Deze auto’s kochten we 10 jaar geleden

Auteur: , 27 Reacties

De laatste jaren wordt steevast beweerd dat het bar en boos gesteld is met de autoverkoop in Nederland. Is dat ook echt zo? We pakken er wat cijfers bij.

Deze auto's kochten we 10 jaar geleden

Om te beginnen een toelichting bij het jaartal 2005. Een jaar later zou meer voor de hand liggen, omdat dat nu tien jaar geleden is. Het jaar 2016 zit er echter nog niet op en dus vergelijken we 2015 en 2005 met elkaar. Als je die cijfers naast elkaar legt, lijkt het inderdaad overduidelijk dat de autobranche in de afgelopen 10 jaar niet bepaald in de lift heeft gezeten.

In 2005 werden in totaal 463.763 auto’s aan de man gebracht. Vorig jaar waren dat er 449.347, waarbij we wel de kanttekening moeten plaatsen dat de bijtellingsregels op de schop gingen. Veel zakelijke rijders hebben dus nog gauw even een voordelige leasebak uitgezocht. Al met al in 2015 geen denderend verkoopaantal, zeker als je in acht neemt dat in 2005 nog 16,32 miljoen mensen in NL woonden. Vorig jaar waren dat er 16,93 miljoen.

Welke merken?

Zoals je ziet was Volkswagen ook tien jaar geleden al het bestverkochte merk in Nederland. Wel opvallend is dat de verschillen tussen de merken destijds een stukje kleiner waren. Met name in de top 5 zit het nog aardig dicht bij elkaar. Opvallend ook dat Opel zelfs heel dicht bij Volkswagen in de buurt kwam.

Positie
Merk
Aantal
1.Volkswagen44.952
2. Opel44.529
3. Peugeot39.831
4. Renault39.770
5.Ford37.716
6.Toyota29.118
7.Citroën22.316
8.Volvo18.205
9.Hyundai18.016
10.Kia15.066

Tegenwoordig liggen de verhoudingen een stukje anders, getuige onderstaande tabel.

Merk
Aantal
Marktaandeel
Volkswagen56.32312,5%
Peugeot49.22111,0%
Renault35.2097,8%
Opel25.4475,7%
Ford25.2195,6%

Welke types?

Wie A zegt moet B zeggen en dus hebben we ook gekeken naar de bestverkochte types van 2005. Wat meteen opvalt is dat er geen geen Volkswagen op de hoogste posities staan. In plaats daarvan strijkt Peugeot met de eer, aangezien de 307 dat jaar de populairste auto was. Grappig dat de 308 dat nu nog steeds is, met name dankzij de leasemarkt. Op een fraaie tweede positie staat de Opel Astra en de eerste Volkswagen staat pas op P5.

Positie
Type
Aantal
1.Peugeot 30715.484
2. Opel Astra14.521
3. Ford Focus12.661
4. Renault Scénic12.466
5.Volkswagen Golf11.745
6.Peugeot 20611.377
7.Peugeot 4079.476
8.Opel Corsa8.764
9.Renault Mégane8.404
10.Volkswagen Polo8.205

Vergelijk bovenstaand rijtje met de cijfers van 2005 en één ding valt meteen op: tien jaar geleden was de markt meer gelijk verdeeld dan nu het geval is. Zo had de Peugeot 307 in 2005 een marktaandeel van 4,68% en veroverde de 308 vorig jaar een marktaandeel van 6,4%, om maar een voorbeeld te noemen.

Merk
Model
Marktaandeel
Peugeot 30828.9506,4%
Volkswagen Golf20.3444,5%
Renault Clio17.0103,8%
Volkswagen Polo12.1032,7%
Volvo V4011.4082,5%



27 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Peugeot is dus wel de grootste winnaar van de afgelopen 10 jaar. + 10.000 auto’s ten opzichte van 2005 en van P3 naar P2. Ook hun verkoop topper heeft een groter markt aandeel gekregen. Best netjes.
@kilum: Eigenlijk wel een logisch effect van het jaar-in-jaar-uit hebben van de hoogste reclame-uitgaven van alle automerken in NL. Ook de hoogste per verkochte auto, dacht ik. Dus of ze per verkochte auto ook evenveel marge pakken als andere merken… Ik weet het niet.
@jochempie: Toch is Opel flink gezakt in de ranglijsten. En die geven zeker de laatste jaren zeer veel geld uit aan reclame. De ene nog tenenkrommender (is dat een woord?) dan de ander. Maar misschien is dat gelijk ook wel de reden waarom het niet werkt voor Opel?
@jochempie: Jochem, tot hoever bevalt de ST170 je? Ziet er goed uit man!
@viezefreddyw: Dankjewel! Tot nu toe goed, maar ik heb ‘m maandag pas opgehaald en dit weekend kan ik er pas voor het eerst in het daglicht goed naar kijken ;) Even de winterwielen eronder, vloeistoffen nakijken, interieur schoonmaken (wat een zooi onder de achterbank!), buitenkant wassen, kleien, licht polijsten en in de lakverzegeling zetten, om de winter door te komen. Rond de kerstdagen moet ‘ie ongeveer 3500km aan de bak.
@jochempie: Kijk, dat klinkt goed. En gelijk al een hele mooie test voor het beestje. Succes en have fun!
@viezefreddyw: Dankjewel! Hoe staat het met de Ferrari? In de stalling de komende maanden?
@jochempie: Jup, sinds vrijdag staat hij in de loods onder een doek en aangesloten aan de druppellader. De komende tijd zal hij daar wel blijven vrees ik, het weer is er niet echt naar he.
@viezefreddyw: gewoon rijden man :D
@lekkaah: Meehhh, is echt niet leuk rijden met zo’n ding in dit weer. Dan neem ik liever nog m’n DS3. Geen grapje.
@viezefreddyw: Nee klopt, al zou het best vet zijn om een keer als TaxTheRich zo’n auto (niet jouw exemplaar) flink door de blubber te jagen! Maar ook duur.
@Jochempie: Haha eerlijk gezegd lijkt me dat zo gaaf om te doen. Door een gigantisch grasveld even boenderen. Maar ja, ik wil er wat langer van kunnen blijven genieten.
@Jochempie: je moet je “zooi” ook niet lozen op de achterbank…
@flutterby: Mee eens, maar ik heb geen idee hoe ik dat de vorige eigenaar moet vertellen.
@kilum: alhoewel het niet duidelijk blijkt uit dit lijstje denk ik dat Volvo het ook heel goed gedaan heeft. 18.000 auto’s in 2005, in 2015 alleen al 11.000 v40’s.
10 jaar geleden kocht ik mijn eerste Opel Corsa B GSI. Wat een heerlijke bak was dat…
En toch vind ik veel auto’s uit 2005 bijvoorbeeld npg erg goed te pruimen.

Terwijl het verschil 1995-2005 véél groter is dan 2005-2015.
Vergelijk een Citroen ZX eens met een C4 uit 2005, een fors groter verschil dan een 2005 c4 en een nieuwe.
Tabellen worden niet goed weergegeven.. Wanneer komt er een update voor Android? Zodat ie op niveau komt van de iPhone app.
@kapitein187: en jij denkt dat tabellen wél te lezen zijn op een iphone? Hier ist waarschijnlijk zelfs nog slechter
@kapitein187: Ik gebruik de android app en heb nergens last van!
Veelzeggend vind ik dat de Peugeot 206 (een auto verkocht vanaf 1998) in 2005 nog op nummer 6 stond!
@pier: want? Gigantisch veel van verkocht van 1998 tot 2005, en die zullen gewoon ingeruild zijn bij de dealer voor een 207 of 307. Dus best logisch.
@peug206: met alle respect maar volgens mij begrijp je mijn opmerking niet.. die auto staat na 7 jaar nog steeds zo hoog in de nieuwverkoop terwijl zijn opvolger een jaar later komt..dat lukt bijna geen enkel model, vrij uniek.
Ik heb in 2005 nog heel wat van die 39.831 Peugeots klaar voor aflevering gemaakt. Kwa poetsen dan. Paraffine er af, plastic er uit, uitzuigen, ramen en lak doen.
ik kocht 10 jaar geleden een E30!! waarom staat die er dan niet bij??
Peugeot 307, wij doen mee. Mijn vader heeft in 2003 een SW nieuw gekocht en vervolgens leuke dingen mee gedaan (vooral gewichtsbesparing en een chippie die voor rondom 190 PK zorgde) en dat was me toch een geweldige auto. Te vroeg gestorven, in 2007 total loss gereden. En in vergelijking met de capriolen die mijn pa en ik ermee hebben uitgehaald, was dit rustig tempo. Gewoon jammer.
Toen in 2009 de 406 van mijn moeder er ook mee kapte een 308 GTi gekocht. Die was térrible. In 2012 ingeruild op mijn vader’s huidige 508 SW GT. Die auto is ook echt geweldig. Hij is aan het kijken of die hem kan inruilen tegen een 308 SW GT van de huidige generatie.
Opel Astra en Peugeot 308, ik moet vergeten zijn hoe triestig de wereld er uit zag 10 jaar geleden….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).