Klassieker: Alfa Romeo GTV6

Auteur: , 66 Reacties

De looks van Alfa’s GTV met de sound van een Busso V6. Iemand verder nog wensen?

Die gobba op de motorkap nemen we op de koop toe. Nee, omarmen we zelfs. Want mooi of lelijk: hij zat er natuurlijk niet voor niets.

De GTV kenden we al, als doorontwikkeling van de in 1974 geïntroduceerde Alfa Romeo Alfetta GT. Dit ontwerp van Giorgetto Giurgiaro was weer gebaseerd op de Alfetta, Alfa’s sportieve sedan sinds 1972. Na de restyling van 1980 ging de GT verder door het leven als GTV, met andere achterlichten, veel minder chroom en, natuurlijk, bumpers van plastic. Het waren tenslotte de eighties en we besloten dat we de natuur niet meer nodig hadden voor onze materialen. Die maakten we voortaan zelf, en het liefst nog in een tintje zwart. Dat gold ook voor het kenmerkende Alfa-grilletje voorop: dat was grotendeels ontchroomd, net als de spiegels en raamstijlen. Alles werd een beetje matter. Behalve zijn temperament.

Want eind 1980 stelde iemand bij Alfa Romeo voor om de 2.5 liter Busso V6 uit de Alfa 6 in de GTV te monteren. Een zaligverklaring lijkt mij hier wel op zijn plaats. In plaats van de onafzienbare rij van zes Dell’Orto’s krijgt de Busso nu echter Bosch injectie mee, dat cultiveert de soms wat nukkige motorloop en hij blijft daardoor ook langer keurig in de pas lopen. Het plan wordt alsmaar mooier. Maar als ze na dit succesverhaal de kap tevreden dichtklappen doemt er een probleem op. Het past voor geen meter. Fica.

Geen nood, een power bulge misstaat niet eens. En voor notoire walgers is er voorlopig de 2.0 liter versie (de 1.6 kwam in 1981 te vervallen), daarop ontbreekt die krachtbobbel. En 30 PK: de viercilinder levert 130 PK op de achterwielen, de smeuïge V6 doet 160. Daarmee is een acceleratie van 0-100 km/u mogelijk in 8 seconden. Maar in die paar tellen moet er wel flink gewerkt worden, want schakelen in een Alfa: je bent er even druk mee.

Ze stonden toch al niet bekend om het boterzachte schakelen, die Milanese lekkernijen, en ook in deze GTV maakte de transaxle-constructie het snel wisselen van een verzet tot een kracht-turn oefening waar Epke Zonderland vandaag de dag nog bleek van wordt. Dat kwam niet zozeer door de bak zelf, maar door de lange afstand van pook naar bak die overbrugd moest worden. Voor de gewichtsverdeling was het ideaal dat de transmissie zich tussen de achterwielen bevond, maar voor snel en feilloos schakelen was het een nadeel. Het is zeker mogelijk, maar daarvoor moet je precies de goede toerentallen aanvoelen en de juiste slag maken met die forse pook. Maar, zoals gezegd, je kunt er even niets bij hebben.

GTV6 interieur

Eenmaal op snelheid wel, de onbekrachtigde besturing geeft veel gevoel en het gewicht van die zalige Busso op de voorwielen maakt hem rechtuit rijdend lekker stabiel. Dat hou je wel een poosje uit. Zeker in die heerlijke kuipen met de typische, van gaas voorziene hoofdsteunen. De klokkenwinkel, met de toerenteller in het midden, bevond zich nu recht voor de bestuurder in plaats de centrale plaatsing in de oudere types. Minder apart, wel beter afleesbaar. Verder stond ergonomie nog niet erg hoog op de prioriteitenlijst in Milaan, destijds was men al gauw tevreden. Dat er genoeg knoppen waren was belangrijk, niet wáár ze zaten. In het donker en op de tast kon er dus van alles gebeuren onderweg.

Dat houdt het spannend, evenals nog meer vermogen dan de standaard 160 PK. Zoals de Autodelta uitvoeringen van de GTV: de Duitse importeur laat al ruim voor de introductie van de GTV6 20 exemplaren van de GTV door Alfa’s autosportafdeling voorzien van de 2.6 liter achtcilinder uit de Montreal. Behalve een zo mogelijk nóg lekkerder geluid levert deze 200 PK af aan de achterwielen. Een griezelig lekkere combinatie…

Dezelfde techneuten van Alfa bouwen bovendien 400 GTV 2.0 Turbodelta’s. Deze straatversies ter homologatie van de Groep 4 rally auto leveren 150 PK. Van de GTV6 bestaan ook 3.0 liter varianten, onder andere in ons eigen land gebouwd door Savali uit Houten. Alfa Romeo’s vestiging in Zuid Afrika bouwt zelfs 200 3.0 liter versies, evenals een GTV6 Turbo, waarvan zo’n 750 stuks geproduceerd worden. Het Amerikaanse Callaway Turbosystems doet er nog een schepje bovenop en bouwt voor Alfa de GTV6 Twinturbo, met dik 230 PK. In een oplage van 35 stuks, dus erg exclusief.

Dat geldt vandaag de dag voor de normale, tot 1987 gebouwde GTV ook al: ze zijn vrijwel onvindbaar. Een voordeel als je niks met Alfa Romeo’s hebt. Maar hou dat ook maar eens vol pal naast zo’n heerlijke GTV6 met zijn onmiskenbare sound en looks. Buona fortuna.



66 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Wat is het toch een plaatje!
@dutchdriftking: op de foto wel hehe…
Schitterend, maar na een witte Fiat 127 waarvan de motorkap sneller rotte, dan ik hem met zwarte verf kon rollen. En een (geleende) Fiat Ritmo waarvan zaken als raamslingers en asbakken spontaan afbraken als je er naar wees. Dat mijn buurman in zijn (ook) Ritmo, gebroken terug kwam uit Kroatië, met een verschrikkelijke pijn in zijn rug, omdat bij invoegen op de autobahn de rugleuning van zijn stoel spontaan afgebroken was, en hij de rest van de rit rechtop moest zitten. Dat was voor mij het moment dat ik met een weide boog om Italiaanse, Franse en Britse auto’s heen liep, en nog loop.
@audicoupe84:
Zou ik ook doen, blijven geloven dat Italiaanse auto’s nog steeds gemaakt worden naar jaren 70 maatstaven.
Jij gelooft zeker ook nog in het sprookje dat Duitse degelijkheid heet?
@brabussb1: ik moet zeggen dat de Mito wel stereotype bevestigend is
Jammer dat ze zo vreselijk konden roesten, verder waren het heerlijke auto’s.
Straks na het eten een heerlijk stuk om te lezen, dat is Lars wel toevertrouwd.
Én een bijrol als gejatte Bondmobiel in Octopussy!
Ooit eens voor uitgekeken, heel rap opgegeven, een goed exemplaar vinden waar de eigenaar niet denkt dat het ding van goud is is quasi onmogelijk.
@Hupke: Ah, maar als je wil weten hoe ze voelt: de naar mijn bescheiden mening beste en meest nauwkeurige beschrijving van een auto. Ooit. https://www.youtube.com/watch?v=vCHzuCeojgo
@heidekonijn: thanks! Erg vermakelijk! Direct ook gekeken naar de SZ en de 75 Evoluzione
@Bisazza: Kijk ook even naar de 4C en de wat langere aflevering over de EB110. Zeer de moeite. ;-)
@heidekonijn: done :-) heerlijk om met Giorgio Langella in een alfa te zitten en een goed gesprek te hebben over een auto… Ik stap soms ’s avonds ook richting mijn schuur om in mijn Duetto te zitten met een biertje en een muziekje en alleen maar kijken naar de lijnen… Quality time met mijn 2e vriendin.
Een chirurg vroeger bij ons in de buurt had er 1, wat een prachtbak was dat.
@porsche928: ow die chirurg met die verroeste scalpel en visdraad.
Las eerder vandaag al iets over alfaholics.. Lijkt me een mooi project je voor deze gasten! Zou ik wel een stukje mee willen sturen!
@kle500: Die hebben zowat alles gedaan, maar tot hiertoe nog geen transaxle Alfa. Alex Jupe moet je hebben voor de GTV6.
Eigenlijk een auto die alles meehad in zijn tijd, zelfs de 1600 en 2 liters, maar die met zo ontieglijk slechte materialen was gebouwd, dat het droevig gewoon was.
Het stuurwiel en de pookknop zien er stoer uit, helaas om een voorbeeld te noemen, na gebruik en het zuur van je handen kwam het fucking WITTE plastic waarvan beiden gemaakt waren tevoorschijn.
Het dashboard, gewoon indrukwekkend, de toerenteller voor je neus en ‘de rest’ in een instrumentecluster in het midden, echt mooi, maar hetzelfde lot beschoren als het stuurwiel en de pookknop, het was derderangs piepend en krakend plastic.

De stoelen zaten goed, en toendertijd en nog steeds was het ‘des Alfa’s ‘om met koude oliën in de motor rustig te rijden maar eens en vooral te schakelen alsof u als chirurg een zeer delicate ingreep moest doen bij een bevallige dame.

Was er dan helemaal niet goed aan de Alfetta GT?
Nou, het was een heerlijke reiswagen, beter dan de MGB Gt, sneller en wulpser, de achterklep verborg een behoorlijke bagageruimte en we zijn een keertje met vier man op vakantie geweest met de donkerblauwe 1600Gt van een vriend.
Dat ding had toen de zeer geliefde gele koplampen en het was een fijne en snelle reisgenoot.
Eigenlijk had dit ding weinig tot geen concurrenten, BMW had de matig aangeslagen 02-touring, MG de verouderde B-GT; eigenlijk de enige concurrent kwam uit eigen huis de Lancia Beta HPE, die net zo hard roestte als de Alfetta GT.

Want roesten, dat konden ze en dat deden ze.

Helaas.

Toen de GTV 6 ui kwam waren wij eigenlijk al uitgekeken op die roestbak, velen met ons lieten deze machtige machine voor wat’ie was door het gebruik van materialen van twijfelachtige ‘kwaliteit’ en het toen nog alom aanwezige roest spook !

peccato per questa bellezza !
@desjonnies: Waar wat je allemaal zegt. Mijn broer heeft een 1600.


Maar…. Wanneer je erin rijdt kan je niet anders dan een dikke glimlach op je gezicht te krijgen en wil je er een kopen.

Alfa’s koop je met hart en niet verstand zeggen ze. En dat geldt helemaal voor de oudere types
@redneckdarian:

Niemand die zijn hart verkoopt ..

250+ auto’s verder waarvan minimaal 100 dommere aankopen dan een Alfa heb ik altijd in gortdroge cash mogen aftikken ..
@desjonnies: Wow, ik dacht dat ze daar wel van geleerd zouden hebben!
Maar in mijn 2001 Multipla begonnen alle kunststoffen in ongeveer hetzelfde grijs. Maar echt álles kreeg een ander kleurtje. Alleen al het stuur zelf werd groenig (hoepel), donkerder (airbag-plaat) en brokkelde (spaken). Echt, er waren minstens 6 soorten plastic, met verschillende structuurtjes, en een verschillende ‘kleurontwikkeling’. Maar ach – je had er slechts last van tot zo’n stuk plastic brak.
@desjonnies:
“Het stuurwiel en de pookknop zien er stoer uit, helaas om een voorbeeld te noemen, na gebruik en het zuur van je handen kwam het fucking WITTE plastic waarvan beiden gemaakt waren tevoorschijn.”
Daarom was het destijds heel gewoon om nog echte autohandschoenen te hebben. Om te voorkomen dat je het stuur en de pook vernachelde.
@e1000bmw523i:

Dat was toen al bijzonder gay om te dragen !
Hier heb ik een foto van het dashboard van de 1600 en 2 liter GT, veel en veel mooier, stoerder en macho dan de 3 literklokkenwinkel !

http://broyax.free.fr/collectors/tableau10.jpg
Super auto, wel jammer dat je alleen foto’s van de laatste plastic-fantastic versie plaatst, juist het origineel is zo mooi en elegant..
Vergeet ook niet de Gleich. Een 3 liter met een 2.5 krukas, wat een 2.8 werd. Lekker fel en veel koppel. Zijn ook een handvol van gemaakt.
Auto van een vriend van mij…. bijna helemaal nieuw:
zo nieuw dat hij er zelf niet in durft te rijden ;-)

http://www.autotrader.nl/auto/alfa-romeo-gtv/1983/zeist/79xk4/alfa-romeo-gtv-25-v6-orgineel-nederlands/
@hans75: …aangeboden voor € 17.495,- Da’s volgens mij meer dan dat-ie nieuw heeft gekost. Ik mag voor de toekomstige eigenaar hopen dat deze auto een grondige dinitrol-behandeling heeft ondergaan.

Maar toegegeven, het is een lust voor het oog en het oor.
@RRRobert:

Passie en emotie is een 300 euro kostende twingo met 4 ton op de klok ..

Dit is gewoon handel ..
@hans75: Voor dat geld mogen ze wel nieuwe bussen steken vooraan. Just saying.
Weer met plezier in gereden vandaag.

Langzaam aan krijgen de alfetta gt en gtv6 meer waardering. Vooral nu bertones bijna onbetaalbaar worden.

Het is moeilijk om een plaatdelen te komen. Gelukkig is er een actief alfetta forum waar er altijd mensen zij die kunnen helpen.
@martingtv:

Helemaal top !
Voor mij is en blijft DE grote liefde een 1300 Nuova Super.
Het liefste eentje met een beetje morsig interieur en een krakende bak van zijn derde naar het tweede verzet. Heerlijk !
@desjonnies: een super is inderdaad erg leuk. Maar beginnen ook prijzig te worden. De berlina is nog enigzins betaalbaar, maar ja die is niet zo mooi als een super.
@martingtv: tik m aan. Vandaag ook heerlijk met mijn schuifdakje open naar de skatebaan getoured om mijn twee kids uit te laten. Daarna met een omweg terug naar huis. Mijn jongste (2) refereert de GTV als ‘wroem! ‘.
Ik had anderhalf jaar geleden er een voor 2000 euro op de kop te tikken een 2.5 helaas niet gedaan…
Gewoon een geweldig ding
Ik vind hem gewoon niet mooi alleen het neusje en interieur kunnen er mee door!
Ik heb een paar jaar geleden de gtv6 van mijn vader geërft en ben niet van plan die ooit nog weg te doen. Heerlijke auto, eigenlijk zou ik er vaker in moeten rijden.
Wist niet dat er ook een v8 geleverd was. Weet nog wel dat Savali er het nodige mee kon doen. Prachtige auto’s. Ook heerlijk die simpele enkel uitlaatpijp. De laatste demper er tussenuit en je had het mooiste geluid ( ook met de 4 cilinders). Ook op Zandvoort eens een raceuitvoering gezien en vooral gehoord, met zijpijp. Wat ging dat hard (iig het geluid) zo kan ik mij herinneren.

Echt mooie klassieker, ondanks de nadelen. Heb er nooit een mogen bezitten helaas; maar met de Giulia’s was het verre van behelpen!
Pareltje, liefst met chromen bumpers voor mij.
@alfablog: Bestaat niet. Enkel plastic of RVS.
De GTV staat voor altijd in mijn geheugen gegrift, ik kan hem haast blindelings uittekenen…

Dat komt omdat ik vroeger vanuit school bijna iedere dag een omweg maakte over het industrieterrein om maar een glimp op te kunnen vangen van de bijzondere auto’s die er bij het enige autobedrijf daar geparkeerd stonden. Maar de beste man had altijd wel mooie handel. Én een GTV, een rode, die was van hemzelf. En alleen al die GTV was al genoeg reden om een paar kilometer om te rijden. Keer op keer!

Wat een mooie bak was én is dat jaren later nog steeds. Een auto die heel geraffineerd nét even anders getekend is dan andere auto’s uit die tijd. Ik ben trouwens wel benieuwd wat de nieuwprijs van de GTV was. Als kind dacht ik dat dat wel 100.000 gulden moest zijn, omdat het zo’n dikke auto was. Vast wel iemand die mij kan vertellen hoeveel ik ervan zat.
Ja erg mooie auto! Zou ik er graag nog bij willen hebben, maar helaas een gebrek aan ruimte en (financiële) middelen. Erg sterk uiterlijk, icm met de busso en achterwiel aandrijving, vind ik hem gaver dan een 75.

Overigens kan de achtervolging uit Octopussy natuurlijk niet ontbreken, als er over de GTV wordt geschreven, dus bij deze: https://www.youtube.com/watch?v=dwy8gBnKsaI

En als ik tegenwoordig een Audi A7 zie rijde, doet de kont en aflopende daklijn/raamlijn van de A7 mij altijd denken aan de GTV..
Profiel heeft best veel weg van een audi a7.
@isleofman: Dat is dan eerder andersom ;)
@isleofman:
A7 zou geïnspireerd zijn op de Audi 100 Coupe…
http://4.bp.blogspot.com/_SM9A_sqVGgM/TNXGPVAbI-I/AAAAAAAAGjc/PvbKp-1nAF8/s1600/Audi+100+Coupe+S+with+A7+1.jpg
@Rob:

Ik wil alleen maar zeggen dat ik jouw humor bijzonder waardeer !

Van de week zagen we zo’n Audi 100 Coupé rijden en niet voor het een of ander, mijn oude maat en ik konden beiden geen enkele reden verzinnen waarom deze Audi begeerlijk zou zijn !
(en mijn maat heeft zo’n beetje ALLLES gehad en gereden wat exotisch is heeft mij aan de eerste M5 geholpen en aan een V12 E type, ooit toen ie zelf een Urraco kocht!)
@desjonnies:
Waarom een 100 coupe begeerlijk zou zijn? Tja. Goeie ;-)
Met een beetje goeie wil zou je het een ‘poor mans’ Aston Martin DBS kunnen noemen….
http://i.imgur.com/ngdzMRB.jpg

Maar kweenie, de Audi komt gewoon niet helemaal goed uit de verf…. Staat lullig op zijn pootjes, mist sexy lijnen, heeft geen fraaie details en ook geen bijzondere techniek. Het is een coupeetje. Meer niet.

‘Poor mans Aston Martin’? Dat nooit dus. Dat predicaat verdient eigenlijk alleen de MGB GT en de Renault Laguna, maar die zijn weer zo mooi dat je ze eigenlijk te kort doet met ‘poor mans Aston Martin’…..
@desjonnies:
Overigens durft iemand 55k te vragen voor een 100 Coupe!
http://www.autoweek.nl/occasion/6Y6JR/audi-100-coupe-s

Mis ik iets bij die auto???
Wat een mooie auto is dit geweldig
Je hebt ondergewaarde auto’s en overgewaardeerde..

Mooie plaatjes. Keep the memories alive.
Ja, gewoon ja!
*Bobbie Deerfield DVD zoeken doet* Kreeg hem van vrouwlief die hem van verre haalde. Een van de beste films ooit mede dankzij die GTV. Niet Al Pacino’s beste performance (kan niet met The Godfather) maar Marthe Keller maakt alles goed en die GTV-ritten door Zwitserland en Italië…. ahhhhh. Ben er speciaal voor met dezelfde autotrein Kandersteg-Brig gereden.
Geen idee of ie nog leeft of niet, maar ik heb een jaartje (of 2) gelee een prachtig rode niet ver van huis in Amstelveen gespot. Origineel en zelfs nog met een oude kentekenreeks. Wat een snoepje van een wagen!
Apart, die dubbele achterste zijruiten.
Kan je die vierkante ruiten dan laten zakken ofzo?


Mbt de rest van de auto: ontwerp is niet mijn cup of tea, iets oudere of juist jongere Alfa’s vind ik mooier.
@escort77:
Het “vierkante stuk” zoals je het noemt kan inderdaad naar beneden.
i.ytimg.com/vi/sbsa-D89Zs/maxresdefault.jpg
Hier zie je dat raam op een kier staan.
@brabussb1:
Fotolink werkt niet, op dit YouTube filmpje zie je dezelfde GTV met dat raam op een kier.
https://www.youtube.com/watch?v=sbsa-D89Zsg
Een schitterende auto! En ja, doet mij ook aan James Bond denken.
Transaxel systeem had de Alfa 75 ook.Wel vervelend dat je na zoveel kilometers steeds die rubbers tussen de as moest vervangen. Alfa’s blijven mooie auto’s.Iedere Alfa heeft z’n verhaal.Een Alfa is eigenlijk geen auto maar een levensstyle.Gaan we met jou auto of met de Alfa?Toch?
@Alfarobert:

Inkoppertje !

Prettige pasen !

http://petrolblog.com/wp-content/uploads/2012/11/arna-brochure.jpg
@desjonnies:
Mazda 323?
@super: Arna. Japans design en Italiaanse techniek. Was niet zo’n goeie combinatie.
Nog steeds een prachtige auto! Zou ik de nodige centjes hebben, dan had ik er eentje gekocht.
@larssb; heerlijk geschreven stukje over een nog lekkerdere auto.
Vroeger was deze auto toch helemaal niet zo populair. Ik kom uit die tijd maar iedereen liet hem staan. Waarschijnlijk vooral voor de roest. Gek dat het nu een klassieker is.
Laatst nog bij een classic car dealer in Waalwijk naar staan kijken, durfde het toch niet aan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).