• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom deze auto ondersteboven kan rijden

Auteur: Author, gepost 9 december 2016 om 13:57 – 31 Reacties

Afbeelding Waarom deze auto ondersteboven kan rijdenAfbeelding Waarom deze auto ondersteboven kan rijdenAfbeelding Waarom deze auto ondersteboven kan rijdenAfbeelding Waarom deze auto ondersteboven kan rijden

Waarom deze auto ondersteboven kan rijden
May the downforce be with you.

Het karretje op de foto’s produceert namelijk 1.000 kg aan downforce bij 240 km/u, terwijl het gewicht ergens rond de 650 kg uitkomt. Dat zit zo. De aanvankelijke body van de Elemental RP1 produceerde ongeveer 400 kg aan downforce bij genoemde snelheid, maar toen klopten de mannen van Elemental aan bij Mark Taylor.

Deze dude weet het nodige van aerodynamica, hij werkt namelijk ook bij het Formule 1-team van McLaren. Taylor zag met behup van CFP al snel dat de body van de RP1 in staat was om met de juiste aanpassingen veel meer downforce te genereren. Belangrijk was daarbij de vorm van de onderzijde van de wagen. Inderdaad: da’s precies waar F1-auto’s ook het merendeel van de downforce vandaan halen.

Auto’s met een hoop neerwaartse kracht hebben echter een probleempje: je moet erin leren rijden om het potentieel te benutten. Bovendien kunnen dergelijke wagens in het grensgebied listig reageren, als de downforce plots “op” is. Desalniettemin is Taylor ervan overtuigd dat de RP1 een voorspelbaar en uitgebalanceerd weggedrag heeft. Ook wordt de hoeveelheid downforce mooi progressief opgebouwd.

Overigens is aan het blok niks gewijzigd. De geblazen 2.0 levert 325 pk en zorgt voor een standaardsprintje van 2,8 tellen.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Lezersvraag: welke auto zou jij voor één weekend willen rijden?
    Lezersvraag: welke auto zou jij voor één weekend willen rijden?
  • Video: rijden met auto's die normaal niet gereden worden
    Video: rijden met auto's die normaal niet (meer) gereden worden
  • Camera's gaan zorgen dat scooters tussen de auto's rijden

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

lucht

Vorig bericht: « Kablam: de duurste Alfa van Marktplaats
Volgend bericht: Deze auto’s kochten we 10 jaar geleden »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    9 december 2016 om 13:59

    Dat heb ik ook een keer gedaan, vraag maar aan de verzekering

    Login om te reageren
  2. freezzr zegt

    9 december 2016 om 14:00

    Looks like Spa Francorchamps op de achtergrond.

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      9 december 2016 om 20:33

      @freezzr: eu rouge denk ik

      Login om te reageren
  3. pexers zegt

    9 december 2016 om 14:06

    Maar… waarom zou je op z’n kop willen rijden?

    Login om te reageren
    • trolle zegt

      9 december 2016 om 15:23

      @pexers: waarom niet?

      Login om te reageren
      • pexers zegt

        9 december 2016 om 16:57

        @trolle: denk aan het praktische. Je rolletje topdrop valt zo uit je zak

        Login om te reageren
    • fuxhound zegt

      9 december 2016 om 20:37

      @pexers: Omdat Herbie dat ook kon in Herbie goes to Monte Carlo.

      Login om te reageren
    • renejansie zegt

      10 december 2016 om 02:29

      @pexers: omdat je motor olie nodig heeft? En als je onderste boven rijd zit alle olie op de verkeerde plaats zit en waar het wel moet zitten ….. iets met zwaarte kracht.

      Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    9 december 2016 om 14:10

    Wat een lijpe diffuser

    Login om te reageren
  5. dappers zegt

    9 december 2016 om 14:10

    Het probleem met dat ondersteboven rijden is dat je blok ermee ophoudt, niet dat je het niet kunt.
    Geef mij een weg en een auto waar dat probleem niet is en ik ga wel ondersteboven rijden.
    Ik stond vorig weekend nog te zuipen met 1 van de gasten van McLaren, die zei hetzelfde.

    Wat is toch die fixatie met ondersteboven rijden? Is dat het enige dat mensen begrijpen in dit kader?
    (hat tip naar @pexers)

    Login om te reageren
    • Kuifje zegt

      9 december 2016 om 14:27

      @dappers: het punt is dat het regelmatig gezegd wordt met dit soort auto’s, maar dat het een compleet nutteloze opmerking is aangezien het nooit gedaan is. Terwijl het zo gaaf klinkt!

      Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      9 december 2016 om 18:02

      @dappers: haaa elektrische auto’s zijn dan toch de toekomst!?!

      Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    9 december 2016 om 14:11

    Beetje veel voor zo’n karretje met beperkt vermogen. De topsnelheid zal daardoor niet heel hoog zijn, maar je breekt je nek zodra je door een snelle bocht gaat. ;)

    Login om te reageren
  7. nielsemans zegt

    9 december 2016 om 14:14

    je kan bijna je winkelwagentje kwijt onder die diffuser :O

    Login om te reageren
  8. jackass266 zegt

    9 december 2016 om 14:15

    Al vaker zijn dit soort claims gemaakt. Niet dat ik het niet geloof maar wil het nu wel eens zien. Iemand een youtube filmpje??

    Login om te reageren
    • kimhung zegt

      9 december 2016 om 14:56

      @jackass266: Toevallig wel
      https://www.youtube.com/watch?v=WHfQ-xsZtcg

      Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    9 december 2016 om 14:17

    Pfrt, in Stunts deed ik dat in mijn LM002!

    Login om te reageren
  10. peug206 zegt

    9 december 2016 om 14:17

    Ik zie mogelijkheden om files in tunnels te ontwijken

    Login om te reageren
  11. rolov zegt

    9 december 2016 om 14:17

    Je hoort het vaker maar is het ooit geprobeerd? Dat op zijn kop rijden ?

    Login om te reageren
  12. harrie zegt

    9 december 2016 om 14:29

    Toch wel benieuwd hoe ze daar de aandrijfassen en wishbones nog in weten te passen, of lopen die dwars door de diffuser door?

    Login om te reageren
  13. kroelkip zegt

    9 december 2016 om 14:41

    Een snelle elektrische auto moet het kunnen.

    Login om te reageren
  14. aikon1694 zegt

    9 december 2016 om 14:45

    Op z’n kop rijden kan veel makkelijker… Gewoon wielen die 2 meter hoog zijn (en geen wielkasten).
    Zie:
    https://www.bol.com/nl/p/jlx-overdrive-junior-rc-auto/1004004009057994/.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      9 december 2016 om 14:54

      @aikon1694:

      Alleen de olie op de juiste plekken krijgen en houden wordt alleen knap lastig.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 december 2016 om 14:55

      @aikon1694: Haha nostalgie!

      Login om te reageren
  15. lompey zegt

    9 december 2016 om 14:56

    Onderstebovenstuur

    Login om te reageren
  16. jansuh87 zegt

    9 december 2016 om 15:25

    Als je ondersteboven rijd genereer je upforce.

    Login om te reageren
  17. klaasjevaak zegt

    9 december 2016 om 15:36

    Zelfde geldt voor de F40, weet zo alleen niet de snelheid en downforce uit m’n hoofd.

    Login om te reageren
  18. lekbak zegt

    9 december 2016 om 15:51

    Echt een auto voor de die hard wildernis survivor. Een picknick tafel ingebouwd en altijd een kant en klare grot aan de achterkant om in te slapen. Met een beetje mazzel zelfs een aansteker ingebouwd in de uitlaat!

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      9 december 2016 om 16:37

      @lekbak: bougie? ;)

      Login om te reageren
  19. galverink zegt

    9 december 2016 om 17:29

    Die 1.000 kg downforce, is dat 650 kg massa en 350 kg aerodynamische downforce? Want als je ondersteboven rijdt, moet je de massa eraf trekken. En dan houd je niet genoeg over.

    Login om te reageren
  20. pinut187 zegt

    9 december 2016 om 17:32

    En dan niet 1 fatsoenlijke foto..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North