Komt door dat knapperige kleurtje, toch?
Ah… de klassiekerbubbel. Hoewel de eerste barsten langzaam maar zeker zichtbaar beginnen te worden, kun je het goedkoop op de kop tikken van een fraaie oude bak nog wel even uit je hoofd zetten. Zo blijkt maar weer uit deze advertentie van Classic Driver, die een haarfijne Alpina Alpina B12 aanbieden voor de misselijkmakende som van € 400.000.
Met de nieuwe 8-serie in aantocht zit de interesse voor zijn oudere broer behoorlijk in de lift, maar afgezien daarvan zijn er nog wat andere zaken aan de hand. Zo is deze Alpina B12 er één van slechts 57 en heeft hij in zijn 24-jarig bestaan net geen 9.000 km afgelegd. Daarnaast staat ieder ritje op naam van de eerste en enige eigenaar, die de wagen verzorgde alsof het zijn baby was. Zowel de Alpina blauwe lak als het interieur zouden je haast doen vermoeden dat het om een nieuw exemplaar gaat.
Onder de kap schuilt in dit geval niet de 5,6-liter V12 die BMW er in had bedacht, maar een door Alpina opgeboord blok. De V12 in de B12 heeft een inhoud van 5,7 liter en produceert zo’n 420 pk. Een aangename stijging, want voorheen lag het vermogen rond de 385 pk en blaasde hij er nog eens 560 Nm aan koppel uit. In de Alpina blijft het koppel echter gewoon hetzelfde. Het vermogen mag je helemaal zelf naar de wielen roeren, door middel van een handgeschakelde zesbak. De B12 rijdt kalmpjes naar de 100 km/u; het sprintje neemt ruwweg 5,8 seconden in beslag. Over de topsnelheid zijn we iets meer te spreken. Wanneer de twaalfcilinder eenmaal op gang komt, ontdekt hij zijn top pas bij de 300 km/u.
Het zijn overduidelijk geen baanbrekende cijfers, maar dat hoeft ook niet. De originele 8-serie is een uitzonderlijk stijlicoon waarmee je absoluut geen moeite hoeft te doen om mensen perplex te doen staan. En eigenlijk is dat al genoeg reden om de prijs van deze E31 te rechtvaardigen. Denk ik.
Heel veel geld, maar wat een pornobak!
Magistrale wagen, maar god wat een geld….
Overduur
Wat een beauty! Bij 300 km/u zal de 12 cilinder niet tegen de begrenzer aan zitten. Ik denk dat dat nog verrassend rustig zal zijn.
@rufctr01: jawel hoor. Iedereen hier is fan van een automaat dus ik gok dat de 8er rond de 70 veel moeite gaat krijgen om harder te gaan. Stomweg omdat iedereen hier niet zelf wilt schakelen in een luxe GT met 12pitten.. :p
Een half miljoen bijna, schandalig.
@bmwfreak038: overdrijven is ook een vak.
@hplh: 4 ton koop ik liever 2 huizen, maar hee wie ben ik.
@bmwfreak038: of een huis met een dikke prius op de oprit! 1 huis is wel genoeg namelijk
@bmwfreak038: Mensen die 4 ton aan een auto uitgeven hebben over het algemeen al 2 huizen, minimaal..
@bmwfreak038: iemand die toch geen bmwfreak blijkt te zin
@kennone: voor 4 ton niet, ik voel meer voor die CRT die was bijna een ton goedkoper en ik weet zeker dat er daar minder van zijn.
Duur zeg… en opzich 5,8 was toen erg snel, nu niet meer heel snel helaas… na een beetje tunen doen bepaalde autos dat al met een 100 naar 200 tijd ?
@spykerboy: een auto van 24 jr kun je natuurlijk ook niet vergelijken met een auto van nu.
@spykerboy: geloof maar dat de tussensprint een stuk vlotter gaat.
Een pittig dieseltje trekt mij bij de stoplichten ook zo weg maar op de snelweg komt zelfs de nieuwe golf R er amper voorbij. Die 8serie zal wel een bizar lange eerste versnelling hebben
@kennone: en over welke auto hebben we het dan?
Kan iemand dat blauwe ding weghalen? Kan niks zien van die M1..
@forza: Idd. wat er links en rechts achter schuil gaat heeft nog meer mijn aandacht.
Die M1, even nagekeken, tussen de 6 ton en meestal p.o.r. en dan die goddelijke M3.
850 is een mooie GT wagen, maar de prijs is toch wel ver aan de bovenkant van de markt jongens.
Dus zonder Alipina frutsels veel mooier (er is iemand die die stickers op het front en de flank mooi vindt? Ja het soort zo bij Alpina maar mooi is anders), maar een fractie trager en heel veel goedkoper. Ik zou zeggen, zoek een andere 850i.
Zou de sleutel hiervan wel heel graag in mijn schoen vinden sinterklaas.
Geweldige kleur ook, helaas zie je de luchthapers op de motorkap niet zo goed
Voor dat geld koop ik wel wat nieuws, of meerdere
Even op de website gekeken en kan je melden dat je drie tot vier hele mooie BMW’s kan kopen…. we laten het even bij BMW natuurlijk ;)
Wat een porno site is dit zeg!!!
Doe mij maar een “normale” 850CSi. Wat een verschrikkelijke kleur zeg.
@babybenz: dit was de jaren 90 kleur .
Pure porno ..
Guitig karretje. Mist alleen wel mooie LED kentekenplaatverlichting, achteraf xenon en LED stadslicht
@volvo480gtt: je verpest gelijk die hele auto, hou op.
@bmwe46m3balling: @lekkerlinksrijden: haphap, hij is sarcastisch.
@stgp: ja en ik ook ;-)
@volvo480gtt: u heet Johnie of iets in die richting
@volvo480gtt: de acht serie was als ik me niet vergis de eerste auto met xenon. Voorschakelapparaten zo groot als broodtrommels en lampen niet te verwisselen, aangezien men dacht dat ze een oneindige levensduur hadden…
@e39540itouring: Was dat niet de e32 7 serie die dat als eerste had?
Tot een paar jaar geleden wou echt he le maal niemand zo’n 8-serie hebben en kon je ze haast voor niks kopen. What happened?
@rikus: klassieker bubble en leeftijd. Een paar jaar terug had de wagen de leeftijd om als youngtimer te gebruiken, maar daar zij. De running cost veel te hoog voor. Inmiddels is het een klassieker voor de zondagmiddag en de investering, dat is een heel ander publiek.
Kan je toch veel beter het origineel, de Jaguar XJS nemen. Goedkoper, veel meer klasse en betrouwbaarder. Die klassieker bubbel begint steeds belachelijker te worden vooral bij Duitse auto’s.
@hdla: je moet niet haten
fap fap fap fap fap fap fap…
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/colorbox/public/cars_images/feed_195463/RO700_4_0.jpg?itok=5dBqGAsX
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/colorbox/public/cars_images/ben-1595_1024.jpg?itok=jhDnSKqC
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/colorbox/public/cars_images/ben-1580_1024.jpg?itok=IdQP53sK
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/colorbox/public/cars_images/feed_495443/f0dfe23cdd125e5dcf0e2902a53d0437f9b2ec39.jpg?itok=q2n8dB_a
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/colorbox/public/cars_images/miura_s_-_ob_oct_-_1.jpg?itok=rwAfkIZf
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/colorbox/public/cars_images/feed_221215/426686_2.jpg?itok=XJYE6BCu
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/two_third_slider/public/cars_images/1_957.jpg?itok=mhNkCoS9
fap fap fap fap fap fap fap fap…. uit hijgen… fap fap
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/two_third_slider/public/cars_images/feed_495443/c21cbdbf14ac79cab0ed3aa02355b65a66eab9fe.jpg?itok=SGP0Qh8Q
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/colorbox/public/cars_images/feed_195460/322011_mercedes_benz_slr_mclaren_roadster_722_s_HD_05.jpg?itok=PD_ElB7T
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/two_third_slider/public/cars_images/1_891.jpg?itok=MRs5ZNzz
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/colorbox/public/cars_images/feed_195463/RO743_1_0.jpg?itok=gAE2AyxU
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/two_third_slider/public/cars_images/feed_222492/6031_1.jpg?itok=slClpV6S
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/two_third_slider/public/cars_images/p1150859_0.jpg?itok=fGJwlWA6
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/colorbox/public/cars_images/5_1079.jpg?itok=B4_JXj2P
Uit elkaar getrokken auto’s… fap fap fap
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/two_third_slider/public/cars_images/ac-cobra-427-002.jpg?itok=f2zBHHRo&c=624ad40cd82afa956f254275f305b35e
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/two_third_slider/public/cars_images/eb_110_-_b_-_1.jpg?itok=7PHRmxN4
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/two_third_slider/public/cars_images/1_893.jpg?itok=ybUn2u5v
En dat er serieus zoveel moois onder één dak mag staan, het zou verboden moeten worden. ’t Toch zonde als alles af zal branden.
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/colorbox/public/cars_images/feed_195460/9061121_koenigsegg_agera_r_MIK_03_0.jpg?itok=OU0xV4vK
https://www.classicdriver.com/en/car/aston-martin/db4/1963/495570
https://www.classicdriver.com/en/car/koenigsegg/agera/2014/491849
Ik zou oprecht geen vrouw of kinderen nodig hebben als ik daar eigenaar of directeur was.
@ikschrijfookoverautos: bent u nu wél een vrouw en kinderen nodig? En voor wat precies?
Ten eerste ben ik veel te jong voor huisje boompje beestje, en ten tweede omdat HEB JE DIE AUTO’S WEL GEZIEN DAAR?!
9000km? Alleen van garage naar garage gereden dan? Dat is toch zonde zeg.
Ik dacht dat bij een Alpina velg het ventiel altijd in het hart van de velg zit ipv in de buitenrand….
Kloppen die prestatie cijfers wel? Een stock 850CSi doet al 5.7 naar de 100 als ik me niet vergis. Want deze Alpina is langzamer dan m’n M5 Touring en die had toch echt 80pk en 160Nm minder. En weegt nagenoeg hetzelfde.
@e34m5touring: 100 in 6.5. 160 14.4. En 200 21.7. Zegt AMS. Blok is trouwens ook niet uitgeboord. Boring van 86 is gelijk aan de CSi. 1 mm grotere slag. 80 tegen 81. Zegt Autovisie.
@hartman: Hmm valt me tegen, dacht dat ze stock sneller waren. Vreemd, want zoals ik zei was mijn M5 sneller. En die woog nagenoeg hetzelfde.
Als ik mij niet vergis. Is er van de 8 serie alpina een versie met een handbak zonder koppeling?
Dacht er ooit eens over gelezen te hebben.