• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze auto die niet kwam wordt nu alsnog gebouwd

Auteur: machielvdd, gepost 4 december 2025 om 10:28 – 3 Reacties

ErreErre Fuoriserie Forgiotto

Er zijn wel wat vraagtekens.

Jullie kennen vast de Ferrari 250 GT SWB ‘Breadvan’ nog wel. Dit was een soort shooting brake, alleen draaide het bij deze auto niet om bagageruimte. De Breadvan was puur ontworpen met het oog op aerodynamica. Het brein achter deze auto was Giotto Bizzarrini.

Wat je waarschijnlijk niet wist: Bizzarrini wilde eigenlijk nog een Breadvan creëren, maar dan op basis van de Iso Grifo A3/C. Dit was een auto die door hem ontwikkeld was. Dit project is echter nooit van de grond gekomen.

ForGiotto

ErreErre Fuoriserie Forgiotto
ErreErre Fuoriserie Forgiotto
ErreErre Fuoriserie Forgiotto
ErreErre Fuoriserie Forgiotto

Toch krijgen we nu opeens een nieuwe Breadvan voorgeschoteld. Dit is het werk van het Italiaanse ErreErreFuoriserie. Die kennen we van hun retro bodykit voor de Alfa Romeo Giulia. Hun nieuwe creatie heet de ForGiotto, en is dus een hommage aan Giotto Bizzarrini. Dat is goed gelukt: deze auto ziet eruit alsof hij door Bizzarrini himself is getekend.

Originele chassis

De grote vraag is natuurlijk: hoe worden deze auto’s gebouwd? ErreErre wil 5 exemplaren bouwen op basis van originele chassis. We vermoeden dat ze daarmee doelen op onvoltooide chassis. ErreErre werkt namelijk samen met Iso Restorations, die destijds de inboedel van Iso heeft overgenomen.

We gaan ervanuit dat ze niet de zaag zetten in originele Iso Grifo A3/C’s, want dat zou gekkenwerk zijn. Van deze bloedmooie klassieker zijn er maar 22 gemaakt. Het prijskaartje geeft eigenlijk het antwoord: ErreErre vraagt €690.000, exclusief belastingen. Dat is niet genoeg om een originele Iso Grifo AC/3 te kopen, laat staan om die ook nog eens om te bouwen.

De motoren zijn gelukkig een stuk minder zeldzaam. De Iso Grifo’s hadden namelijk een Amerikaanse V8, om precies te zijn een 5,3 liter ‘small block’ van Chevrolet. Deze motor zal ook in de ForGiotto te vinden zijn.

Nieuwe exemplaren

Naast exemplaren op een origineel chassis wil ErreErre ook compleet nieuwe ForGiotto’s bouwen. De voorraad originele chassis is ten slotte heel beperkt. Dat wordt het dus in feite een replica. Als je trouwens liever een recreatie hebt van een normale Iso Grifo A3/C, dan kan dat ook. Daarvoor kun je terecht bij Iso Restorations.

Ook interessant!

  • Mijn Auto video: TVR Tasmin 420 van Diesel
  • Gespot - Wie herkent deze uitgefikte auto?
  • Mijn Auto video: Volkswagen Polo GTI van Mitchell
  • Mijn Auto video: Mercedes-AMG GLS 63 van Bart

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

bizzarrini, breadvan, iso-grifo

Vorig bericht: « Deze AMG is al voor de tweede keer in beslag genomen
Volgend bericht: Deze auto’s wisselen het snelst van eigenaar in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Autofanaat1990 zegt

    4 december 2025 om 18:05

    Prachtig. Als de loterij nou eens een keer meewerkt, dan wist ik het wel. Nog mooier dan die andere legendarische Breadvan.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      6 december 2025 om 09:26

      Ik vind m niet mooi.
      Doe dan maar een gewone Iso Grifo!

      Login om te reageren
  2. gappy zegt

    9 december 2025 om 22:38

    Doe mij maar de originele tz2 alfa

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North