Deze Audi-occasion uit 1982 heeft een start-stop systeem

Auteur: , 53 Reacties

Nope, geen addertjes onder het gras.

Kenners hebben het allang in de gaten; dit is de Audi 80 CL Formel E. Of deze rakker in veel jongenskamers aan de muur heeft gehangen wagen we te betwijfelen, maar innovatief was ‘ie wel. De Formel E had namelijk een futuristisch start-stop systeem aan boord, waarmee de motor bij korte stops kon worden uitgeschakeld.

Die techniek (gedeeld met onder meer de toenmalige Volkswagen Passat), in combinatie met de 4+E-versnellingsbak met lange 5e versnelling, voor een verbruik dat gemiddeld een liter per 100 km lager lag dan van een vergelijkbare Audi 80. Helaas liep het publiek niet massaal warm voor deze groene vrind, maar interessante techniek is het wel.

Audi 80 interieur

Het beestje op de foto komt zoals gezegd uit 1982 en heeft een lekker ouderwets (of ouderwets lekker) analoog interieur. Op de teller staan nog geen 85.000 kilometers en volgens de advertentie loopt de motor à 63 pk prima. Mocht dat je nog niet kunnen overtuigen: hij heeft een zonnedak.

Vanaf € 750 kan worden geboden op deze klassiekert, de advertentie vind je hier.



53 reacties

Voorsprong door techniek.
@kapiteinaudi: Naar mijn weten was Fiat de eerste die een start stopsysteem had geïntroduceerd.
@berlinetta: in de regatta denk ik?
@kapiteinaudi:
Voor deze keer dan…
@kapiteinaudi: Dit is meer een gevalletje verouderde techniek.
@kapiteinaudi: Heeft ook zijn nadelen, (mompelt iets van zuigerveren)
@toniominestrone: Heeft nog maar 85k km, dus we kunnen er nog 20k rijden voor we het blok moeten reviseren ;)
@kapiteinaudi: toen nog wel
@kapiteinaudi: hey daar is hij weer, je was toch erg stil tijdens de dieselgate en het olieverbruik debacle van de tfsi blokken
Koel, maar zeker niet alleen die Audi had dat start-stop systeem,
Hella heeft exact t zelfde systeem zelfs aftermarket verkocht.

Het werkt niet helemaal zoals nu; je moest zelf met een knopje aan de ruitenwisserhendel de motor uitschakelen, zodra je stil stond en de koppeling los had ( versnelling in vrij ).. De auto start dan weer vanzelf als je het koppelingspedaal indrukt.

Wel slim genoeg, dat t alleen werkt bij warme motor, bij absolute stilstand en pas nadat je de auto minimaal 1 keer met de sleutel gestart had. (Dus niet instappen, op contact, koppelen en de motor start)
@postzegel: Zulke startstopsystemen bestaan nu ook nog hoor, bijv. in de Fiat Panda. Als je voor het stoplicht staat, moet je eerst de auto in z’n vrij zetten en de koppeling los laten. Dan stopt de motor met draaien. Zodra je de koppeling in trapt, start de motor weer. En inderdaad, ook daar werkt het alleen bij een warme motor. En als je te lang stil staat, springt de motor weer vanzelf aan.
@berlinetta: Dat werkt dus anders. Die hoef je niet zelf met een knopje uit te schakelen.
@Tuono: Vooruit, je hebt me. Dat is het verschil. Het is in ieder geval iets anders dan start stopsystemen die automatisch werken en die je alleen kunt uitschakelen met de handleiding op schoot en je een paar weken de tijd hebt om het uit te vogelen.
@berlinetta: bij mij zit daar gewoon een knopje voor op het dashboard.
Leuk ding, de ideale woon-werk slet!
M’n vader had er precies zo een ook deze kleur.
Zo, het verplichte groennieuws is weer gepasseerd, tijd voor wat anders, toffe auto voor hippe hipsters anders wel.
Even nalopen, alles oppoetsen, iets lager leggen, drie deluxe BBS RS velgen met gouden hart en gepolijst velgbed en klaar! Geinig bakkie. Ooit was het nog een symphatiek merk ;-).
@gtwillem: Dan mis je toch echt wat POWERRR
@gtwillem: nee nee niet verlagen, en niet die lelijke velgen eronder. Gewoon standaard…, standaard rijd die ook beter.
@toeter11: Er liggen nu VW-velgen onder. Is toch ook niks.
@toeter11: het is een Audi uit het jaar nul. Rijdt sowieso knap beroerd. Ik ben niet zo’n tuning liefhebber, maar oude hoekige VAG modellen, helemaal in nieuwstaat met als enige modificaties de verlaging, BBS velgen en misschien een open uitlaatje. Vind ik wel geinig. Zeker met weinig power. Lekker McFlurry scoren voor mijn meisje weet je wel!
@gtwillem: drie?
@tjorque: ken je het liedje ‘From Da Chuuch To Da Palace’ niet? Snoop Dogg?

“Three fourteen inch rims is riding on the side”
-“They ridin’ on the side?
“Yeah, they ridin’ on the side!”

Misschien wordt ik te oud, maar ik weet zeker dat @sir_smokalot hem wel kent! Toch?
@gtwillem: jammer dat echte drie delige bbbs wieltjes zo duur zijn…
Arrrggh. Die deurklinken.
Ziet er nog heel mooi uit!
Zie ik dat nu goed? De tank ligt tussen de achterbank en de kofferbak… Dat geeft een veilig gevoel.
@Original_Arnoud: dat hadden een hele hoop auto’s in die tijd. Juist vanwege de veiligheid!
@Original_Arnoud: is dat tank? Mercedes S-klasse van de 90erjaren had ik ook zo, veilig!!!
@Original_Arnoud:
Ach, nu zitten je kinderen er op, dus wat is het probleem.
@duess:
Het verschil is dat de tank tegenwoordig onder de auto hangt. Dus eerst de vloer van de auto en daaronder pas de tank.
Ik heb zelf een Santana Formel-E gehad, een leuk stukje over de techniek hierachter is hier te vinden (in Deutsch): http://home.arcor.de/tilmangrund/page_formele.html

Er is zelfs een elektrische Golf geweest in 1989 en later in 1993 gebaseerd op de Golf 2 en 3, meer info hier: http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/themes/2010/11/Volkswagen_Concept_Car__Golf_blue-e-motion/CityStromer.html
als je onder de motorkap kijkt, zie je de straatstenen. Eerlijke en eenvoudige techniek, ik houd daar wel van.
Best wel cool, en je rijdt voor weinig geld iets unieks en nog weinig km’s ook!
Toen audi nog dezelfde techniek had als de passat, daarom kan ik roepen dat ik audi rij(87er 32b)
@toeter11: tja en dan rij ik zeker vw. Auto union Audi coupe gt 5E 1983. Ik heb gewoon een Audi.
@rossi46audi: Hoe is het met je coupe, je was hem toch aan het restaureren?
@passie: klopt. Ze is een plaatje geworden. Opnieuw gespoten in Orginele kleur, zobel braun mettalic heb er alweer een goede 1000km mee getourd en die 2.1 5pitter snort heerlijk
@rossi46audi: Mooi man, ik ben nog op zoek naar een geschikte ruimte om hem aan te pakken. valt niet mee om in de buurt wat te vinden. Volgens mij heb ik dan de zelfde kleur dan jij. Als hij in de zon staat zit er een paars achtige tint in.
@passie: ah ja vatsoenlijke ruimte is wel belangrijk. Ook een plek om je onderdelen goed kwijt te kunnen is fijn. Maar nu ik klaar ben gaan alle onderdelen de verkoop in. Heb ruimte nodig.(dus mocht je wat nodig zijn moet je even op marktplaats kijken) Hmm nee die van mij is dan een grijs achtige tint. Het is een porsche kleur die optioneel leverbaar was op de coupe. Donder bruin
Begin jaren ’90 had de Golf III ook een soortgelijke start-stop knop. Sloeg ook niet aan.
Meesten die tegenwoordig zo’n knop in de wagen hebben, schakelen het uit. Lijkt me ook niet echt bevordelijk voor je startmotor. Beter laten draaien die (vieze) vw/audi/skoda/seat diesel!
@joejojo2012: een moderne startmotor kan meer dan 100.000 keer de motor starten. Het spul is ervoor gemaakt. En dan hebben auto’s met een startknop systeem ook nog een extra zware meestal. Dan kan je soortvan al wegrijden voordat de motor goed en wel gestart is.
Ik heb een kleine twintig jaar geleden nog wel eens in een golf 3 diesel met experimenteel start/stop systeem gereden. Een vriend van mij liep toen stage in Wolfsburg en had dat ding mee. Als je dan stopte voor een terras bij een kruising, dan stopte de motor zoals het hoorde, iedereen op het terras lachen, haha die laten een diesel afslaan.
Heerlijke auto!
Had vorig jaar zelf een bronzen 80 B2 1.6. Laatste facelift met de Audi 100 achterlampen. Lekker licht en daardoor ook niet vreselijk traag, ondanks z’n 65pk.

Geinig systeem zo!
@Tuono: ik een witte vroege met hetzelfde groene interieur. De voorstoelen waren vergaan. .net hangmatten. De achterbank was echt fantastisch. En drempelfähig.. bochten alleen niet te wild doen. Een 1.6 met 85pk. Chroomrandjes. Antieke radio met 1 speaker. Maakte niet uit, (fabrieks-)zonnedakje open…
Tssss, ik had in 1979 een Alfasud die bij elk stoplicht stilviel, dus niks bijzonders dit.
Leuk om weer eens zo’n B2 te zien, zeker in zo’n bijzondere uitvoering. Mijn oude heer kocht in ’85 een witte Audi 80 1.8 GT 66kw. Kan hem mij nog goed herinneren, altijd tussen de voorstoelen zitten, vasthoudend aan de hoofdsteunpennen. Mooie sportstoelen, Coupe achterbank en extra klokken in de middenconsole.
Mijn eerste auto was een 1.6 D met de 4+E bak.
Erg hard ging het allemaal niet met 54 atmosferische diesel pks.
Maar zuinig dat het ding was.
1400km op een volle tank.
Mijn kever uit 1951 heeft ook stop/start. Slaat regelmatig af bij het stoplicht. Niets nieuws 😃
Zo zie je maar, als milieuvriendelijkheid niet goedkoper is, kijkt geen hond er naar om.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).