• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 5 fabrikanten geven de eerlijkste verbruikscijfers op

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 december 2015 om 11:30 – 48 Reacties

Jaaaag XKR-S


Een dikke chapeau voor Jaguar-Land Rover, zij belazeren u het minst met de opgaven van het brandstofverbruik.

Over de onzinnige NEDC-cyclus en zijn volstrekt wereldvreemde uitkomsten is al heel veel gezegd en geschreven, dus die plaat zetten we dit keer niet meer op. Wel wordt er al lang over een realistischer testcyclus gebakkeleid, en dankzij alle recente emissieschandalen lijkt deze er ook in 2017 al te komen.

Ondertussen stellen enkele grote buitenlandse media die het budget en het personeelsbestand hebben om dit te doen zich pro-actief op, en zijn zelf als voorproefje hierop aan het testen geslagen. Het Duitse Auto, Motor und Sport onderwierp liefst 600 auto’s aan een eigen testcyclus van 275 km lang (combinatie van snelweg, stad, en autoweg), reed hier zo zuinig mogelijk, en publiceerde vandaag de resultaten. Vijf fabrikanten presteren hierin beter dan de fabrieksopgave:

1. Jaguar (-11,4%)
2. Subaru (-6,0%)
3. Infiniti (-5,2%)
4. Porsche (-4,8%)
5. Land Rover (-3,4%)

Valt u iets op aan het bovenstaande lijstje? Juist, het betreft allemaal merken met zware modellen. Stiekem is dit eigenlijk heel erg een schot voor open doel, want iedereen die de materie een beetje volgt weet: hoe groter je motorblok, hoe kleiner de afwijking. Een dikke 5.0 V8 scoort doorgaans in de praktijk redelijk identiek aan de opgaves, terwijl de kleine koekblikjes met de nóg kleinere 2- of 3-cilinder koffiemolen aan boord genadeloos door de mand vallen zodra het gaspedaal met meer dan alleen een fluwelen voetje wordt beroerd.

Aan de andere kant van het spectrum komen we dan ook de volgende merken tegen (afwijking ten opzichte van opgave tussen haakjes):

Peugeot (+ 14,4 %)
Renault (+ 14,3 %)
Fiat (+ 12,8 %).

Lexus en Toyota scoren nagenoeg op de norm, de volgende merken zijn middenmoters: Mazda (+ 2,8 %), Nissan (+ 4,5 %), Hyundai (+ 5,3 %), Jeep (+ 5,4 %), Skoda (+ 5,7 %), Audi (+ 6,3 %), Mercedes (+ 6,6 %), BMW/Kia (beide + 6,8 %) en Seat (+ 7,1 %).

Foto: zuinigheidswondertje Jaguar XKR-S, via autojunk.nl

Ook interessant!

  • Jaguar Land Rover sloopt coronavirus uit het interieur
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • Land Rover Range Rover D350 rijtest

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

brandstofbesparing, Infiniti, Jaguar, Land Rover, lijstjes, nedc, Porsche, Subaru, top5

Vorig bericht: « René van der Gijp: ‘F1 opgelucht dat Verstappen niet won’
Volgend bericht: Lamborghini Huracan N-Largo van Novitec: bellissima! »

Lees Interacties

Reacties

  1. zapp zegt

    15 december 2015 om 11:35

    Even compleet off-topic, excuses daarvoor. De Lamborghini Huracan Superleggera waar onlangs over bericht werd blijkt geen Superleggera te zijn. Wel is het de nieuwe Huracan N-Largo van Novitec Torado. Mijns inziens een vrij goed gelukte verschijning voor tuningbegrippen. https://youtu.be/rYw9S6vU4gw

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      15 december 2015 om 12:14

      @zapp: daar is het knopje tips voor. Rechts boven onder Overig.

      Maar goed om te weten. De grote vraag is natuurlijk nu hoeveel die afwijkt van de verbruiksopgave. Ik gok niet, ik zie namelijk niet waarom die over het verbruik zouden moeten liegen. Ik moet de eerste eigenaar van een lambo nog tegenkomen die daarvan wakker ligt.

      Login om te reageren
      • zapp zegt

        15 december 2015 om 13:01

        @sketcher: Ik weet het inderdaad. Ik heb er ook naar gekeken maar een linkje/knopje voor tips kan ik in de app niet ontdekken.

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 december 2015 om 12:47

      @zapp: Wat @sketcher zegt, even mailen svp :)
      Maar hij staat er op hoor!

      http://www.autoblog.nl/nieuws/lamborghini-huracan-n-largo-van-novitec-bellissima-82730

      Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    15 december 2015 om 11:40

    Infiniti staat er weer.
    Eerst stond ie in het lijstje met duurste modellen onder de 250 pk (door de 3.0 diesel die op 238pk uitkomt); met dus een gigantische opgave aan verwachte CO2’s.
    En ja, ik verbuikt inderdaad minder dan de opgegeven waarden, en ik probeer geeneens zuinig te rijden.

    En daarvoor had ik een 2005 4.2 Audi blok in mn A6. Daar merkte ik dat als ik voorzichtig reed, ik ook makkelijk de opgegeven waarde haalde. Zodra je een paar keer goed gas gaf, red je het bij lange na niet.

    Login om te reageren
  3. gtwillem zegt

    15 december 2015 om 11:42

    Dat ze gemiddeld grotere motoren hebben, absoluut waar. Maar de meeste Jaguars zijn ook viercilinder dieseltjes, dus hoedtik naar Jaguar.

    Voor Subaru vind ik het wel schrijnend, ik heb geen melkvoorkeur maar draag Subaru een warm hart toe. Nu is het altijd al een merk geweest in de marge, maar de afgelopen jaren is het wel enorm benadeeld door de NL overheid: slurptax op basis van CO2 waardoor de auto’s duurder worden. En de volle mep aan bijtelling.

    Neem de STI van het vorige type. Daar haal je met normaal gebruik gewoon 1 op 11 mee. Dan rijd je gewoon vlotjes met het verkeer mee. Ga je je best doen (snel opschakelen, anticiperen, uitrollen) dan kan 1 op 13 ook nog.

    Een kennis van mij heeft het vorige type S3 gehad. In basis hetzelfde concept (viercilinder, turbo, 4WD). 1 op 11.5 als ie echt rustig aandeed, bij normaal gebruik 1 op 10. Dus ongeveer gelijk verbruik, licht in het voordeel van Subaru. (Verbruikscijfers zijn niet 1 op 1 te vergelijken, ik weet het). En toch kostte de Impreza Hatch nieuw in 2012 80 mille, terwijl de S3 dik 20 mille goedkoper was, vanwege het lagere verbruik…

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      15 december 2015 om 11:54

      @gtwillem: Helemaal mee eens, hoe goed zo`n STI ook is, door ons belastingstelsel word verkoop totaal onmogelijk. En we gunnen het ze nou juist zo enorm!

      Login om te reageren
    • marc94 zegt

      15 december 2015 om 12:19

      @gtwillem: dan moet je geen rijk afgestelde prodrive mapping hebben. Wat subaru in Nederland lijdt onder de Co2 taxi halen ze in de VS wel in. Merk staat in de Top 3 kwa betrouwbaarheid en klanttevredenheid daar.

      Maar dat geld voor meer betrouwbare merken dat ze in Nederland de markt uitgeprezen worden. Dan maar allemaal aan de VAG en doen alsof je zuinig en schoon bent.

      Login om te reageren
      • marc94 zegt

        15 december 2015 om 12:21

        @marc94: Co2 tax moest dat zijn en geldt. Met DT.
        Met dank aan autocorrectie.

        Login om te reageren
    • StijnB zegt

      15 december 2015 om 12:37

      @gtwillem:
      Zelf heb ik wel een melkvoorkeur, moet altijd Inza zijn!

      Login om te reageren
  4. YouRockMyWorld zegt

    15 december 2015 om 11:43

    Doet me denken aan die aflevering van Top Gear waarin ze met één volle tank, van Basel naar Blackpool moeten rijden. Daar rijdt Clarkson in een XJ die ver boven verwachting presteert.

    http://www.topgear.com/videos/top-gear-tv/one-tank-fuel-challenge-part-13-series-12-episode-4

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      15 december 2015 om 13:40

      @YouRockMyWorld: of de 4.0 v8 diesel Audi A8 die het normverbruik haalde, maar vraag niet hoe :’)

      Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      15 december 2015 om 18:37

      @YouRockMyWorld: of met een M3 achter een op de limiet rijdende Prijs aan.
      Mooie televisie!

      Login om te reageren
  5. poeperman zegt

    15 december 2015 om 11:44

    Alles wat binnen de 10pct extra valt is toch best ok te noemen? Dan zou ik me geenszins belazerd voelen.

    Ik denk dat het praktijkverbruik bij sportief rijden met een benzine wel veel hoger ligt dan bij een diesel vergeleken met de theoretische cijfers

    Login om te reageren
    • dieselaer zegt

      15 december 2015 om 13:28

      @poeperman: ja zeker waar! Onze 320 waarin altijd sportief wordt gereden zit na 110k km op 18% boven testverbruik. Dat valt wel enorm mee, echter de benzine zuipt wel als een tempelier als je het pedaal iets dieper intrapt.

      Login om te reageren
  6. officialdutchsupercars zegt

    15 december 2015 om 11:46

    Porsche een zwaar merk? Valt best mee toch

    Login om te reageren
    • borro4 zegt

      15 december 2015 om 11:49

      @officialdutchsupercars: De instappers zijn relatief zwaar vergeleken met andere autofabrikanten.

      Login om te reageren
  7. ssheep zegt

    15 december 2015 om 11:46

    Ik heb sinds oktober een Jaguar XJ6 3.0 Sport, gemiddeld verbruik volgens de cyclus komt op 10,5 l/100km, oftewel 1/9,5. Gemiddeld scoor ik, met vrij veel stadsverkeer in Rotterdam, 8,5 l/100km, oftewel 1/11,8.

    Mijn ervaring met auto’s met grotere motoren, V6 of V8 is erg goed.
    Ik wist voor ik de auto kocht hoeveel het gemiddelde was, nu valt het mij mee.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    15 december 2015 om 11:56

    Ach waarom zouden ze liegen? Ze verkopen er geen auto minder om….

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      15 december 2015 om 12:31

      @dutchdriftking: Dit is sarcastisch neem ik aan?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        15 december 2015 om 12:48

        @reistje: Nee ik meen het. Het heeft namelijk totaal geen nut om extra gunstige verbruik cijfers van een Range Rover in de boekjes te zetten. De koper interesseert dat toch geen zier. Dus publiceren ze een realistisch verbruik, wat je dus in de praktijk zelfs beter zou kunnen doen.

        Login om te reageren
  9. norge zegt

    15 december 2015 om 11:56

    Gek dat Hyundai en Kia niet dezelfde cijfers hebben …Zijn dezelfde auto’s met andere body..

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      15 december 2015 om 13:34

      @norge: Misschien zorgen verschillen in styling wel in een verschillend brandstofverbruik dankzij CW waardes oid.

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      15 december 2015 om 14:09

      @norge: Het zal een gemiddelde zijn. Denk niet dat bij deze test er precies alleen alle evenbeelden van Hy en Kia getest zijn.

      Login om te reageren
  10. frederik zegt

    15 december 2015 om 11:57

    Dit klopt helemaal. Met mijn zescilinder 325i (E91) haal ik vrij makkelijk 1 op 12, 1 op 11 met stadsverkeer erbij. Viercilinder turboblokjes doen dat echt niet veel beter.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      15 december 2015 om 12:09

      @frederik: als ik rustig/normaal rijd met mijn viercilinder turboblokje haal ik met gemak 1 op 17,5. Benzine he. En 150 PK.

      Login om te reageren
      • reistje zegt

        15 december 2015 om 12:39

        @camber24: Toch vraag ik mij wel eens af hoe zuinig BMW een 2,5L 6cilinder had kunnen als ze die probeerde te verbeteren zonder downsizing. Dan bedoel ik dus een 6cilinder die niet meteen 300pk heeft.

        Verder kan je met een 325i toch wel beter halen dan 1 op 12 hoor.

        Login om te reageren
      • frederik zegt

        15 december 2015 om 14:00

        @camber24: Nou ik had op vakantie een X1 20i en die was echt niet veel zuiniger. En mijn 325i heeft 218 pk, dus de vergelijking met 150 pk is niet heel eerlijk. Zou je met een 4-cil 328i moeten vergelijken. En ja, ik kan ook 1 op 14 rijden maar dan moet ik erg m’n best doen en daar heb ik geen zin in. :-)

        Helemaal eens met je 2.5 liter atmosferische 6-in-lijn opmerking. Volgens mij had er nog best meer in gezeten (zie Mazda), maar helaas is BMW de turboroute op gegaan.

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      15 december 2015 om 13:43

      @frederik: met mij ST haal ik gewoon 1 op 16 als ik niet gek doe….

      Login om te reageren
      • frederik zegt

        15 december 2015 om 14:01

        @87sandyd: Is een totaal ander formaat auto he.

        Login om te reageren
  11. mashell zegt

    15 december 2015 om 12:08

    Ahh dus 10% minder en 15% meer. Dan moet de conclusie toch zijn dat er niks mis met de huidge standaardcyclus?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 december 2015 om 12:17

      De testrijders hebben in full-on ecomode gereden, dus niet zoals jij en ik dagelijks zouden rijden.

      Login om te reageren
      • poeperman zegt

        15 december 2015 om 13:00

        @sir_smokalot: natuurlijk niet, maar daar kies je ook voor. Ik vind niet dat je mag komen klagen als je 10L/100km verbuikt wanneer 5l/100km mogelijk is met een fluwelen rechtervoet. Je mag wel klagen als je geen 5l/100km kan halen wanneer het boekje zegt dat 3l/100km mogelijk moet zijn.

        Login om te reageren
  12. consumptieverplicht zegt

    15 december 2015 om 12:13

    Degene die het beste scoren zijn dus Lexus en Toyota. Deze opgaven benaderen het beste de realiteit en wijken (absoluut gezien) het minste af van de beloofde cijfers.

    Login om te reageren
    • stephanotis zegt

      15 december 2015 om 12:43

      @consumptieverplicht: Precies, voor een “eerlijke fabrikant” van kleinere auto’s kun je alleen kiezen uit Japanners, zoals ook al tientallen jaren uit andere (Duitse e.a.) betrouwbaarheidstesten blijkt.

      Login om te reageren
  13. bazzelijn zegt

    15 december 2015 om 12:23

    Wederom keihard bewijs dat Kia ter inspiratie graag naar BMW kijkt

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 december 2015 om 12:49

      Andersom. BMW kijkt tegenwoordig naar Kia.

      Login om te reageren
  14. clarkson zegt

    15 december 2015 om 12:31

    Waarom staat volkswagen er niet tussen?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      15 december 2015 om 12:48

      @clarkson: haha, zin in haters?

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        15 december 2015 om 14:59

        @dutchdriftking: Wie zwijgt stemt toe, of heeft iets te verbergen.

        Login om te reageren
  15. hfdude zegt

    15 december 2015 om 12:41

    Heb toch een zware motor in m’n X5 40d. Maar de fabrieksopgave haal ik bij lange na niet. 100km/u op de cruisecontrol verbruikt ie al 1 liter per 12km. Laat staan als je af en toe moet optrekken bij een stoplicht. Roetfilter maar laten verwijderen. Kijken of dat uitmaakt voor verbruik.

    Login om te reageren
  16. vondudenstein zegt

    15 december 2015 om 13:02

    Nice. Jaguar en Subaru. Eindbazen.

    Login om te reageren
  17. stfu zegt

    15 december 2015 om 13:51

    “zij belazeren u het minst met de opgaven van het brandstofverbruik.”

    Nou nou. Alsof andere automerken er iets aan kunnen doen dat de VERPLICHTE testcyclus rooskleuriger uitkomt?

    Login om te reageren
  18. escort77 zegt

    15 december 2015 om 13:54

    Wat zijn middenmoters?

    Login om te reageren
  19. tvr1974 zegt

    15 december 2015 om 14:00

    was vroeger ook al.. ennnn kijk naar bijv VW 1.6 TDI tov 2.0 TDI of bijv bij ford Mondeo zelfde verhaal. De 2.0 TDI is GEMIDDELD zuiniger dan de 1.6 TDi. ook volgens de fabrikanten. Maar als je kijkt via Verbruiksmonitor naar de gegevens is dat verschil bij 2.0 motoren veeeeel kleiner dan bij de 1.6 tdi-tjes… Nog leuker als er een Caravan / bakkie achter hangt. Dan worden de verschillen helemaal lachwekkend.

    Login om te reageren
  20. Diederik Lieftink zegt

    15 december 2015 om 15:07

    Hee, dat is mijn foto!

    Login om te reageren
  21. speedie zegt

    15 december 2015 om 17:43

    Dus Franse en Italiaanse merken “sjoemelen” het meest.

    Login om te reageren
  22. Rob zegt

    15 december 2015 om 18:47

    Een Land Rover V8, ze zeggen gemiddeld iets van 1 op 7,8…. Tsja, leuk dat ze daar niet zoveel van afwijken, maar het is nog steeds 1 op 7,8. Moet je nog goed je best doen ook….

    Dus wat haalt de gemiddelde Land Rover rijder, gewoon 1 op 6 ofzo…? Toch een beetje niveau Jaguar XJ-S V12 met drie versnellingen…….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North