Als je off-road wil met een BMW M kun je een X4 M nemen, maar zeg nou zelf: deze Z4 M is een stuk gaver.
Aan elk type auto kleven zo zijn voor- en nadelen. Een sportwagen is misschien niet praktisch, maar het is wel een feest om in te rijden. Een SUV is wat dat betreft minder enerverend, maar is weer een stuk praktischer. Een auto die het slechtste van twee werelden combineert is een off-road sportwagen. Dat verklaart wellicht ook waarom sinds de Mega Track geen fabrikant het meer aandurfde om zoiets in productie te nemen.
Toch zijn er genoeg bedrijven en hobbyisten die zelf aan de slag gaan. Waarom? Omdat een off-road sportwagen gewoon gaaf is! Recent zagen we bijvoorbeeld nog de Marsien van Marc Phillipp Gemballa. Daar hangt alleen een prijskaartje aan van een kleine zeven ton (netto!).
Vandaag hebben we echter een off-road sportwagen voor ons die een stuk betaalbaarder is. Maak kennis met de BMW Z4 M Safari! Ja, dat lees je goed: er is gewoon een zeldzame Z4 M Coupé als basis gebruikt. Terwijl een normale Z4 Coupé ook prima zou volstaan.
Om de Z4 M te transformeren tot Z4 M Safari is de auto onder meer voorzien van Ground Control-ophanging en 17 inch velgen met off-road banden. Hiermee hebben we al meteen de belangrijkste upgrades te pakken, maar een off-roaduitvoering is natuurlijk niet compleet zonder een aantal leuke accessoires.
Het meest opvallende zijn de twee reservewielen die half uit de kofferbak steken. Dit ziet er cool uit, maar je offert er wel je zicht naar achteren voor op. Maar dit is toch geen auto om mee naar de supermarkt te gaan, dus wat maakt het uit? Naast het zicht naar achteren is trouwens ook de voorbumper verdwenen.
Tot de toevoegingen behoren verder nog een beschermplaat voor de onderkant, rallylampen, een LED-balk en een bagagerek op het dak. Aan de aandrijflijn is niet getornt, dus deze Bimmer levert nog steeds 343 pk. Deze pk’s worden ook nog steeds enkel en alleen naar de achterwielen gestuurd. BMW-puristen hoeven hem daar dus niet voor te laten staan. 4×4-puristen wel.
Deze knotsgekke off-road BMW Z4 M wordt momenteel geveild op Bring a Trailer, waar je nog zo’n 11 uur de tijd hebt om een bod uit te brengen. Momenteel staat het hoogste bod op omgerekend €21.676. Daarmee is deze Z4 M vooralsnog een koopje. Zowel voor Z4 M-begrippen als voor off-road sportwagen-begrippen.
Hubert zegt
Ziet er gaaf uit.
Maar met RWD sta je dus bij de eerste zandhoop hopeloos vast.
Edge zegt
RWD en offroad is niet bij voorbaat kansloos, zie bijvoorbeeld al die RWD buggies die succesvol meedoen in de Dakar. Op MOAB ben je kansloos, maar een beetje zand moet nog wel lukken met deze Z4M, lijkt mij.
tortuga zegt
@Edge: idd, kijk ook de Mazda MX5 jes die gelijkaardig worden omgebouwd
tinnemans zegt
@hubert; Bandenkeuze en bodemvrijheid zijn veel belangrijker dan 4WD. Ik ben ooit met een Jeep Cherokee XJ met gewone wegbanden vast komen te zitten in een plas blubber van 5 meter lengte. 4WD helpt dan geen ene biet. Met goede terreinbanden eronder was dat een eitje.
En om dat wat te relativeren; ik heb kilometers met een BMW 645i cabrio door een droge rivierbedding in Portugal gereden omdat de weg weg was, en dat ging niet eens zo heel slecht.
cossiekiller zegt
Dit krijg je ook nooit (in België althans) door de keuring om op de openbare weg te gebruiken. Compleet nutteloos dus. Wel een zeldzame coole BMW.
camber24 zegt
@cossiekiller: wel jammer, want zou wel bij de Belgische wegen passen (inkopper, vergeef me).
tortuga zegt
@cossiekiller: je kan het laten keuren als Rally wagen dan mag je wel enkel naar en tussen rally etapes er mee rijden
HZW zegt
Off-Road met achterwiel aandrijving, veel plezier.
tinnemans zegt
@hzw; Afhankelijk van waar je doorheen probeert te komen kan dat nog best meevallen.
Toen ik aan terreinrijden deed was het idee om 4WD pas te activeren als je ergens in 2WD kwam vast te zitten, als vangnet dus.
petert zegt
Iets te veel een auto programma gekeken?
https://i.pinimg.com/originals/36/99/b3/3699b36d9618faf6aafdb24489bf884b.jpg
karhengst zegt
Oogt beter dan een X4. Niet dat dat een zware opgave is.
Pascal zegt
Leuk bedacht dit; maar doe mij toch maar de gewone als cabrio met 6-pitter voor erbij in het weekend; daar lijkt dit model Z4 me ideaal voor.
tortuga zegt
@Pascal: de goedkoopste staat nog steeds te koop
marcomanta zegt
Wel vet!
reactief zegt
Heel vet dit.
Ben wel blij met deze trend van een goede offroad look geven aan auto’s uit andere segmenten :)
Geeft een gevoel van grenzeloosheid ofzoiets!
JanJansen zegt
Tof ding om te zien. Misschien niet heel veel veerweg.
madmarky zegt
Die grote banden lopen op een vlakke weg al nauwelijks vrij in de wielkasten, laat staan als je offroad gaat
sudbina zegt
Ding is verkocht voor 30.001$.
Niet slecht voor een BMW Z4 M Coupe met 150.000miles op de klok.