Eerste barsten klassiekerbubbel zichtbaar

Auteur: , 67 Reacties

De tijd om te investeren in klassieke auto's lijkt voorbij.

Mercedes

Af en toe lees je een artikel over een gigantische knaller op een veiling. Meestal zijn dit veilingen georganiseerd door grote jongens als Bonhams, Gooding of RM Sotheby’s. De veilingen zorgen nog altijd voor records en bizarre opbrengsten. Dit zijn echter de succesverhalen. Over het algemeen gaat het namelijk helemaal niet goed met de markt.

Na de economische crisis ging men elders investeren. Je zuurverdiende centen op de bank laten staan levert immers geen drol op. De markt van klassieke auto’s trok aan. Van 2009 tot en met 2015 is een stijgende lijn te zien. Daarna ging het langzaam bergafwaarts en die daling zet nog steeds door. Als het zo doorgaat zitten we over enkele jaren op het niveau van de financiële crisis. De waarde van klassieke auto’s daalde in 2016 met 10,4 procent. Rijke stinkerds investeren tegenwoordig liever in zeldzame foto’s of muziekinstrumenten. Zet je geld ook niet in op kunst. De waarde van kunst daalde met 6,2 procent in 2016.

De piek van het investeren in klassieke auto’s ligt dus achter ons. De kans is aanwezig dat er zelfs een crash gaat volgen. Wanneer weet natuurlijk niemand. Toch werden er dit jaar nog bizarre records geregistreerd. De Porsche 917 van Steve McQueen leverde bijvoorbeeld een puike 14 miljoen dollar op. Maar als je zekerheid wil dan moet je ook eens elders kijken, misschien heb je nog een zeldzame blokfluit liggen op zolder. (via Business Insider en The Guardian)



67 reacties

Toch kan ik dit maar moeilijk rijmen met wat ik op autoverkoopsites zie. Een 911 993 is toch echt wel gestegen, ook de laatste jaren. Of ik moet me sterk vergissen.
@camber24: de prijzen waarvoor ze worden aangeboden gaan ze uiteindelijk niet voor weg
@camber24: wisselkoers verhaal
@camber24: Mwah, het verschilt niet veel met twee jaar geleden hoor, dus gestegen zijn ze zeker niet naar mijn idee. En als de definitief betaalde bedragen uiteindelijk lager zijn (want in vraagprijs is vaak geen eindprijs), kun je wel stellen dat er sprake is van een stagnering/daling.
@camber24: Met statistiek kan je van alles aantonen. Wij, voornamelijk normale stervelingen en liefhebbers, kijken voornamelijk naar de ‘broad market’ ; 20-200k USD.
Als je naar de ge-quote artikelen kijkt (ok, ik heb er maar 5 minuten naar gekeken), valt mij op dat de ene bron kijkt naar auto’s van 500K en hoger en in de andere bron verwijst men door naar een 3e maatstaaf. In die maatstaat heeft deze broad market minder dan 10% invloed op die ‘index’, en dat cijfer zegt nog atlijd dat de markt ‘Superheated and over-expanding’ is. Met andere woorden: er zit nog steeds groei in sommige onderdelen; maar de groei neemt af.
Vertaald naar een oordeel voor ons: de eerste run is een beetje over, maar dat betekent nog niet dat de prijzen omlaag gaan; sommigen gaan nog steeds omhoog.
@camber24: de 911’s en de Pagode’s gigantisch in vraagprijs gestegen. De handel ligt grotendeels stil. De bubbel is al veel eerder gebarsten, want de handel is enkel nog enigszins levendig tot 50k en dat zijn niet de beleggersauto’s. Ik ben zelf onlangs uit de handel gestapt omdat er nauwelijks brood in te verdienen is. Met het dalend aantal klassiekerliefhebbers en de gestegen koersen voor aandelen en derivaten is het toekomstbeeld voor de klassieker – in Nederland zeker – niet rooskleurig.
@autoblaag: Voor de gemiddelde jonge liefhebber is dit het beste nieuws wat er is. Met de hoge prijzen van nu, gecombineerd met de dure huisvesting voor starters is het erg moeilijk om een leuke en goede auto te kopen voor de hobby. Laat die prijzen maar ff zakken. Want als er nu geen jong volk in de sector komt is deze over 20 jaar bejaard en ten dode opgeschreven.

Ff slikken en aanpassen dus. Maar het is zeker niet slecht op de lange termijn.
@camber24: Die reële aankoopprijzen zijn al terug aan het zakken. Deze trend zie je ook bij andere 80s/90s klassiekers. https://www.hagerty.com/apps/valuationtools/1995-Porsche-911-Carrera
Kan het ook te maken hebben met het feit dat je over een paar jaar je 300SL alleen nog kunt bekijken in je garage? Of als kunst in je tuin kunt zetten?
@henkiebb: nee. Dit is een internationale markt en in andere landen zal het vermoedelijk nog lang duren voordat dit soort auto’s echt verboden worden
@appelvis:
In Nederland ook hoor. Zou gestoord zijn als ze iedereen hier in een overgeprijsde accu auto dwingen.
@appelvis: Ze zullen waarschijnlijk ooit met een sterfhuisconstructie komen. Nieuwe toelatingen moeten dan elektrisch zijn. En eventueel milieuzones in binnensteden voor verbrandingsmotoren.
@henkiebb:
Ik weet niet wat je bedoelt, maar ik denk dat er niks aan de hand is. De lokale klassieker boer hier biedt nog steeds oude Porsches aan tegen woekerprijzen. En ze worden ook verkocht.
@henkiebb: ik denk dat vooral de echt oudere auto’s de meeste kopers niet meer aanspreekt, die hebben meer met de auto’s vanaf de jaren ’70. Iets met jeugdsentiment ed.
@thijsj: Ik denk dat dat een heel goed punt is.
Dus nog eventjes mijn kansje afwachten en dan pik voor een paar ruggen een 911 2.7RS op..
@Original_Arnoud: die zullen nog wel een tijdje drie nieren kosten ipv een paar ruggen
Vraagprijzen op de bekende sites zijn al een tijd niet meer de maatstaf in wat de werkelijke waarde is. Veel gespecialiseerde klassieker handelaren proberen het nog wel maar dit jaar was in Essen ook al te zien dat de bomen niet meer tot aan de hemel groeien.
Tuurlijk gaat ook deze markt kelderen. Dat gebeurt met zo goed als alle markten. En het gaat ook weer een keer stijgen. Of dat nu ook weer met auto’s gaat gebeuren is de vraag. Fossiele brandstoffen raken op en ooit komt een keer de maatregel dat auto’s op fossiele brandstoffen niet meer de weg op mogen en dus ook niet meer bestuurbaar zijn. Vreselijk jammer.

Ja, ik had erg graag 50 jaar eerder geboren willen worden. De auto’s van nu interesseren me amper tot geen reet op enkele uitzonderingen na. Maar de jaren 50 en 60 had ik echt heel graag willen meemaken.
@viezefreddyw: hoeft niet helemaal waar te zijn. Wellicht worden auto’s op fossiele brandstoffen in de verre toekomst zo zeldzaam dat ze in waarde stijgen. Maar dan alleen voor de rijke hobbyist die hem achter op zijn elektrische vrachtwagen zal laden om er een dagje het circuit mee op te gaan.
@lotuselises2: Al die klassiekers kunnen zo op groentesoep rijden met minimale aanpassingen. En dat spul kan je best in de lokale polder verbouwen voor dat handjevol hobbyisten wat er over 20 tot 30 jaar nog met verbrandingsmotoren rijdt.
@viezefreddyw: Je kunt altijd nog bij ome Kim gaan wonen!
@viezefreddyw: eens, maar even de gewetensvraag: ik vraag me af of je/ik die auto’s toen ook zo had gewaardeerd.
@viezefreddyw:
De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend… De grondstoffen voor batterijen zullen sneller op zijn dan de olie…
@viezefreddyw: Aan de andere kant, nu kun je die auto’s toch nog steeds aanschaffen en rijden. Niet alle leuke auto’s uit die tijd zijn onbetaalbaar.

Heeft ook geen zin te somberen over de toekomst. Het zou ook best kunnen dat al het dagelijkse verkeer elektrisch wordt en er dan geen reden is een plezierritje op benzine uit te bannen. Lijkt me prima!
@viezefreddyw: olie gaat ‘nooit’ opraken vermoed ik. Wat wel zal gebeuren is dat de vraag af gaat nemen omdat de prijs gaat stijgen door hoge winningskosten of olie minder aantrekkelijk wordt door een beter alternatief. Bovendien kan de wereld niet wachten tot een grondstof op is. Er moet simpelweg eerder een alternatief komen anders valt de wereld stil. Daarna volgt een shake put van de markt waarbij er slechts voor enkele bedrijven geld aan olie verdiend kan worden omdat zij op grote schaal winnen of zeer specialistisch werken. Benzine zal dan bijvoorbeeld 3 euro per liter gaan kosten waardoor alleen hobbymatig benzineauto’s gereden zullen worden. Zo ging het ook met het paard. Dat werd vervangen door machines en nu hebben alleen liefhebbers een paard.

Wetgeving is overigens wel een onbekende factor hierin. Als een malloot besluit dat benzineauto’s verboden worden, dan heb je uiteraard wel gelijk.

Ik vermoed dat straks 99% elektrisch rijdt en liefhebbers (wij dus) lekker benzine verstoken in het weekend. (En daarbij verketterd worden vanwege de uitstoot)
@viezefreddyw: Had je toen geleefd was je waarschijnlijk een fan van jaren ’30 auto”s geweest.
@pallas: Haha topantwoord!
@pallas:
Onzin man, de DS was voor ons jochies heilig, de BMW 2000 Ti-lux van de buurman was ontzagwekkend, ik plakte de ene Airfix Lotus Cortina, Mini en Austin Healey van H.fl 1,45 in elkaar, ik fietste om een heuse R8Gordini te zien, de overwinningen in de Safari Rally van de 404, ik kniote de advertenties daarvan uit, de introductie van de revolutionaire Renault 16, de NSU R0 80, toen gebeurde er wat nu is het dik, nog dikker, nog meer bluf en schijn je 600 pk plus nodig te hebben om naar de Lidl te gaan.
Ik zal als jochie nooit die Fransnan vergeten op vakantie in Hyères die één van de eedste Renault 16’s had en iedereen op het dorpsplein de mogelijkheden van de eerste serieuze hatchback liet zien.
Een show op zijn Frans met armgebaren veel gepraat, openslaande portieren en achterbanken die eruit gehaald werden.
@desjonnies: Das precies mijn punt, was je destijds een volwassen kerel geweest, had je allicht voor oudere auto’s nostalgische gevoelens gehad.
Al weet ik natuurlijk niet hoe hoeveel jaarringen ik aantref als ik je doormidden zaag…
@viezefreddyw: Zo zal dat altijd gaan. Als je jong bent lees je autotijdschriften. Ben je 40 dan zijn dat Youngtimer-bladen en vervolgens de klassiekers ;)

Het meeste wat goed is uit de jaren ’60 is nog gewoon tweedehands aan te schaffen. Vaak wordt die tijd te veel opgehemeld. Het is niet zoals met muziek.

In de jaren ’60 waren er nog écht slechte auto’s. Onderhoudsintervallen om de 5.000 km, na een paar maanden al de eerste tekenenen van roest. Belabberde wegligging. En misschien wel het belangrijkste: veiligheid. Na een middelzware aanrijding konden de rouwbrieven de deur uit.

Volgens mij leven we nu in een perfecte tijd. Fantastische, veilige, schone en betrouwbare auto’s voor de dagelijkse ritjes en die leuke klassieker in het weekend.
@willeme: Fantastische, veilige, betrouwbare, maar wel saaie auto’s hebben we nu.
@frederik: ze zijn niet allemaal saai. Net zoals ze vroeger niet allemaal fantastisch waren. Nostalgie draagt vaak een roze bril…
@willeme: het is maar wat je belangrijk vind aan auto rijden…
@spykerboy: een MX5ND is anders gewoon te koop, beste van alle tijden (sportwagentje, roadster, licht, en toch betrouwbaar, veilig, niet zo duur)… :)
@Onehp: en alleen voor de kleine nederlander. Als ik erin zit dan ben ik niet in staat om de pedalen te bedienen zo klem zit ik onder het dashboard. En dan ben ik nog maar 1m93….
@peug206: dan pas je ook niet in een MGB ;)
@Onehp: nope… maar ik zocht iets betrouwbaars en rwd, en dan is de mazda 1 van de eerstgenoemde auto’s. Dus ik vol goede moed proberen, bij een handelaar langs om een proefrit. Grote teleurstelling, aangezien ik het wel grappige auto’s vind.
@peug206: jammer inderdaad, ik pas er met mn 1m84 eigenlijk net in, super autootje. Een gt86/brz is in vergelijking een praktisch ruimtewonder… Weegt dan ook 200kg meer voor iets…
@Onehp: en de prijs is ook net iets hoger van de gt86/brz… dat is het mooie van de mx5. Oudere exemplaren zijn goedkoop, onderdelen dito. Ben al 3 maand op zoek naar iets om mee te driften, en mx was op mn shortlist maar gelijk dus ook afgevallen. En de brz etc zijn een stuk zeldzamer
Wees eerlijk, de prijzen zitten op een bezopen niveau, de aangehaalde Porsche 917 deed 10 – 12 jaar geleden rond het miljoen MET race historie, dan slaat een prijs van 14 miljoen als een tang op een varken.
Ik kon een ongerestaureerde Series 1 E type coupé een jaar geleden voor 50 mille kopen, ik vond hem te duur, een minder goed en interessant exemplaar is zojuist voor 85 mille verkocht.
Kijk, iemand gaat de rekening van te duur kopen betalen en daar wil ik niet bij zijn !
Alfa Giulia’s en GTVtjes die in de top 10 mille deden, doen nu tussen de twintig en de dertig mille.
Maar er is ook goed nieuws, auto’s die wel degelijk legendarisch zijn zoals de Sierra Cosworth, de Delta Integrales, de EVO’s, de Impreza’s en Escortjes zijn in mijn ogen terecht gecorrigeerd qua prijzen en de oververhitte markt heeft ook terecht invloed gehad op prijzen voor echte ur-quattro’s, de M3, de GTI’s en andere hot-hatches die eerder een roemloos einde vonden in de autocross, ik bedoel de Saxootjes, de 106jes, de 131 Abarths en racings enz.
Dus het is niet allemaal kommer en kwel!
@desjonnies:
Toch vind ik zo’n 917 nog steeds underpriced wanneer je hem vergelijkt met een 250 GTO. Trouwens anno 2005 gingen ze al 2,5 miljoen met een relatief beperkte historie (zie aankoopartikel van een Gulf 917K in Flat6 die door een Fransman uit de VS werd gehaald).
@desjonnies: Maar zijn dat nou de auto’s die je wilt zien?

De gewone auto uit de jaren ’60 en ’70 zijn voor mij totaal onbekend. Heel soms zie je nog een kadett of escort. Maar engelse burgerbakken of de meeste franse en italiaanse auto’s zijn verdwenen. Ik heb oprecht geen idee hoe de meeste auto’s er in het echt uitzien want ik ken ze alleen op papier. Maar een 190sl, waar er slechts enkele procenten van zijn gemaakt van die burgerbakken zie ik gewoon op straat rijden.

Voor mij is die ouwe simca, of engelse bak veel waardevoller. Dat is een weerspiegeling van die periode, hetgeen waar men daadwerkelijk in reed. En die sierra cosworth kan mij gestolen worden.
@lekbak: tja ieder zn ding, die alledaagse dingen kunnen mij gestolen worden, er is ook een reden waarom niemand ze heeft bewaard, ze waren gewoon niet speciaal etc, iets wat de cosworths etc wel weer zijn.
Op veilingen zie je ook altijd maar bepaalde merken die goed scoren. Ook steeds auto’s met geschiedenis of een bekende eigenaar. Zijn amerikanen dol op. Met hun veilingen houden ze de markt kunstmatig hoog. Als je ziet hoeveel Porkers en Ferrari’s (om maar bij deze 2 merken te blijven) er te koop staan bij allerhande dealers vraag je je af of ze nog wel iets verdienen. Ook de bekende Vloggers wisselen van auto om hun site op you-tube levendig te houden. Dit geeft de indruk dat er veel verhandelt wordt maar ik heb mijn twijfels.
Nog even wachten en dan een leuke 911 of Cayman op de kop tikken. En het wordt geen garage-queen bij mij!
Klassieke Japanners zijn imiddels ook weer een beetje gedaald in waarde, en terecht want sommige waren idd bijna het dubbele waard in 4 jaar tijd.
Mooi, kan ik binnenkort toch die 911 kopen
@rene1135: Dat is dus waarom “normale” 911jes waarschijnlijk wel hun waarde behouden. :)
@frederik: Geen normale; een turbo natuurlijk :)
Prima! Dan pik ik binnen enkele jaren eindelijk die F40 op voor 50k!

Nee serieus. Die investeringsobjecten van 300k en meer gaan minder opbrengen, maar een leuke luchtgekoelde 911 zal niet echt in waarde dalen. Waarom? Omdat iedereen er anders eentje wil. En dat zou de prijs direct weer de lucht injagen… Dus niet te fel hopen.
Op naar de sloop of naar het museum. Rijden mag binnenkort niet meer van de EU. Het wordt softwarematig vervoer zonder pedalen en stuur. Leve de vooruitgang. Plank nog maar even nu het nog kan en geniet van je V6/8/10/12 op benzine natuurlijk.
@sracert: of juist met pedalen… Beetje zelf trappen is zo dom nog niet op de forens :)
@sracert: …of 6-in-lijn ;)
Iedereen de Bitcoins in?
@harrie: te laat
Verdomme.. Afgelopen week € 400,- geïnvesteerd in een oude Opel Omega. Dacht ik even snel miljonair te worden.. Weg bubbel.
De bubbel is indd aan het barsten bij autos boven de 500.000. Auto’s van rond de 100.000 stijgen nog lekker door.
@itiswhatitis: De lagere prijsklasses komen er altijd iets vertraagd achteraan. Kwestie van tijd. Eerst gaan de auto’s tussen de 1 en 5 ton minderen en daarna pas de goedkopere auto’s.
Zou mooi zijn dan krijg ik mijn hobby misschien ook weer een beetje terug. “Vroeger” (pak en beetje 7 tot 10 jaar geleden) kon je best nog iets leuks klassieks kopen voor rond de € 2.000,-. Kom er nu nog maar eens mee aan…
@lexaudi: Voor die bedragen kun je eigenlijk nooit iets verwachten. Want met een grote beurt en wat onderhoud is de auto al total loss. Laat staan dat je ‘m zou laten spuiten. Dat is ook het probleem met auto’s als een Citroen GS of CX. Een hele mooie is ongeveer 10 mille waard, en voor dat geld kun je er nooit een laten restaureren. Kortom, elke roestbak gaat naar de sloop en er blijven er steeds minder over. Ik zou zeggen dat een klassieker in goede staat minimaal 20.000 euro waard moet zijn om uit deze vicieuze cirkel te komen.
@frederik: ben dit toch niet met je eens. Ik denk niet dat het probleem moet zijn dat klassieke auto’s een hobby zijn en om maar even met een cliché aan te komen: een hobby mag geld kosten. Ik vind het te gerationaliseerd om te zeggen dat aan een klassieke auto geen geld uitgegeven zou moeten worden omdat deze dat economisch niet waard is. Het is immers een hobby. En voor bijna elk model is wel een liefhebber (en zelfs meerdere juist) te vinden. Dat maakt het wat mij betreft ook een leuke hobby.

Met een minimale instapwaarde die jij voorstel sluit je een hoop mensen buiten. Dat is niet de bedoeling te zijn denk ik.

Even bij mijn eigen ervaringen. Ik heb een klassieker die ik van mijn spaargeld op mijn 18e kon betalen en die ik nu op mijn 25e dus niet meer had gekocht (door de waarde). Goed geïnvesteerd, achteraf waarschijnlijk wel. Blij mee? Toch niet. Een andere auto is namelijk net zo hard gestegen in waarde en iets anders kopen is daardoor helemaal niet zo eenvoudig.
@lexaudi: Voor de duidelijkheid, het gaat me er niet om mensen uit te sluiten. En hulde als je een auto met een economische waarde van 2000 euro wel helemaal gaat opknappen. Ik weet wel dat ik in mijn CX veel meer dan de marktwaarde gestoken heb. Maar de meeste mensen doen dat niet, en het is uiteindelijk toch een beter gevoel als je in een auto investeert die dat ook enigszins waard is. Vandaar mijn argument dat je eigenlijk (als je het kan betalen) en iets duurdere klassieker zou moeten kopen, en dat dat ook een gezondere marktwaarde is.

Eigenlijk koop je een auto van 2000 euro gewoon om af te rijden, tenzij je zelf enorm handig bent. Of misschien heb je geluk en stijgt de waarde enorm. Maar dat zijn toch uitzonderingen.
Ach, de auto’s die echt absurde bedragen opbrengen zweven in regionen waar crisis en recessie termen zijn waar ze wel ’s van horen, maar niet voelen. Hoogstens wat minder rendement op de investeringen. Er zal daar niet veel gebeuren denk ik, er blijven immers superrijken voor wie een dergelijke uitgave hetzelfde is als voor ‘ons’ een nieuwe fiets…
Ik zat laatst live een veiling te kijken op YouTube van ik geloof RM Sotheby’s en het viel me al op dat de auto’s, tenzij echt heel bijzonder, steevast voor minder weg gingen dan verwacht. Met name de R34 GT-R V-Spur II die voor 22.000 pond verkocht werd schrok ik nogal van. Nog geprobeerd even in te bellen en hem voor 22.5k op te pikken maar helaas… Krengen staan overal voor een ton plus te koop.
@stefje:
Het spreekwoord “Als het te mooi lijkt om waar te zijn . . . is het dat doorgaans ook” is hier waarschijnlijk van toepassing..
Kunst blijft altijd bingo. Ok, een kleurplaat van os pietje blijft meer van emotionele waarde.

Tip, edelmetalen zijn meestal prima beleg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).