De gaafste snelle stationwagons: dit zijn ze!

Auteur: , 126 Reacties
Ramkraakbrigade

5 man, bagage, 2 labradors, skikoffer op het dak en knallen maar!

@nicolasr kwam met de lezersvraag: Wat is jouw favoriete carrosserietype? Aangezien onze Nicolas zijn looks mee heeft, koos hij wijselijk voor de cabriolet. Voor ondergetekende stond het al lang vast: de stationwagon. De stationwagon is namelijk een ideale auto. Ze zijn praktisch, veelzijdig en ruim. Echt nadelen kent het concept niet. Een stationwagon neemt niet veel meer ruimte in op de weg dan de sedan waarvan deze is afgeleid.

Gaan we een stap verder komen we uit bij de de sportieve stationwagon. Dit is typisch zo’n auto dat het in Noord-Europa enorm goed doet, maar verder in de wereld zijn ze bijna niet te krijgen. Toch is dit de gaafste combinatie van alle werelden: al het gebruiksgemak van een Wagon, maar dan supersnel. Bij een snelle SUV heb je een enorme motor nodig om tot redelijke prestaties te komen, bij een Estate niet. Een GLS500 is adequaat, terwijl een E500 feest is. Maak overigens niet de fout door te denken dat dit echt sportieve auto’s zijn. Je kan er vooral sportieve dingen mee doen: fietsen erachter, kano’s erop of Nordic Walking stokken erin. Of logischer: met de kids door de McDrive, je portemonnee zoekend, zorgen dat je de peperdure velgen niet beschadigd terwijl het kroost schreeuwt om een Happy Meal.

Nog een ramkraakbrigade

Drie uitzonderlijke exponenten van dit type auto komen bij één merk vandaan: Audi. De RS2, RS4 en RS6 legden de blauwdruk voor de non-plus ultra stationwagon. Ok, in grenssituaties heb je wat onderstuur. Ze zijn zwaar. Maar ook waanzinnig vlot en competent. Voor dagelijks gebruik en vakanties zijn het ideale complete auto’s. Het discreet dikke van deze generatie zijn ze met de jaren ietwat kwijt geraakt. Maar gelukkig zijn er meer auto’s van dit type gebouwd. We nemen de 20 gaafste met je door, op volgorde van de grootte van de kofferbak (welke minimaal 1181 liter groot moet zijn, anders is het gewoon een ruime hatchback). Komen ze!

1184 liter: Audi RS4 Avant (B7)
Welke Audi ging uiteindelijk door? Geen van drieën, zo blijkt. De keuze is gevallen op de B7. Om een paar redenen. Ten eerste die motor: een atmosferische V8 van 4.2 liter groot. Redelijk wat koppel onderin maar flink vermogen hoog in de toeren. Daardoor is het altijd een plezier om tot het rood te gaan. De B7 is nog altijd de best rijdende snelle Audi (R8 niet meegerekend). Qua afstelling is duidelijk te merken dat ze eens echt hun best hadden gedaan om een fijne rijdersauto te maken dan alleen een heel snelle en capabele. Verder ziet de B7 er waanzinnig lekker dik uit: goed uitgebouwde wielkasten en twee stortkokers achterop: beter dan vier kleine ronde pijpjes. Dit is misschien wel het prototype dikke Stationwagon, alhoewel de laadruimte ietwat tegen valt. Terwijl we daar naar op zoek waren. De oude (B5) is overigens wel sneller en zuiniger. Dat heet voorsprong door techniek.

RS4

1222 liter: MG ZT-T 260:
Deze auto is een les in crisismanagement. Stel, je moet een autobedrijf er bovenop helpen. Wat doe je dan? Een kleine koolstofvezel sportwagen bouwen? Alleen maar auto’s van één enkel type uitbrengen? Of gewoon een opvolger jarenlang uitstellen? Ome Sergio kan het heel erg bont maken, maar het valt in het niet bij de vier heren van de Phoenix Group. Deze zelf-veredelaars vonden het niet alleen nodig om deze in de showrooms te zetten naast een Tata Indica, maar ook om hun verouderde middenklasser niet te vervangen, maar aan te passen. Door hem achterwielaandrijving te geven en ouderwetse Modular V8 van een Mustang. Idioot idee, briljante uitwerking. De bagageruimte is wat krapper dan bij de voorwielaangedreven ZT-T dankzij de aandrijflijn achter.

Gimme All Your Lovin' !!! Gimme All Your Lovin' !!!

1320 liter: Alpina B8 Touring (E36)
In de tijd dat Alpina’s nog écht bijzondere auto’s bouwde. Instappen bij Alpina deed je in de jaren met een B3 3.2. Op zich een prima auto: 250 pk was toen nog heel wat. De M3 had slechts 36 pk meer (286). Maar meer is altijd beter en altijd leuker. Daarom heeft Alpina een kleine serie gemaakt van de B8. De B8 was de eerste fabrieks 3-serie met V8. Deze kwam uit de B10 en was 4.6 liter groot. Het maximum vermogen was 333 pk en het koppel bedroeg maar liefst 470 Nm. Daarmee sprintte de B8 van 0-100 in 5,7 seconden naar de 100. De topsnelheid bedroeg 275 km/u. Er zijn er 27 stuks van gebouwd.

B8

1450 liter: BMW M5 Touring (E34)
De Duitsers zijn enorm goed in het bouwen van dikke wagons, maar BMW lijkt er moeite mee te hebben. Sterker nog, zelfs Alpina verkoopt in verhouding meer dikke stationwagons dan BMW. Twee keer heeft BMW Motorsport het aangedurfd om de legendarische M badge te combineren met een Touring body. Onze keuze gaat uit naar de E34 generatie. Deze was namelijk heerlijk analoog met zijn 340pk sterke 3.8 liter S38 zes-in-lijn, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Dit was BMW op zijn best. 891 handgebouwde exemplaren hebben de fabriekspoorten verlaten.

E34M5Touring

1475 liter: Nissan Stagea 260 RS Autech (E-WGNC34)
Bij ons niet bekend, maar daardoor niet minder leuk. De Nissan Stagea was een stationwagon van Nissan op basis van de normale Nissan Skyline. Een soort Budget Volvo V70. Van de Stagea kwamen naar goed Japans gebruik heel veel verschillende uitvoeringen. De RS Four en RS Aero zijn leuk speelgoed, maar het echte werk was de 260RS Autech Version. Deze had namelijk het blok van de Nissan Skyline GT-R onder de kap liggen.

Skyline

1490 liter: Toyota Caldina GT-Four N-Edition (ST246)
De Toyota Caldina was altijd een beetje suffe stationwagon, bij ons bekend als de Avensis. De derde generatie Caldina was een compleet uniek model wat er zeker niet verkeerd uit zag. Sterker nog, het is te zien waar Citroen de inspiratie vandaan haalde voor de DS5. De GT-Four benaming kennen we nog van de rally uitvoeringen van de Toyota Celica, waar de motor (3S-GTE) van afkomstig was. De Caldina GT-Four levert 260 pk en 324 Nm.

De N-Edition had een strakker onderstel, stijver anti-rollbars en Torsen diff achter. De Caldina GT-Four N-Edition was een hommage aan Hiramo Naruse. Naast teamchef van Gazoo Racing was hij de hoofd testrijder van de Lexus LF-A. De auto waarin hij in 2010 overleed door een aanrijding met een BMW testauto vlak bij de Nürburgring.

Caldina

1490 liter: Hirsch 9-5 Troll R
Eigenlijk tellen getunede auto’s niet, maar bij deze Saab ligt het iets anders. Aangezien alle Hirsch onderdelen gewoon leverbaar waren bij de Saab dealer pakken we deze Hirsch Estate er toch even bij. De Troll R was de sterkste 9-5 die je destijds kon krijgen: 310 pk. Maar bij Saabs is het vermogen niet het belangrijkste, maar het koppel (dat was 440 Nm). Op de tussensprint was de 9-5 dodelijk: een BMW 540i of Audi S6 reed je er met gemak uit. De bodykit, dikke wielen en dubbele uitlaten maakten het uitelijk helemaal af.

9-5

1500 liter: Mercedes-Benz C63 AMG DR520 Estate (S204)
De C63 AMG van de vorige generatie gaat waarschijnlijk net zo’n klassieker worden als de W124 E500. Met name doordat AMG het nodig achtte om die 6.2 liter V8 in de kleine C-klasse te proppen. Gekkenwerk. Vanwege het kortere luchtinlaattraject leverde V8 iets minder vermogen dan in de grotere E en S modellen. Mercedes-Benz UK dacht daar anders over en gaf de C63 andere zuigers en een gewijzigde krukas. Nu leverde De C63 AMG ineens 520 pk, vandaar de naam DR520. Er zijn er twintig van gebouwd, waarvan 10 Estates. 5 daarvan zijn wit, de andere 5 matzwart.

DR520

1530 liter: Opel Insignia OPC Unlimited Sports Tourer
Deze moest er in van onder getekende. De Insignia is een buitengewoon fraaie auto. De auto is al sinds 2008 (!) op de markt, maar oogt nog steeds vers. De OPC uitvoering doet daar nog een schep boven op. De Unlimited is gelijk aan de gewone OPC, alleen is de begrenzer weg gelaten. Dus boven de 250 kun je BMW’s en Audi’s lossen. Nice. Verder is het een uitstekende familie-auto: ruim, 4WD en voldoende koppel. Nieuw zijn ze tegenwoordig stervensduur, maar gebruikt zijn ze voor schappelijke prijzen te vinden.

Opel rijden is de toekomst

1580 liter: Ford Focus ST170 Stationwagon (DNW)
Verreweg de langzaamste in het lijstje. Toen de ST170 destijds uitkwam was het al geen snelle auto. 0-100 duurt een tergend lange 8,4 seconden en de topsnelheid is een lachwekkende 214 km/u. Maar dat maakt niet zo veel uit. Bij de Focus draait het maar om één ding: rijden. De besturing is ragfijn, schakelen gaat klik-klak soepel en het chassis is magistraal. De snelheid die je te kort komt op het rechte stuk pak je in de bochten ruimschoots terug. De Focus blijft vlak, stabiel en communiceert uitstekend waar de grens ligt. Serieus zeldzaam in een stationwagon.

Ford Mustang

1602 liter: Dodge Magnum SRT-8 (LX)
Een auto hoeft niet goed te zijn om deze lijst te halen, bewijst Dodge met de Magnum SRT-8. Het interieur is wat crappy, de afwerking is matig, echt comfortabel zijn ze niet en van NVH-tests hebben de ontwikkelaars nooit van gehoord. Maar de 6.1 liter V8 maakt dat goed: 425 paarden op de achteras zorgen ervoor dat een burnout zo gedaan is. Het ontwerp van de koets maakt nog meer goed: de Magnum is breed, lang en laag. De beste verhoudingen voor een performance wagon. In Europa kregen wij de in 300C SRT-8 Wagon. Ook leuk.

Dodge Magnum

1610 liter: Volvo V70 R
Eén van de grondleggers van dit genre. Het meest bejubeld is de 850 T-5R. Waarom dan toch de opvolger? Simpel: ze konden het vermogen beter aan. De versies met voorwielaandrijving hadden een sper, terwijl vierwielaandrijving leverbaar was. Standaard had de V70R 250 pk, alhoewel vele exemplaren door Rica Engineering naar 300+ zijn gekieteld, als er geen ander blok in is gelepeld. Publiekslieveling in Nederland. De bagageruimte valt alleen een beetje tegen. Niet dat 1610 liter weinig is, maar de hoekige lijn en reputatie zijn ietwat misleidend. Niet leverbaar geweest in Cream Yellow, maar is dit koraalblauw eigenlijk niet cooler?

V70

1628 liter: Subaru Legacy Touring Wagon S402 STI
De Japanners houden ook al het leuke voor hen zelf. Wij kregen de 3.0 Spec-B, maar ook STI is er wel eens op los gegaan. De S402 STI had de motor van de Impreza WRX STI, dus een 2.5 liter grote boxermotor met twinscroll turbo. STI (Subaru Technica International) wijzigde met name een heleboel hardware: Bilstein dempers, 18″ BBS velgen, Brembo remmen. Grootste verassing was misschien nog wel het uiterlijk: de enige echt mooie Subaru?

Subaru Technica International

1675 liter: Jaguar XF-RS Sportbrake
Je moet het de jongens uit Coventry meegeven: ze hebben humor. Pas na de facelift kwam er een Sportbrake versie van de Jaguar XF. Deze was enkel leverbaar met vier,- en zescilinder dieselmotoren. Prima: vroeg de markt eenmaal om. Maar aan het einde kwamen ze toch met een benzine variant. Dit was dan meteen het andere uiterste: De AJ-III V8 met 550pk was dermate gretig dat je elke bocht dwars neemt. Of je dat nu wilt of niet, laat Wouter in deze rijtest zien. De zwaar aangezette bodykit en smurfblauwe lak maken het af.

Jaguar XFR

1675 liter: Seat Leon ST Cupra (5F)
Deze moet erin. Niet de meest spannende Estate. Ook niet de mooiste. Om te rijden best leuk, maar nieuw ondergoed hoef je niet mee te nemen. De Leon is wel de enige met streed-cred, of beter gezegd: track-cred. Er zijn twee stationwagons die onder de 8 minuten duiken van de Nürburgring Nordschleife en eentje daarvan is een Seat. Met slechts een tweeliter motor en de aandrijving op de verkeerde wielen, volgens @Jaapiyo. Gewoon bij de dealer te krijgen met garantie en alles. Wel moet je even je coureur skills opwaarderen om die 8 minuten te halen, maar snel is ‘ie.

Seat

1731 liter: Volkswagen Passat R36 (B6)
Nieuw was dit best een onderschatte auto, de Passat R36 (rijtest). Dat laat zich uiten in het aantal gebruikte exemplaren. Je moet echt even zoeken. De R36 heeft een VR6 met 300 pk onder de kap, gekoppeld aan een DSG bak met een Haldex 4WD systeem. Absoluut niet de snelste wagon, ook niet best sturende. Maar de R36 ziet er verdomd dik uit. Ook het interieur mocht er zijn: met name de leer/alcantara sportkuipen zitten hemels. Als je voldoende spullen bij de pomp wilt sparen is dit een ideale metgezel voor alle dag.

R36

1770 liter: Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon
Het is het pragmatische karakter wat deze auto cool maakt. 4WD om effectief te sprinten, een enorme bak bagageruimte en zeer kietelbare 4G63 viercilinder met turbo voor de performance. Waarschijnlijk de snelste op een tankbaan van alle auto’s uit het lijstje. In Nederland nooit geleverd, alhoewel er een paar schijnen rond te rijden.

Lancer

1950 liter: Mercedes-Benz E63 AMG (S212)
Collega @RubenPriest doet ook een bijdrage. Op één van zijn vele tripjes naar het verre oosten kwam hij onderstaande beauty tegen. Een E63 AMG S214 met de 5.5 Biturbo V8. Met name de uitvoering (19″, wit metallic, donkere zijtuiten) maakt Ruben helemaal verliefd.

S214

1975 liter: Brabus E V12 T-Modell (S210)
Als het aan komt op cilinderinhoud, wint deze. De Brabus E V12 heeft namelijk een 7.3 liter metende V12 onder de kap. Het blok perste er 582 pk en 720 Nm uit.de auto was destijds de snelste stationwagon ter wereld. De topsnelheid was naar goed gebruik begrensd, op 330 km/u. Er zijn er maar een stuk of 10 gebouwd en waren nieuw stervensduur: ongeveer 400.000 DM. Kun je wel bijna twee kuub aan zand en schelpjes mee nemen. Giga motor, grootse prestaties en lekker onopvallend. De coolste stationwagon? Dit is ‘m.

E V12

2000 liter: HSV Clubsport R8 Tourer LSA (GEN-F2)
Australië doet ook even een duit in het zakje. Het is meteen een hele flinke. De standaard Holden is al best vlot in SS uitvoering, maar de HSV versie is compleet gestoord te noemen. De motor is een 6.2 liter LSA V8, welke goed is voor 400 kW, ofwel 544 pk. Het koppel is zo mogelijk indrukwekkender: 672 Nm. De R8 Tourer LSA is een afscheidsspeciaaltje van HSV, dat binnenkort stopt met de dikke achterwielaangedreven modellen met V8. Snik.

Corvette Estate

***Bonus***
1484 liter: Cadillac CTS-V Wagon
Dan doe je nog zo je best om @E34M5Touring tevreden te houden door een E34 M5 Touring aan het lijstje toe te voegen, komt hij met een nog veel beter alternatief. De Cadillac CTS-V Wagon. Waarom GM deze in productie heeft genomen weet niemand. Bijna niemand kocht hem ook. Maar het is wel een gave Wagon. Ten eerste vanwege de (licht geknepen) LS9 Supercharged V8 uit de Corvette ZR-1. Ten tweede omdat juíst een een uber-Amerikaans merk als Cadillac een handbak aanbood. Ten derde om dat het een gaaf ontwerp is: wie zei ook alweer dat alle auto’s op elkaar lijken? De laatste reden is dat het mogelijk moet zijn om de Nordschleife van de Nürburgring in minder dan 8 minuten te doen. Niet zo snel als de Seat, wel veel gaver. En daar ging het om.

Cadillac

Mocht jouw favoriete Alfa Romeo 159stationwagon er niet in staan, mag je deze aanbevelen in de comments. Degene met de gaafste toevoeging ontvangt korting op een cursus quinoa eten met @dizono



126 reacties

De Jag voor mij. Anders dan de rest, klereherrie wanneer nodig en groot!
@fmgarcia: inderdaad, veruit de mooiste!
Frapant dat er dan weer 3 VAG auto worden getoond s hoofdfoto
@730ld: Mekker niet zo. Audi RS zijn nu eenmaal de bekendste .
@730ld: Dat is niet frappant, Audi is toch echt de godfather als het om powerstations gaat. Of je dat nou wilt of niet…
@viezefreddyw: zo is dat!
@viezefreddyw: rs2 is voor mij de opperbaas van dit clubje. Dat vind ik dus de godfather van dit groepje. De blauwe op de titelfoto voor mij aub!
@730ld: Jij bent zeker één van die reaguursels die op de site van AW continu zit te mekkeren dat ze vast gesponsord zijn door VAG…
Ik mis de Skoda Superb 3.6l V6
@mar10us: of de nieuwe Skoda Superb met 2.0 TFSI 280pk en 4wd

JD had er laatst 1 met 400+ pk op de bank!!
@ds3thp: Die witte idd, mooi ding!
@ds3thp: echt, dacht gisteren nog, waarom doet niemand dit, moet de ultieme sleeper zijn :)
@ds3thp: ik heb nog getwijfeld om er 1 te halen. Als je het over een sleeper hebt. Geen andere bumpers of wat dan ook, volgens mij zijn alleen de uitlaatpijpjes anders. Je kan die door een simpele chip bij JD al naar 360 pk brengen. Wat een beest
Dibs op álle Japanse stations.
@toyotafortuner: die Toyo Caldina is een MPV lijkt mij…
Dibs op een Volvo V40 T-4 (ja die uit Born)
@awesome: Nope. Is echt een Stationwagon. Opvolger van de Toyota Avensis Wagon.
De S204 AMG heb ik altijd al gaaf gevonden. Zeker met dat enorme bulderende geluid!
V60 Polestar Biatch!
@freezzr: die is toch niet zo ruim?
@crosscabouter: 1241 liter max.
Dan kun je 4 labradors meenemen maar moet je Björn en Anne-Fleur wel thuis laten.
@crosscabouter: gezinnetje van 4 past er ruim in.
@freezzr: jij begrijpt het vriend!!?
Voor mij de E61 M5 V10! Heerlijk geluid!
BMW M5 Touring. Wat een ding was dat. Veel lol mee gehad. Liep echt lekker, prachtig geluid ook. Zeker in de regen nog best listig. Maar zo mooi understated. Echt een sleeper. Je kon er ongelofelijk leuk mee pesten.
@E34M5Touring: Oh en ik mis toch echt de CTS-V in dit rijtje.
@E34M5Touring: Je hebt gelijk. Hij staat er bij! Bereid je maar voor op de quinoa…
@willeme: Haha tof!
@E34M5Touring: Dat valt nog te bezien =)
Voor mij de XF Sportbrake, wat een heerlijk ding is het toch! Pff of toch misschien een Avant RS6 C5.. Nee ik kan niet kiezen.
Enorm fijn stukje tekst met stuk voor stuk geweldige auto’s. Er zitten zelfs een paar bij die ik of vergeten was of nooit geweten hebben dat ze bestonden. Vind ik prettig, zo leer ik nog eens wat. Leuk verrassend lijstje.
@viezefreddyw: helemaal mee eens. Top artikel
@viezefreddyw: inderdaad we want moar!
@viezefreddyw: Precies wat jij zegt. Sommige wagens uit het lijstje was ik vergeten maar heel leuk om er weer is aan herinnert te worden.
Ik vind die Opel er nog wel lekker uitzien op deze foto, toch voor mij de JAG
Ik mis de Volkswagen Passat B3 VR6 of de iets minder krachtige Passat B3 G60 uit de jaren ’90.
En natuurlijk gewoon de Audi RS6 C6 5.0 V10 TFSI, een understatement qua uiterlijk met die Lamborghini motor!
Of de W8! @sequoyah.parera:
@henkhupelschoten: oeh goede! Die W8 is toch absurt geweldig!
Ik mis de snelle prachtige Cadillac CTS-V wagon met een voor toen revolutionair Magnetic Ride Control systeem! Maar ja hij heeft maar 1 nadeel voor hiero, er zit geen vw-logo op, anders had hij beslist in de deze lijst gestaan durf ik te wedden voor al het geld wat ik op de bank heb staan.
@musclecar: je bent me voor, geweldige wagen! 6.2 liter, het enige getal dat ertoe doet.
@musclecar: Je klinkt niet echt als een goede gokker ;) De CTS-V Wagon hoort er inderdaad bij te staan en staat er nu ook tussen.
@willeme: Het is dus een sjoemellijst geworden, de Cadillac had er gewoon vanaf het begin tussen gemoeten!!!
@musclecar: Het maken van dit soort lijstjes is een geinig proces. Voor dit onderwerp waren er enorm veel gegadigden (stuk of 100), dus moesten we gaan filteren. Het is de bedoeling om het zo divers mogelijk te houden. De Cadillac CTS-V was een twijfelgeval (samen met nog 10-15 anderen).

De CTS hoorde er bij, maar als het gaat om supercharged V8 RWD stations is de XFR (geen VW logo) de onbetwiste nummer 1. De 6.2 van de Cadillac is gaaf, maar ook dezelfde motor als in de Holden. Is de Holden gaver dan de Cadillac? Het waren een paar lange discussies in de kantine op de redactie, maar de Holden (ook geen VW logo) is net even wat pretentielozer dan de Caddy en daardoor gaver. Omdat het dermate close was hebben we de CTS-V alsnog toegevoegd.
@willeme: misschien honda accord tourer (of ing) sport?
Tof lijstje weer! Zou ze allemaal wel willen maar nummer 1 is de Lancer toch wel. Heb zelf de 2.0 wagon gehad…
Er staan een hoop gave auto’s bij zeg, lang leve de snelle station.

Hoewel ik lichtelijk bevooroordeeld ben vind ik het een beetje raar om de V70R neer te zetten in plaats van de 850R. Daar waar de T-5R door het missende sper graag banden oprookt (hallo wielspin in z’n 3), heeft de R daar minder last van doordat dezelfde M59 bak met sper heeft als de latere V70R en S70R. Dat geldt overigens alleen voor de handbakken, de automaten roken gewoon lekker banden op door het ontbreken van een sper.

Kan stiekem niet wachten tot ik eindelijk een keer een Quaife sper in mijn auto heb!
Ooooh wat lekker fout die Brabus E V12. Je kan de lijkkist er zo inschuiven :)
Mis die v6 versie van de Skoda Superb! Volgens mij is dat ook echt een sleeper
Geen Alfa Romeo 156 GTA?! Schande.
@trustmeiamanengineer: voldoet nét niet aan de minimum eis: er moet voldoende ruimte zijn voor zand en schelpjes. De 156 valt nét buiten de boot.
Voor mij ook de jaguar
Audi S6 Avant Plus. Stond er ooit een in de straat. Mis hem stiekem wel.
Alle merc’s en de holden voor mij
DAF 66 1300 combi Marathon, 60PK in je DAF, gekker moet het toch niet worden?!
S212 maar dan de facelift in s vorm! 580pk en 4matic!
Gaaf lijstje!! De Jag is toch wel erg gaaf.
De Saab is iig de meest onderstuurde uit het rijtje.
@tazmania: Absoluut en wat een torque-steer had dat ding! (Ga er even vanuit dat dit voor de Hirsch net zo gold als voor de reguliere Aero). Jarenlang een 9-5 Aero gehad, wat was dat inderdaad genieten op de tussensprints; als de turbo opgespoeld was gaf je menig petje het nakijken. Vooral omdat de Aero iets meer under(e)stated was dan de Hirsch kreeg je vaak verbaasde blikken.
Ferrari 456 GT Venice
Stations nooit mooi gevonden. Wel praktisch. Het design de laatste jaren is er zeker op vooruit gegaan.
De meest suffe qua voorkomen staat er niet in.
Is tevens verreweg de goedkoopste want: FOEILELIJK.
De Impreza GC8 WRX-STi station.
Maar rijdt gelijk de gewone STi, voor een heel pak geld minder want FOEILELIJK
@desjonnies: voordat ik mijn eerste auto kocht, ben ik nog een tijd op zoek geweest naar een Impreza, zoals jij je waarschijnlijk nog wel kan herinneren. In mijn zoektocht ben ik toen inderdaad nog een aantal keer een GF8 tegengekomen en heb er toen ook over nagedacht. Stiekem vind ik zo’n GF8 met middenspoiler (niet iedereen is er fan van) én grote STI spoiler errug gaaf terwijl ik zo’n achterkant kaal verschrikkelijk lelijk vind. Misschien daarom juist wel zo leuk.

Jep, de liefde voor Subaru is zeker nog niet weg. Ooit komt er nog zo’n GC8 of GF8.
Voor mij geldt er maar 1 super estate…..
Audi RS6 C6 avant met die dikke 5.0L V10.
Wat mij betreft de mooiste RS avant die er bestaat
@willeme Ik mis de BMW M550d 381PK en 3 turbo’s
Daarom heb ik al 16 jaar een RS2, voor de meeste een pauper 80 met Porsche velgen, voor mij een icoon. Geniet er wekelijks van samen met mijn 330Ci. De 5 cilinder klinkt magistraal en de uitstraling is in mijn ogen geweldig; een gewoon lijkende stationwagen, maar de kenner ziet de subtiele veranderingen die Porsche doorvoerde.

Helemaal origineel op een custom JD chip na (400 pk en dik 500nm) en in nieuwstaat. Rijdt alleen in de zomer, s’ winters in de verwarmde garage.
@maxidyne: degene die de RS2 een pauperbak vinden hebben geen verstand van auto’s.
@maxidyne: dat schreeuwt om foto’s
Wat mij nog met meest verbaast is de inhoud. Een focus groter dan een saab 9-5 en een V70-R kleiner dan een seat.

Doe mij trouwens maar de C63. Met de oude automaat aub, lekker gummen met dat ding!
Voor mij is er echt maar één, de originele 850, prachtig gewoon.
Een heel leuk lijstje, ik zou me in zo’n beetje al deze auto’s gelukkig voelen.
Het is nog steeds jammer dat ik mij eigen S2 Avant heb moeten laten gaan.
De Citroen C5 met 3.0 V6 HDI 241pk en 500nm
@ds3thp: niet echt een strepentrekker, maar wel enorm ruim. Gezin, hond + schoonmoeder(evt in kist) zijn zo in de auto te stoppen….
Comfort met een hoofdletter C
Dacia MCV II Bi-Fuel Prestige.

Betaalbaar, vol accessoires, zee van ruimte en met gastank af fabriek.
@erik2907: Als de armoedige insignia ook in dit lijstje staat, mag zo’n dacia niet ontbreken natuurlijk!
De C63 met M156 V8! Of de E63 W212 pre facelift want die heeft ook nog die lekkere 6.2 V8.
Saab voor mij!! Wat een gave bak zo’n troll rrrr..
Een Audi RS .. Anders niet ..,2,4 of 6
Mooi lijstje, alleen de 156 GTA en de Vectra OPC hadden er nog in gemoeten
@willeme: dodge had in de jaren ’60 een relatief goedkope, voor daar kleine stationwagen die leverbaar was met de 426 hemi. Ik weet alleen niet meer welk model exact. Mijn wekker gaat weer over 5 uur dus je mag het zelf uitzoeken als je het wilt weten ;-).
@Willeme, die S210, dat is toch in de basis het Pagani blok? Rektedik om dat in een station te lepelen!
Allemaggies wat een lijstje! Liefde voor de (power)station! Dank @willeme!
En welke wil ik? RS4 B7 zie ik het liefst als sedan, die valt dus af. De S210 is een heel goede tweede, ik vind de Saab ook geniaal, maar de RS4 B5 is het toch voor mij. Al ben ik aan m`n stand verplicht de R36 te willen door die geniale VR6. Past overigens prima in een golf 3….
@willeme Misschien Chrysler 300C Touring Hemi?
Gave topic, het leest weer lekker weg! Maserati Bellagio Fastback? Dat is voor mij de YOLO station. Zijn er dan ook maar 3 van gemaakt helaas…
Doet de RS4 B8 niet mee ?? :(
Waarom de Ford Focus ST170…. Waarom niet de Ford Mondeo ST220, 3.0 V6…
@mark_otten: Inderdaad. De st220 is wel heel erg gaaf. En misschien wel een van de leukste vergeleken met dit lijstje.
Ik mis de 250 gt breadvan!
Kan het niet laten om enkele bijzondere en snelle stationwagons te plempen. Komt ie:
Lagonda V8 Stationwagon. Eentje van gebouwd door een Zwitserse firma.
https://i01.fotocdn.net/s15/37/public_pin_l/339/2393854500.jpg
Pontiac GTO. Yes, de musclecar, maar dan als wagon. Oke, het is een zelfbouw (GM heeft ze nooit zelf gebouwd), maar dat maakt het niet minder tof.
http://www.tarheeltigers.org/uploads/4/6/9/8/46989073/2228122_orig.jpg
Maserati Quattroporte Touring Bellagio. Wel een bekende hiero toch? Zullen we afspreken dat we hem voortaan „Cincoporte” noemen? ;-)
http://www.mcgrathmaserati.co.uk/wp-content/uploads/2013/07/00201.jpg
@Rob: subzero cool
@Rob: Was mij niet bekend eigenlijk.. maar wat een gaaf ding!!
SAAB 9-3 Turbo X. Schijnt een steengoed 4×4 systeem in te zitten. Ik heb geen idee eigenlijk. Ik vind vooral die wielen steengoed.
http://i.wheelsage.org/pictures/saab/9-3/autowp.ru_saab_9-3_turbo_x_combi_6.jpg
De 00 Mercedes-Benz C63 AMG DR520 Estate in het Matzwart, heerlijk geluid! Of de Caddy ook in het zwart graag.
CLS shooting break Brabus Rocket misschien? Mag onderhand ook wel als estate aangemerkt worden..
ik dacht aan deze AMG Mercedes-Benz 300 TE 6.0 (S124) ‘1988–90
http://i.wheelsage.org/image/format/picture/picture-gallery-full/m/mercedes-benz/e-klasse/mercedes-benz_e-klasse_7_1.jpeg
@Orichy: 2175 liter bagageruimte en een top van 246km/u, 0-100km/u in 5,7 sec. Dit lijkt mij de Godfather van de snelle stations.
Voor wat betreft de V70 R, in het laser blue pearl aub!
De Legacy. Alleen voor ’t geluid al.
De nissan en de dodge aub voor mij
De mooiste vergeten ze hier.De Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon. De trendzetter toen met z’n iets aflopende daklijn.3,2 V6 met rond de 250PK.
Lijstjes maken en lijstjes lezen is natuurlijk altijd leuk :)
Commentaar geven op lijstjes is misschien nog wel leuker. Komt-ie..

Als er domme, lompe gedrochten als de CTS-V Wagon en Magnum SRT-8 in staan en slappe happen als de Focus ST170 Stationwagon en de GT-Four N-Edition (Prius aan de doping ?), dan weet ik nog wel een aantal elegantere kandidaten:

zoals @Alfarobert al aangaf: de Alfa 156 Sportwagon GTA 3.2 V6 24V. Tijdloos mooi… en tijdloos slecht helaas. (oud-collega probeerde het ooit als daily driver te gebruiken… staat 17 jaar later nog steeds onder behandeling…)

VW Golf Variant 2.0 TSI 4Motion R: Toegegeven, niet de meest spannende auto op aarde, maar als ik met 250 tegen een boom wil rijden en onthoofd wil worden door de koelvries combinatie die in de bagageruimte ligt, dan liever in deze dan in een Nissan Stagea (is Japans voor ‘impotent’ overigens..)

Als er dan toch een Ford in het lijstje moet, dan maar de Mondeo Wagon 3.0 V6 24V ST 220 (Phase 3). Groot en redelijk lomp, maar alleszins beter dan die anonieme Tokus.

De Mini Clubman Cooper S JCW. Ja Ja, je kan er niet meer in kwijt dan een Kia Picanto, maar meer lol kun je niet hebben in een ‘station’ …
Ooit een als vervangende auto gehad voor een week (al was het de gewone S, niet de JCW), toen mijn Cooper D kuren vertoonde. Ge-wel-dige giftkikker.. !! Je stapt met een smile in en met een smile auto.
Mooi rijtje auto’s. De station blijft ideaal. In vergelijking met een suv niet te hoog, redelijk verbruik en toch de ruimte.

Ik mis de Subaru’s, evenals de Aston Martin Virage Shooting Brake. Als laatste de Opel Omega 3000 24v Caravan.
St220?
Ah de Cupra. Zo groot is die koffer niet hoor @willeme. 1470L, relatief ruimer met de achterbank rechtop, 587L. Smaken verschillen, maar van de nieuwe stations vind ik hem veruit de mooiste. Nieuw ondergoed hoeft niet, nee, toch niet voor de soundtrack of de burnouts. Maar zonder de oranje addenda zijn er geen passagiers die door hebben waar ze inzitten, plots keihard een bocht induiken en eruit accelereren en meelopen met een willekeurige Porsche die je net voorbij kwam op een bochtig weggetje zorgt toch steeds voor de nodige kreten.
Zelfs met track cred, zo onderschat men hoe vlot het ding rechtdoor loopt, vooral dankzij het lage gewicht, 1410kg getankt voor de manuele zonder veel opties, daar kunnen de meeste in bovenstaand lijstje een punt aan zuigen. Daarmee is ie eens vertrokken (want FWD) op gelijke pas met een S6 V10 Avant, S4 V8 Avant, Panamera S (V8), E39 M5 en een V60 polestar en dat verwacht men gewoon niet voor die prijs en ruimte. Op een lange rit doet ie gewoon 7l/100km, dus lekker betaalbaar als je de pks niet nodig hebt, wat het merendeel van de tijd is bij een station… Wil je iets nieuws en democratisch, dit is em.
Ga de mijne nog licht kietelen nadat ie wat kms heeft, beetje hardware en een 350pk niet overdrijven hé, nog wat leuker voor de chauffeur en nog meer surprise voor passagiers ;)
@Onehp: wel JD hoop ik?
@87sandyd: bij Stertman (die ook een gekende RS6 ooit deden)
Mooi lijstje maar de gemiddelde lezer zal natuulijk niet snel een auto uit deze lijst (kunnen/willen) aanschaffen ivm de aanschafprijs en de kosten per km (verbruik/onderhoud). @autoblog – eventueel een keer een artikel met meer betaalbare stationwagens met voor/nadelen.
On topic: RS4 / M5 / V70R / INSIGNIA OPC hebben mijn voorkeur!
“Sterker nog, het is te zien waar Citroen de inspiratie vandaan haalde voor de DS5.”

Huh???
De ultieme station staat er voor mij niet bij, omdat ie enkel hypotetische bestaat zover ik weet. Even langs gaan HGP turbo en een VR6 3,6 biturbo in een Golf 7 variant met motorschade laten lepelen. Niet goedkoop, kost als een nieuwe 991, heb je wel dubbel zoveel plaats én pks op een sleeper uiterlijk en een relatief laag gewicht.

Zo bruut (hatch): https://youtu.be/B9f84ue4I4E
Ik mis toch echt nog m’n Skoda Octavia RS. Met de 200pk TFSI (nieuwe model 220) rij je echt niet voor lul op de Autobahn.
@spector: Zeker niet, maar van 200-200 PK gaat mijn bloed niet heel hard stromen..
@thearchitect: jd kietelt de pk’s met alle liefde een beetje op ;-)
@spector: ik kom jou echt overal tegen.
Haha, ik geef graag overal mijn menig @steefvh:
De Audi RS2 die mijn hart sneller laat kloppen. Ik zag in de eerdere reacties; waar is de superb 3.6 mijn volgende gezins auto als de huidige Octavia RS versleten is.
Een topic naar mijn hart… ?
Alleen zit er veel exotisch in dat je hier zelden of nooit tegen komt…

Voor mij heeft de ideale station deze specs:
– een blok tussen de 2 en 3 liter (OWV taksen), eventueel 4+ cilinders
– met turbo (veel koppel, veel power)
– op benzine of beter nog gas ( hoger octaangetal, beter voor het milieu, goedkoper,…)
– een koffervolume waar de mini van weleer in past (liefst +1900L)
– achterwielaandrijving eventueel met voorwielen die af en toe bijspringen
– en om niet te veeleisend te zijn, met geweldige wegligging…
– betrouwbaar

Wat moet ik dan kopen?
@tjorque: Een 2011ish model E klasse Estate. De enige die qua liters bagage een beetje in de buurt komt geloof ik. Die dingen zijn echt enorm ruim.
Over de e34 M5 touring: alleen die laatste 150 ofzo hebben een 6 bak (zelfde als van e46 m3 en x40’s met handbak), deze hebben ook de bredere “v8 nieren” de eerderen hebben een getrag 280, zelfde bak als m635 en e28 m5
@undifined1: @willeme het plaatje erbij is wel van een 6 bak touring (ook te zien aan de m parallel wielen). Verder informatief stukje!
Ik zie de oer station Opel Omega 3.0 24V .
Was destijds de snelste.
Oke, maar goed 200+ PK, maar zeker toch het benoemen waard. Mischien was er ook wel een Lotus versie. Vast wel door iemand geknutseld.
Alfa romeo 159 GTA?
Een Audi RS6 mag in dit lijstje toch niet ontbreken?
@willeme je noemt bij de V70R het ontbreken van die vlagele lak, maar deze versie was er in een veel belangrijkere kleur: die ene oranje kleur waarvan ik de naam even niet meer weet. Vlak nadat ze die kleur voor het eerst toonden, had iedere fabrikant hem als optie. Vooral veel 306’jes en MX-5’jes (NB) kwamen in die kleur.
@beefcake: Beetje een goudachtige kleur was dat toch? Net als de NSX, die had je ook in die kleur. (S2000 later ook). Lancia Ypsilon ook volgens mij. Ga het eens opzoeken, misschien wel leuk voor een artikeltje ;)
@willeme: precies, die kleur! Voor zover ik het kon beoordelen, was Volvo de eerste met die lakkleur. En als ze niet de eerste waren, waren ze in ieder geval het merk dat de hype heeft aangezwengeld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).