Deze auto’s werden in 2018 het meest gerecycled

Auteur: , 22 Reacties

Het was weer goed druk bij de slopers.

Deze auto's werden in 2018 het meest gerecycled

Vorig jaar schreven we nog dat we in Nederland op een punt zijn gekomen waar sloopauto’s nagenoeg volledig worden gerecycled. Sowieso is het de wettelijke norm voor Auto Recycling Nederland (ARN) om tenminste 95 procent van de sloopauto’s te recyclen, in de praktijk doen het bedrijf en al zijn partners eigenlijk nog meer. Jaarlijks worden er ongeveer 200.000 auto’s uit elkaar getrokken, waarvan vervolgens ruim 98 procent wordt verwerkt.

Afgelopen jaar is de recyclingdienst weer druk bezig geweest met het verwerken van auto’s. Door de jaren heeft ARN ontdekt dat de gemiddelde personenauto in Nederland ongeveer 18 jaar actief door het leven gaat, alvorens deze naar een lokaal sloopbedrijf wordt gebracht. Aan de hand daarvan kan enigszins voorspeld worden welke auto’s er ieder jaar het meest gerecycled zullen worden, al kan dit in werkelijkheid natuurlijk iets afwijken.

Voor 2018 blijkt dat de conclusie redelijk accuraat is, want het is de Ford Ka die afgelopen jaar het meest bij sloopbedrijven terecht is gekomen. In totaal werden er liefst 8.124 exemplaren afgemeld in ORAD, een dienst van de RDW waarmee auto’s als gedemonteerd geregistreerd kunnen worden. Hieronder bekijk je de rest van de top tien.

Tien meest gerecyclede auto’s van 2018:
1. Ford Ka, 8.124 stuks
2. Ford Focus, 6.506 stuks
3. Volkswagen Polo, 6.256 stuks
4. Renault Megane Scenic, 5.794 stuks
5. Opel Corsa, 5.623 stuks
6. Fiat Punto, 5.359 stuks
7. Volkswagen Golf, 5.153 stuks
8. Renault Twingo, 4.872 stuks
9. Renault Clio, 4.562 stuks
10. Opel Astra, 4.408 stuks



22 reacties

Een Ford Ka roest (lees: sloopt) zichzelf wel.
Wat kunnen die dingen roesten zeg.
@rachid: Helaas wel… Als dit niet zo was, waren ze nu nog rete-populair gok ik.
gh via Android app
@Jochempie: Dat denk ik ook. Eveneens denk ik ook dat de Puma nog veel vaker in het straatbeeld rond reed. Zelf een 1.7 Yamaha blokje gehad, wat een plezier! Kon de Clio uit ’14 niet bij in de buurt komen.
@gh: Als ze niet zo zouden rotten zou ik nu het in bezit zijn van een SportKa.
Dit lijstje geefr precies weer waarom ik het liefst Japans rij!
@audicoupe84: Mijn japanners rotten anders graag.
@rachid: en dan nog had hij gigantische plastieken bumpers
@acizane80: De Ford met een luier…
Blijft mooi wat ze bij Penders in Vlaardingen allemaal hebben/hadden staan.
Ik had veel meer Golfjes verwacht….
@dutchdriftking: die gaan voor export
Hier mogen best meer tesla’s bij.
Bij Land Rovers is het absurd. Je vindt er geen enkele op de sloop. Ook 20 jaar oude freelancers niet. Worden allemaal opgekocht door handelaren en dan gestript. En de tweedehands onderdelen staan dan voor de hoofdprijs op used laro parts sites.
@loserboi932: freelancers?!! en loondienst trouwens ook niet.
@loserboi932: om aan tweede hands onderdelen te komen moet er toch ook worden gesloopt?
@marinepower: Mijn punt is dat je normaal, voor bijvoorbeeld een fiesta, naar de sloop kunt, €20 betaald en een goede zijspiegel hebt. Bij Land Rovers kun je naar de dealer voor een new old
stock zijspiegel die dan overkomt uit het VK waar die al letterlijk 20 jaar bij LR ligt. Dan moet je 3 weken wachten en €350 betalen. Of je kunt naar een handelaar, die donders goed weet dat die nieuwe €350 kost en vraagt dus voor een tweedehandse die in redelijke staat is, €200. Die handelaren rijden de hele dag alle slopen in NL af om de eventueel aanwezige Laro’s op te kopen.
@loserboi932: juist, zo bezien heb je geheel gelijk. Oplichters die eerste, tweede en derde hands LaRo onderdelen verkopers
@marinepower: oplichters? Ik lees in het verhaal van @loserboi932 juist dat er bij LaRo een uitstekende onderdeel voorziening is, met een uitermate efficiente recylicing. De wagens mogen dan wel niet de zuinigste of kwalitatief beste zijn maar de verkrijgbaarheid van gebruikte onderdelen is dus gewoon uitzstekend voor elkaar. Niks twintig sloperijen afbellen, dat is allemaal al geregeld. Premiummer gaat niet.
@mashell: je hebt helemaal gelijk, ik bestel soms ook onderdelen bij dé 2e hands LaRo winkel van NL (Jansen used laro parts) scheelt honderden euro’s en ze hebben bijna alles. Ze vragen weliswaar meer dan een sloop zou vragen maar minder dan de dealer. En ze hebben alles op 1 plek. Dus als zij het niet hebben, kun je stoppen met zoeken (in Nederland)
@marinepower: Ze maken helaas misbruik van het feit dat de dealer de hoofdprijs vraagt. Maar alles is wel te vinden op een centraal punt. Dus er zijn voor-en nadelen
Die e60 m5😓
Ja.. Heartbreaking :(

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).