• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Akrapovic is géén uitlaat

Auteur: Onno, gepost 5 december 2022 om 08:52 – 10 Reacties

Deze Akrapovic is géén uitlaat

Akrapovic staat bekend om luidruchtige uitlaten, maar komt nu ook met een spoiler.

We kennen het merk natuurlijk van de uitlaten. Akrapovic komt uit Slovenië en begon in 1990 motoruitlaten te maken. Pas in 2010 gingen ze dit ook doen voor auto’s, en niet geheel zonder succes. Nu zetten ze de volgende stap en komen ze met een spoiler.

Akrapovic spoiler

Tsja, of een uitlatenmerk dat zou moeten doen? De tijd zal het leren. Feit is dat er wel veel geld mee te verdienen is en wellicht daarom een van de redenen waarom Akrapovic deze stap zet. Het is wel een kleine stap: de spoiler komt alleen voor de BMW M3 (G80) en de M4 (G82).

De vleugel is van lichtgewicht koolstofvezel en ontworpen met aandacht voor detail. Akrapovic weet te melden dat het weefsel in de koolstof overeenkomt met hetzelfde richtingspatroon als beschikbaar op de optionele carbon diffuser voor de auto’s. De spoiler is afgewerkt met een hoogglansafwerking om lekker op te vallen. Mensen moeten natuurlijk wel zien dat je een andere spoiler hebt.

Vorm

Je koopt een dergelijke vleugel niet alleen voor de looks. De vorm moet dan ook bijdragen aan de aerodynamica van de auto. De vleugel is aangepast aan de lijnen van beide BMW’s en gemonteerd op twee beugels met zwanenhalsontwerp. Deze zijn gemaakt van lichtgewicht CNC-gefreesd aluminium.

Doel van de vleugel is om extra stabiliteit te creëren bij hogere snelheid. Dit komt doordat de vleugel extra neerwaartse druk veroorzaakt. Of je in de praktijk hier ook daadwerkelijk iets van merkt, dat is niet duidelijk maar zal minimaal zijn. Maar toch, alle kleine beetjes helpen.

Volgens Akrapovic zal de spoiler geen extra geluid veroorzaken en dat is wel anders bij het merk. De spoiler is instelbaar op drie niveaus, dit moet je wel handmatig doen. De drie instellingen betreffen minder of meer downforce of is gebaseerd op je eigen behoeften.

Wat de vleugel moet gaan kosten, dat is ons niet bekend. We kunnen wel concluderen dat het een vleugel is die niet geheel over the top is (en dat is goed), maar of je hem echt nodig hebt op een toch al potente BMW…

Ook interessant!

  • BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling
    BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • Eindelijk: BMW M3 Touring is daar
  • Video: BMW M3 Touring op tempo vastgelegd
    Video: BMW M3 Touring op tempo vastgelegd

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Akrapovic, BMW, spoiler, uitlaat

Vorig bericht: « Een Tesla roept steeds vaker meer verkeersagressie op!
Volgend bericht: GP China valt af, welke circuits zijn potentiële vervangers? »

Lees Interacties

Reacties

  1. katoenboer zegt

    5 december 2022 om 09:01

    Mag deze ook op mijn 316i? Ik heb ook M pakket.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      6 december 2022 om 16:39

      Tuurlijk mag dat!

      Login om te reageren
  2. duitslaagvliegen zegt

    5 december 2022 om 09:07

    akraupovich spoilâh voâh al uw teppâhware

    Login om te reageren
  3. Ordas zegt

    5 december 2022 om 10:09

    Logische stap gezien de levering van auto’s met ICE afgebouwd zal worden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 december 2022 om 10:19

      Logisch zou zijn om van de blèrpijpen naar luidspreker systemen te gaan. Het “hé kijk mij eens” effect dat is waar ze verstand van hebben.

      Login om te reageren
  4. El-Loco zegt

    5 december 2022 om 10:11

    Ik regel de spoiler wel bij Autostyle en de akrapofiets logo’s op Ali

    Login om te reageren
  5. HZW zegt

    5 december 2022 om 10:25

    Akrapovič maakt al veel meer Carbon Fiber onderdelen voor auto’s.
    Is ook een slimme set, om ook in de toekomst nog een voortbestaan te hebben, als er voor uitlaten geen markt meer is.
    Voor de nieuwe AUDI RS 3 SPORTBACK (8Y) – OPF/GPF 2022 maken ze een schitterende uitlaat met schitterende bijpassende Carbon Fiber diffuser.

    Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    5 december 2022 om 10:39

    Juist op ‘een toch al potente BMW’ zou zo’n spoiler nut kunnen hebben. Op een mager gemotoriseerd exemplaar niet.

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    5 december 2022 om 10:46

    Dat zwanenhals-ontwerp vind ik toch maar een potje lelijk zeg. Zal heus wel een functie hebben, maar doe mij dan toch maar een ‘ouderwetse’ spoiler.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      5 december 2022 om 13:55

      Voor race gebruikt is dat de betere aerodynamische oplossing, voor straat gebruik een beetje zinloos.
      De snelheden die je moet gaan rijden om dat ding werkbaar te maken op straat, zijn in Nederland al bijna onmogelijk, zonder je rijbewijs te verliezen.
      En of de auto er mooier op wordt met zo’n ding op het kofferdeksel is ook discutabel.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North