Officieel: de Haas F1 VF17

Auteur: , 20 Reacties

Ook het team van Gene presenteert vandaag haar nieuwe bolide.

Het grootste F1-spektakel van de dag hebben we waarschijnlijk alweer gehad vandaag. Red Bull Racing toverde zoals we dat verwachten van de energieblikjes-gigant een gelikte video uit de hoge hoed om haar RB13 voor te stellen aan de massa. We wachten echter nog op de detailplaatjes.

Misschien dat Red Bull nog wat dingetjes voor ons verborgen wil houden. Niet voor niks werd de bolide voorafgaand aan de lauch angstvallig bewaakt. Op elk moment was er iemand bij aanwezig en het ding is naar verluidt zelfs met een ex-militair vliegtuig naar Spanje vervoerd.

Haas F1 doet wat dat betreft wat minder moeilijk. Sterker nog, voor de launch deden ze al wat installatierondjes over het circuit. In eerste instantie ziet het er dan ook niet uit alsof er extreem innovatieve dingen op de VF17 zitten. Door het weghalen van wat wit hier en daar is de auto nog grijzer dan vorig jaar. Net als de meeste andere nieuwe auto’s heeft ook de VF17 een haaienvin.

Het wordt wel een belangrijk jaar voor Haas F1. Voor de ontwikkeling van de bolide van vorig jaar ontvingen ze veel hulp van Ferrari. Dat kon door een maas in de F1-wet die nog niet bestaande F1-teams op dat vlak meer vrijheid bood dan reeds bestaande teams. Ferrari had daar zelf ook voordeel van, want die konden wat dingen via het Haas team testen. Hoeveel Ferrari er dit jaar in de Haas schuilt is, op de motor na, niet geheel duidelijk.

In 2016 werd Haas achtste in het kampioenschap en hield het daarmee behalve Manor ook Renault en Sauber achter zich. Manor is niet meer en Sauber zou het Amerikaanse team makkelijk moeten kunnen hebben. Al is het maar omdat de Amerikanen beschikken over de nieuwe Ferrari-krachtbron terwijl Sauber het doet met de oude. Of ze ook de strijd met de andere teams aan kunnen gaan, dat waag ik persoonlijk te betwijfelen. Waarschijnlijk hebben ze meer kans om vanavond de Daytona 500 te winnen.



20 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Voor een relatief nieuw team (ja ze hebben buiten de F1 legio ervaring) doen ze het super goed.
@dutchdriftking: echt super knap met een geleend chassis en geleende motor. Chapeau hoor….
@87sandyd: Dat heet gewoon slim zakendoen. We hebben de afgelopen jaren keer op keer gezien dat een nieuw F1 team starten vanuit niets gewoon verrekte lastig is, zeker als je alles zelf moet doen. Dan kun je het beter zoals Haas aanpakken en een partner zoeken die je de nodige kennis en expertise leent.
@87sandyd: dit jaar een volledig eigen ontworpen chassis……
Zou mooi zijn als ze een of twee wedstrijden weten te verassen dit seizoen.
Grappig hoe Haas eigenlijk het Sauber is geworden van begin jaren 2000. Ferrari motoren en techniek, misschien in de toekomst wat instroom van echte talenten zoals Heidfeld, Massa, Raikkonen etc.
Ik vind Haas wel een sympathiek team. Vorig jaar hadden ze een ijzersterk begin wat al gauw inkakte. Met Magnussen hebben ze denk ik wel een betere coureur dan die Gutierrez. Ik denk dat Haas in potentie kan meedraaien met onder andere Force India.
@viezefreddyw: Zeker weten dat Magnussen beter is! Die Gutierrez bakte er helemaal niets van en was vaak geen partij voor Grosjean. Ik ben benieuwd wie de betere gaat zijn bij Haas tussen Magnussen en Grosjean.
Beter dan vorig jaar
Welkom in het achterhoedegevecht vd toekomst. Jammer, maar de harde waarheid, veldopvulling …
@autodrome: dat is iedereen buiten buiten Mercedes en een beetje rb/ferrari
Ik blijf het een gemiste kans vinden, die livery van Haas. Als ik Gene Haas was en als enige Amerikaanse team aan de F1 zou deelnemen, zou ik een vette Amerikaanse vlag op die haaienvin geplakt hebben. MURICA, F*ck yeah!

1. De wagen lijkt geen S-duct te hebben. Het zal nog moeten blijken of Haas een ander trucje achter de hand heeft of dat men simpelweg niet wist hoe de S-duct binnen het ontwerp van de VF-17 zou passen, maar op deze foto’s is in ieder geval geen outlet van de S-duct luchtstroom te bekennen.

2. Een driehoekige airbox, die hadden we dit jaar nog niet! In lijn met de SF70-H van Ferrari is het een vrij kleine airbox geworden.

3. Het puntje van de neus lijkt verdacht veel op die van de Ferrari van vorig jaar. Het zou mij niets verbazen als ze vanuit de Italianen wat kennis hebben gekregen om die vormgeving te bewerkstelligen.

4. Check die vleugels aan de zijkant van de neus, ten hoogte van waar de coureur met zijn bovenbenen zit! Zo’n grote vleugels op die plek hebben we volgens mij het laatst in 2008 gezien

5. Onder de neus zit een opvallend groot vleugeltje, en het zit een stukje verder naar voren dan de vleugels die we bij de andere teams aan de onderzijde van de neus hebben gezien. http://i.imgur.com/lR91vKd.jpg

6. Achter in de vloer/de diffuser zitten twee gaten. Bij de andere auto’s waarvan we shots van boven gezien hebben waren die er niet. http://i.imgur.com/EHeUVah.jpg

7. De vloer heeft ook een soort vleugeltje meegekregen, net achter de voorwielen. http://i.imgur.com/BE0PyBR.jpg
Vuilniszak grijs voor als je je geen duurdere verf kunt bekostigen. Niet spannend dit ding. Denk ook niet dat we deze auto vaak in beeld gaan zien. Wellicht ook de reden dat ze niet veel tijd en energie in de livery hebben gestoken.
@Rick-dos: dat zal het zijn, andere kleuren van t spectrum waren te duur. Gaan miljoenen in om, en dit zijn gewoon hun team kleuren.
@sleepyj: Joh? Oh…
@Rick-dos: ok.
Opzich heeft de wagen wel iets bij mij staat deze in elk geval in mijn persoonlijke top 5 van mooiste auto’s van de f1
Leuke kleurtjes op die vin. Verder niks spannends inderdaad
voorspellende gave? Kurt busch heeft in een auto van Stewart-Haas de Daytona 500 gewonnen.
Was trouwens een gave race, die zijn wel nog spannend. fijn dat ziggo die nu in HD uitzendt.
dat HAAS logo oogt zo cheap, zonde

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).