De Duitser heeft de afgelopen jaren ondanks zijn slurpende V8 niet stilgezeten.
Een baas op wielen. Zo kun je de Mercedes E55 AMG (W210) het beste omschrijven. Compleet gedateerd en echt mooi vind ik hem ook niet, maar het pretpakket onder de kap maakt een hoop goed.
De AMG wordt aangeboden in Overijssel en heeft 220.000 kilometer gelopen. De Mercedes oogt wat onschuldig door de donkergroene lak en het feit dat dit een combi betreft. Onschuldig, totdat je het gaspedaal vloert. De station wordt aangedreven door een soepele V8 die goed is voor 354 pk. Ik wil niet weten hoeveel liter benzine dit ding heeft verstookt, kijkende naar de kilometerstand.
De aanbieder hoopt 9.500 euro te vangen voor de Duitser. De E55 is oorspronkelijk afkomstig uit Zwitserland en volgens de adverteerder is de historie bekend. Wie plukt deze youngtimer van het web?
Met dank aan Kenneth voor de tip!
68 reacties
350 peekaa uit een 5.4 literblok !!
Ding is nog luier dan een 76er Pontiac ..
Een model met topmotorisering krijgt het extra zwaar voor z’n kiezen omdat het vermogen en allerlei daarbij behorende krachten tegen de grenzen van het ontwerp (e.g. aandrijflijn, wielophanging, chassis) aanlopen. Daarnaast hebben topmodellen iha allerlei mooie maar dure gadgets en speciale (=duurdere) onderdelen. Al met al lijkt het me dus dat je redelijkerwijs behoorlijk wat onderhoudskosten kan verwachten met zo’n bak, hetzij vanwege de km stand, hetzij vanwege de leeftijd. Als ik een youngtimer zou kopen zou ik daarom nooit en te nimmer een met topmotorisering nemen.
ok, ik ben blij voor je en hoop voor je dat het zo blijft. Mijn ervaring met dit soort apparaten is dat als er eenmaal iets fout gaat alles ook fout begint te gaan en dat de kosten dan ook direct gierend uit de hand lopen.
Tenzij je de vorige eigenaar bent kun je denk ik moeilijk zeggen wat er allemaal met zo’n wagen is gebeurd en hoe hij behandeld is. Omgeving maakt ook erg veel uit, want als zo’n ding jaar in jaar uit over een bergweggetje is gereden heeft hij het echt veel zwaarder voor z’n kiezen gehad dan bijvoorbeeld in NL waar er op een paar stoplichtsprintjes na en een paar keer planken in duitsland bijna geen belasting is voor zo’n ding.
Alle onderdelen hebben een bepaalde maximum belasting waar ze op ontworpen worden. Of zo’n onderdeel wel of niet toegepast wordt hangt helemaal af of van te voren wordt verwacht dat die belasting wel/niet overschreden gaat worden, maar van te voren weet je dat natuurlijk nooit 100% zeker.
Je kunt op je vingers nagaan dat als de verwachte belasting op 95% van de maximum ontwerp belasting van een onderdeel zit de kans groter is dat die maximum ontwerp belasting van dat onderdeel een keer overschreden wordt dan als de maximaal verwachte belasting op bv 60% van de ontwerp belasting zit.
Dit is overigens allemaal gewoon “probabilistisch ontwerpen”, een ontwerpmethode die door de hele “maakindustrie” wordt toegepast.
Een wagen met topmotorisering zal inderdaad hier en daar wat sterkere onderdelen hebben , maar voor 80-90% is bv een M5 hetzelfde als een 518i.
Dat is nog wel origineel ..
De rest is gewoon standaard fabrieksmeuk ..
Wat is er origineel aan dan ??
Ik maak nooit grapjes:
http://i.auto-bild.de/ir_img/5/1/1/8/Mercedes-E-55-T-AMG-4Matic-729×486-0bae26026ec0cd79.jpg
AMG heeft er 15 van gebouwd ;-)
Eentje zonder vinden is bijna ondoenlijk.
Door die rare rechte flanken en mislukte 911 achtige koplampen vind ik er juist geen enkele lijn inzitten.
Vgln met w124 vind ik het in elk geval een achteruitgang.
Eens. Vormloze depressieve lijkwagen…. Helemaal je er ook nog ordinaire AMG wielen onder zet en ‘em in donkegroen besteld. Lelijker wordt het niet bij Mercedes.
Of, nee wacht, die CLA statiowagon -die ze om onduidelijke redenen Shooting Braak noemen- is zowaar nóg wanstaltiger…..
http://www.conceptcarz.com/images/Mercedes-Benz/Mercedes-CLA_45-Shooting-Brake-2015-023-800.jpg
ja, de cla; dat is inderdaad ook een ontwerp waarvan ik denk hoe de fu*k heeft het ooit verder kunnen komen dan de tekentafel, het is net een pissebed met al die gek grote overhangen en dan nog van die vage “organische” led verlichting, echt, wtf, de eerste de beste dacia is prettiger om te zien.
http://link.marktplaats.nl/m987425298?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85815
Dus mijn voorkeur zou absoluut de AMG zijn, sorry.
maar oke, hij heeft dus 22.000 euro’s aan benzine geslurpt (grof genomen). je wou het niet weten? oh, oke.
Met mn e46 330xd haalde ik met moeite 1:12, denk dat dit apparaat wel wat meer vraagt.
Maar ja nogmaals stuur aan andere kant. Misschien leuk voor reserve (onderdelen)