantische aanwinst, echter denk ik dat deze apps op den duur geen groot succes worden.

    Login om te reageren
  6. yorick zegt

    28 april 2014 om 21:06

    Scheelt een top schade bedrijf en ook nog om de hoek ideaal geen app of niets nodig.

    Login om te reageren
  7. thomasvandijk zegt

    28 april 2014 om 21:19

    Vorige week maandag goede ervaring met Deukweg.nl ; had ik niet verwacht gebruik weinig mijn smartphone. Ik had een diepe deukschade aan de zijkant van mijn volvo. Het verbaasde mij dat de prijzen om deze autoschade te herstellen uiteen liepen van EUR 250 tot EUR 600, kortom http://deukweg.nl goede site!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North