• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nog even en dan is de elektrische auto goedkoper dan een ICE

Auteur: RubenPriest, gepost 11 mei 2021 om 09:59 – 41 Reacties

Nog even en dan is de elektrische auto goedkoper dan een ICE

Waar hebben we dat eerder gehoord? Dit keer is weer een nieuw verslag dat met de claim komt dat de elektrische auto goedkoper gaat zijn dan een ICE.

Nu zijn elektrische auto’s nog een dure aangelegenheid. Althans, de wat grotere EV’s met een flinke actieradius. Kleinere elektrische auto’s zoals de Renault Zoe bevinden zich al wel in het betaalbare segment voor veel huishoudens. Er komt een moment dat EV’s, al dan niet met hulp van een overheid, goedkoper worden dan een ICE. Een verslag van BloombergNEF licht het toe.

Elektrische auto als goedkoper alternatief

In het rapport staat opgetekend dat analisten denken elektrische auto’s goedkoper zijn om te produceren in 2027 in vergelijking met een ICE. In 2026 zouden EV’s dan al een goedkoper alternatief zijn op een auto met een verbrandingsmotor. Een ander onderzoek van nog geen jaar geleden sprak overigens over dit moment in 2024. Het is maar net welke analyse je er op los laat.

In het Amerikaanse BloombergNEF onderzoek komt naar voren dat de gemiddelde aanschafprijs van een EV op dit moment op 35.000 dollar ligt. In het geval van een ICE is dat 22.000 dollar. Met een groeiend aanbod van kleinere en voordeligere EV’s, eventuele subsidies en lagere productiekosten komt het omslagpunt steeds dichterbij.

Ook interessant!

  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Handen bij de knoppen voor subsidie elektrische auto
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, geld, onderzoek

Vorig bericht: « NL’ers geven met name meer geld uit aan brandstoffen
Volgend bericht: Elon Musk trekt extra aandacht met rijdende Tesla Cybertruck »

Lees Interacties

Reacties

  1. flutterby zegt

    11 mei 2021 om 10:08

    Kijk je verder dan de aanschaf dan is een (nieuwe) elektrische auto al voordeliger dan ICE.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      11 mei 2021 om 10:20

      Ook op het ogenblik wanneer de overheid de verloren accijnzen zal recupereren.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        11 mei 2021 om 11:13

        Ze zullen het gros van het geld altijd (blijven) halen bij de ICE-rijder, want CO2 enzo.

        Login om te reageren
      • kennone zegt

        11 mei 2021 om 12:01

        @wimof: 100% dat dat gaat gebeuren!

        Login om te reageren
      • MrHyde zegt

        11 mei 2021 om 12:29

        @wimof, omslagpunt in TCO hangt af van je jaarkilometrage, of je thuis kunt laden en hoelang je de auto wilt rijden (afschrijfperiode). Maar in principe zitten we nu in NL ongeveer op het omslagpunt, wanneer je vergelijkbaar uitrusting neemt, een wat langere termijn in bezit houd, en thuis kunt laden. Met de lage MRB zoals nu, kom je er nog sneller onder.

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        11 mei 2021 om 14:00

        @wimof: op stroom zit procentueel meer belasting dan op brandstof. De energiebelasting op stroom zal niet omhooggaan omdat daarmee ook de transitie van het gas in de weg.

        Login om te reageren
    • detroitv8 zegt

      11 mei 2021 om 13:34

      @flutterby: Zeker niet altijd waar, zakelijk in ieder geval niet. TCO is echt nog hoger. Op EV’s wordt ook amper korting gegeven (want vraag en aanbod). Ook bijvoorbeeld is de BTW Privé afdracht voor de werkgever een stuk hoger. Hyundai Kona benzine aut á €26.000 of EV á €35.000 X 2.7% per jaar.
      Daarbij liggen de restwaarde behoorlijk onder druk omdat de ontwikkeling in techniek zo snel gaat. Een 2014 Nissan Leaf kan je echt voor een appel en ei op de kop tikken.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        11 mei 2021 om 17:26

        @detroitv8: de restwaarde van de Kona zal een stuk beter uitvallen dan de Leaf. De Leaf was altijd al beperkt in range en een Kona zal, ook gebruikt, voor veel meer gebruik voldoen.

        Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    11 mei 2021 om 10:09

    2024 naar 2027, gaat de goede kant op, dat het nog veeeeeeel verder mag oplopen!

    Login om te reageren
  3. roadster zegt

    11 mei 2021 om 10:30

    Als je brandstof auto’s maar genoeg belast en elektrische maar voldoende fiscale voordelen geeft, wordt de EV uiteindelijk wel goedkoper. Dat dit op termijn onhoudbaar is, negeren we gemakshalve maar even. M.i. hebben EV’s pas bestaansrecht, wanneer ze bij gelijke belastingdruk goedkoper zouden zijn.

    Een groot deel van de kosten van het kopen en bezitten van een auto, bestaat uit belastingen. En de belastinginkomsten voor de overheid moeten op pijl blijven. Dus uiteindelijk zullen alle automobilisten gezamenlijk evenveel moeten blijven betalen, of ze nu op stroom, benzine of wat dan ook rijden. Nu worden EV’s fiscaal gestimuleerd en dat wordt bij mensen met een brandstofauto teruggehaald. Dat zal een keer ophouden, wanneer de groep met een EV groter wordt en met een brandstof auto kleiner. Dan zullen EV’s ook moeten gaan betalen en schieten de kosten omhoog.

    Dus EV fanboys kunnen maar beter hopen dat de transitie langzaam gaat. Anders raken ze eerder dan verwacht hun fiscale voordelen kwijt.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      11 mei 2021 om 11:03

      Het nieuws van vandaag gaat over het omslagpunt wanneer EV’s goedkoper worden om te produceren dan ICE’s. Dat heeft niets te maken met fiscale stimulans die daar al dan niet achteraan komt. Iedereen snapt dat de overheid ook de misgelopen belastinginkomsten gaat incasseren zodra de EV gemeengoed begint te worden. Toch zal ook dan de belasting sterk “CO2 gedreven” blijven (net als bij de BPM bijv.) en zal de ICE zwaarder belast blijven dan de EV. De EV is uiteraard nog allesbehalve de ideale of eindoplossing, maar als er 1 ding onhoudbaar is, is het wel blijven doorrijden op dinosap door de ICE-fanboys en doen alsof onze neus bloedt. Laten we dat ook maar niet gemakshalve negeren.

      Login om te reageren
      • roadster zegt

        11 mei 2021 om 13:55

        Je kunt geen auto kopen tegen kostprijs. Dus hoeveel het kost om een auto te produceren, is voor de consument volkomen irrelevant. Een auto is pas goedkoper, wanneer je hem voor minder op de oprit hebt staan. En dat is per definitie inclusief belasting.

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          11 mei 2021 om 14:00

          Nogmaals: volgens mij gaat dit artikel over de productiekosten van de auto en daarmee het potentieel voor EV’s om daadwerkelijk goedkoper te zijn dan ICE’s. Dat na de productie de dealer en de overheid nog genoeg knoppen hebben om aan de consumentenprijs te draaien voordat ie bij jou op de oprit staat en dat de prijs daardoor alsnog heel anders kan uitpakken, is volgens mij voor dit nieuwsbericht even helemaal niet relevant.

          Login om te reageren
          • roadster zegt

            11 mei 2021 om 15:49

            “……Er komt een moment dat EV’s, al dan niet met hulp van een overheid, goedkoper worden dan een ICE….”

            Je moet niet alleen maar lezen, wat in je EV straatje past. Maar goed, dat is typisch voor EV apostelen.

            Login om te reageren
            • Pascal zegt

              11 mei 2021 om 16:29

              @topless Het nieuws, waar dit artikel naar verwijst, gaat over de productiekosten van ICE’s tov EV’s. Da’s een kwestie van lezen. Dat doet helemaal niets af aan belastingen, andere fiscale stimulans en wat ik daar evt. wel/niet van vind, etc. etc, is gewoon een kwestie van on-topic kunnen blijven.

              Maar goed, nu ben ik blijkbaar ineens een EV-apostel, het zal wel.

              Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 mei 2021 om 14:39

      Het bestaansrecht hangt niet af van belastingdruk maar van de maatschappelijke doelen. Bijvoorbeeld de uitstoot in de steden, de onafhankelijkheid van de olieproducerende landen en de klimaatdoelstellingen. Daarom kan de regering helemaal prima besluiten om schone auto’s in de toekomst niet meer zo zwaar te belasten als de vervuilende auto’s van nu. Je vergelijkt dus gewoon op actuele catalogusprijs.

      Login om te reageren
      • roadster zegt

        11 mei 2021 om 15:55

        Een regering kan van alles besluiten. Maar auto’s minder zwaar belasten, levert een fix tekort op de begroting op. Dat moet weer elders gecompenseerd worden. Dat gebeurt dus niet. Mensen zijn bereid en in staat de huidige belasting op te hoesten. De overheid zal wel gek zijn, deze te verlagen en zichzelf met het probleem van een gat in de begroting op te zadelen. Theoretisch is veel mogelijk, realistisch gezien veel minder. Autorijden is nog nooit goedkoper geworden en dat zal ook nooit gebeuren. Wie dit wel denkt, is simpelweg naïef.

        Login om te reageren
        • Ja, ik weer! zegt

          17 oktober 2021 om 01:16

          Hie iemand die het snapt.
          Vroeg of laat worden we weer genaaid ondanks dat we dacht me EV in een betere werelden terecht te komen.
          Dus niet! Zelf kunnen ze ook niet met geld omgaan en met alles wat ze doen verdampen er jaarlijks miljoenen, miljarden kostbaar geld waar wij als burger voor krom hebben gelegen. Beheer dat geld eerst maar eens als een gezin of goed geolied bedrijf dat goed met geld om kan gaan. Dan komen er ook geen gaten in begrotingen en blijft er ook nog wat over.

          Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    11 mei 2021 om 10:35

    In onderzoek is een bekende term: Crap in crap out. Als je alleen kijkt naar de aanschafprijzen van de modellen op de markt, doe je toch geen goed onderzoek?
    Kijk naar vergelijkbare modellen; want anders ben je appels met peren vergelijken.

    Login om te reageren
  5. boomhauwer zegt

    11 mei 2021 om 10:57

    tja, subsidieer ze kapot, verhoog de belastingen en accijnzen voor ICE en zo creeër je gelijkheid tussen 2 compleet verschillende dingen.

    Belast EV en ICE hetzelfde en kom dan terug met een objectieve vergelijking.

    Login om te reageren
  6. rogerzz zegt

    11 mei 2021 om 10:59

    Beetje flauw, maar een Dacio Sandero is 13k met 1.0 liter ice-power met BPM en BTW. Ik ben erg benieuwd naar de Dacia Full Electric Sandero met een range van ±500km in 2024 of 2027 als ik dit artikel mag geloven voor 8/9k ex. BTW/BPM.

    Dat elektrische auto’s goedkoper worden en zodoende het trendlijntje naar beneden doortrekken in de toekomst; dat is niet echt rocket-science te noemen.

    Login om te reageren
  7. fabian159 zegt

    11 mei 2021 om 11:30

    Ben benieuwd wat ze gaan doen binnen 10 jaar met eigenaars van zonnepanelen die zomaar eens gratis zouden kunnen rijden. de rebellen…

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      11 mei 2021 om 11:46

      kijk naar belgie als je over zonnepanelen wilt beginnen. Ook lekker genaaid terwijl het beloofd was.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        11 mei 2021 om 12:16

        @boomhauwer: als je een systeem maakt waarmee je direct laadt op (overtollige) zonne energie, dan kun je al een groot deel van het jaar daarop rijden. Erg afhankelijk van hoeveel zonnepanelen en hoevaak de auto bij het huis staat overdag natuurlijk. Maar wat je op die manier op laad komt geen overheid meer tussen.

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          11 mei 2021 om 13:24

          @fanboy yes klopt, daar zou de overheid ongetwijfeld dolgraag tussen willen komen om even wat extra belasting te heffen, maar da’s wel erg moeilijk!

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            11 mei 2021 om 13:52

            @Pascal: Helaas kilometerheffing is nog een mogelijkheid. Maar verder niet nee, qua energiebelasting.

            Login om te reageren
            • Pascal zegt

              11 mei 2021 om 14:05

              @fanboy ja ik heb wel een vermoeden dat ze het idee kilometerheffing binnenkort (mede hierdoor) voor de zoveelste keer van stal zullen halen, wellicht deze keer wel met succes.

              Login om te reageren
        • boomhauwer zegt

          11 mei 2021 om 13:46

          Leuk in de theorie maar in de praktijk moet je dus thuis zijn wanneer er zon is… Ideaal voor de nachtarbeider/werker maar niet zo voor een bureaupietje dus overdag op het werk is.

          Login om te reageren
    • roadster zegt

      11 mei 2021 om 13:47

      Kilometerheffing. Zelfs de VVD is er inmiddels voor.

      Login om te reageren
    • Ja, ik weer! zegt

      17 oktober 2021 om 01:23

      Dat wordt vermoedelijk het invoermoment van de kilometerheffing+hogere wegenbelasting omdat je de weg zwaarder belast.
      Ook voorzie ik een sterke stijging in verkeersdoden. Langere remweg + meer elektrische fietsen op de weg. 1+1.

      Login om te reageren
  8. supertjeduc zegt

    11 mei 2021 om 13:06

    Wel eens van km heffing gehoord?
    Totaal bedrag moet gelijk blijven anders klopt de begroting niet
    Auto’s met echte motor zullen duurder worden ( kleine goedkope auto’s verdwijnen )
    Elektrische zullen wat goedkoper worden
    En dan kom je vanzelf op een kruispunt

    Login om te reageren
  9. frank2b zegt

    11 mei 2021 om 14:09

    De Dacia Spring Electric kost je een kleine € 18.000,- Met € 4.000 aanschafsubsidie betaal je dus uiteindelijk € 14.000. Now we’re talking. Zoek maar eens een goedkopere nieuwe benzineauto.

    De auto blinkt overigens nergens in uit, behalve in de prijs.
    De gedachte is dat je met een kleine accu een lichtere auto krijgt en dat er daardoor een minder krachtige motor volstaat met als gevolg nog best wel een te harden range.

    Zolang je niet naar de poolcirkel op vakantie wil, tenminste.

    Login om te reageren
    • MrHyde zegt

      11 mei 2021 om 14:52

      @frank2b Waar kan ik €4000 aanschafsubsidie krijgen? Degene die het me kan garanderen, kan me een auto verkopen.
      Die loterij komende 1 januari 2023 met een paar gelukkige winnaars van €3700, daar kan ik niet op rekenen.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      11 mei 2021 om 17:28

      @frank2b: de subsidie pot voor nieuwe auto’s is al leeg en wordt pas 1 januari aangevuld. Auto’s uit dit jaar komen hiervoor niet in aanmerking.

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        11 mei 2021 om 18:35

        De wagen is pas leverbaar eind dit jaar. In 2022 nieuwe kansen.

        Login om te reageren
  10. Charles Taycan 4S zegt

    11 mei 2021 om 14:27

    Ik verwacht idd wel dat kleinere EV’s goedkoper worden. Zoals bv de Peugeot 208 EV tov de benzine uitvoering. Echter denk ik niet dat bv een Tesla van €60K of een Taycan van €100K over 5 jaar goedkoper zijn dan nu… maar wellicht zie ik het verkeerd. Heb in mijn hele automotive carriere weinig prijsdalingen meegemaakt…😉

    Login om te reageren
  11. eimert zegt

    11 mei 2021 om 14:54

    Zelf rij ik met plezier in een Renault Zoe. Vraag me alleen af hoe het zit met de grondstoffen voor de accu. Deze zijn niet onuitputtelijk. Daarnaast wordt de stroom voor nog maar 20% duurzaam opgewekt. Als straks iedereen elektrische gaat rijden, frees ik dat er stroom tekorten ontstaat. Waterstof versterkt dit alleen maar. Kortom, nog een flinke weg te gaan

    Login om te reageren
  12. MarcoM zegt

    11 mei 2021 om 15:57

    Ik was laatst bij de Paxis en daar waren alle harken uitverkocht, geleverd aan onze regering om nog meer geld binnen te harken. Moraal van het verhaal: nu worden we nog lekker gemaakt met wegenbelastingvrij tot 2025, maar dan gaat de meter oplopen, immers een beetje EV weegt al,gauw 1700 kg of meer, kassa dus.

    Login om te reageren
    • eimert zegt

      11 mei 2021 om 16:28

      Is maar net welke tarief ze voor de ICE en de EV gaan invoeren

      Login om te reageren
      • Ja, ik weer! zegt

        17 oktober 2021 om 01:31

        Daar wordt angstvallig weinig over geroepen, dus ga er maar haast vanuit dat het een tegenvaller wordt. Is er al wel sprake van een aparte schaal dan of komen EV’s gezellig bij de ICE’s op de lijst

        Login om te reageren
  13. Ja, ik weer! zegt

    17 oktober 2021 om 01:27

    Hie iemand die het snapt.
    Vroeg of laat worden we weer genaaid ondanks dat we dacht me EV in een betere werelden terecht te komen.
    Dus niet! Zelf kunnen ze ook niet met geld omgaan en met alles wat ze doen verdampen er jaarlijks miljoenen, miljarden kostbaar geld waar wij als burger voor krom hebben gelegen. Beheer dat geld eerst maar eens als een gezin of goed geolied bedrijf dat goed met geld om kan gaan. Dan komen er ook geen gaten in begrotingen en blijft er ook nog wat over.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North