Deze Beetle met vierpitter is sneller dan een Ferrari 458

Auteur: , 32 Reacties

Gewoon een tweelitertje, maar dan met wat extra peper. Het levert een rammend snelle Beetle én een setje schitterende plaatjes op.

Deze week is het dringen geblazen op de zoutvlakte van Bonneville. Niet alleen deed Guy Martin een -door een crash helaas mislutkte- poging de snelste motorfiets ooit te beteugelen, ook joeg Volkswagen deze bijzondere Beetle over de zoutige vlakte in Utah. Daarvoor werd de Volkswagen uiteraard wel hier en daar aangepast.

De 2.0 TSI werd naar 550 pk gebracht, de auto werd drastisch verlaagd en kreeg de nodige aerodynamische aanpassingen én een remparachute. Dakzij die aanpassingen en de geel-zwarte kleurstelling van de GSR -een actiemodel dat ook al van de originele Kever bestond- is dit niet alleen de snelste, maar ook de lekkerste Beetle ter wereld.

Maar hoe snel is die snelste Beetle ter wereld dan? Coureur Preston Lerner wist tot 328 km/u te komen. Da’s best rap voor een auto die in de basis gelijk is aan de Beetle’s die uit de fabriek komen rollen. Overigens haalde MG met een aangepaste ZT-T 260 (een Rover 75 met Mustang V8) al eens de 362 km/u.



32 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Hard rechtuit gaan is niet moeilijk, goed een bochtje nemen is technisch veel meer een uitdaging, is VAG sowieso al nooit een ster in geweest.
@bofkont: *kuch* Porsche 918, Aventador sv *kuch*
@bofkont: misschien is deze technisch gebouwd om heel hard rechtuit te gaan?
@bofkont: 24uurs races zeggen wat anders.. daar is VAG heer en meester
@bofkont:
Beetje merkwaardig om je afkeer tegen VAG kenbaar te maken bij een project als deze…..
@bofkont: technisch is het wel degelijk moeilijk, om het goed en veilig te doen dan.

Maar wat doet het ertoe? Niet moeilijk, wel leuk.
Het blijft toch een mooi fenomeen hoor, records halen en breken op zoutvlaktes. Zitten altijd een hoop verrassingen tussen zoals dit.
@viezefreddyw:
Snelheidsrecords zijn altijd lache. Dit ding is ondertussen ook een legende aan het worden:
https://project64mini.com/

Gaat dit jaar ook weer een poging wagen. Ze mikken op de 280km/u. Bijna volledig standaard koets. Blok is in de basis nog steeds een 970cc Cooper S torretje. Maar door de nodige aanpassingen 330pk ipv de standaard 65pk. Hilarisch, krankzinnig en bewonderenswaardig tegelijk!
@Rob: Dat is toch goud? Ontzettend gaaf om in zulke bakjes bizarre snelheden te halen. Mooi werk.
@viezefreddyw:
De auto is onlangs bij Jay Leno geweest. 35 minuutjes vermaak, daar ga ik eens lekker voor zitten:
https://www.youtube.com/watch?v=baB9CjOmwWc
Dunne bandjes..
@ghini: Rolweerstand…
Laat Herbie nog eens los op die zoutvlakte!
Met dank bosch zeker..
En dan rijd je nogsteeds een “Volkswagen”
Ik wil zo’n record zetten met een Dacia 1310!
@vonklausenburg: Nu je het zegt… Een Lada Niva!
Heerlijk die Porsche’s :P
Knappe prestatie.

Ben wel benieuwd wat deze Beetle weegt. Er zit een beste rolkooi in, die legt toch aardig wat gewicht in de schaal. Al compenseren het lichtgewicht dak en ramen dat natuurlijk wel een klein beetje.
@moveyourmind: Ja en, gewicht maakt toch niks uit? Sterker nog, moest de Bugatti Veyron veel minder wegen, zou hij wel sneller accelereren, maar zou z’n top waarschijnlijk lager zijn. Op zo’n snelheden wordt de auto bijna als het ware omhoog getild door de luchtstroom die onder de auto doorgaat, en meer gewicht houdt de auto beter tegen de grond.

Ooit afgevraagd waarom bv een Koenigsegg One die 700 (!!) kg minder weegt dan zo’n Veyron evengoed maar dezelfde topsnelheid heeft, terwijl hij meer pk heeft? Maw, zelfs al weegt die Beetle 500 kg meer dan hij nu weegt, zal de topsnelheid nagenoeg dezelfde zijn.
@moveyourmind: Meestal wordt er gewicht toegevoegd om het zweven op hoge snelheid tegen te gaan. David Freiburger van Hot Rod magazine heeft een jaren 80 Camaro waarmee hij hier elk jaar meedoet. Die auto weegt dik 2200kg. Veel zwaarder dan het origineel. Puur om hem goed aan de grond te houden. De 1400pk Supercharged V8 zorgt wel voor de topsnelheid ;)
@e34m5touring: @simonmc:

Thanks voor jullie heldere toelichting, weer iets geleerd.
@moveyourmind: Ik vind het een mooi evenement, de technieken die sommige gebruiken zijn echt gaaf om te zien. De motoren zijn wat dat betreft ook erg gaaf. Op 4 wielen zo hard is al gekkenhuis op zout. Laat staan op 2 wielen.
@E34M5Touring: het is redelijk veilig om op zoutvlaktes te rijden mits het zout droog is en je op de track blijft..
@pinut187: Er is nauwelijks zijdelingse grip. Dus zodra je uit de groove komt en begint te glijden is er 9 vd 10 keer geen houden meer aan. En er wordt geraced op meerdere lanes. Simpelweg omdat de baan vrij snel achteruit gaat. Dan switchen ze naar een nwe baan. Die banen worden elke ochtend door een heel team vrijwilligers helemaal nagelopen en glad gemaakt. Die Camaro die ik noemde had in de 3e versnelling nog wheelspin. Dus zo enorm veel grip is er ook niet.
Jammer dat er dan weer nergens staat wat er is gedaan om tot die 550pk te komen. Bij JD heb een powerpack 400 waar je met water-methanol injectie ook nog 500pk uit kan halen. Die laatste 50pk zijn dan ook raadselachtig.
@ghost: (by changes that included a new turbocharger, different pistons, camshafts, connecting rods and cylinder head modifications)
To achieve the horsepower needed to run above 200 mph at Bonneville, while adhering to Southern California Timing Association (SCTA) G/BGC rules, the powertrain was specially modified by THR Manufacturing, based in Santa Paula, Calif. With new turbochargers, pistons, camshafts, connecting rods, and head modifications, it produced 543 horsepower and 421 pound-feet of torque at the wheels: at the flywheel, that would be more than 600 hp and nearly 500 lb-ft.

Dit heb ik aan specs gevonden op US sites. Hopelijk kan je er wat mee.
@E34M5Touring: haha thanks!
Die 550pk is aan de wielen. Hij loopt rond de 600pk aan de krukas. De conditie van het zout was niet goed genoeg om harder te gaan. De auto heeft meer potentieel maar ‘conditions were sketchy’ volgens Lerner.
Mooi is anders. Maar het idee is wel leuk.
Geweldig toch? Ik hou wel van dit soort projecten. Zeker als het in een verpakking zit wat je niet direct met snelheid associeert. Zoals een Beetle. Zoals de klassieke MINI Cooper S die ik hier boven gelinkt heb. Of deze Citroen SM, van SM autoriteit (dat klinkt viezer dan het is ;-)) Jerry Hathaway:
http://www.maserati-alfieri.co.uk/enthusiast176/hathaway_citroen_sm-01a.jpg

Achterop de bijpassende trailer getrokken door uiteraard een Citroen SM. Oja, 330 kilometer per uur!
Is dit dan geen 911?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).