• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze beestachtige Beetle knalt van 0-100 in 2,1 seconden

Auteur: JordyS, gepost 20 juni 2014 om 19:51 – 21 Reacties

Afbeelding Deze beestachtige Beetle knalt van 0-100 in 2,1 secondenAfbeelding Deze beestachtige Beetle knalt van 0-100 in 2,1 secondenAfbeelding Deze beestachtige Beetle knalt van 0-100 in 2,1 seconden

De Volkswagen Beetle GRC
De Volkswagen Beetle RSi heeft eindelijk een ‘opvolger’. Maak kennis met zijn jongere, nog veel gespierdere broertje: de Beetle GRC.

De Beetle GRC laat niets over van het lieve imago van de straatversie van de Beetle. De body is niet alleen een stuk breder, het racemonster is ook nog eens voorzien van een paar flinke luchtinlaten en een enorme achtervleugel. Onder de motorkap vinden we een 1.6-liter viercilinder, waar Volkswagen dankzij een turbo met intercooler 544 pk uitperst. Dit Kevertje weegt desondanks slechts 1210 kilogram en haalt de 100 in 2,1 seconden.

Enorm indrukwekkend, maar waar is dat allemaal goed voor? Dat laat zich raden: deze GRC maakt binnenkort zijn debuut in de RallyCross, in handen van Tanner Foust en Scott Speed. Hij is dus niet bedoeld voor je dagelijkse ritje naar de supermarkt en dat is jammer, want een échte opvolger krijgt de RSi met deze GRC dan ook niet.

Ook interessant!

  • Video: New Beetle begrijpt zwaailicht niet, crasht
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Golf 8 R Variant Nürburgring
    Volkswagen Golf 8 R Variant knalt over de 'Ring [video]
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

beetle, rally, tanner-foust, Volkswagen

Vorig bericht: « Ferrari toont nieuwe specials van F12berlinetta en FF
Volgend bericht: Video: Subaru vliegt naar nieuw ronderecord op Isle of Man »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    20 juni 2014 om 19:58

    Kijk, dat zou ik dus best willen hebben.
    Al is het maar om de buurman met z’n Gayrons te kakken te zetten….

    Login om te reageren
  2. mstiic zegt

    20 juni 2014 om 20:01

    weg veyronn

    Login om te reageren
  3. weem zegt

    20 juni 2014 om 20:15

    544 pk uit 1.6 liter? Tering jopie…

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      20 juni 2014 om 20:26

      @weem: Met een levensduur van een pak melk.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 juni 2014 om 21:09

      @weem:
      We hebben het hier wel over een raceauto hè, als je dan bedenkt BMW 30 jaar geleden al 1200pk uit een 1.5 4 pittertje peuterde dan is het niet eens zo schokkend veel..

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        20 juni 2014 om 21:35

        @jrk68: maar de motor van BMW hoefde dan ook maar één kwalificatie vol te houden. Oftewel minder dan 20km. In race trim, minimaal 300km af te leggen, had deze BMW motor ook niet meer dan 700pk.

        Login om te reageren
      • bassx zegt

        20 juni 2014 om 21:43

        @jrk68: Die motor was geen race motor maar een kwalificatie motor met een levensduur van ongeveer 20km. Dezelfde motor in race trim, goed voor 1,5 uur oftewel ongeveer 300km, had dan ook rond de 700pk.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          20 juni 2014 om 23:15

          @bassx:
          En hoe lang denk je dat een heat in de FIA WorldrallyX is?
          Juist, die lui zijn blij als ze 20km mogen rijden op een dag..
          Zoek voor de lol de reglementen eens op, http://www.knaf.nl/sectie rallycross.
          Daar staat o.a. het reglement voor de FIA supercars en aan dat reglement moet dit ding voldoen.
          Reglementair komen ze niet veel verder dan het vermogen dat deze Herbie eruit schopt maar hij heeft wel een punt als hij de reactie van @weem een tikkie overtrokken vindt.

          Login om te reageren
          • bassx zegt

            21 juni 2014 om 00:36

            @tupperware: om precies te zijn komen ze reglementair niet verder dan 230pk. Een 1.6 turbo motor valt in de super 1600 klasse. De 1600 klasse is gelimiteerd op vermogen. De s2000 oftewel de 2 liter klasse mogen zowel in rally als touringcar niet meer dan 2,5 bar absolute druk (ongeveer 1,5 bar boost) gebruiken wat goed is voor ongeveer 300 pk. 544 pk uit een 1.6 motor dat niet een speciale hoogtoeren (lees: korte slag motor) motor is, is een behoorlijk hoog.

            Login om te reageren
            • tupperware zegt

              21 juni 2014 om 09:29

              @bassx:
              Nope, deze motor valt niet in de super 1600, daar mag je namelijk geen turbo gebruiken.
              Deze klasse gebruikt de “new world engine”, het zelfde als de WRC en het WTCC.

              De Super 2000 is NA en wordt uitgefaseerd en vervangen door de R5 die dus ook gebruik maakt van de “new world engine”.

              Dit weekend rijdt het ERC in Ieper en daar rijden nog een paar oude Fabia super 2000’s mee, o.a. Freddy Liox rijdt daar nog mee. Kevin Abbring gaat daar trouwens aan de leiding met de R5 208.
              Maar goed, volgens mij stel ik ook dat het vermogen best behoorlijk is gezien de mogelijkheden die de reglementen bieden.

              Login om te reageren
  4. joriss zegt

    20 juni 2014 om 20:39

    voor zulke projecten kan je alleen maar respect hebben!

    Login om te reageren
  5. Corrado16v zegt

    20 juni 2014 om 20:53

    Zoo, dat is wel een heel fijne wagen. Tijd voor een straatversie van dit bommetje?

    Login om te reageren
  6. schuimbekje3 zegt

    20 juni 2014 om 20:55

    Nah, tis een volkswagen met een 1.6… dat is 10 keer optrekken bij het verkeerslicht en daarna witte rook want er is een nieuwe paus, eh, nieuwe koppakking nodig. en nieuwe distributieketting en eh, nieuw rechterachterlicht enne…

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      20 juni 2014 om 21:07

      @schuimbekje3: Je vergeet nieuw asfalt.

      Login om te reageren
  7. reistje zegt

    20 juni 2014 om 20:59

    Hij is voor Rallycross…. Dus dagelijkse betrouwbaarheid is ook niet echt een prioriteit.

    Neem aan dat die 1.6 onder de achterklep ligt aan de gaten te zien? Zoals het hoort in een Beetle dus!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 juni 2014 om 21:12

      @reistje:
      Nope, de motor ligt gewoon voorin, bij de rallycross is het gebruikelijk dat de radiator naar achteren verhuist, daar zijn die gaten voor.

      Login om te reageren
  8. e1000bmw zegt

    20 juni 2014 om 21:31

    Racekever

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    20 juni 2014 om 21:45

    Hell freezes over..

    Login om te reageren
  10. biohazardracer zegt

    21 juni 2014 om 05:38

    Dat is wel een hele vette sjeeskever. Wanneer kunnen we de straatversie verwachten?

    Login om te reageren
  11. Alfarobert zegt

    21 juni 2014 om 09:44

    Wat is er groter dan de TURBO of het motorblok?

    Login om te reageren
  12. diederikwillemsen zegt

    21 juni 2014 om 20:52

    Blijft een vreselijk lelijk ding die Beetle.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North