• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze benzinemotor moet diesels overbodig maken

Auteur: Author, gepost 15 augustus 2016 om 10:52 – 59 Reacties

Deze benzinemotor moet diesels overbodig maken


En ja, we weten dat elektrisch rijden de toekomst is. Maar die toekomst stellen we graag nog héél even uit.

De grote truc: variabele compressie. Volgens Nissan combineert hun nog te introduceren VC-T 2.0-liter motor het vermogen van een turbomotor met het verbruik van een dieselmotor of een hybride aandrijflijn. Motoren met variabele compressie hebben het productiestadium tot dusver nooit gehaald en tóch zijn de Japanners ervan overtuigd dat het ze gaat lukken.

Voor de goede orde: de compressieverhouding van een motorblok bepaalt in hoeverre het mengsel van lucht en brandstof wordt samengedrukt alvorens het ontbrandt en voor de power zorgt. In principe: geldt hoe hoger de compressie, hoe efficiënter de motor. Té hoge compressie kan echter leiden tot spontane ontbranding en dat is precies wat je niet wilt.

Een voorbeeld van een benzinemotor met een hoge compressie is de SKYACTIV-G van Mazda, waar we onlangs een verhaal over schreven. Deze krachtbronnen hebben een compressieverhouding van 14:1 en da’s voor benzinemotoren behoorlijk hoog. Volgens Nissan varieert de compressieverhouding van hun nieuwe kindje van 8:1 (vrij laag) tot 14:1 (net als de Mazda: hoog). Daardoor is de geblazen 2-liter zo’n 27% zuiniger dan de bekende 3.5-liter V6 die ongeveer even sterk is.

Details hebben we helaas nog niet omdat Nissan het technische verhaal pas vrijgeeft op de Autosalon van Parijs. Wel zien we dat de Japanners een ingenieus systeem hebben bedacht om de hoogte van de zuiger ten opzichte van de cilinder mee te kunnen reguleren. Hierbij wordt de hoge compressie (dus een langere slag van de zuiger) gebruikt bij lage toeren voor meer punch onderin en een lage compressie (kortere slag) zodra de turbo’s op toeren zijn om pingelen te voorkomen.

Bijgaande patenttekening biedt wellicht wat meer duidelijkheid, verder zullen we nog anderhalve maand moeten wachten op de ins en outs.

Infiniti VC-T

Dank aan Sjoerd voor het tippen!

Ook interessant!

  • Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
    Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver
  • Gelekte Nissan 400Z oogt best lekker
  • Heet, heter, heetst: Nissan Note als Nismo
    Heet, heter, heetst: Nissan Note als Nismo

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Infiniti, motor, Nissan, parijs-2016, Techniek

Vorig bericht: « De nieuwe Mercedes-Maybach wordt een Rolls-Royce
Volgend bericht: Dit zijn de gevaarlijkste parkeersteden van Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. terminator zegt

    15 augustus 2016 om 10:59

    Electrisch rijden is de toekomst

    Login om te reageren
    • terminator zegt

      15 augustus 2016 om 11:00

      @terminator: maar ot, wel echt een mooi systeem

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        15 augustus 2016 om 11:40

        @terminator: Niet als dit nog (relatief veel) meer fijnstof uitstoot betekent… de verborgen killer die echt gevaarlijk is i.t.t CO2 ….

        Login om te reageren
        • Orichy zegt

          15 augustus 2016 om 15:42

          @dawwg: Daar zijn dan weer die roetfilters voor?

          Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      15 augustus 2016 om 11:08

      @terminator: Fietsen is de toekomst.

      Login om te reageren
      • dracae zegt

        15 augustus 2016 om 13:25

        @redneckdarian: In blote voeten tussen de ruïnes rondsloffen is de toekomst…

        Login om te reageren
      • Orichy zegt

        15 augustus 2016 om 15:41

        @redneckdarian: Elektrisch fietsen, toch wel zeker?

        Login om te reageren
    • 47cars zegt

      15 augustus 2016 om 11:13

      @terminator: rij jij toevallig nu ook een PHEV of een prius?

      Login om te reageren
      • terminator zegt

        16 augustus 2016 om 00:39

        @47cars: ja (xc90), ookal zie ik in dat fietsen ook een goede oplossing us

        Login om te reageren
    • jeffreyd zegt

      15 augustus 2016 om 11:30

      @terminator: ik denk waterstof. Elektrisch laden duurt veel te lang

      Login om te reageren
      • bennieokkels zegt

        15 augustus 2016 om 11:43

        @jeffreyd: waterstof is ook electrisch rijden…

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          15 augustus 2016 om 14:38

          @bennieokkels: als je het in een brandstofcel stopt wel; als je het in een ‘conventionele’ explosiemotor stopt niet…

          Login om te reageren
          • bassx zegt

            15 augustus 2016 om 16:38

            @406_v6: maar dan is het rendement nagenoeg nul en totaal niet interessant.

            Login om te reageren
            • 406_v6 zegt

              16 augustus 2016 om 10:59

              @bassx: wordt toch nog steeds zwaar geïnvesteerd door de industrie in deze techniek; o.a. de opslag voor in auto’s wordt nog steeds geoptimaliseerd, motoren voor puur waterstof Aalsmeer brandstof ontwikkeld; dus blijkbaar ziet men wel iets van brood in deze techniek.

              Login om te reageren
              • bassx zegt

                16 augustus 2016 om 22:12

                @406_v6: Reden van investering in verbrandingsmotor op waterstof was vanwege de minimale aanpassingen die nodig zouden zijn als ook de mogelijkheid te hebben nog steeds op benzine te kunnen rijden indien mensen in gebieden komen waar geen waterstof te koop is. Alleen Mazda en BMW hebben voornamelijk hierin geïnvesteerd, alle andere fabrikanten kijken naar oplossingen in de brandstofcel en zien waterstof als een energieopslag in niet als brandstof. BMW had gekozen voor vloeibaar waterstof, nadeel is dat het 20% minder energie vasthoudt dan waterstof in gasvorm. Ondanks dat waterstof veel explosiever is dan Benzine wordt nog steeds het merendeel van de energie die vrij komt bij verbranden van waterstof warmte. Hiermee is de efficiëntie van waterstof en een verbrandingsmotor heel erg laag t.o.v. een brandstofcel maar wel hoog t.o.v. benzine. Als laatste, waterstof in vloeibare vorm maken/behouden kost op zichzelf ontzettend veel energie t.o.v. van de normale 700 bar in gasvorm dat maar 7% verlies heeft. Het werkelijke rendement dat BMW/Mazda wist te behalen is dus maar een fractie van het rendement van de brandstofcel. BMW investeert de laatste 6 jaar steeds meer in de brandstofcel en laatste jaar hebben we vrij weinig gehoord van de Hydrogen-7 van BMW. De verbrandingsmotor op waterstof zal her en der opduiken maar de massa zal kiezen voor brandstofcel.

        • jeffreyd zegt

          15 augustus 2016 om 15:57

          @bennieokkels: Ooit gehoord van de Aston Martin Rapide Hydrogen S? Google deze anders even over hoe het ook kan. Je behoud het geluid van de motor en het stoot geen CO2 uit.

          Login om te reageren
  2. draadloos zegt

    15 augustus 2016 om 11:03

    Op zich goed bedacht, de drijfstang in 2 delen, met een variabel excentriek waardoor ze de lengte, dus compressie kunnen variëren

    Login om te reageren
  3. martinus zegt

    15 augustus 2016 om 11:03

    Mooie Methode om het Westen (en het verre oosten) minder afhankelijk te maken van Olie uit OPEC-Landen.

    Ik hoop wel, dat naast dat de CO2 waarden lager zijn, ook andere uitstof niet omhoog gaat tenopzichte van conventionele benzineblokjes.

    In dat geval, helpt ook deze techniek voor een schonere lucht.

    Login om te reageren
  4. misterdrogba zegt

    15 augustus 2016 om 11:07

    -edit: thanks! Gefixt-

    Leuk systeem, hopelijk valt het allemaal goed mee in de praktijk.

    Login om te reageren
  5. Jochempie zegt

    15 augustus 2016 om 11:10

    Ik hoop dat Bert de Gooijer eindelijk een graantje mee kan pikken, na al die jaren van het promoten van zijn motoren met variabele compressie. Maar ik vrees dat ze voor een andere technische oplossing dan die van hem hebben gekozen…

    Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    15 augustus 2016 om 11:16

    Electrisch rijden is de toekomst. http://scootmobielinkoop.nl/wp-content/uploads/2015/08/scootmobiel-inkoop-tandem-scootmobiel.jpg

    Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      15 augustus 2016 om 11:19

      @E34M5Touring: De bedrijfsleider kan aan het mandje hangen.

      Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      15 augustus 2016 om 11:22

      @E34M5Touring: haha, die dragracer wieltjes aan de achterkant!

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        15 augustus 2016 om 11:42

        @autogedrocht: hey hey, dit is wel ff de 48Volt uitv. hoor. Die Wheeliebar zit er niet voor niks :p

        Login om te reageren
  7. W115 zegt

    15 augustus 2016 om 11:23

    Een ding kunnen ze niet, 5 ton probleemloos lopen

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      15 augustus 2016 om 11:25

      @w115: want jij hebt er al mee gereden?? Of zit je in het ontwikkelingsteam??

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      15 augustus 2016 om 11:30

      @W115: Precies! Vroeger was alles beter! Toen we huilend in de zure regen doodgingen aan aids! Tookourjebbbs!

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        15 augustus 2016 om 13:19

        @Jochempie: een hele hoop dingen waren vroeger beter. Zegmaar bijna alles, behalve efficiëntie en milieuvervuiling. Dat komt trouwens voor een groot gedeelte ook door die efficiëntie.

        Login om te reageren
    • nasty zegt

      15 augustus 2016 om 11:33

      @w115: komt van japan, dus dat komt ook wel in orde op termijn

      Login om te reageren
  8. pinut187 zegt

    15 augustus 2016 om 11:25

    Goed bedacht van de Jappaners. Zowel Mazda en Nissan.

    Login om te reageren
  9. prop zegt

    15 augustus 2016 om 11:26

    De zoveelste motor met variable compressie.

    Productiekosten en risico om foolproof te zijn om in massaproductie te gaan zullen deze mooie uitvinding nooit op de weg doen laten verschijnen

    Login om te reageren
  10. Tonnie zegt

    15 augustus 2016 om 11:39

    Maar biedt zo’n turboblok met variabele compressie dan ook het koppel bij lage toeren wat een diesel biedt? Anders zie ik dit niet als alternatief voor een diesel.

    Login om te reageren
  11. wessel94 zegt

    15 augustus 2016 om 11:40

    Jongens laten we eerlijk zijn, wie interesseert het milieu nou echt iets?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 augustus 2016 om 11:58

      @wessel94: Iedereen en niemand.

      Login om te reageren
    • dafmaf zegt

      15 augustus 2016 om 12:22

      @wessel94: Mij.

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      15 augustus 2016 om 12:31

      @wessel94: Het blijft mij ook verbazen maar er zijn nog altijd veel mensen die liever een Prius rijden vegetarisch zijn en zelf ook als een soort geranium leven om zo het milieu te besparen.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        15 augustus 2016 om 13:23

        @reistje: Ja, wat een onzin he, gewoon lekker opverbruiken die planeet en over 200 jaar is er geen mens meer te vinden.

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      15 augustus 2016 om 13:22

      @wessel94: Mij, ik doe er zelfs een studie naar.

      Login om te reageren
      • Orichy zegt

        15 augustus 2016 om 16:19

        Elektrisch rijden is nog steeds zwaar vervuilen, omdat het maken van de accu’s, of het accupakket een smerige zaak is. Maar dat wordt door de industrie weggemoffeld en behoord zo niet, tot het schone rijden.
        Waterstof is niet goed op te slaan en te vervoeren en is daardoor niet waardig genoeg, om voor vol aangezien te worden.

        Maar ik bedacht eigenlijk net, als zeer niet technisch onderlegd persoon, wat als je bijvoorbeeld een v8, of v6, of boxer motor, met twee rijen met verschillende lengtes van de cilinders, aan beide kanten. Dan heb je beide aanwezig en kunnen de verschillende cilinderrijen, eventueel onafhankelijk van elkaar, de juiste kracht geven. Als je wilt kun je daar een Kers-systeem, of een elektrische turbo aanvast hangen, voor extra ondersteuning. Of zie ik dit helemaal verkeerd?

        Login om te reageren
  12. retsok zegt

    15 augustus 2016 om 11:49

    Doe mij maar die 3,5L V6, ik betaal wel die 27procent extra;)

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    15 augustus 2016 om 12:07

    Ik ben benieuwd. Opzich zijn dit soort technieken wel zaken die er voor zorgen dat we zo lang als mogelijk op benzine kunnen rijden. Doen dus!

    Login om te reageren
  14. ruudbmw zegt

    15 augustus 2016 om 12:14

    Bij de eerste zin haakte ik al af met lezen. Elektrisch rijden de toekomst? No fucking way. Elektrisch rijden is gewoon nog slechter voor het milieu dan gewoon je auto volgooien met benzine. Waterstof is de toekomst. Bestaat al lang. Maar niemand wilt eraan. Waarom? Regeringen verdienen er geen klote aan. Elektrischeteit opwekken kost trouwens meer energie en meer schadelijke blabla dan gewoon benzine. Fuck elektrischeteit rijders!!

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      15 augustus 2016 om 12:51

      @ruudbmw: En f^ck de spellingscontrole! Ben je vergeten erbij te vermelden. Ik heb het graag voor je gedaan.

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      15 augustus 2016 om 13:26

      @ruudbmw: Jij bent echt verschrikkelijk verkeerd voorgelicht, meer ga ik er niet over zeggen.

      Login om te reageren
    • ronnys zegt

      15 augustus 2016 om 13:33

      @ruudbmw: Waar haal je de waterstof vandaan? De beste manier om de te maken is doormiddel van electrisiteit.
      Verder hoe wil je waterstof opslaan? Om er fatsoenlijk mee te rijden heb je veel nodig. Dus een grote tank of extreem hoge druk. Om het op hoge druk op te slaan kost het veel energie om het te comprimeren. Verder is het haast onmogelijk om een tank te maken die volledig dicht is om de waterstof vast te houden. Doordat het zo klein is loopt je tank vanzelf leeg. Dus 3 weken op vakantie gaan levert je een lege tank op!

      Dus nee waterstof is nog geen alternatief!

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        15 augustus 2016 om 13:54

        @ronnys: Waterstof wordt op het moment geproduceerd door het uit aardgas te winnen, dus is waterstof op het moment een fossiele brandstof. Daarnaast is het zo dat door de verschillende omzetstappen die bij waterstofproductie door elektrolyse komen kijken, waterstof 3 keer zo inefficiënt is als de elektriciteit direct vanaf het zonnepaneel in de auto te laden. Dit is zonder alle extra benodigde apparatuur mee te rekenen, gewoon puur het verkrijgen van het materiaal.

        Login om te reageren
        • ronnys zegt

          15 augustus 2016 om 14:27

          @Jochempie: Ik weet het.
          Ik probeerde ook te zeggen dat naast de productie ook het vervoer en opslag zeer problematisch zijn bij waterstof. Dus het enige voordeel van waterstof boven electrisch rijden is het snellere tanken, maar in de regel zul je ook vaker moeten tanken en kan je hem niet ’s avonds aan de stekker leggen en dus tanken terwijl je slaapt.
          Conclusie blijft waterstof is eigenlijk op geen enkele manier een alternatief.

          Login om te reageren
  15. gregorius zegt

    15 augustus 2016 om 12:57

    Vraagje:
    Bij het berekenen van de cylinder inhoud, is de slag toch ook een variabele? (pi/4 * boring-kwadraat * slag * cylinders).
    Als je dan een motor ontwerpt met een variabele slag, hoe bereken je dan de inhoud? Op het langste punt? Gemiddeld?

    En dan de 2e vraag. Was het niet zo dat de moderne turbo-torretjes lekker zuinig rijden op het moment er niet zoveel van ze gevraagd wordt, maar flink benzine aan het slurpen zijn op het moment je er veel van vraagt? Hoe moet ik dit idee van Nissan dan zien? In de teskt staat dat ze bij lage toeren dus hogere compressie hebben, maar dat bij hogere toeren het weer ‘gewoon’ een turbo motor is. Was dat niet precies het probleem waar de huidige turbo-2.0-torren ook flink aan het zuipen zijn?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 augustus 2016 om 13:22

      @gregorius: de hogere compressie verhoogt ook de efficiëntie. Dus onderin is deze motor ook daadwerkelijk zuiniger als er iets van gevraagd wordt. Op toeren is dit een ouderwets zuipblok. De compressie is daar immers niet hoger dan gebruikelijk dus de efficiëntie ook niet.

      Login om te reageren
  16. rob5nismo zegt

    15 augustus 2016 om 13:07

    Honda is toch ook met zoiets bezig een variabele cilinderhoogte of met zuigers die een variabele slag maken

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      15 augustus 2016 om 16:41

      @rob5nismo: en SAAB al in de jaren 90 met een kantelende cilinderkop om ook variabele compressie te krijgen. Idee is niet nieuw, toepassen in massaproductie wel.

      Login om te reageren
  17. knapzuur zegt

    15 augustus 2016 om 13:21

    “Volgens Nissan combineert hun nog te introduceren VC-T 2.0-liter motor het vermogen van een turbomotor met het verbruik van een dieselmotor of een hybride aandrijflijn.. Bla.. bla.. compressie.. hoog.. laag.. Daardoor is de geblazen 2-liter zo’n 27% zuiniger dan de bekende 3.5-liter V6 die ongeveer even sterk is.”

    Ik zeg: bullshit, want:
    Het vermogen van een turbo motor evenaren, met een turbo motor is best logisch?
    Het vermogen van de bekende turbolóze 3.5 máár 310 pk is, en uit 2003 komt.
    Zelfs de interne weerstand van een antieke 2 liter 4-in-lijn ongetwijfeld nog lager zou zijn dan die van een 3.5 V6.
    Iedere op Europa gerichte fabrikant al ruim een jaar/jaren een 300+ pk twee liter motor heeft.

    En appels en peren, vergelijk het lekker met een bestaande low-power 2.0 en geef dan eens snelweg cijfers af, want dáár rijden auto’s met een beetje vermogen en/of liters. Of zal het dan minder interessant nieuws zijn? Zzz.. slaapt rustig verder wachtend op werkelijke innovatie ipv. overijverige marketing praat.

    Login om te reageren
  18. ronnys zegt

    15 augustus 2016 om 13:37

    Té hoge compressie kan echter leiden tot spontane ontbranding en dat is precies wat je niet wilt.

    Waarom zou je dat niet willen? Een diesel doet bijna niet anders. Wat je niet wilt is spontane ontbranding op momenten die je niet wilt!
    Volgens mij was het Mercedes die al een paar jaar bezig is met een zelf ontbrandende benzine motor. Als die koud is komt er nog een vonk bij, maar eenmaal warm is het een zelf ontbrander.

    Login om te reageren
  19. justy zegt

    15 augustus 2016 om 14:09

    Het is dus ook ontwikkeld als toevoeging op/aan turbo motoren. Deze hebben permanent lage compressie, dus ook op momenten dat je het extra vermogen van de turbo niet nodig hebt. Op deze momenten is de motor inefficiënt en dat probleem vangt dit systeem op. Zodra er weinig vermogen wordt gevraagd, hoeft de turbo niet aan het werk en kan de compressie omhoog. M.b.t. de werking van het systeem vind ik deze afbeeldingen iets duidelijker:
    http://o.aolcdn.com/hss/storage/midas/de3e84cf46030cd7b3ea39900a1fa7ba/204201576/image1+(1).JPG
    http://st.hotrod.com/uploads/sites/21/2016/08/Nissan-VC-T-crankshaft-and-control-660×481.png
    Het mechaniek werkt schijnbaar ook meteen als een soort balansas waardoor deze dus ook niet extra nodig is. Bovendien zit de bieding van de hefboom buiten de motor geplaatst waardoor deze, indien nodig, eenvoudig vervangen kan worden.
    In tegenstelling tot allerlei systemen waarbij er ingewikkelde tandwielsystemen etc in de drijfstangen wordt gepropt, oogt dit vrij compact en betrouwbaar.

    Login om te reageren
  20. 343bhp zegt

    15 augustus 2016 om 14:10

    Deze constructie lijkt me qua trillingen ook best moeilijk.

    Maar zulke grote merken zijn er echt niet voor niks mee bezig dus er zal zeker iets te halen zijn. Maar zoals iemand de comments al terecht opmerkt snap ik ook niet waarom we de variant van Bert de Gooijer (Gomecsys) nog niet op de weg terugvinden. In mijn ogen de meest simpele maar ook ingenieuze uitvoering voor VCR. Daarbij gaat het ook om andere bijkomende voordelen zoals interne EGR waarmee pompverliezen verminderd kunnen worden. Plus deze technieken openen weer de deur voor andere technieken zoals gecontroleerde zelfontbranding bij een benzine (HCCI).

    En zolang elektriciteit inderdaad wordt opgewekt in koolcentrales zal electro en waterstof echt niet veel beter zijn. Je kunt dan wel weer allerlei groene manieren bedenken om stroom op te wekken maar die zullen slechts een druppel zijn op de gloeiende plaat qua behoefte. En bedenk eens wat voor energie en kosten er weer bij die projecten (denk aan windmolens, waterkracht, etc.) er mee gemoeid zijn qua fabricage, installatie, onderhoud, etc.). Hoe meer schakels in een reeks, des te meer rendementsverlies.

    En hybrides en electro auto’s zijn al jaren in beeld maar hebben nog altijd maar een zeer klein aandeel (ze bestaan zelfs al sinds de ontwikkeling van de auto).
    Dus tot het moment dat de electroauto echt een omslag kan maken is het belangrijk dat we het beste uit de ‘conventionele’ verbrandingsmotor halen.

    Login om te reageren
  21. flik2punt0 zegt

    15 augustus 2016 om 14:20

    Ben benieuwd hoe dit gaat lopen

    Login om te reageren
  22. w0o0dy zegt

    15 augustus 2016 om 19:00

    Hier een plaatje dat een en ander wat meer duidelijk maakt. http://cdn2.evo.co.uk/sites/evo/files/styles/gallery_adv/public/2016/08/infiniti_-vc-t_tech_jpg_4k.jpg?itok=1yLb6CJX

    Login om te reageren
  23. tjorque zegt

    15 augustus 2016 om 21:44

    Je kan de compressie toch veel simpeler sturen door de openingstijd van de kleppen te regelen, of simpeler nog turbodruk variëren… Waarom moet dat toch zo complex? Allemaal extra onderdelen die traagheid (massa in beweging …) en dus trillingen in de schaal leggen.

    Ik snap het niet…

    Login om te reageren
  24. saablover1994 zegt

    16 augustus 2016 om 13:21

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saab_Variable_Compression_engine even voor de goede orde:)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North