Alle Mercedes E-Klasse AMG’s op een rijtje: van E36 tot E63

Auteur: , 60 Reacties

Vrijdag lanceerde Mercedes-AMG de E 43. Nog niet het echte werk natuurlijk, daarvoor moeten we op de E 63 wachten, maar wel een goede gelegenheid om eens te kijken naar de geschiedenis van de E-Klasse AMG. We zetten ze allemaal op een rijtje, met specs en al.

E-Klasse AMG's

Zowel de E-Klasse als AMG zijn al een tijdje onder ons, zeker als je ook modellen als de W123, W114 en ouder gaat scharen onder de E-Klasse. AMG werd opgericht in 1967, maar toch duurde het tot de W123 voordat de tuner zich zou wagen aan deze modelserie. In 1990 nam Daimler-Benz een controlerend aandeel in AMG en vanaf midden 1993 werd de W124 officieel E-Klasse genoemd. Zie daar het kader waartoe we ons beperken. Het betekent helaas dat de legendarische 300 CE 6.0 AMG Widebody ‘Hammer’ vandaag niet onder de aandacht komt. Jammer, maar voor meer info kun je ook gewoon dit artikel lezen. Trappen wij af met de E-Klasse’s vanaf 1993.

Opvallend is dat het idee van meerdere AMG-versies, zoals dat nu gebeurt met de 43- en 63-modellen, helemaal niet nieuw is. Zowel van de W124 als de W210 waren namelijk al twee verschillende AMG-versies leverbaar, één met zescilinder, de andere met V8. Zo nieuw is dat hele idee dus helemaal niet. Navolging kreeg het overigens niet, vanaf 1998 was er steeds slechts één AMG-model leverbaar, eventuele S-modellen daargelaten.

Ik heb geprobeerd zo compleet mogelijk te zijn, maar zeker in de jaren ’90 heeft AMG veel modellen in slechts zeer kleine oplages gebouwd en werden er met enige regelmaat ook nog sondermodellen in elkaar geschroefd. Mocht je aanvullingen of opmerkingen hebben, je weet waar je ze kwijt kunt.

Mercedes E 36 AMG (W124)
Het kleine broertje van de hieronder genoemde E 60, met een tot 3.6 liter opgeboorde zes-in-lijn, een doorontwikkeling van de 300 CE 3.4 AMG. Er werden slechts enkele tientallen Coupé’s en Cabriolets gemaakt en 171 stationwagens, het zogenaamde T-Model.

Bouwjaren: 1993-1995
Motor: 3.6 l6 (M104.995)
Vermogen: 280 pk
Topsnelheid: 250 km/u begrensd
0-100 km/u: 7.2 s

Mercedes E 60 AMG (W124)
Een upgrade van de toch al niet misselijke, mede door Porsche ontwikkelde E 500. Deze E 60’s rolden niet zo van de band, maar kon je enkel bestellen als ‘optie’ op een E 500. Deze rolde dus eerst als zodanig van de band, om vervolgens door AMG geüpgraded te worden met een grotere motor en verbeterde ophanging.

Bouwjaren: 1993-1994
Motor: 6.0 V8 (M119 E60)
Vermogen: 376 pk
Topsnelheid: 250 km/u begrensd
0-100 km/u: 5.4 s

Mercedes E 36 AMG (W210)
Hetzelfde blok als in de W124 E 36 vond ook zijn weg naar de W210. Niet veelvuldig overigens, meer dan 400 zijn het er niet geweest. Uiterlijk is deze E 36 AMG gelijk aan de E 50 en E 55 AMG van voor de facelift.

Bouwjaren: 1996-1997
Motor: 3.6 l6 (M104.995)
Vermogen: 280 pk
Topsnelheid: 250 km/u begrensd
0-100 km/u: 6.7 s

Mercedes E 50 (E 60) AMG (W210)
Nog zo’n vergeten pareltje van AMG, de E 50. Werd alleen voor het modeljaar 1997 gebouwd, ongeveer 2870 exemplaren in totaal. Optioneel kon je de auto overigens ook krijgen met een tot zes liter opgeboorde V8 met 381 pk of zelfs een 6.2 V8 met 405 pk. De 0-100 tijd nam dan af tot respectievelijk 4.9 en 4.7 seconden. Beide opgeboorde modellen kregen overigens de naam E 60 AMG mee.

Bouwjaren: 1997
Motor: 5.0 (6.0 / 6.2) V8 (M119.985)
Vermogen: 347 pk
Topsnelheid: 275 km/u (zonder begrenzer)
0-100 km/u: 6.2 s volgens AMG, 5.8 volgens Auto Motor und Sport in 1996

Mercedes E 55 AMG (W210)
De eerste E-Klasse AMG die in écht grote aantallen werd geproduceerd, circa 12.000 in totaal. Het bekende 5439cc grote blok moest het in de W210 nog zonder supercharger doen, deze kwam pas met de W211 in 2003 beschikbaar. Tot aan de facelift zag de E 55 AMG er krek eender uit als de E 36, E 50 en E 60 AMG, na de facelift kreeg het model wat rondere bumpers en skirts.

Bouwjaren: 1998-2003
Motor: 5.4 V8 (M113.980)
Vermogen: 354 pk
Topsnelheid: 250 km/u begrensd
0-100 km/u: 5.4 s

Mercedes E 55 AMG (W211)
De W211-generatie E-Klasse kreeg hetzelfde 5.4-liter grote blok als zijn voorganger, maar dan voorzien van een Lysholm-supercharger van IHI. In de E 55 goed voor 476 pk, terwijl hetzelfde blok in de SL 55 AMG bijvoorbeeld goed was voor 517 pk. Je moet wat te klagen overhouden natuurlijk.

Bouwjaren: 2003-2006
Motor: 5.4 V8, supercharger (M113 ML55)
Vermogen: 476 pk
Topsnelheid: 250 km/u begrensd
0-100 km/u: 4.7 s

Mercedes E 63 AMG (W211) (rijtest)
Na de facelift in 2006 van de W211 verdween de AMG kort uit het leveringsprogramma, om in 2007 weer terug te keren als E 63 AMG. Zonder Supercharger, maar met meer slagvolume, meer paardjes en vooral een nog fijner geluid. Niet dat het gehuil van de supercharger vervelend was om naar te luisteren, maar de atmosferische 6.2 V8 klonk werkelijk briljant en heerlijk onbeschaafd.

Bouwjaren: 2007-2009
Motor: 6.2 V8 (M156)
Vermogen: 514 pk
Topsnelheid: 250 km/u begrensd
0-100 km/u: 4.5 s

Mercedes E 63 AMG (W212) (rijtest)
Hetzelfde blok als in de W211, maar dan met 11 pk extra. Gewoon, omdat het kan.

Bouwjaren: 2009-2011
Motor: 6.2 V8 (M156)
Vermogen: 525 pk
Topsnelheid: 250 km/u begrensd
0-100 km/u: 4.5 s

Mercedes E 63 AMG (W212)
Zelfde naam, compleet ander blok. Liep de naamgeving van de AMG-modellen tot nu toe altijd gelijk met de motorinhoud, enkele cc’s daargelaten, vanaf de E 63 uit 2011 kwam daar verandering in. Omwille van verbruik en emissie werd de atmosferische V8 vervangen door 5461cc-metende V8 met twee turbo’s. Het vermogen bleef exact gelijk aan dat van zijn voorganger, wel snelde de auto 0.2 seconden sneller naar de honderd.

Bouwjaren: 2011-2015
Motor: 5.5 V8, biturbo (M157)
Vermogen: 525 pk
Topsnelheid: 250 km/u begrensd
0-100 km/u: 4.3 s

Mercedes E 63 S AMG (W212) (rijtest)
Tussen 2011 en 2013 kon je de E 63 al krijgen met het Performance Package (van 525 aar 557 pk), vanaf 2013 (met de facelift) kreeg dit model een eigen typeaanduiding -E 63 S AMG- en steeg het vermogen verder naar 585 pk.

Bouwjaren: 2013-2015
Motor: 5.5 V8, biturbo (M157)
Vermogen: 585 pk
Topsnelheid: 250 km/u begrensd
0-100 km/u: 3.6 s

Mercedes-AMG E 43 4Matic (W213)
Op de nieuwe E 63 moeten we nog even wachten, maar de E 43 is los. Onder de kap een 2996cc metende V6 met twee turbo’s en 401 pk. Qua vermogen nestelt deze nieuwe E 43 zich netjes tussen de E55 met en zonder supercharger, terwijl hij zelfs sneller naar de honderd sprint dan het exemplaar mét. Voor het eerst krijgt een E-Klasse AMG enkel vierwielaandrijving (het was al als optie verkrijgbaar op de W213 E 63 S AMG), achterwielaandrijving blijft vermoedelijk voorbehouden aan de aankomende E 63.

Bouwjaren: 2016-
Motor: 3.0 V6, biturbo
Vermogen: 401 pk
Topsnelheid: 250 km/u begrensd
0-100 km/u: 4.6 s



60 reacties

In 3.6s naar de 100 in die W212, haha waar zou het een keer ophouden?
@mikkeloentje: Zonder begrenzer ergens boven de 300
@3246cm252kw: Dat is rap, in 3.6s tot boven de 300.
Voor mij de W124 E60 en anders de W211 met de 6.2 V8!
@deora: De 55 Kompressor zou ik er ook bij willen hebben.
De W211 – Generatie heeft voor mij persoonlijk een van de meest tijdloze designs ooit. Ik kan vandaag de dag nog altijd een mooi exemplaar waarderen.
@misterdrogba: en het is ook nog eens de generatie met wel genoeg luxe en comfort, maar niet die irritante multimedia systemen of hoe die irritante ‘muis’ bediende meuk ook maar heet. Gewoon knoppen dus, zoals het hoort in een auto!
@lekbak: alles beter dan touch screen, moet zeggen dat comand online eigenlijk wel prettig werkt met die draaischijf, zelfs de nieuwe Aston-Martin DB11 beschikt er over. kan me nog goed herinneren toen CNS uitkwam op de W140. wat een uitvinding was dat!
@henkhupelschoten: voor mij zijn er twee auto’s die een belangrijk einde van een tijdperk ingeluid hebben. De w124 was het einde van de betrouwbare analoge auto’s. De w211 is de laatste mercedes (samen met de generatiegenoten) die nog een overzichtelijk en simpel bedieningspaneel heeft. Alles wat daarna kwam ik veel teveel computer, het heeft weinig meer met de auto zelf te maken. Het resultaat is dat de functies die wel belangrijk zijn minder makkelijk bediend kunnen worden. En dàt is een doodzonde in mijn ogen.
@lekbak: Oef, de grootste verbetering van het COMAND systeem kwam door de draaischijf. Het COMAND uit 2004-2007 werkt, maar echt gebruiksvriendelijk is het niet.
De w211 graag 😍
Voor mij de nieuwste. De eerste E-klasse die ik mooi vind. Als C43 meer dan genoeg power en niet te uitbundig.
@berlinetta: E43 bedoel je. Inderdaad meer dan genoeg power. Opvallend is dat ie van 0-100 slechts 0,1 sec langzamer is dan de 1e W212 E63 die toch ruim meer dan 100pk meer onder de kap heeft.
@mercedesbenze350cdi: E43 inderdaad! En dat laatste laat zich verklaren door de 4matic. Desalniettemin heerlijke specs.
W212 met M156 a.u.b!
Leuk en aardig maar als we dit model vergelijken met de M5, is de M5 absoluut de koning qua prestatie!
@kimholland: gek genoeg draait het niet altijd om prestaties…
@agarde: goed gezegd…
Het S-model met businesspakket
en het fijnste aan de E-klasse, je herkent gelijk of het een echte AMG is of niet: alle e-klasses met blauwe platen zijn geen AMG’s en met gele platen zie je ze nooit maar mocht het zover komen is het 9 vd 10 keer een AMG
@gladanus:

Klopt .. Dat is idd het allerfijnste ..
De rest is prietpraat ..
Heb liever de c klasse
Toch matig altijd die begrensde topsnelheden. Gister zelf nog even in Duitsland 270 aangetikt en een C AMG daarbij voorbij gegaan in m’n polo R WRC. Dat zeg ik niet om hier stoer te doen maar lijkt mij toch mega zuur als je dan voorbij wordt gereden door iemand zoals ik in een polo’tje.
@ghost: Ik denk dat hij het idd niet zo leuk vond.
@ghost: 270km/u in je polo, tuurlijk knul. Op je teller die 30 afwijkt misschien vast niet op de GPS.
@borrelnoot: Google even op een polo R WRC getuned, 1200 kilo en 335 pk halen dat gewoon. Staat meermalig over geschreven. Ik heb verder geen zin in internetdiscussies, en ook niet in grootspraak, ja mijn teller wijkt af, maar aan de hand van de Mercedesrijder die tevergeefs naar rechts moest kan ik wel eea opmaken.
@ghost: gaap….
@mandarijn: inderdaad ‘gaap’ als je dat om 01u15 post. Tijd om eens op tijd te gaan pitten knul.
E 50 AMG W210 voor mij graag
W211 Sedan!
Ze kunnen allemaal heel hard op rechte stukken… Doe mij maar de kleinere C Coupe AMG, iets meer een rijders auto dan deze opgefokte taxis.
Moet dat niet 381 pk zijn voor de W124 E60 AMG?
Die eerste types zijn gewoonweg afschuwelijke bonkige machines. Één brok metaal, zonder enige vorm…. En dan ook nog met die ordinaire AMG wielen en bumpers…. Verschrikkelijk.

Eigenlijk durf ik alleen de W212 mooi te noemen. Statig ding. Met de allure en uitstraling van een S-klasse. Oversteeg eigenlijk alle concurrenten. Maar dan alsjeblieft zonder die AMG stoerdoenerij!

Je moet er eentje hebben met een Elegance pakket. Met die bescheiden spaakwielen. Dat model was ‘spot on’. Daarna overigens weer vakkundig verpest met een facelift….
https://mercedesbenzblogphotodb.files.wordpress.com/2009/08/der-neue-mercedes-benz-e-250-cgi-blueefficiency-elegance.jpg
Een E55 AMG heeft een bepaalde aantrekkingskracht. Zou ik graag wel een keertje willen hebben… Een E63 met de 6.2 V8 eigenlijk ook… De nieuwste ook dus ach, ik ben best tevreden met allemaal
W210 graag.
toch maar een echte AMG. W123 hammer met handbak.
@martingtv: w124 hammer bedoel je?
Na zure zaterdag, zalige zondag?

Allemaal!
AMG .. Zijn dat niet die nep MBs ??
Voor mij de oersterke W124.
de S210 voor mij aub. in het iridium silver en dan porsche’s gaan plagen met 4 sint bernardshonden achterin! benieuwd hoe bont de nieuwe E63 W213 het gaat maken. goed bedacht trouwens ”d E55″
@henkhupelschoten:

Lijkt me niet alleen een hele leuke hobby ..
Maar ook een intelligente ..

Honden in een aquarium proppen om vervolgens andere mensen mee lastig te vallen is tenslotte net zo vet als een AMG ..
@lincoln: Ooit de achterbak gezien van een S210? De zus van @willeme past er zelfs in en dan blijft er nog ruimte over…
Stuk voor stuk allemaal keiharde pornobakken!! Wat heb ik een zwak voor AMG’s…
Leuk stuk nu ook met de C en S aub
0-100 in 3.6 sec tering zeg
Wel humor, je model E36 noemen als concurrent van de BMW e36 destijds. Duitsers hebben geen humor??..
@sanderm3: E-klasse met 3-serie vergelijken? Tuurlijk…
pas bij de w212 hebben ze fatsoenlijke wegligging gekregen
wat een zeepkisten zijn die oude amg’s
@bmwpowerm5: Jij hebt ze allemaal gereden? Jezus ben jaloers..
@henkhupelschoten: heb er een paar voor de handel gehad ja
@bmwpowerm5: ook ik heb een aanzienlijk deel van de amg’s gereden, en eigenlijk allemaal liggen ze zwaar bovengemiddeld goed op de weg. Uiteraard breekt je reet uit als je als een lompe boer op het gas gaat in een bocht, maar dat is juist het hele doel van die wagens.
De w211 is mijn favoriet in dit lijstje.
Vind die oer AMG toch nog altijd de lekkerste. In sinister zwart graag.
De W212 werd op het laatst geleverd met de 5.4 bi-turbo pre facelift. Dus in principe missen jullie een type ;)
Echt een lijstje voor mij :D

E60 AMG. De W124 is altijd +1 en met een hele dikke V8 zeker +100. ;)
De W211 vind ik een van de mooiste Benzen. Kiezen tussen een E55 of E63 kan ik niet.
De E55 heeft dan die dikke Kompressor motor maar de E63 vind ik dan net ietsjes mooier en klinkt een stuk leuker.
Bij de W212 is dat wel heel makkelijk want dat word sowieso het model met dubbele koplampen en de 6.2. Voor de biturbo versie zou ik pas gaan als ik al een W211 E63 had.
De E43 is voor mij meer een snelle E-klasse dan een AMG en de W210 vind ik het minst interessante maar vind hem wel iets hebben….
kom maar op met die W212/W211 AB-occassionadvies!
Zo anoniem mogelijk graag.
De originele oer-AMG sedan staat bij deze ook te koop! de enige echte !

prachtigste uitvoering , full options! prijs is onderhandelbaar voor de liefhebbers..

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mercedes-benz/m1029105430-mercedes-c36-amg-3-6-full-opt-dealer-onderh-unieke-kleur.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85416


graag liken en delen voor liefhebbers!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).