
We zijn de 8 miljoen voorbij hoor! De filedruk mag de afgelopen maand(en) dan meevallen, Nederland bezit meer auto’s dan ooit tevoren. De BOVAG is zo vriendelijk geweest om alle verandering in het Nederlands wagenpark in cijfers uiteen te zetten.
Wat blijkt? We hebben grofweg voor iedere tweede inwoner een auto: 8 miljoen in totaal. Dat zijn er 300.000 meer dan een jaar geleden. Ieder jaar zo’n 6% van het wagenpark vernieuwd (482.531 in 2010) terwijl we ongeveer 3% van onze gebruikte vierwielers exporteren. We importeren zelf 98.106 gebruikte auto’s per jaar, waarvan ‘slechts’ 8047 25 jaar oude stink-Mercedessen. Mercedes is het meest geïmporteerde merk voor auto’s ouder dan 25 jaar.
De totale handel in tweedehandsjes per jaar bedraagt 1.881.189 auto’s. Een stabiele waarde voor de afgelopen 5 jaar. Zowel nieuw als tweedehands kopen we het liefst Volkswagen. We importeren alleen meer Opel Astra’s dan Volkswagen’s Golf en Passat.
Een nieuwe auto kost gemiddeld nog steeds 8 maanden van een modaal salaris, zo’n €21.000 in 2010 en 2011. Van dat geld kopen we het liefst een hatchback (62,4% totale verkopen). Ondanks de belastingvrije diesel-invasie zijn benzine-auto’s nieuw gemiddeld €7500,- goedkoper. Nog steeds is ruim 80% van het wagenpark handgeschakeld. Dat percentage zien we zowel terug in het totaal als bij nieuw-verkopen. De enige manier om geen Volkswagen tegen te komen is binnen blijven
Slechts 40% van het Nederlands wagenpark is ouder dan 10 jaar, een kleine 15% is ouder dan 15 jaar. Bij de eigenaren zien we een veel groter aandeel ‘oudjes’. Babyboomers en bejaarden (55+) hebben 35% van het wagenpark in handen. Jongeren (18-25 jaar) bezitten 5,7% van alle auto’s in Nederland.
Kort gezegd gaan we niet allemaal dood door de 250.000 geregistreerde oldtimers in Nederland. Nederland doet niet mee aan de trend van steeds meer automaat, CVT en DSG verkopen. Het is een wonder dat we überhaupt nog kunnen rijden in dit land met zó veel auto’s op zo’n klein oppervlak. (bron: BOVAG)






Valt opzich wel mee als je nagaat dat we met 18milioen (misschien al wel meer) mensen in NL wonen
@trisx: Mag ik ff, nog altijd 16 miljoen mag ik hopen, en de bevolking neemt niet erg snel toe gelukkig;)
@noudjuh: oke wist ik niet
@trisx:
Met z’n toename zou je ome Wilders wel horen schreeuwen hoor. Het zijn er ngo altijd minder dan 17 miljoen.
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/cijfers/extra/bevolkingsteller.htm
-edit: nutteloze bijdrage-
@bottled: Is dat werkelijk het enige wat je uit je registratie bij AB wil halen? Faal…
@bottled: je bent tweede
Ik hoor dus bij de 98.106, de ruim 80%, de kleine 15%, de 5,7% en de 250.000. ;)
@Citrofiel: lol! 20%, 15%, 250k, 5,7% voor mij ;-)
overigens zijn er maar 345 Citroëns ouder dan 25 jaar geïmporteerd… ;) (waarschijnlijk 24 DS’en)
@Alwood: Ja, DS’en hebben ze hier al bij bosjes. Die halen Fransen volgens mij meer hier dan dat wij ze nog daar halen. :mrgreen: Zou me niets verbazen als er meer BX’en van >25 jaar zijn geïmporteerd dan de DS’en die je noemt. Ik ken er iig al twee. :P
@Citrofiel: En ik hoor bij de niet-importerende citroën-eigenaren eerdaags, wel mooie auto’s die oude BX-en en CX-en,
daar zou ik er graag ooit eens eentje van bezitten.
Ik hoor trouwens bij de 80%, 15%, 5,7%, dus eveneens een uitstervend ras.
@noudjuh: Eerst die Xantia Activa maar eens proberen. ;) Ik zag je topic op CiFo, hopelijk reageert men snel.
@Citrofiel: tja het leek een nette auto,
onderhoudshistorie van laatste paar jaar, lekte geen vloeistoffen, activarammen waren droog, van binnen en van buiten nog heel erg netjes.
En pas 1 andere eigenaar gehad, dus ik denk dat het een koopje is (ik hoop zonder lijken in de kast…)
@noudjuh: Ik zie dat er al een paar antwoorden zijn op CiFo, ik ben benieuwd naar je keuze uiteindelijk. :)
@Citrofiel:
80%, 40%, 15% en 5,7% hier. Maar geen Citroën. Wel een MG, die al geïmporteerd was voor ik überhaupt was geboren.
@SaabTURBO: Leuk, twee auto’s dus, waarvan een oldtimer. Doe je goed als jongeling. Ik moet eigenlijk ook nog een winter-barrel, daar wil ik de BX niet voor gebruiken. Maar daar ontbreken nu nog even de middelen voor. ;)
Ik probeer het landschap een beetje op te vrolijken mijn rode C4 Coupe, al is ie dan wel weer benzine/handgeschakeld.
Nog meer afwijken van de meerderheid wordt steeds lastiger ;)
“Nederland doet niet mee aan de trend van steeds meer automaat”
En toch sta ik nog best te kijken van 20 procent aandeel voor ‘de automaat’… ik weet dat je ‘m gratis krijgt bij een Prius of Civic Hybrid maar dan nog.
@nielsvanderweiden:
Veel grote auto’s en ‘premium’ auto’s zijn automaat he.
maar 5,7% op de weg is 18-25. dat is niet veel
had toch wel rond de 15% verwacht
@Bart_V: Het gaat hier om bezit, op de weg zullen wellicht veel jongeren nog een paar jaar de auto van hun ouders gebruiken.
@Citrofiel: oh je was me net voor.
@Bart_V: 5.7 procent bezit een auto. Veel jongeren hebben een auto, maar die staat dan op de naam van hun ouders omdat dit meestal vele malen goedkoper is dan als eigen auto registreren.
@vwally: Nee, ik leg de nadruk op de auto van de ouders gebruiken, jij op het op het registreren van je eigen auto op naam van je ouders. Goede aanvulling dus. ;) In mijn omgeving heb ik dat overigens nooit zien gebeuren, maar blijkbaar jij wel.
@Citrofiel: Ik heb het zelf een tijdje gedaan. Het was of de auto op mijn eigen naam zetten en 45 euro aan verzekering betalen (had destijds net mijn rijbewijs gehaald), of de auto op naam van m’n ma zetten en nog geen tientje betalen.
@vwally: Lang leve de ‘oldtimer’. Voor mijn auto van 27 jaar oud betaal ik als 20-jarige een tientje per maand. :)
@Citrofiel: Ik betaal nu niks, omdat ik geen auto meer (nodig) heb :(
@vwally: Nodig hebben is voor mietjes. :mrgreen: Ik heb ook absoluut geen auto nodig, en als ik er een nodig zou hebben zou ik wel wat praktischer, meer winter bestendig gekozen hebben. Ik bekijk het ook als hobby, daar moet je maar wat voor over hebben.
@Citrofiel: Ik ben een mietje.. :cry:
@Citrofiel: “Nodig hebben is voor mietjes”….dom commentaar ook!!
@bowie: Was ook heel serieus bedoeld joh. :roll:
@kaasboerin: +1 voor je acceptatie. ;)
@Citrofiel: Mijn commentaar ook……
@Citrofiel: En wat is er niet winterbestendig aan een BX? OK, had wel altijd beslagen ramen, maar verder?
@mout: Elke auto kan natuurlijk in de winter rijden, maar een BX type 1 wordt niet gelukkig van pekel. En gezien hoe bijzonder roestvrij de mijne is, wil ik dat graag zo laten. Ik ga er dan ook niet mee in de pekel rijden, over een paar weken gaat hij de stalling in.
@Citrofiel: Op de portieren na, was de mijne toen ie na ongeveer 500 k op de sloop eindigde nog spijkerhard, hoor.
Wat die portieren betreft: controleer vaak de uitloop gaatjes onderaan je portieren. Zitten ze verstopt dan zijn je portieren zo doorgerot. Zijn ze vies, dan zijn je raamrubbers vergaan. (niet zo vreemd; zelfde functie als wissers, en die worden geregeld vervangen) Raam- en deurrubbers zijn ook eerste verdachten als je beslagen ramen hebt. Heb nog een paar onderdelen liggen :D
@mout: En toch ga ik er ’s winters niet mee rijden. :P Bedankt voor de tips, daar zal ik op letten!
@vwally: oh ja de centen neukers die eigelijk geen auto kunnen rijden of heel dom niet zijn/ haar schade vrije jaren opbouwen
bij mij in de klas rijd zo ook iemand een X5 die niet op zijn naam staat en onderhoud bij de beun
@Bart_V: Denk je nou echt dat een ouder het verstandig vindt om zijn kind, die geen auto kan rijden, een auto laat rijden die op zijn eigen naam staat? één ongelukje en de ouder is z’n schade vrije jaren kwijt..
@Bart_V: de gemiddelde leeftijd van een autokoper = 53 jaar…kortom, de jeugdigen rijden nog vele jaren in een 2e handsie.
Ik hoor het die buurjongen nog zeggen over zijn golf 4: “ja het is een golf 4 geworden, die zie je niet zo veel” *Proest*
@Laue: High-five him. In the face. With a chair. :D
Joepie 1 v/d 5.7%.
Leuke feitjes dit, minder automaat dan ik dacht.
@kaasboerin: Waarom zou je ook een automaat kopen?
Ik heb er heel eventjes over nagedacht, maar als je bekijkt hoeveel nadelen er plakken aan het voordeel dat je lekker ontspannen kunt rijden…
Dan kun je nog beter een auto kopen die veel koppel onderin heeft, dan kun je ook relatief ‘lui’ rijden zonder extra kilo’s, extra verbruik, extra aanschafkosten, extra verzekeringskosten en extra onderhoudskosten. Al met al moet er nogal wat veranderen om automaat rijden logisch te maken
@noudjuh: Dezelfde mensen die het liefst in 5 series, a6’en of whatever luxe auto willen zitten met cruise control etc. Althans dat dacht ik, ik dacht dat een schakelbak meer gekocht werd om het feit dat het sportiever en dus leuker is (zoals mijn eigen reden). Maar zoals al gezegd werd, een automaat is (nog?) redelijk duur, vooral bovenop de prijzen van de gemiddelde auto in NL. Het stikt hier van de kleine boodschappenwagentjes. Daar komt bij dat ik mij niet goed in kan beelden hoe je bijvoorbeeld een Peugeot 107 als automaat kan halen, ikzelf kan (bij wijze van) met moeite onder de 5000 toeren blijven aangezien die apparaten zo traag als wat zijn.
@kaasboerin: Om even toe te voegen, de Peugeot 107 was een voorbeeld, waarschijnlijk kan je deze niet eens met automaat halen??
@kaasboerin: De 107 heeft de 2tronic gerobotiseerde handbak. Die staat als automaat geregistreerd.
@noudjuh: De reden dat een automaat meer verbruikt is al een tijdje achterhaald hoor.. trager is ie ook al niet meer noodzakelijk… men wagen is uitgerust met een s-tronic en ik zou niets anders meer willen…
@tborre: Die reactie over verbruik en prestaties geven alleen automaat-rijders.
Nou, vooruit dan. S-tronic is de premiumsticker op DSG, en daar zijn het overbrengen en koppelen in principe gelijk aan een handbak, dus geen verliezen. In de bonuspunten geen schakeltijd, dus daar 1 of 2 arbeidsslagen winst in rendement en prestatie.
Maar er worden nog heel wat bakken met koppelomvormers en weinig verzetten gemaakt. Dat zie je toch heus terug in verbruik en rendement.
@kaasboerin: Ik dacht ook dat de automaat de laatste jaren in opmars was. Door de dubbele koppeling is die veel sneller en comfortabeler geworden en het verbruik neemt er niet meer door toe. Blijkbaar valt dat mee…
@Citrofiel + tborre:
Jullie hebben beide gelijk, maar in hoeveel auto’s zit nu werkelijk een DSG? of een S-tronic? Niet erg veel, vooral omdat ze zeer veel duurder zijn, en de prijzen voor nieuwe auto’s zijn al niet misselijk. Hier durf ik nog bij te zeggen dat die bakken op papier misschien zuiniger zijn, maar ik durf te wedden dat in 95% van de gevallen een goede bestuurder met handbak zuiniger kan rijden dan met een automaat, alleen al door het terugschakelen bij afremmen etc. te beperken.
Komt trouwens ook nog bij dat ik niet erg gecharmeerd ben van automaten, dus ik ben ook wel bevooroordeeld daarover.
@noudjuh: In mijn hoofd had het merendeel van de Golfjes en Passats ineens een DSG-bak… Veel vaker dan voorheen een automaat. Maar blijkbaar dus niet.
nou, mijn eerste auto word een Coupe :mrgreen:
@dennisr: Een Scoupe dan, zekers? 8)
Kleine spellingsfout in de tweede regel: ”ooi” moet denk ik ooit zijn ;)
@Rob: een ooi is een schaap, nederlanders bezitten meer auto’s dan de schapen :P
@Rob: check, thanks!
een automaat is over het algemeen onpractisch wanneer je een caravan of zware aanhanger hebt… uitzonderingen daargelaten, toevallig mag de mijne 2120 kilo trekken maar bij de meeste automaten blijf je onder de 750kg. toegestane trekmassa hangen, mogelijk speelt dat ook enigszins mee
@torana: Mijn Cherokee met automaat mocht 3500kg trekken maar ben met je eens dat het vaak wel een stuk minder is.
In Nederland zou ik dan lekker op de motor naar mijn werk gaan ,tjee wat ben ik blij dat hier niet zoveel auto’s zijn :)
Ik blijf het onnodig vinden dat we om de 3 jaar een nieuwe wagen nodig hebben, want tja, de buurman heeft ook een nieuwe, dit kan niet eeuwig door blijven gaan.
@The360box: met 3x 500.000 zit je nog lang niet aan de 8 miljoen hoor?
@Alwood: Nee, serieus joh!
@The360box: Daarom vind ik het zo goed geregeld. Bedrijven betalen €1000 en meer per maand om personeel in lease-wagens te stoppen (en het personeel vervolgens nog eens €300 en meer aan belasting).
Verder worden eigenlijk alleen truttenschudders en wagens uit het topsegment nieuw verkocht aan particulieren.
Gevolg: de afschrijving wordt door de lease betaald. Pure subsidie van particulier rijdend NL!
Denk dat de diesels vaak duurder zijn om leaserts extra opties op hun auto hebbe.
@meneersander: En duurdere vanaf prijs
Daar zit mijn 25jaar jonge Mercedes 190E bij! BELASTINGVRIJ!
Fucking nep dat ze de oldtimer regeling vanaf 86 hebben afgeschaft. Voor Mercedes liefhebber geen probleem aangezien de beste Mercedessen de oudere zijn maar voor anderen behoorlijk genaaid.
Ik koop dus nooit een golf.
Ik neem hem alleen aan als ik hem krijg om hem dan snel te verkopen en wat anders te halen.
saaie eenheidsworst auto
@bohica: ben ik niet met je eens, heb zelf een golf 3, 20 jahre edition gti en die zie je toch niet zo vaak ;)
@EdGaR: Fijn dat jij hem onderscheidend vindt. Handig ook, als je hem in een grote parking moet vinden: – serie 3, – GTI, – actiemodel.
Zo kan ik ook de betontegel hier voor de deur herkennen: – wat grint zichtbaar, – hoekje af, – beetje alg.
Heel onderscheidend!
@mout: haha een beetje autokenner ziet het verschil gelijk, maar niet iedereen dus ;)
En hoeveel % van de auto’s in NL is ouder dan 20 jaar, maar nog geen oldtimer dus?
Val verder wel in de VW categorie met m’n 2 23jaar oude VW’s (Jetta2 en Golf1 Cabrio)