Deze beestachtige Beetle knalt van 0-100 in 2,1 seconden

Auteur: , 21 Reacties

De Volkswagen Beetle RSi heeft eindelijk een 'opvolger'. Maak kennis met zijn jongere, nog veel gespierdere broertje: de Beetle GRC.

De Beetle GRC laat niets over van het lieve imago van de straatversie van de Beetle. De body is niet alleen een stuk breder, het racemonster is ook nog eens voorzien van een paar flinke luchtinlaten en een enorme achtervleugel. Onder de motorkap vinden we een 1.6-liter viercilinder, waar Volkswagen dankzij een turbo met intercooler 544 pk uitperst. Dit Kevertje weegt desondanks slechts 1210 kilogram en haalt de 100 in 2,1 seconden.

Enorm indrukwekkend, maar waar is dat allemaal goed voor? Dat laat zich raden: deze GRC maakt binnenkort zijn debuut in de RallyCross, in handen van Tanner Foust en Scott Speed. Hij is dus niet bedoeld voor je dagelijkse ritje naar de supermarkt en dat is jammer, want een échte opvolger krijgt de RSi met deze GRC dan ook niet.



21 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Kijk, dat zou ik dus best willen hebben.
Al is het maar om de buurman met z’n Gayrons te kakken te zetten….
weg veyronn
544 pk uit 1.6 liter? Tering jopie…
@weem: Met een levensduur van een pak melk.
@weem:
We hebben het hier wel over een raceauto hè, als je dan bedenkt BMW 30 jaar geleden al 1200pk uit een 1.5 4 pittertje peuterde dan is het niet eens zo schokkend veel..
@jrk68: maar de motor van BMW hoefde dan ook maar één kwalificatie vol te houden. Oftewel minder dan 20km. In race trim, minimaal 300km af te leggen, had deze BMW motor ook niet meer dan 700pk.
@jrk68: Die motor was geen race motor maar een kwalificatie motor met een levensduur van ongeveer 20km. Dezelfde motor in race trim, goed voor 1,5 uur oftewel ongeveer 300km, had dan ook rond de 700pk.
@bassx:
En hoe lang denk je dat een heat in de FIA WorldrallyX is?
Juist, die lui zijn blij als ze 20km mogen rijden op een dag..
Zoek voor de lol de reglementen eens op, http://www.knaf.nl/sectie rallycross.
Daar staat o.a. het reglement voor de FIA supercars en aan dat reglement moet dit ding voldoen.
Reglementair komen ze niet veel verder dan het vermogen dat deze Herbie eruit schopt maar hij heeft wel een punt als hij de reactie van @weem een tikkie overtrokken vindt.
@tupperware: om precies te zijn komen ze reglementair niet verder dan 230pk. Een 1.6 turbo motor valt in de super 1600 klasse. De 1600 klasse is gelimiteerd op vermogen. De s2000 oftewel de 2 liter klasse mogen zowel in rally als touringcar niet meer dan 2,5 bar absolute druk (ongeveer 1,5 bar boost) gebruiken wat goed is voor ongeveer 300 pk. 544 pk uit een 1.6 motor dat niet een speciale hoogtoeren (lees: korte slag motor) motor is, is een behoorlijk hoog.
@bassx:
Nope, deze motor valt niet in de super 1600, daar mag je namelijk geen turbo gebruiken.
Deze klasse gebruikt de “new world engine”, het zelfde als de WRC en het WTCC.

De Super 2000 is NA en wordt uitgefaseerd en vervangen door de R5 die dus ook gebruik maakt van de “new world engine”.

Dit weekend rijdt het ERC in Ieper en daar rijden nog een paar oude Fabia super 2000’s mee, o.a. Freddy Liox rijdt daar nog mee. Kevin Abbring gaat daar trouwens aan de leiding met de R5 208.
Maar goed, volgens mij stel ik ook dat het vermogen best behoorlijk is gezien de mogelijkheden die de reglementen bieden.
voor zulke projecten kan je alleen maar respect hebben!
Zoo, dat is wel een heel fijne wagen. Tijd voor een straatversie van dit bommetje?
Nah, tis een volkswagen met een 1.6… dat is 10 keer optrekken bij het verkeerslicht en daarna witte rook want er is een nieuwe paus, eh, nieuwe koppakking nodig. en nieuwe distributieketting en eh, nieuw rechterachterlicht enne…
@schuimbekje3: Je vergeet nieuw asfalt.

Hij is voor Rallycross…. Dus dagelijkse betrouwbaarheid is ook niet echt een prioriteit.

Neem aan dat die 1.6 onder de achterklep ligt aan de gaten te zien? Zoals het hoort in een Beetle dus!
@reistje:
Nope, de motor ligt gewoon voorin, bij de rallycross is het gebruikelijk dat de radiator naar achteren verhuist, daar zijn die gaten voor.
Racekever
Hell freezes over..
Dat is wel een hele vette sjeeskever. Wanneer kunnen we de straatversie verwachten?
Wat is er groter dan de TURBO of het motorblok?
Blijft een vreselijk lelijk ding die Beetle.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).