• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Audi-occasion uit 1982 heeft een start-stop systeem

Auteur: Author, gepost 1 oktober 2015 om 15:23 – 53 Reacties

Afbeelding Deze Audi-occasion uit 1982 heeft een start-stop systeemAfbeelding Deze Audi-occasion uit 1982 heeft een start-stop systeemAfbeelding Deze Audi-occasion uit 1982 heeft een start-stop systeemAfbeelding Deze Audi-occasion uit 1982 heeft een start-stop systeemAfbeelding Deze Audi-occasion uit 1982 heeft een start-stop systeemAfbeelding Deze Audi-occasion uit 1982 heeft een start-stop systeemAfbeelding Deze Audi-occasion uit 1982 heeft een start-stop systeemAfbeelding Deze Audi-occasion uit 1982 heeft een start-stop systeem

Audi 80
Nope, geen addertjes onder het gras.

Kenners hebben het allang in de gaten; dit is de Audi 80 CL Formel E. Of deze rakker in veel jongenskamers aan de muur heeft gehangen wagen we te betwijfelen, maar innovatief was ‘ie wel. De Formel E had namelijk een futuristisch start-stop systeem aan boord, waarmee de motor bij korte stops kon worden uitgeschakeld.

Die techniek (gedeeld met onder meer de toenmalige Volkswagen Passat), in combinatie met de 4+E-versnellingsbak met lange 5e versnelling, voor een verbruik dat gemiddeld een liter per 100 km lager lag dan van een vergelijkbare Audi 80. Helaas liep het publiek niet massaal warm voor deze groene vrind, maar interessante techniek is het wel.

Audi 80 interieur

Het beestje op de foto komt zoals gezegd uit 1982 en heeft een lekker ouderwets (of ouderwets lekker) analoog interieur. Op de teller staan nog geen 85.000 kilometers en volgens de advertentie loopt de motor à 63 pk prima. Mocht dat je nog niet kunnen overtuigen: hij heeft een zonnedak.

Vanaf € 750 kan worden geboden op deze klassiekert, de advertentie vind je hier.

Ook interessant!

  • Scoor flinke korting op een gloednieuwe Audi RS6 occasion
  • Voel je stijlvol én veilig in deze Audi A8 occasion
  • Deze Audi RS6 is één groot vraagteken
  • Hier, de lekkerst samengestelde Audi RS3 occasion op Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, audi-80, groen, Klassiekers, occasion, start-stop

Vorig bericht: « Checklist als je komende maanden een leaseauto mag kiezen
Volgend bericht: Auto’s overschrijven kan tegenwoordig thuis »

Lees Interacties

Reacties

  1. kapiteinaudi zegt

    1 oktober 2015 om 15:28

    Voorsprong door techniek.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      1 oktober 2015 om 15:38

      @kapiteinaudi: Naar mijn weten was Fiat de eerste die een start stopsysteem had geïntroduceerd.

      Login om te reageren
      • draadloos zegt

        1 oktober 2015 om 21:30

        @berlinetta: in de regatta denk ik?

        Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      1 oktober 2015 om 15:41

      @kapiteinaudi:
      Voor deze keer dan…

      Login om te reageren
    • clarkson zegt

      1 oktober 2015 om 15:50

      @kapiteinaudi: Dit is meer een gevalletje verouderde techniek.

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      1 oktober 2015 om 15:50

      @kapiteinaudi: Heeft ook zijn nadelen, (mompelt iets van zuigerveren)

      Login om te reageren
      • LMV zegt

        1 oktober 2015 om 16:59

        @toniominestrone: Heeft nog maar 85k km, dus we kunnen er nog 20k rijden voor we het blok moeten reviseren ;)

        Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      1 oktober 2015 om 16:53

      @kapiteinaudi: toen nog wel

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      1 oktober 2015 om 18:39

      @kapiteinaudi: hey daar is hij weer, je was toch erg stil tijdens de dieselgate en het olieverbruik debacle van de tfsi blokken

      Login om te reageren
  2. slowland zegt

    1 oktober 2015 om 15:29

    Alleen voor het bijpassende groene interieur zou je hem al kopen!

    Login om te reageren
    • topgear zegt

      1 oktober 2015 om 16:36

      @slowland: Koop dan!
      [img]https://p.dreamwidth.org/c4bb1c104369/2321623-39169/celebritycrowdfunding.com/wp-content/uploads/edd/2013/07/I-Dare-You.jpg[/img]

      Login om te reageren
  3. postzegel zegt

    1 oktober 2015 om 15:30

    Koel, maar zeker niet alleen die Audi had dat start-stop systeem,
    Hella heeft exact t zelfde systeem zelfs aftermarket verkocht.

    Het werkt niet helemaal zoals nu; je moest zelf met een knopje aan de ruitenwisserhendel de motor uitschakelen, zodra je stil stond en de koppeling los had ( versnelling in vrij ).. De auto start dan weer vanzelf als je het koppelingspedaal indrukt.

    Wel slim genoeg, dat t alleen werkt bij warme motor, bij absolute stilstand en pas nadat je de auto minimaal 1 keer met de sleutel gestart had. (Dus niet instappen, op contact, koppelen en de motor start)

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      1 oktober 2015 om 15:35

      @postzegel: Zulke startstopsystemen bestaan nu ook nog hoor, bijv. in de Fiat Panda. Als je voor het stoplicht staat, moet je eerst de auto in z’n vrij zetten en de koppeling los laten. Dan stopt de motor met draaien. Zodra je de koppeling in trapt, start de motor weer. En inderdaad, ook daar werkt het alleen bij een warme motor. En als je te lang stil staat, springt de motor weer vanzelf aan.

      Login om te reageren
      • Tuono zegt

        1 oktober 2015 om 16:21

        @berlinetta: Dat werkt dus anders. Die hoef je niet zelf met een knopje uit te schakelen.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          1 oktober 2015 om 17:08

          @Tuono: Vooruit, je hebt me. Dat is het verschil. Het is in ieder geval iets anders dan start stopsystemen die automatisch werken en die je alleen kunt uitschakelen met de handleiding op schoot en je een paar weken de tijd hebt om het uit te vogelen.

          Login om te reageren
          • sabrerator zegt

            1 oktober 2015 om 21:44

            @berlinetta: bij mij zit daar gewoon een knopje voor op het dashboard.

            Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    1 oktober 2015 om 15:34

    Leuk ding, de ideale woon-werk slet!

    Login om te reageren
  5. carspotruben zegt

    1 oktober 2015 om 15:34

    M’n vader had er precies zo een ook deze kleur.

    Login om te reageren
  6. oranje123456789 zegt

    1 oktober 2015 om 15:41

    Zo, het verplichte groennieuws is weer gepasseerd, tijd voor wat anders, toffe auto voor hippe hipsters anders wel.

    Login om te reageren
  7. gtwillem zegt

    1 oktober 2015 om 15:42

    Even nalopen, alles oppoetsen, iets lager leggen, drie deluxe BBS RS velgen met gouden hart en gepolijst velgbed en klaar! Geinig bakkie. Ooit was het nog een symphatiek merk ;-).

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      1 oktober 2015 om 15:50

      @gtwillem: Dan mis je toch echt wat POWERRR

      Login om te reageren
    • toeter11 zegt

      1 oktober 2015 om 16:11

      @gtwillem: nee nee niet verlagen, en niet die lelijke velgen eronder. Gewoon standaard…, standaard rijd die ook beter.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        1 oktober 2015 om 17:09

        @toeter11: Er liggen nu VW-velgen onder. Is toch ook niks.

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        1 oktober 2015 om 20:56

        @toeter11: het is een Audi uit het jaar nul. Rijdt sowieso knap beroerd. Ik ben niet zo’n tuning liefhebber, maar oude hoekige VAG modellen, helemaal in nieuwstaat met als enige modificaties de verlaging, BBS velgen en misschien een open uitlaatje. Vind ik wel geinig. Zeker met weinig power. Lekker McFlurry scoren voor mijn meisje weet je wel!

        Login om te reageren
    • tjorque zegt

      1 oktober 2015 om 18:13

      @gtwillem: drie?

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        1 oktober 2015 om 21:03

        @tjorque: ken je het liedje ‘From Da Chuuch To Da Palace’ niet? Snoop Dogg?

        “Three fourteen inch rims is riding on the side”
        -“They ridin’ on the side?
        “Yeah, they ridin’ on the side!”

        Misschien wordt ik te oud, maar ik weet zeker dat @sir_smokalot hem wel kent! Toch?

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      1 oktober 2015 om 18:30

      @gtwillem: jammer dat echte drie delige bbbs wieltjes zo duur zijn…

      Login om te reageren
  8. mashell zegt

    1 oktober 2015 om 15:43

    Arrrggh. Die deurklinken.

    Login om te reageren
  9. philipf zegt

    1 oktober 2015 om 15:50

    Ziet er nog heel mooi uit!

    Login om te reageren
  10. Arnoud zegt

    1 oktober 2015 om 15:51

    Zie ik dat nu goed? De tank ligt tussen de achterbank en de kofferbak… Dat geeft een veilig gevoel.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      1 oktober 2015 om 16:17

      @Original_Arnoud: dat hadden een hele hoop auto’s in die tijd. Juist vanwege de veiligheid!

      Login om te reageren
    • toeter11 zegt

      1 oktober 2015 om 17:09

      @Original_Arnoud: is dat tank? Mercedes S-klasse van de 90erjaren had ik ook zo, veilig!!!

      Login om te reageren
    • duess zegt

      1 oktober 2015 om 19:19

      @Original_Arnoud:
      Ach, nu zitten je kinderen er op, dus wat is het probleem.

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        1 oktober 2015 om 20:47

        @duess:
        Het verschil is dat de tank tegenwoordig onder de auto hangt. Dus eerst de vloer van de auto en daaronder pas de tank.

        Login om te reageren
  11. boeie zegt

    1 oktober 2015 om 15:53

    Ik heb zelf een Santana Formel-E gehad, een leuk stukje over de techniek hierachter is hier te vinden (in Deutsch): http://home.arcor.de/tilmangrund/page_formele.html

    Er is zelfs een elektrische Golf geweest in 1989 en later in 1993 gebaseerd op de Golf 2 en 3, meer info hier: http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/themes/2010/11/Volkswagen_Concept_Car__Golf_blue-e-motion/CityStromer.html

    Login om te reageren
  12. escort77 zegt

    1 oktober 2015 om 16:09

    als je onder de motorkap kijkt, zie je de straatstenen. Eerlijke en eenvoudige techniek, ik houd daar wel van.

    Login om te reageren
  13. Tonnie zegt

    1 oktober 2015 om 16:10

    Best wel cool, en je rijdt voor weinig geld iets unieks en nog weinig km’s ook!

    Login om te reageren
  14. toeter11 zegt

    1 oktober 2015 om 16:10

    Toen audi nog dezelfde techniek had als de passat, daarom kan ik roepen dat ik audi rij(87er 32b)

    Login om te reageren
    • rossi46audi zegt

      1 oktober 2015 om 17:23

      @toeter11: tja en dan rij ik zeker vw. Auto union Audi coupe gt 5E 1983. Ik heb gewoon een Audi.

      Login om te reageren
      • passie zegt

        1 oktober 2015 om 20:09

        @rossi46audi: Hoe is het met je coupe, je was hem toch aan het restaureren?

        Login om te reageren
        • rossi46audi zegt

          1 oktober 2015 om 21:57

          @passie: klopt. Ze is een plaatje geworden. Opnieuw gespoten in Orginele kleur, zobel braun mettalic heb er alweer een goede 1000km mee getourd en die 2.1 5pitter snort heerlijk

          Login om te reageren
          • passie zegt

            1 oktober 2015 om 22:15

            @rossi46audi: Mooi man, ik ben nog op zoek naar een geschikte ruimte om hem aan te pakken. valt niet mee om in de buurt wat te vinden. Volgens mij heb ik dan de zelfde kleur dan jij. Als hij in de zon staat zit er een paars achtige tint in.

            Login om te reageren
            • rossi46audi zegt

              2 oktober 2015 om 08:13

              @passie: ah ja vatsoenlijke ruimte is wel belangrijk. Ook een plek om je onderdelen goed kwijt te kunnen is fijn. Maar nu ik klaar ben gaan alle onderdelen de verkoop in. Heb ruimte nodig.(dus mocht je wat nodig zijn moet je even op marktplaats kijken) Hmm nee die van mij is dan een grijs achtige tint. Het is een porsche kleur die optioneel leverbaar was op de coupe. Donder bruin

              Login om te reageren
  15. joejojo2012 zegt

    1 oktober 2015 om 16:15

    Begin jaren ’90 had de Golf III ook een soortgelijke start-stop knop. Sloeg ook niet aan.
    Meesten die tegenwoordig zo’n knop in de wagen hebben, schakelen het uit. Lijkt me ook niet echt bevordelijk voor je startmotor. Beter laten draaien die (vieze) vw/audi/skoda/seat diesel!

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      1 oktober 2015 om 16:19

      @joejojo2012: een moderne startmotor kan meer dan 100.000 keer de motor starten. Het spul is ervoor gemaakt. En dan hebben auto’s met een startknop systeem ook nog een extra zware meestal. Dan kan je soortvan al wegrijden voordat de motor goed en wel gestart is.

      Login om te reageren
  16. marinepower zegt

    1 oktober 2015 om 16:16

    Ik heb een kleine twintig jaar geleden nog wel eens in een golf 3 diesel met experimenteel start/stop systeem gereden. Een vriend van mij liep toen stage in Wolfsburg en had dat ding mee. Als je dan stopte voor een terras bij een kruising, dan stopte de motor zoals het hoorde, iedereen op het terras lachen, haha die laten een diesel afslaan.

    Login om te reageren
  17. Tuono zegt

    1 oktober 2015 om 16:20

    Heerlijke auto!
    Had vorig jaar zelf een bronzen 80 B2 1.6. Laatste facelift met de Audi 100 achterlampen. Lekker licht en daardoor ook niet vreselijk traag, ondanks z’n 65pk.

    Geinig systeem zo!

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      1 oktober 2015 om 23:07

      @Tuono: ik een witte vroege met hetzelfde groene interieur. De voorstoelen waren vergaan. .net hangmatten. De achterbank was echt fantastisch. En drempelfähig.. bochten alleen niet te wild doen. Een 1.6 met 85pk. Chroomrandjes. Antieke radio met 1 speaker. Maakte niet uit, (fabrieks-)zonnedakje open…

      Login om te reageren
  18. carlo zegt

    1 oktober 2015 om 18:33

    Tssss, ik had in 1979 een Alfasud die bij elk stoplicht stilviel, dus niks bijzonders dit.

    Login om te reageren
  19. maxidyne zegt

    1 oktober 2015 om 18:46

    Leuk om weer eens zo’n B2 te zien, zeker in zo’n bijzondere uitvoering. Mijn oude heer kocht in ’85 een witte Audi 80 1.8 GT 66kw. Kan hem mij nog goed herinneren, altijd tussen de voorstoelen zitten, vasthoudend aan de hoofdsteunpennen. Mooie sportstoelen, Coupe achterbank en extra klokken in de middenconsole.

    Login om te reageren
  20. carmasterr zegt

    1 oktober 2015 om 19:13

    Mijn eerste auto was een 1.6 D met de 4+E bak.
    Erg hard ging het allemaal niet met 54 atmosferische diesel pks.
    Maar zuinig dat het ding was.
    1400km op een volle tank.

    Login om te reageren
  21. bugboy zegt

    1 oktober 2015 om 22:21

    Mijn kever uit 1951 heeft ook stop/start. Slaat regelmatig af bij het stoplicht. Niets nieuws ?

    Login om te reageren
  22. p0wn3d zegt

    2 oktober 2015 om 07:19

    Zo zie je maar, als milieuvriendelijkheid niet goedkoper is, kijkt geen hond er naar om.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North