Deze BMW E36 met I6 is nét niet nagelnieuw

Auteur: , 61 Reacties

Wie zei daar dat alle E36jes afgetrapt zijn?

Biologen hebben al veel geschreven over de levenscyclus van de BMW 3-Serie. Deze speelt zich qua levensgeluk doorgaans af als een convexe parabool. De Dreier begint zijn leven doorgaans als een leasebak. Vervolgens wordt ‘ie rond zijn vierde jaar opgepikt door een sportieve huisvader of moeder. Na nog eens een jaar of vier gaat er wellicht nog een keer een jong gezin mee aan de haal, of een liefhebber die van iets ouder blik houdt.

So far, so good. Maar hierna volgt de gevaarlijkste periode uit het leven van elke Drie. Als ze een goede tien jaar oud zijn en inmiddels veel van hun waarde verloren hebben, komen ze binnen bereik van swekkers met een zware gasvoet. Het is niet zo dat deze lui geen autoliefhebbers zijn, maar ze weten vaak gewoon niet goed hoe ze dat moeten uiten. In plaats van te zorgen voor goed onderhoud, wordt het geld doorgaans uitgegeven aan zaken als angel eyes, Lexus lights en stortkokers. Bijvoorbeeld van Remus. De meeste drietjes beginnen in deze fase langzaam weg te kwijnen.

Komen ze echter door deze fase heen, dan wordt het leven weer beter. Na een jaar of 25 à 30 bereikt de Duitse D-segmenter de status van klassieker (in wording). Dat betekent vaak een eigenaar die opeens wel gebaat is bij goed onderhoud en die doorgaans de originele kwaliteiten van het model op waarde weet te schatten. Eind goed, al goed.

De E36 die we hier bespreken heeft wat dat betreft mazzel gehad. Omdat ‘ie uit 1997 komt is de auto in kwestie ‘pas’ twintig jaar oud, maar de modelgeneratie E36 (aankoopadvies) komt al uit 1991. Héél langzaam maar zeker begint die laatste fase van de cyclus dus aan te breken voor de Sechsunddreißiger. En dat betekent dat dit exemplaar de lastige periode geskipped heeft. Er staan namelijk nog maar 22.000 kilometer op de teller.

De auto staat bij BMW dealer de Beier en heeft een Duitse Fahrzeugbrief. Het betreft dus een ordinaire importbak, wat ongetwijfeld voldoende grond biedt om de nodige pegels af te dingen. De dealer doet geen mededelingen in de advertentie over de vorige eigenaar. Gezien de specificatie van de auto kunnen we ons wel een voorstelling maken bij wat voor figuur dat moet zijn geweest.

Het is namelijk een 320i, met een automaat en het Comfort Pakket. Dat schreeuwt grijze wolkjes achter het stuur. De betere scheurneus zal wellicht afhaken bij de combinatie van motor en bak, maar uit ervaring weet ik dat je er prima mee uit de voeten kan in het Nederlandse verkeer. De zijdezacht lopende I6 is daarbij een feest om naar te luisteren als je de kickdown gebruikt waar die voor bedoeld is. Hoewel dat laatste natuurlijk niet meer mag met deze toekomstige klassieker.

Blijft de vraag over: wat moet ‘ie kosten? Wel, de vraagprijs bedraagt 14.900 Euro. Behoorlijk wat geld voor een E36 sedan die geen M3 is, hoewel het in vergelijking met dit exemplaar een koopje is. Koop dan?

Bedankt Arno voor de tip!



61 reacties

Zet maar neer hoor! Heerlijk die originele BMW’s
@ruudbmw: inderdaad prachtig zo en helemaal orgineel!
Mooie tijdcapsule, maar ik zou het er niet voor neerleggen.
Oh, en ze zullen blij zijn met die “swekkers-link”…
@danmar: hij is wel heel duur
@bmwfreak038: en er zit niet eens een airco op…
@horza: wel arko??
@danmar: de leadfoto van dat topic is mijn eigen auto zodoende.
@jaapiyo: ah. Dan vind ik hem wel grappig!
via Android app
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit een lelijke auto vindt..
@autodrop: ik kan me niet voorstellen dat je dit een lelijke auto vindt. Mercedes man?
via Android app
@bmwfreak038: nee hoor, geen bepaalde voorkeur. Maar dit is een 13 in een dozijn wagen vind ik. Het feit dat je alleen maar versjonniede versies ziet rondrijden heeft ook niet positief bijgedragen aan het imago van deze auto. Maar smaken verschillen natuurlijk.
@autodrop: het werd opgegeven moment zelfs geassocieerd met “turken” en turkenbak genoemd, no-offence. (voordat ik straks wordt uitgemaakt voor rascist oid.) En je moet niet aan nu denken, in je opzicht van 13 dozijn. Maar ben benieuwd wat je er destijds van vond namelijk? Ben het wel met je eens dat er veel “foute rond rijden. Ik vond het een mooi model en het was zelfs mn eerste auto. daar moet ik wel bij zeggen, dat ik slechts orginele modellen en de m uitgevoerde en versies mooi vindt(uitzonderingen daargelaten).
De E36 heb nooit wat gevonden. Liever een E38 uit die tijd.
@smoked: ik vind een VW Polo ook niks, liever een Phaeton.
@Dizono: hahaha
@Dizono: ik dacht dat jij meer van de Skoda Superb of ZIL was…?
Het enige wat er speciaal is aan deze E36 is de belachelijk lage kilometerstand. Voor de rest is er niks bijzonders aan, een tikkeltje saai zelfs…
@viezefreddyw: inderdaad. Weet er sowieso twee te vinden in eenzelfde smetteloze staat voor een derde van deze prijs. En beide onder de 175dkm.
@e1000bmw523i: En dik in de opties waarschijnlijk.. Dit exemplaar heeft werkelijk niks noemenswaardig, op het schuifdak na.
Krijg nou wat, een tweedehandsje die niet door @rachid getipt is!
Zou ‘m er best bij willen hebben, voor min of meer dagelijks gebruik. Lijkt me een prettig onthaastende auto, goed voor (behoud van) rijbewijs. Maar ff geen plek voor.
15 ruggen?!?!!!!!?!?!!!!!!!?????!!!?
@lekkaah: jep, your eyes didn’t deceive you.
Zo’n 320 automaat loopt misschien wel lekker, maar vond het een tikkeltje aan de trage kant voor 150pk.
@homer55: ligt eraan misschien wat je voor die tijd reed? Of naderhand wellicht?
De auto ziet er maagdelijk uit, maar voor dat geld is zoveel meer (en mooiers) te koop…!
Stof interieur, duf kleurtje, automaat, en ja een zes cilinder maar ook weer de net niet motor. Toen hadden alleen losers een 4cilinder in hun 3serie.

Dus 15k lijkt mij nogal veel. Aan de andere kant, zou hier liever in rijden dan een nieuwe 318i.
Ik ga een bedrijf gespecialiseerd in afgetrapte BMW’s beginnen: Oud Beierland.
@Dizono: hahahaha
Echt een opa uitvoering. Geen leer, sedan, geen smaak of kraak aan. Alleen leuk omdat hij nog nieuw is.
@thomasthomas: niet iedereen heeft een lederfetisj of is leernicht…
Hadden ze in 1997 niet allemaal witte knipperlichten voor en rood/witte achterlichten?
@e550: Klopt, komt die ook niet mee door de keuring uit eigen ervaring
@jordydeknecht: woon je toevallig in België? Want in Nederland zijn deze knipperlichten gewoon toegestaan en ook gewoon APK-goedkeur. Als jouw auto op zoiets afgekeurd is geweest dan heeft dat meer te maken gehad met een overijverige keurmeester dan met de daadwerkelijke regelgeving.
@ej20g: Ik denk met een overijverige keurmeester, woon in Nederland en het licht was te wit is mij destijds (5 jaar geleden) verteld
@jordydeknecht: Klopt niet, ook na de facelift kon je soms gewoon nog met oranje knipperlichten krijgen. Hing ervan af in combinatie met welke lakkleur.
@stefan1207: dus zilver kleurige kregen oranje knipperlichten, maar blauwe kregen witte? Lijkt mij niet…
@e550: KON heb ik gezegd, wat niet wil zeggen dat het automatisch zo is. Ik herinner me nog dat ik in 1997 voor een coupé in het Boston Grün gewoon kon kiezen tussen oranje of witte pinkers. Ik weet ook nog dat me toen gezegd werd dat sommige kleuren sowieso witte knippers kregen, en dat je bij andere kleuren kon kiezen. Als je voor een exemplaar in het Boston Grün kon kiezen voor oranje pinkers, dan kan het zomaar eens zijn dat dit voor een zilvergrijs exemplaar ook kon…
@jordydeknecht: jawel het gaat toch om de kleur die het uitstraalt, dus gekleurde lampjes erin?
Die bekleding heb ik nooit wat gevonden. Daarvoor zou ik hem laten staan .
@rolov: alleen voor de bekleding? Wat dacht je van leer erom laten trekken of een ander interieur?
Koop dan een nieuwe fiesta voor dat geld…
@klausie: had je nou echt geen beter alternatief?
He een leuke BMW dat maak je niet vaak mee…..
Liever met een ton meer. Nog steeds een puike wagen dan, maar voor een veel schappelijkere prijs én je durft er dan mee te rijden. Het meest bijzondere aan deze is nu zijn km-stand. Rij je er een ton bij dan rij je er 10.000 euro af. Dus deze kan je eigenlijk alleen wegzetten en daar is hij echt niet bijzonder genoeg voor.
In geen 14.900 jaar…
We slaan hier een beetje door qua interne aanduidingen. Dit is in eerste instantie gewoon een BMW 320iA, generatie E36. Niet een “BMW E36”. Verder een saaie uitvoering, maar da’s ook niet gek. Een liefhebber had tenminste gereden met zo’n auto.
Voor 5000€ ja, voor het gevraagde bedrag neen.
Enige bijzondere is de kilometerstand. Niet echt een begeerlijk blok en die automaat maakt het er ook niet beter op.
Bouwjaar en km stand zijn natuurlijk geweldig, maar verder is het een typische net niet uitvoering.
Verrukkelijk uit de tijd dat auto’s nog auto’s waren
Veel mensen kunnen de eenvoud van zo een auto niet waarderen , die willen er weer allerlei achterlijke accessoires op en moeten weer een 6 cilinder of van die domme M badges. Mercedes was er ook beter in dan BMW: kale auto’s bouwen en ze toch helemaal vol met karakter stoppen.
@doewap: Eens, een BMW of Merc is het mooiste met stalen velgen.
@doewap: Hoe karaktervol en basic wil je het hebben?!
http://files.goodingco.com/content/vehicles/5110/images/20140211_211308_235a6d/poster.jpg

De Isetta en Neue Klasse vond ik wat té voor de hand liggend…
Sorry dit is een 6 cilinder natuurlijk Ik bedoel mensen willen altijd de dikste
Mooi ding, ik zeg schroefsetje eronder, wielkasten rollen en een paar dikke wielen eronder!
Heerlijk zo’n originele E36 en weinig km.
Waarom dit soort auto’s als investering houden…
Als eenmaal gezien hebt dat bij dit model de achterwielen kleiner zijn dan de voorwielen krijg je dat niet meer uit je hoofd.
Ok, hij is keurig, behalve het kleurverschil op het rechtse spatbord!
Onderhoudsindicator nog net groen, het zou wel beter mogen.
(voor die prijs)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).