• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 6×6 Range Rover is de jaren ’80 op zijn best

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 12 november 2017 om 14:54 – 19 Reacties

Afbeelding Deze 6×6 Range Rover is de jaren ’80 op zijn bestAfbeelding Deze 6×6 Range Rover is de jaren ’80 op zijn bestAfbeelding Deze 6×6 Range Rover is de jaren ’80 op zijn bestAfbeelding Deze 6×6 Range Rover is de jaren ’80 op zijn bestAfbeelding Deze 6×6 Range Rover is de jaren ’80 op zijn bestAfbeelding Deze 6×6 Range Rover is de jaren ’80 op zijn best

Deze 6x6 Range Rover is de jaren '80 op zijn best
Je kunt zeggen wat je wilt, maar die Britten heb toch geregeld goede ideeën!

Wie een onbeschrijfelijk verlangen heeft naar zo’n Mercedes G63 AMG 6×6 zal zijn portemonnee goed uit moeten graven om het benodigde geld te vinden. Toch was deze immens grote bak absoluut niet de eerste luxe 6×6 op de markt. Zo schreven we eerder over zijn eigenlijke voorganger, de G500 Schultz uit ’94. Toch werd er voor deze zeswieler al naarstig gebouwd aan zulke buitengewone voertuigen. Neem bijvoorbeeld Wood & Pickett, die halverwege de jaren ’70 ineens de wonderbaarlijke ingeving kregen om Range Rovers om te bouwen en daarmee de Britse eilanden op hun kop te zetten.

Het kleine bedrijf dat zich in Londen had gebaseerd begon in eerste instantie als ontwikkelaar van luxe Mini’s. Het bedrijf zag echter al vrij snel dat er heel wat onbenut potentieel was bij Range Rover. Het vereiste echter een overname van het bedrijf voordat de nadruk pas echt op de SUV’s kwam te liggen. In 1986 sprong Henleys, een Britse keten van autodealers, bij en nam de visie van de Londenaren andere vormen aan.

Hieruit volgde een hele reeks aan verschillende Range Rovers die minstens even bizar als nuttig waren. Naast die heerlijk gestoorde 6×6 kwamen er nog cabrio-conversies voor de twee- en vierdeurs Range Rover, werden er speciale varianten gemaakt voor jagers en ontwikkelden ze een nieuwe voorkant.

Even terug naar die zeswieler. Om te beginnen draag het beestje de naam Cheltenham 6 Sheer Rover. Uit de originele folder blijkt dat het ombouwen van zo’n wagen destijds (november 1985) £ 19.545 kostte. Deze prijs bevatte echter nog niet de zeswielaandrijving en verbreding van 20 cm die de wagen nog interessanter maakte. Koos je deze opties, dan kon je er nog een kleine £ 20.000 bijrekenen.

Gelukkig zat er standaard ook al genoeg op om over te kwijlen. Het verhaal begint met het verlengen van de Rover, waardoor er ruimte gemaakt wordt voor een extra achteras en een set wielen. Deze uitbouw biedt niet alleen ruimte voor de wielen, maar creërt eveneens een soort limo-achtig gevoel aan de binnenzijde. Omdat de wielbasis groeit met 45,7 cm hebben inzittenden ineens een dijk aan extra beenruimte. De koper mag daarnaast het interieur bekleden naar keuze en krijgt tevens de optie om de uitbouwpanelen op het dak en de zijkanten in zijn favoriete kleur te laten lakken. Dat niemand zich hierdoor geroepen voelde om een Range Rover à la de Golf Harlequin te maken, stelt me dan weer teleur.

UPDATE: een Nederlands autobedrijf kocht deze auto in december 2013, bekend van een coachbuilder die voornamelijk voor de overheid (brandweer/leger) als ook voor het Britse koninklijke huis dit soort conversies maakte. Het Britse Koninklijke huis gebruikte deze auto’s tijdens de jacht, naar het schijnt. De 6×6 is kort daarna verkocht aan een Nederlandse auto groothandel/verzamelaar.

Range 6x6
Range 6x6
Range 6x6

Foto credit bovenin/gallery: Range Rover Classic.

Ook interessant!

  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Video: nieuwe Range Rover Sport SVR gespot
    Video: nieuwe Range Rover Sport SVR gespot
  • Video: Carwash sloopt Range Rover
  • Video: Range Rover veroorzaakt enorme ravage

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

6x6, coachbuilding, Klassiekers, range-rover, SUV

Vorig bericht: « De allereerste Chiron gaat naar de veiling
Volgend bericht: Niki Lauda vindt de F1 plannen van Liberty Media ruk »

Lees Interacties

Reacties

  1. wouteraerox zegt

    12 november 2017 om 15:12

    Gekke Britten.. Het moet een prachtige baan geweest zijn om als verkoper voor dit bedrijf te werken. Het type kopers wat hierop af komt lijkt mij erg interessant om een gesprek mee te voeren.

    Login om te reageren
    • fouadski zegt

      12 november 2017 om 16:39

      @wouteraerox: klopt. Daarna sturen ze je de rekening

      Login om te reageren
  2. mennok zegt

    12 november 2017 om 15:32

    Mooi man, met een leipe RangeRover door het bos boenderen, wiskey zuipen en beesten knallen. What’s not to like?

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      14 november 2017 om 03:01

      @mennok: de draaicirkel?? Kan verder ook niets bedenken

      Login om te reageren
  3. c350cdi zegt

    12 november 2017 om 15:33

    Vergeet niet de legendarische opening scene van Octopussy. Range Rover Cabrio met aanhanger.

    LaRo en RaRo spelen in veel Bond films. “Zoals het heurt”

    Login om te reageren
    • jochem99 zegt

      12 november 2017 om 18:50

      @c350cdi: inderdaad, geniaal!

      Login om te reageren
  4. TomM zegt

    12 november 2017 om 15:35

    Er is er minimaal 1 soort gelijke van in NL die hebben wij een aantal jaar geleden gehad, die was gemaakt door de firma Scotthorn meen ik.

    Login om te reageren
    • TomM zegt

      12 november 2017 om 15:44

      @tomm: mailtje gestuurd naar de redactie met fotos en info over die auto

      Login om te reageren
      • TomM zegt

        12 november 2017 om 15:46

        @tomm: Daar schreven ze al eens over:

        https://www.autoblog.nl/nieuws/gespot-range-rover-3-5-v8-scottorn-6×6-63444

        Login om te reageren
      • autoblogger zegt

        12 november 2017 om 21:15

        @tomm: thanks, we hebben een update geplaatst.

        Login om te reageren
  5. sabrerator zegt

    12 november 2017 om 18:03

    Oooow, wat ongelofelijk gaaf!
    I love those Brits.

    Kan altijd enorm genieten van die exclusieve ombouwprojecten.
    Rolls-Royces omgebouwd tot lijkwagen, die gekke Ford Granada’s waar de Koningin vroeger mee reed en dit soort Range Rovers. Geweldig!

    Login om te reageren
  6. anders zegt

    12 november 2017 om 19:20

    Hoort de Landaulette van oud DDR-er Honecher ook bij deze selectie?

    Login om te reageren
  7. berkens zegt

    12 november 2017 om 20:31

    Vroeger, reed er een DS break 6×6 de verse kranten nachts van Parijs naar Amsterdam.

    Later werd de DS vervangen door een CX.

    De auto stond overdag geparkeerd in Amstelveen.

    https://goo.gl/images/E75KKf

    Login om te reageren
  8. realracing3 zegt

    12 november 2017 om 21:55

    Ik moest meteen denken aan de range rover cabrio uit Octopussy, hoe zit dat dan?

    Login om te reageren
    • numpty zegt

      13 november 2017 om 14:43

      @realracing3: Was geen 6×6 maar ‘slechts’ een 6×2. Om aan de term 6×6 te kunnen voldoen moeten alle zes de wielen aangedreven zijn. Een 6×4 is op 4 van de 6 wielen aangedreven. Die DS’s en CX’en waren alleen op de voorwielen aangedreven en zijn dus, per definitie 6×2’s

      Login om te reageren
      • numpty zegt

        13 november 2017 om 14:44

        @numpty: @realracing, sorry, verkeerde ‘antwoordknop’ ingeragt. Moets uiteraard aan @berkens gericht worden.

        Login om te reageren
  9. nicolasr zegt

    12 november 2017 om 22:03

    Geinig. Die RR op foto 3 lijkt zo de voorganger van de laatste RR Sportte zijn. Vind hem er echt op lijken!

    Login om te reageren
  10. marinepower zegt

    12 november 2017 om 22:52

    Hoog Stoutjesdijk gehalte, maar zo’n six-wheeler is stiekum toch wel gaaf.

    Login om te reageren
  11. Alfarobert zegt

    13 november 2017 om 09:25

    Ik vindt hem veel mooier dan de Mercedes 6×6.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North