Is start/stop de irritantste uitvinding van deze eeuw?

Auteur: , 116 Reacties

In de NEDC (theorie) en in het stadsverkeer (praktijk) zijn start/stop-systemen (s/s) een uitkomst, maar tegelijkertijd kunnen ze ook behoorlijk op je zenuwen werken. Heeft jouw auto s/s, en zet je dit wel eens uit?

Jaguar start-stop

We weten inmiddels allemaal wel hoe s/s werkt, en onder druk van steeds strenger wordende milieu-eisen is er bijna geen fabrikant die de technologie niet toepast. Was het aan het einde van het vorige decennium nog een zeldzaamheid, tegenwoordig vind je weinig nieuwe auto’s meer zonder een motoronderbreker, het zit zelfs op dikke, slurpende AMG’s.

Ik heb zelf weinig moeite met het systeem, mits het goed werkt, en niet merkbaar is in je rij-ervaring. Het probleem met s/s is echter dat het (met name bij een koude motor) vaak niet werkt, maar ook dat je motor te pas en te onpas wordt aangezwengeld zonder dat jij dit wilt. Je voet komt niet in de buurt van de koppeling/rem, maar toch acht de auto het noodzakelijk de motor een slinger te geven.

Onlangs reed ik een tijdje in een Toyota Auris die hier veel last van had. Na 20-30 seconden stilstaan kwam de motor (ook als deze warm was) plots weer tot leven, zonder dat hier om gevraagd werd. Er zal ongetwijfeld een tijdslimiet aan het uitschakelen van de motor zitten, maar toch voelt het een beetje als een techniek waar nog lang niet alle bugs uit verwijderd zijn.

Verschillen tussen merken

Diverse fabrikanten richten s/s op hun eigen manier in. Bij Citroën wordt je motor al uitgeschakeld op het moment dat je nog stapvoets rolt, wat ik zelf erg prettig vind. Als je toch de motor onderbreekt, doe ’t dan al vanaf een moment dat dit wenselijk is, reeds bij uitrollen richting stilstand. In mijn eigen ervaring voelt het systeem bij BMW soepel en vloeiend aan, bij Jaguar daarentegen was het herpakken van de motor te bruusk.

Bij verkeerslichten is s/s prettig, tenzij het op een handgeschakelde auto zit en je de eerste in de rij bent. Dit kost te veel tijd, omdat we in Nederland niet het Duitse systeem gebruiken, waarbij je eerst als aankondiging een opbrandend oranje licht krijgt.

Voor de mensen die zich aan s/s storen; er zit er op elke auto een knop waarmee je het systeem kunt uitschakelen. Is deze bij jou standaard ingedrukt, of vind je s/s juist een prettige technologische toevoeging? Tot slot kan je de vraag stellen wat deze constante aan-uit-aan-uit cyclus met je motor doet. Wanneer je een uur lang op een lichtknop drukt vindt je lamp dit ook niet prettig, hoe zit dat eigenlijk met een automotor?



116 reacties

Vind het vreselijk in alle gevallen.
@snodaard: Ook als een AMG rijdt met een dikke V8? Mag je iedere keer weer genieten hoe deze tot leven brult
Die van mij schakelt ook automatisch weer in na een paar minuten. Ik denk dat het komt omdat je natuurlijk de airco en radio aan hebt. De accu zou anders leeg lopen denk ik.
@pfranze: Trouwens, ik houd altijd de koppeling in als ik stil sta en laat hem in de versnelling staan. Ik gebruik dus de s/s nooit. (Seat Mii, trouwens)
@pfranze:


Echt? Dat is zó slecht voor je drukgroep. Vergelijk het met een veer die je vaker voor een langere tijd uitrekt. Dan zal die veer aan eh…veerkracht verliezen.

Je garage zal er niet minder blij om zijn.
@FrankypankyV8: zo leer je het namelijk ook tijdens je rijles. Ze willen namelijk dat je direct weg kunt rijden als het stoplicht op groen sprint en niet dan je dan weer de koppeling in moet trappen en in de eerste versnelling moet zetten.
@kahraman11: en ja alles wat je met rijles leert is ook waar? Helaas voor jou, ook al klinkt het vreemd wat @FrankypankyV8 zegt maar lange tijd de koppeling ingedrukt houden is absoluut een onnodige belasting van de drukgroep.
@jippie: Bij mijn rijles leerde ik juist de auto in vrij te laten staan, koppeling gelost.

Idee: Spaart de drukgroep, ontlast je knie, en mocht je onwel worden tijdens het wachten, en klapt iemand achterop of anderzins: blijft de auto gewoon lekker staan waar ie staat,..
@FrankypankyV8: valt wel mee hoor.. De tweemassavliegwielen geven toch meestal eerder de geest
@FrankypankyV8:
Leuke theorie hoor, maar ik heb 30 jaar geleden al geleerd om de koppeling in te trappen bij het verkeerslicht. Nog nooit een kapotte drukgroep gehad trouwens en dat terwijl ik in het verleden toch dikwijls auto’s minimaal 2 keer het klokje rond gereden heb.
Waar het de aandrijving betreft heb ik alles wel een keer meegemaakt, van kapotte homokineten tot versnellingsbakken (je bent jong en je mishandeld wat) maar een drukgroep heb ik dus nog nooit kapot gekregen.
Zo’n vaart zal het dus niet lopen.

OT: die start/stop systemen vind ik maar ondingen, die druk ik gelijk uit.
@tupperware:

Zo heb ik het ook geleerd bij het lessen, doch zei mijn ouweheer [meer dan 30 jaar evaring als automonteur] dat niet te doen met je eigen auto.

Niet alleen belast je de drukgroep, je ‘trekt’ ook nog aan de krukas met een hoger olieverbruik tot gevolg.

Zelf leerde ik het af omdat ik het maar vermoeiend vond. Helemaal in een vrachtwagen!
@FrankypankyV8: Dat is alleen zo als je de veer zover uitrekt dat ie plastisch vervormd. Als je binnen de elastische vervorming blijft zal dit niet slecht zijn voor de veer en er bestaan ook speciale veerstalen die onder bepaalde omstandigheden geen metaalmoeheid krijgen. Ik denk dat in een koppeling, de veren niet zover worden uitgerekt dat ze plastisch vervormen, en dus denk ik niet dat het slecht is voor je koppeling als je altijd de koppeling inhoud.
@pfranze: Ik merk dat als de airco aanstaat de motor eerder weer start, dan in het geval dat de airco uitstaat.
Dramatisch vooral in de file
Rij vaak in auto’s met een s/s systeem en erger me er mateloos aan.. Vooral in dr file!! Mag t helaas niet altijd uitzetten
@krishh20: Hoezo mag je dat niet? Jij rijdt toch…?
Heb een BMW met start stop en vind het heerlijk. Lekker rustig bij het stoplicht. In de boekjes staat precies wanneer het systeem wel en niet werkt, onder de 7graden bijvoorbeeld.
Zet het systeem alleen uit in de wasstraat. En heeeeel soms in de file
Het zit op onze panda en daar hebben we het standaard uit staan. Het werkt wel goed, maar toch is het in bepaalde situaties irritant. Bijv bij onoverzichtelijke fiets oversteekplaatsen waar je moet stoppen maar dan weer wel vlot weg moet zijn als het vrij is.
@eelco74: Als je bij onoverzichtelijke oversteekplaatsen weer vlug weg wilt zijn, houdt je dan niet gewoon de koppeling ingedrukt? Dat is toch veel gemakkelijker?
Ik moet zeggen dat het bij Mercedes foutloos werkt. Bij mij staat de eco stand altijd ingeschakeld.

Ik dacht echter tijdens mijn eerste ervaring met s/s wel dat ik met spoed naar de garage moest. Ik stond bij het stoplicht met mijn stuur naar links gedraaid, de motor sprong telkens aan-uit en ik kon op dat moment niet bedenken wat het probleem was. Een medeweggebruiker die toen naast mij stond dacht waarschijnlijk dat ik het niet allemaal op een rijtje. Het is zo dat zodra je aan het stuur draait de motor aan springt voor de stuurbekrachtiging.
@drugsrunner: zelfde geldt voor de rem. Druk m een paar keer flink in en hij start ook weer.
@drugsrunner: ecologisch verantwoord drugs runnen, gat in de markt
Ik gebruik hem bijna nooit, behalve als ik lang stil sta. Bij stoplichten hou ik 9 van de 10x de auto in de versnelling dus dan slaat het niet aan. Bijkomend voordeel vind ik wel als de motor afslaat bij het optrekken, koppeling in en hij start vanzelf. Scheelt weer irritaties achter je.. (Rij een audi A3)
Kwestie van gewenning. Mijn ouders hebben nu een Kia Rio van 2 maanden oud, en in het begin was het ook erg vaak van hoe werkt dit, en rijden we wel snel genoeg weg e.d. Maar nu kan je gewoon gemakkelijk met je koppeling/pook zelf bepalen of je ‘m uit wilt schakelen of niet. Gewoon even de situatie bekijken in het verkeer en daar op anticiperen.

Soms dan staat de start stop aan, en als je dan je airco aan doet slaat de motor weer aan. Grappig. Erger me er niet aan in ieder geval.
Met een automaat, ja prima.. Heb regelmatig met de F30 3 serie of F10 5 serie gereden en met automaat is het op zich redelijk, misschien omdat je er dan zelf helemaal niet bewust van bent en er ook niet een extra handeling voor hoeft te doen.

Met een handbak heb ik standaard de handeling dat ik hem in zijn neutraal laat uitrollen richting het stoplicht, ongeacht of dat nou in een auto is met of zonder S&S. In de Fiat 500 van mijn moeder merk ik dat ie bij stapvoets inderdaad al uitgaat. Het systeem went wel, maar liever zet ik het gewoon uit. Het is toch even een seconde extra sneller handelen bij het wegrijden. Koppeling in, richting de 1 en dán pas rijden, terwijl je met een automaat alleen de rem hoeft los te laten. Dat maakt het wat toegankelijker vind ik…

Maar ach, ik geef zelf weinig om het verbruik. Gewoon een mooie 6 in lijn uit 1998 die ook drinkt als een auto van vóór het zuiniger en zuiniger maken van auto’s ..
@jzaero: Klinkt natuurlijk stom, die handeling. Het is natuurlijk: koppeling in, motor laten aanslaan, richting 1 en dán pas wegrijden. Anders is het natuurlijk niet veel verschil ten opzichte van een normale auto zonder S&S. Aan de andere kant, als je niet vooraan het stoplicht staat, moet je toch altijd wachten tot de rest wegrijd..
Mijn vorige auto had startstop. Ik vond het absoluut niet hinderlijk. Het bespaart brandstof dus vind ik het een goede uitvinding.
@nvn1993: heeft je Bentley het niet dan?
@1audi1: was het maar zon feest dan hoefde ik misschien niet elke week te tanken
@nvn1993: Het is toch zo dat voor brandstofbesparing de motor langer moet uitstaan dan een x aantal seconden? Aangezien de motor meer verbruikt met starten.
@mikkeloentje: ja je zou zeggen dat het starten weer meer brandstof zou kosten. Maar ik denk dat het wel brandstof bespaart want anders zouden alle autos van tegenwoordig het wel niet hebben :P
@nvn1993: Allemaal om gunstig uit de test cyclus te komen, met de CO2 uitstoot. Dan moet de auto ook gesimuleerd 5 minuten voor een stoplicht staan etc. Oftewel als de auto dat systeem niet heeft is deze weer €1500 bpm duurder.
@nvn1993: het gaat niet om het besparen van brandstof maar de uitstoot van CO2 verminderen.dit leverd de fabrikant belastingvoordeel op
@cthijs: ik vind het nog steeds raar dat ze hier zoveel met milieu en co vermindering bezig zijn..terwijl in sommige landen al die voertuigen roken als een gek :)
En al die milieuaanpassingen kunnen alleen maar kapot en dicht zitten…
Het is zo ‘nerdy’..
Ik vind het een erg fijn systeem. Gebruik het eigenlijk altijd. Kleine moeite denk ik, scheelt weer beetje stank voor de omgeving en een beetje brandstof. Druppel op de gloeiende plaat, I know, maar als je het altijd gebruikt zal het toch wel iets schelen. Vooral de rust bij de verkeerslichten, zo spannend klinkt een brommende motor immers niet. In file rijden, tja van s/s heb je met een handbak geen last, gewoon gekoppeld houden als het iedere 2 seconde weer rijdt.
Ideaal. Heb het al jaren in mijn Priussen. Motor gaat niet alleen uit bij stoppen, maar ook tijdens (langzaam) rijden. En systeem werkt ook bij extreem lage temperaturen.

Waarom zo fijn: stilte, geen getril.
En in het geval van de Prius/Auris geen enkele vertraging bij het weer oppakken. Gas geven en wegwezen.

En ja: als de accu moet worden bijgeladen slaat hij (voor mensen die er geen verstand van hebben onverwacht) even aan.
@glashelder: In de Prius is het toch wel een ander systeem. Je kan tot 50 km per uur(mits je niet volgas optrekt) elektrisch rijden. Dus dan merk je er helemaal niks van, maar dat hoef ik jou niet te vertellen natuurlijk.
priussen zijn doorgaans uitgerust met een STOP STOP systeem..
een Verstop systeem zou nog beter zijn… hoef ik die dingen niet te zien…
@hans75: Ik denk dat de prius van alle auto’s met start/stop, het snelst bij de stoplichten wegtrekt van allemaal. Ik erger me in de prius in iedergeval dood aan de mensen die na 3 seconden groen eindelijk beginnen op te trekken.
Ik had het destijds in de DS3. Weet niet of meer mensen hier last van hadden maar mijne kreeg bij meerdere stoplichten achter elkaar problemen met starten. In veel steden waar je een aantal stoplichten achter elkaar had wou ie soms niet meer in 1x aan slaan. Dan moest je hem met de sleutel overnieuw starten. Ik heb dit ook gehad bij een huur- Mini Countryman.
@E34M5Touring: Dat had ik ook in de Mégane. Je voelt je een complete lul als je er van uit gaat dat hij start als je het koppelingspedaal intrapt. Met muziek aan hoor je toch niet of hij aan slaat of niet.. En het lijkt voor iedereen alsof je hem hebt af laten slaan :-)

Bij de Renault zit er een sensor op de koppeling. Na mijn klacht hebben ze die anders afgesteld en ik moet zeggen, sindsdien nog geen last van gehad (afkloppen). Dus ik vermoed dat het ook voor de gevallen die je noemt opnieuw afstellen betekent.
Ik gebruik het start-stop systeem van mijn Megane dagelijks en vind het heerlijk. Aanrijden bij het verkeerslicht en .. rust. Man wat geniaal.
Als we echt stilstaan in de file gebruik ik het ook en anders is het gewoon een kwestie van de auto niet in zijn vrij zetten of de koppeling ingedrukt houden. Heel soms zet ik het eventjes uit omdat ik dan een lamme voet van het koppelen krijg in de file maar dat is echt zelden. En er is gewoon een knopje voor om het uit te zetten dus ik steek er geen energie in om me er aan te irriteren.
Snap het probleem niet zo, als je stil staat is de motor uit en als de motor weer te koud wordt of de airco de accu leeg trekt gaat deze weer aan. Vind het wel vernuftig.

Als je de eerste bij het stoplicht bent houd je natuurlijk de auto altijd in de versnelling om flot weg te kunnen rijden, ongeacht s&s, dat zou de auteur toch moeten weten.

Wat irritanter is zijn die mensen die voor het stoplicht of in de file op hun rem blijven staan.
Dat is dan ook precies wat ik zeg, vooraan bij ’t verkeerslicht = geen s/s
@phrank: wanneer je automaat rijdt is het vrij logisch dat je op je rem blijft staan. Ik zet hem dan iig nooit in zijn vrij, maar blijf op de rem staan.
@Kartmans: Als ik automaat rijd dan zet ik hem gewoon in zijn vrij.. Dat is als ik niet vooraan sta bij het verkeerslicht. Ik vind dat veel fijner dan mijn poot op de rem te moeten houden. Maar goed, dat is natuurlijk ieder zijn eigen ding.
@ardonjr:
Als het vlak is heb je geen probleem, maar om hem nu op een helling op de handrem te zetten omdat jij misschien achter mij staat en je ergert aan mij remlicht gaat mij te ver.
Misschien een cursusje frustratie management? Je kunt de wereld immers niet veranderen, jezelf echter wel..
@ardonjr: gelukkig doe je het niet als je de voorste bij het stoplicht bent. Wat heb ik een hekel aan zulke bestuurders..
Ik vind s/s in mijn berlingo een mooie toevoeging. Vooral leuk dat bij houdt per rit hoe lang de motor heeft uitgestaan. Ik vind het dan leuk om te zien hoe lang ik geen onnodige brandstof heb staan verstoken tijdens een rit.
Ik vraag me alleen wel een af of soms het starten niet meer brandstof kost dan dat er is bespaard met het uitschakelen van de motor. Of is dit al lang niet meer zo dat starten veel brandstof kost? Hier hoopte ik in dit artikel antwoord op te krijgen.
De rust in je auto als de motor afslaat. Heerlijk gevoel. Even alles stil (mits niet net de laatste Cannibal Corpse uit de speakers knalt).

In de HCH vond ik het systeem super omdat het al rollend de motor kon uitschakelen(bergaf). In de V40 is het minder geavanceerd en af en toe afwachten of het in gebruik is.

Als ik/partner moet plassen en er zijn veel stoplichten houdt ik de koppeling ingetrapt zodat de motor niet uit gaat…elke keer die trillingen zijn pijnlijk voor de volle blaas :p
Reed een paar keer in een seat mii. Werkt perfect. In ze vrij, koppeling los, motor uit. Probeer maar eens koppeling in te trappen, in de versnelling te zetten en dan op te trekken voor de motor aanslaat. Dan moet je toch wel echt goed je best doen. Slaat zo snel aan dat je er in de praktijk eigenlijk geen hinder van kan ondervinden imo.. niks mis mee
Ben van een auto met niet-uitschakelbare start-stop naar een auto zonder start/stop overgegaan. K was dat systeem spuugzat. En rij nu in een atmosferische motor van een fabrikant die in deze tijd gelukkig nog steeds geen benzine turbo blokjes bouwt.
via Android app
Hangt een beetje van het systeem af natuurlijk. Ik heb een handbak en de motor kan snel en soepel starten terwijl ik ontkoppel, versnelling inleg, koppel. Bij een automaat zou ik het niet willen, die heeft oliedruk nodig welke de motor eerst nog moet opbouwen alvorens de bak weer werkt. Dat gaat in de praktijk te langzaam. Ik meende dat de vorige Mercedes C dit probleem niet had.
Ik laat de auto ook meestal in de versnelling staan bij het verkeerslicht. Uit automatisme. Maar als ik er bij nadenk gebruik ik start/stop en vind het prima werken.
BMW en ik zet hem altijd uit. Zelfde als dat ik de turbo 30 sec laat uitrazen kan ik niet geloven dat het systeem goed is voor de turbo en het droog draaien hiervan. Daarom zet ik hem altijd uit
@Bisazza: Dat dus, je rijdt een paar 100km autobahn aan gemiddeld 150 dan rij je een parkeerplaats op en valt de motor onmiddelijk uit als je stilstaat, lijkt me niet zo goed.
Start/Stop of beter Stop/Start systemen vind ik opzich prima werken. Alle kleine beetjes helpen. Bij een automaat vind ik het iets minder handig dan bij een handbak. Bij een handbak kun je het zelf bepalen wanneer de Stop of de Start geactiveerd word. Bij een automaat beslist de auto dat voor je…. Kan lichtelijk irritant zijn bij bepaalde situaties (b.v. drukke rotondes/kruisingen). Het zou trouwens wel handig zijn om in je boordcomputer te kunnen zien waarom een Start/Stop actie niet uitgevoerd word (temperatuur/accu conditie/regeneren dpf etc).
@renezzzz: bij volkswagenproducten met de nieuwe navisystemen is dat reeds mogelijk. Op het scherm is te zien waarom de SS niet werkt.
S/s systeem is geinig bedacht maar ik zet het zowat bijna altijd uit. Vind gewoon niet prettig om de motor niet aan te hebben.
Los daarvan, is het slecht voor je motor aangezien die niet de temperatuur meet(alleen dat de motor koud is niet hoewarm hij is). Dus met na een stevige rit bij de eerste beste stoplicht gaat ie gewoon uit.
Bij men MB werkt dit eigenlijk zeer prettig… Aanrijden bij het rode licht, even rem dieper indrukken en de wagen op hold laten staan. Motor valt uit, ondertussen in versnelling plaatsen. Motor zal niet zomaar aanspringen ook niet als je aan je stuur of gas komt. Bij groen even koppeling in en weg… Gewoon super systeem…, werkt zeker niet bij alle merken.. Bmw kuch…
@slisse: Ik volg het stukje “ondertussen in versnelling plaatsen” en “bij groen even koppeling in” niet…als je ‘m in de versnelling houdt dan heb je toch sowieso je koppeling in of bedoel je iets anders?
Ik rijd een Lexus CT 200h en die schakelt de verbrandingsmotor bij lage snelheden (<70km/u) en (dus) bij het aanrijden bij verkeerslichten sowieso al uit. Maar dat is volgens mij een andere systematiek dan de 'gewone' stop-startsystemen.

Wel valt me op dat die 'gewone' systemen merkbaar in actie komen als de motor weer wordt aangezwengeld. Er is een 'echt' startgeluid te horen, terwijl die mijn benzinemotor bij het wegrijden heel zacht (auditief) weer gaat lopen.

Misschien zit er dus verschil in de systematiek, maar het is wel iets wat me de afgelopen maanden is opgevallen.
En heeft ook maar iemand een idee hoeveel het scheelt in verbruik bij normaal gebruik?
Maar zoals ik lees in de reacties, vinden mensen de stilte van de motor bij het stilstaan ook heerlijk. Af en toe vergeet ik nog wel eens dat anno 2014 er nog steeds zat auto’s zijn waar je de motor gewoon hoort tijdens het langzaam rijden of stilstaan (dieseltjes zeker). Dan is het toch wel een luxe om een (misschien wat oudere) dikke auto te rijden; waarin je eigenlijk niks van buiten hoort!
@gregorius: Men zegt een procentje of 10 in stadsverkeer, misschien zelfs iets meer.

Buiten de stad wordt het al snel irrelevant. Heb met een Citroen wel eens filegereden met s/s, en wanneer je enigszins dor kunt rollen werkt het daar ook wel grappig.
@sir_smokalot: Fifth gear heeft het getest, even zoeken op youtube
Standaard uitgezet bij Peugeot 508, haperde vaak bij rotonde’s, wat een ellendig systeem.
Bij een automaat zet ik het meestal uit omdat de motor uitvalt bij het uitrollen, dit is richting een rotonde rijden heel irritant. Bij een handbak kies je er zelf voor, houd je de koppeling ingetrapt of niet. Nadeel is natuurlijk dat je druklager heel snel kapot gaat bij het ingetrapt houden van de koppeling.
Ik rijd momenteel Mercedes-Benz A-klasse. Het grote voordeel bij dit s/s systeem is dat ik de auto als hij af slaat in de eerste versnelling zet. Dat scheelt veel tijd bij wegrijden en is comfortabel. En de motor kan niet zelf aanslaan, dus blijft de hele tijd uit voor het verkeerslicht. Ook makkelijk bij schuin wegdek, probeer maar eens of het bij andere merken ook werkt!
@EPI: Semi-automaat? Zodra je de koppeling intrapt slaat hij toch terug aan?
@epi: bij mijn berlingo geen enkel probleem. Die slaat gewoon netjes aan als ik de rem los laat en rijdt weg zodra ik daarna gas geef.
In de Panamera zit ie ook, staat standaard aan. Is met een knopje uit te zetten, maar de dealer kan hem ook programmeren dat ie standaard uit staat en je dus het knopje in moet drukken om de functie aan te zetten. Systeem werkt opzich goed (geen schokken oid), maar toch is het niet fijn. De airco staat altijd aan en dan werkt het systeem sowieso niet dus ik heb er geen last van.
Dat van mij is al een aantal maanden kapot en ik heb niet de behoefte om het te laten maken, daarvoor zette ik het sowieso altijd uit zodra de motor draaide. Ik heb ooit eens vergeleken: een tank leeg rijden met en zonder s/s maar het scheelde (op de boordcomputer) nog geen 0,1 liter/100 km want ik zag geen verschil.
@osmo: maakt ook niet veel uit, wel of niet inschakelen van de airco maakt veel meer uit.
Grappig om te lezen dat zoveel mensen de rust waarderen als de motor uit staat, terwijl er bij elk artikel over elektrische auto’s altijd voldoende opmerkingen zijn over het gebrek aan herrie.

Heb zelf overigens geen s/s, maar het is geen straf om de 3 liter 6-cylinder lekker te laten lopen.
Als ik s/s zou hebben, zou ik het uitgeschakeld laten. De besparing is marginaal en ik stoor me eraan. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat het niet slecht is voor je motor om ‘m de hele tijd aan en uit te zetten, bijvoorbeeld doordat de turbo ineens stilstaat en de olie niet meer rond gaat. Uit dus die feelgood-onzin.
Ik vergeet te vermelden dat ik een conventionele handbak heb en de versnelling selecteer bij stilstand zonder de koppeling te gebruiken..
Ik had een s/s gehad in de Alfa Mito, maar ik heb nauwelijks iets van de werking gemerkt. Af en toe sprong het wel eens aan bij een verkeerslicht, maar vaker deed ie het gewoon niet omdat de motor te koud was, de accu nog opgeladen moest worden, de airco teveel stroom wegtrok. Alleen in de file was het nuttig als je langer dan 120 tellen stilstond.
In de Seat werkt ie op een meer regliere basis. Ook hier in de file nuttig, maar ik heb hem bij verkeerslichten de eerste 10000 km steeds uitgeschakeld. Dat had met een hakerige 1e versnelling te maken, die af en toe weigerde als ik hem vanuit s/s in de een wilde zetten. Nu is de hakerigheid na een controle en de 30k beurt eruit, dus ik gebruik hem wat vaker als ik weet dat ik langer dan normaal stilsta. Maar meestal hou ik ook mn voet op de koppeling…
Beste ‘uitvinding’ van laatste tijd, srs. Alleen wannabe puristen en betweters kunnen het niet waarderen.
@DePannekoek: Uitgaande dat je een auto hebt met een goed functioneren/afgestemde SS uiteraard.
@DePannekoek: Beste uitvinding van de laatste tijd naar mijn mening: smart-phone mirror.
Geen gezeik meer met verouderde systemen in je auto; muziek makkelijk en veilig te bedienen. Etc etc.
Maar goed, ik heb t niet; zou t graag hebben in mn volgende auto.
Het zou pas echt goed werken als we de stoplichten aan zouden passen naar Oostenrijks gebruik. Dus ook op oranje voordat het groen word. Imo dan. Als het dan Oranje is, kan je de koppeling intrappen en starten, zo verlies je niets.
@rovadepo: Mee eens!
het beste stop-start systeem zit op de Toyota Prius maar dat is ook niet zo verwonderlijk omdat Toyota al 40 jaar zo’n systeem gebruikt.
Geen oeilijke startmotoren die niet weten of ze nu dynamo moeten zijn of startmotor en die klinken alsof ze 50x per dag teveel worden gebruikt en de koolborstels al een het rondslingeren zijn bij bijvoorbeeld bij VAG’s en Renault.
Ik gebruik in de stad wel. In de file gaat die uit.
Vraag me af hoeveel turbo’s dit kost op lange termijn, motor uit= is geen smering. Had in m’n Lupo 3L t systeem altijd uitstaan, na 20s bespaar je pas brandstof, zo lang sta je bijna nooit stil, ten minste, in het noorden niet
Mij is altijd geleerd dat starten één van de slechtste dingen is voor een motor; zeker als de motor niet op bedrijfstemperatuur is.

En over die Turbo’s daar ben ik van overtuigd dat het slecht is, toen der tijd was het een kwaal van de SAAB 99 Turbo (wie kent hem niet deze klassieker) dat de Turbo’s en masse kapot gingen als je het ding niet even liet uitgieren na een snelle rit op de autobahn.

Op Impreza STi’s is een tijd vertrager, die je motor na een halve minuut zelf uitschakelt een geliefd accessoire.
Kan nooit goed zijn voor de motor dat aan en uit steeds. Zal de consument wel merken na jaar of 5.
Mijn auto slaat sowieso af als ik het gas loslaat…
Ik rij zo nu en dan in een 2014 suzuki swift die dit systeem heeft. Bij erg korte ritjes (boodschappen, even naar de stad, tanken) werkt het systeem niet omdat de accu meer als 80% gevuld moet zijn.

Maar als ik vooraan bij het stoplicht sta en de auto slaat af(moet er wel aan wennen dat die in neutraal moet staan met de voet van de koppeling) duurt het misschien een kleine seconde langer om te gaan rijden, totaal niet hinderlijk. Nu ben ik bijna 27 jaar dus ik kan ik dat redelijk snel. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die die 2 cijfers omgedraaid hebben als leeftijd en waar het dus wat minder vlot gaat, wat irritant kan zijn voor mede weggebruikers
Ik heb alleen ervaring met de systemen in die van de up en de polo maar deze werken prima. Tuurlijk is het fijner om alles lekker aan te hebben staan en zo snel mogelijk weg te kunnen rijden maar vind een beetje maatschappelijk verantwoord handelen ook belangrijk. De rust wanneer de motor even stopt vind ik persoonlijk heerlijk en de brandstof besparing uiteraard ook.
Heb zelf een A5 en heb het standaard uit staan (kan je gelukkig ook gewoon in de computer uitzetten zodat het ALTIJD uit staat, ipv dat je elke keer op een knopje moet drukken als je de auto start). Ik heb een handbak en het werkt gewoon niet lekker. Sowieso sta ik bij korte stops (snelle stoplichten e.d.) altijd met de koppeling ingedrukt en dan werkt het sowieso niet (hij moet in z’n vrij staan en de koppeling omhoog).
Met die hybride’s van tegenwoordig komt de s/s nu behoorlijk nutteloos op mij over. En dan te bedenken dat de Altootje uit 1999 van mijn vriendin heel wat zuiniger is dan het gros van die s/s-nerdmobielen…
Is het mogelijk om de s/s uit te schakelen in de boordcomputer (dmv VCDS, rij in een Audi A3, 2010, stronic) zodat je niet telkens de schakel uit-knop hoef in te drukken.
Ik rij een A8 D4, het werkt super soepel en haast onmerkbaar. Alleen voor me gevoel is het gewoon niet lekker. Ik dacht ook dat je meer verbruikt als de auto binnen 15 seconden (ofzo?) weer aanslaat. Oh en ook als je niet snel schakelt tussen de D en de R schakelt die ook wel eens voor 1 seconde uit. Dus bij mij staat deze standaard uit. Alleen heb ik nu dus zo’n vervelend oranje lampje branden boven het knopje. Weet iemand of de dealer dit uit kan zetten?
Alleen ervaring met s/s van een Volvo.

Vanaf het begin zette ik hem altijd uit, later merkte ik pas dat dat eigenlijk niet hoefde.
Hij stopte alleen als je in neutraal stond en dan de koppeling los liet: Nooit dus.
De reden dat bijna alle nieuwe auto’s s/s hebben is niet zozeer dat het écht veel brandstof bespaart in het dagelijks gebruik, maar tijdens de testcyclus waar het brandstofverbruik getest wordt. Daar zit een flink gedeelte stilstaan in, en dan tikt het aan. Waardoor je als fabrikant kunt schermen met nog betere verbruikscijfers.

Wij hebben een fiat Punto met s/s en dat staat standaard aan. Je kunt het wel uit zetten maar dan staat het de volgende dag weer aan. Niet dat het wat uitmaakt want het werkt eigenlijk perfect. Als je de koppeling intrapt draait de motor nog voordat het koppelingspedaal helemaal beneden is. Dus ook als je als eerste voor het stoplicht staat heb je er geen last van. En de rust is wel prettig.
Heb t in m’n Golf 7 en is na starten het eerste dat ik uitzet! Werkt op zich goed, maar volgens de boord compu is de besparing een halve liter per volledig uur (stationair draaien bij stilstand).. Denk dat op lange termijn de schade aan blok, startmotor en elektronica duurder gaat zijn als je t wel continu gebruikt!
@ukbob: ik zou niet weten waarom ik het uit moet zetten, zolang ik niet lang stil sta, staat mijn auto gewoon in de versnelling en met mijn voet de koppeling ingedrukt waardoor het helemaal niet in werking komt. Je merkt dus normaal niet eens dat het er is of dat het aan staat.
Mijn auto heeft alleen een stop systeem, slaat soms af als ik op t ligt af rol. Dat starten gaat echter met de sleutel elke keer..
Mijn audi’s hebben beide automaat en wegrij assistent (geen poot op rem nodig bij stoplicht). Start stop heb ik via programmering uit laten zetten. Blijft irritant. Gaat niet vloeiend genoeg anders zou ik het aan laten staan.
In mijn 30 jaar oude auto zit het ook.

Sleutel naar rechts draaien en hij start.
Sleutel naar links draaien en hij stopt.

Reuze handig.
Vind het bij een automaat in, bijvoorbeeld, druk (kruipend) stadsverkeer erg storend omdat de motor telkens afslaat en weer aanspringt. Bij een handgeschakelde auto bepaal je zelf wanneer je gebruik maakt van het systeem en dat doe ik dan ook wanneer de situatie het toelaat…
Ik rijd in een Nissan Micra en het werkt prima. Gebruik het vooral bij stoplichten die bekend zijn (wanneer ze ongeveer op groen gaan) en spoorwegovergangen. Wanneer ik echter iets (oplader bv) in de 12v aansluiting heb zitten blijft de motor altijd draaien. Waarschijnlijk omdat anders de accu leeggezogen wordt.
Bij Jaguar té bruusk? Ik vind hem in de XF 3.0d waarin ik vaak rij aanzienlijk prettiger dan in de 5-serie waar ik regelmatig voor werk in rij. Bruusk? Misschien, maar hij reageert wel erg direct, waarmee ik het een prettiger systeem vind dan in de BMW. Uiteindelijk is het nooit ideaal en enorm persoonsgebonden welk systeem het minste irritatie oproept.
Het zou net andersom moeten indien je het wil gebruiken inschakelen
Dat zou voor mij een knop zijn om nooit te gebruiken, ik haat het.
BMW X3
Laatst in portugal in een huur Corsa gereden, was echt duidelijk merkbaar dat aan/uit gaan dus ik vond het zelf niet prettig, het brandstof verbruik kan ik me ook niet voorstellen omdat de motor ook weer net iets meer gebruikt met aanslaan, enige voordeel is dus dat die automatisch uitslaat als je lang moet wachten bij een brug/spoor, maar dan kan ik de motor net zo goed zelf uitzetten.

Eerlijk gezegd word ik sowieso moe van het bemoei van een auto ( elke keer automatisch aanslaan als je start terwijl je s/s al had uitgezet ) zeer irritant
heb het via de vag com permanent uitgezet, wat een hatelijk systeem, rijdt je in file valt de auto 3x uit in 5 minuten…kan niet gezond zijn voor de motor
Ben allang blij dat mijn Caddy start..
m’n Polo heeft ’t ook, ach, ik gebruik het bijna niet, sta ik vooraan bij ’t verkeerslicht, houd ik ‘em in de versnelling, sta ik achteraan in de rij, idem…. sta ik halverwege en verwacht ik langer stil te staan (spoorwegovergangen) dan wil ik ’t nog wel eens gebruiken, anders niet… Het brandstof verbruik interesseert me vrij weinig.
Ik gebruik hem alleen bij een spoorwegovergang. Verder niet eigenlijk.
@azenomei: In de lesauto best handig trouwens. Als ze hem af laten slaan hoeven ze alleen de koppeling in te trappen.
In een 6 serie is het prima te doen, zet het toch altijd uit maar werkt best goed,
zelfde geld voor Golf, hoewel die soms ineens niet snel genoeg reageert.
In een fiat 500 is het ronduit slecht…

Het hangt dus echt van de auto af.
Wij hebben het al een tijdje en moet zeggen dat ik er totaal geen problemen (meer) mee heb. Onze eerste auto die het had was een mini cooper, dat was in 2008. Later nog diverse andere auto’s gehad en op dit moment een A4 avant en ik moet zeggen dat ik het op alle auto goed vond werken. Al heb je het bij handgeschakelde auto’s gemakkelijker zelf in de hand, bij de automaat gaat de auto immers altijd uit als je ook maar even stilstaat. Al met al een prima systeem als het maar niet na 1 seconde al in werking komt. Dan schiet het z’n doel voorbij. Daarbij komt dat het vaak starten mij ook niet goed lijkt voor de auto?
I love it!
Als je een beetje op de stoplichten van de andere richting let (of de voetgangerslichten) weet je op tijd wanneer je de koppeling moet indrukken… Ik heb dikwijls 100m voorsprong aan het licht, en toch staat de start stop altijd op…

Enkel in de file zet ik het soms af.

Heb S/S gehad bij BMW: super
Bij fiat: ok, maar stopt ook bij vorst… dus niet zo slim van fiat
en nu bij VW, ook heel tevreden over.
In de stad is het een prima systeem, vaak moet je daar lang wachten en zit je anders onnodig brandstof te verkwisten en je vervuilt de lucht dan ook veel minder, een goede zaak dus.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).