Tenzij je gek bent op afschrijving, kun je deze auto’s beter links laten liggen. Als je links rijdt in ieder geval.
Bij het berekenen van het kostenplaatje van een auto blijft de restwaarde altijd gissen. Ook al kun je nog zo goed overweg met een rekenmachine, voor de restwaarde heb je meer aan een glazen bol. In de toekomst kijken gaat niet lukken, maar terugkijken wel.
Dat is dan ook wat het Britse magazine What Car? deed. Zij zochten uit welke auto’s het hardst zijn gekelderd qua waarde. Opgelet: het gaat dus om Britse auto’s en Britse prijzen. Desalniettemin is het interessant om te zien welke auto’s er in het lijstje terechtgekomen zijn.
De Britten hebben gekeken over een periode van drie jaar. Daarbij zijn ze uitgegaan van auto’s met 36.000 mile op de klok. Dat komt neer op bijna 58.000 km. Om even in Britse sferen te blijven: hier is without further ado de top tien auto’s met de meeste afschrijving:
Model | Nieuwprijs | Prijs na 3 jaar | Restwaarde |
Maserati Quattroporte V6 diesel | £75.735 | £15.775 | 20,8% |
Fiat Tipo 1.6 Multijet Lounge | £21.815 | £4.600 | 21,1% |
Peugeot 308 1.5 Blue HDi 100 Active | £22.740 | £4.875 | 21,4% |
Audi A8 L 55 TFSI | £107.535 | £24.925 | 23,2% |
Mercedes S560 Cabrio Grand Edition | £125.010 | £30.300 | 24,2% |
Peugeot 108 1.0 72 Allure 3drs | £14.140 | £3.475 | 24,6% |
Citroën C1 1.0 VTi 72 Feel 3drs | £12.795 | £3.275 | 25,6% |
Jaguar XF 3.0d V6 Portfolio | £50.550 | £12.950 | 25,6% |
Fiat 500C 1.0 Mild Hybrid Launch Ed. | £19.800 | £5.225 | 26,4% |
Vauxhall Astra 1.5 Turbo D Ultimate | £27.855 | £7.400 | 26,6% |
De auto waar je dus vooral uit de buurt moet blijven als je op zoek bent naar een waardevaste nieuwe auto is de Quattroporte. De Britten wijten dit vooral aan het gebrek aan sportiviteit, terwijl dat juist een onderscheidende factor zou moeten zijn. De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet. Kopers van die auto waren in drie jaar tijd namelijk £94.710 armer.
Nu scheelt het dat S-klasse- en Quattroporte-kopers financieel gezien meestal wel tegen een stootje kunnen. Dat geldt in mindere mate voor de kopers van A- en C-segment-auto’s, die ook veel in het lijstje voorkomen.
Bron: What Car?
Ik denk ik ga meteen een quattroporte halen voor 15k.
Kom ik erachter dat ze in NL met 100k gelopen en 5 jaar oud alsnog 45k kosten…
Inderdaad. Dat kan gewoon niet, die prijzen met amper 60k op de teller. Dan zou ik me er ook eentje aanschaffen…
Gewoon niet waar. Om ons in NL te pesten! Waren schade auto’s!
De britse markt hoeft niet een afspiegeling te zijn van onze nederlandse markt.
Ik zet ook vraagtekens bij C1 en 108. Die blijven (dacht ik) behoorlijk courant. Mega zuinig en goedkoop in de wegenbelasting en verzekering.
De Britse auto markt is totaal anders dan hier, deels vanwege het stuur verhaal en de verzekering. Dus voor ons is dit artikel vrij nutteloos.
@dees: in absoluut opzicht (de afschrijving) wellicht ivm andere prijzen. Maar relatief zal het niet zo heel veel anders zijn, toch? Een veel te zware diesel Maserati met ruk infotainment zal het hier ook niet zo best meer doen
De C1 en 108 schrijven hier veel minder af dan aan de overkant van de vijver. Hier zijn ze ook tweedehands gewild. Daar niet.
@F36GC: ik denk dat juist de a-segment auto’s hier in Nederland het minste afschrijven
Dat is precies wat ik zeg.
@F36GC: helemaal waar. In de hoogtijdagen dat die units nog belastingvrij waren (rond 2010) verkocht ik ze als demo met 15dkm tegen nieuwprijs.
@F36GC: ik ook
Nou, kijk eens op de 2e hands sites en kijk wat de autos nieuw gekost hebben. Dat is een flink minder hoge afschrijving.
En vraag van een Maserati zal laag zijn maar zo is ook het aanbod laag. Dus dat houd zich in evenwicht.
Als je naar dit artikel kijkt dan is de afschrijving van een A8 L hoger.
@dees: helemaal eens. Compleet nutteloos, totaal andere markt. Stemmingmakerij…
@fabian1978: auto’s schrijven inderdaad erg hard af daar maar ik heb net nog even op ebay gekeken en kon echt geen drie jaar oude s560 cabrio vinden voor 30k pond hoor.
Doe mij zo’n S560 voor 30k dan!
@acakoning: precies mijn gedachten, of zo’n goedkope maser.. Lijkt mij sterk
@acakoning: nou ik kijk engeland en mobile… s560 is echt niet onder 90k….. anders stond tie voor de deur
De vermelde prijs is die van de “marchands” die hem hebben afgetroggeld voor die twee cents en half, de andere is hun verkoopprijs.
Wat doen die Britten met hun auto. Een Daihatsu Aygo / C1 / 108 van 3 jaar oud met 60k op de klok is echt wel meer waard dan 3700 euro. Om te kopen kosten je die in Nederland het dubbele, dus verkoop minimaal 6500.
Als men in Nederland niet dusdanig fiscaal onderdrukt zou worden op automobiel vlak, dan zouden die koektrommels hier ook niet aan de straatstenen te slijten zijn. Daarnaast is de vanaf-prijs dus wellicht wat lager, mede weer vanwege de BPM.
Leuk om bij de buren te kijken, maar de cijfers zijn totaal niet representatief voor Nederland.
Die c1 en aygo snap ik niet.. die dingen koop je voor 13k nieuw, na 4 jaar zijn ze hier nog 8-9k waard.
Zo’n a8 of s560 cabrio- get it.. maar dat kleine spul?…
Goed te lezen ook op mobiel…
@wildewesten: hier wel dit keer maar dat is zeker niet altijd zo
De Fiat 500c mild hybride? Dat model is dit jaar toch uitgebracht?
@c-greg: Klopt. En die waarde van 5300 gaat ook nergens over. Probeer maar eens een 500C van 10 jaar oud te kopen voor dat geld.
Dit soort lijstjes is altijd van nul en generlei waarde, omdat elke info over de totstandkoming ervan ontbreekt. Ook in het verhaal van WhatCar is er niets te vinden.
In Engeland zijn occasions heel veel goedkoper dan hier. Als je geen probleem hebt met RHD dan kan je je slag slaan! Die Mercedes zou mijn voorkeur hebben.
Kun je een RHD nog wel importeren en op NL kenteken krijgen?
Ik weet dat Roemenie dit onlangs heeft verboden. Dit ivm de vele ongelukken op tweebaanswegen waarbij gasten met hun blitze Audi’s, MB’s en BMW’s langzamer verkeer wilden inhalen…ze vergaten alleen dat ze geen ruk zagen vanaf de rechterkant van de auto.
@scrmeagle: waarom zou je in godsnaam rhd rijden? Ik vind het zo sneu . Je wilt een auto kan hem niet betalen dus koop je hem voor een andere markt compleet zinloos .
Er zijn in Engeland veel leuke Japanse auto’s te vinden gezien ze in Japan ook aan de verkeerde kant rijden en meestal ook tegen mooie prijzen. Als dagelijkse auto zou het mij ook niks zeggen. Maar als hobbyauto zou ik er best mee kunnen leven, zeker ook gezien sommige Japanse modellen niet geleverd zijn met het stuur links.
En de meest waardevaste auto’s zijn?
De Golf ! Na 20 jaar betaal je voor een 4 nog altijd een stevig bedrag.
@wimof: blijft qua naam erg waardevast he! Heb wel het idee dat het bij moderne golfjes toch wel wat minder is nu er steeds meer voorbeelden komen van slecht presterende tfsi blokken (olie verbruik, ketting etc). Maar voor een Golf 1 tm 4 betaal je nog wel een aardig bedrag.
De “ketting problemen” dateren van 2009-2011, langzamerhand mogen we er wel over ophouden.
Ondertussen zijn er reeds 10 tallen andere problemen die blijkbaar nog niet in de krant staan.
Ben begonnen met , toen nog, VW – Audi- NSU en toen waren er ook, altijd geweest. Het enige verschil is dat men vroeger kon aanvaarden dat perfectie niet bestaat.
In België zou de Alfa romeo giullia er wrs tussen staan. Heb de indruk dat die 50% in een jaar verliezen.
@Hupke: nou hier niet eerder in het lijstje meest waardevast. Zijn namelijk nog erg aan de prijs vooral de benzine varianten
@Hupke
Mooi, dan ga ik er ééntje importeren. Ze zijn hier brandduur tweedehands. (benzine)
@Hupke: wat is de nieuwprijs van een Giulia in België? Klinkt namelijk heel goed wat je zegt. Ik ben ook op zoek naar een tweedehands Giulia benzine maar in Nederland pas van af 30k, juist erg waardevast. Wellicht inderdaad een goede om te kijken naar import. Zal eens gaan neuzen op Belgische sites!!
Nu het Nederlandse lijstje.
Want dit Engelse is van nul en geen waarde tenzij je daar woont.
Tja, allemaal right(wrong) hand drive. Toch maar niet…
Een Fiat 500C met mild hybrid technologie is pas sinds dit jaar op de markt…
Bij sommige voorbeelden lijkt het meer op de afschrijving in drie jaar ipv de restwaarde
Hier in Nederland zijn de auto’s na 3 jaar gewoon nog 50%+ waard
Een fiat tipo kost echt geen 21 k nieuw ! Peugeot 308 na drie jaar nog maar 21% restwaarde ? Hoezo?? 560cabrio voor 30K ??? Never nooit niet. Waarschijnlijk gaat het hier om auto’s die op de sloop staan.
@autopetje: het is niet 21% restwaarde maar 21% afschrijving in 3 jaar….
@erik2907: Model 1.6 Multijet Lounge List price £21,815 36k/3yr resale value £4600 Price drop £17,215 Retained value 21.1%
Dat is het dus niet.
@autopetje: Zelfs hier is de Tipo vanaf € 21.107,-
@torsen: Erik gaat er nog eens voor zitten ?
Bij mij Spanje kost de Fiat €14.800.
Neemt niet weg dat er geen ruk van waar is van de afschrijvingen in dit artikel. Na 3 jaar kost zo’n tipo nog steeds 10k in de UK
@erik2907: Nee hoor, 21% afschrijven in 3 jaar is juist heel weinig. Het is dus 21% wat er nog over is van de aanschafwaarde.
@erik2907: beter nog een keer het artikel lezen of anders even je rekenmachine er bij pakken.
Zoveel mensen die hier vergeten dat wij de belasting boete hebben die BPM heet
Gewoon niet waar. Om ons in NL te pesten! Waren schade auto’s!
Zoals @Dees terecht opmerkte, in het VK is de verzekeringspremie de grote waardebepaler.
Toen de Japanse import Impreza WRX STi 2-deurs uitvoeringen een £ 4000 £ 5000 deden in het VK , hebben we er een aantal geïmporteerd. De meeste deden afstand van hun trotse bezit omdat ze de jaarlijkse verzekeringsspremie die soms wel € 5000 was niet meer konden opbrengen.
Verder is het rijden van een dure wagen in het VK een hogere prioriteit dan bij ons, voor de meest shabby industriepandjes staan vaak de dikste Benzen, prestige is everything in the UK.
Dat je fabriekspand uit 1835 een bouwval is, boeit niet.
Klopt, het is een een heerlijk land maar de houding van de mensen naar auto’s is er raar (het is belangrijk dat ze duur en snel zijn) terwijl de wegen smal, het verkeer gezapig en de politie streng is. De houding naar de finaciele sector is al helemaal raar, de Britten laten zich graag door hen oplichten, dure financieringsconstructies en als de helft van de reclame blokken op TV gevuld wordt met reclames voor “cheaper car insurance” dan weet je dan weet je toch dat er woekerprijzen voor gevraagd worden?
Klopt weer eens geen ene fluit van dit lijstje. Zelfs als import kom ik voor een S560 cabrio nog ruim boven de ton uit. Idd de Maserati niet onder de 45k ook.
@mrrobot: Je hebt gezien dat het om Britse ponden gaat of niet?
@torsen als jij mij het adres geeft van het wisselkantoor waar je 45k € krijgt voor 15k GBP mag je van mij de helft van de winst houden
Je kunt in ons land ook een goede deal maken als je goed oplet. Een dikke diesel van een ton kan je na 18 maanden kopen voor de helft, zelfs als daar nog geen 10.000 km mee gereden is weet ik uit ervaring. Gewoon kijken welke auto lang te koop staat en goed onderhandelen. Dat de restwaarde van diesel misschien sneller zakt maakt niet uit zolang je diesels blijft rijden, of je laatste diesel oprijdt.
Nou autoblog, gezien de commentaren: doe je eigen onderzoek op Nederlandse markt, dáár kunnen we wat mee. En dan Belgische markt, en vergelijk dat dan eens met de info zoals uit de UK, en je kan Duitsland ook mee nemen. Challenge accepted?
Klopt geen ruk van die lijst. Een C1 als auto die procentueel voor afschrijft? Ik dacht het niet…