En de lekkerst klinkende nickname voor een auto ooit.
“Ein Dampfhammer ist eine zum Schmieden, seltener auch Treiben verwendete Umformmaschine.”
Vrije vertaling: een stoomhamer is een ding waarmee je dingen helemaal de moeder kunt hameren. En dat is ook wel ongeveer wat je met deze Benz E-Klasse kunt doen. Er zijn namelijk weinig auto’s waar je iets van overlaat als je er een wedstrijdje mee doet. Je maakt ze allemaal, helemaal, totaal kaputt. Stuk.
De Posaidon E63 RS 850+ “Dampfhammer” heeft slechts de helft van de cilinders en turbo’s die een Bugatti Veyron tot z’n beschikking heeft, maar gaat toch door diezelfde magische grens van 1000 pk. De in de basis als W212 E63 S geleverde Benz heeft bovendien 1350 Nm koppel tot z’n beschikking, terwijl standaard “slechts” 585 pk en 800 Nm beschikbaar zijn.
U denkt nu misschien “HOE DAN?!?” en daar kunnen we ons iets bij voorstellen. Welnu, de mannen van Posaidon hebben manieren gevonden om de cilinderinhoud te verhogen van 5,5 liter naar 6,2 of zelfs 6,5 liter. De turbo’s worden vervangen door betere versies en bovendien wordt de intercooler geoptimaliseerd. Daarnaast zijn er nog een drie inch Klappenauspuff en chiptuning toegepast. Het resultaat: 850+ pk.
Nu denkt u “huh, maar het was toch meer dan 1000 pk?” en dat klopt. Maar om voor elke variant die Posaidon levert een andere badge te ontwerpen was waarschijnlijk te kostbaar. Zo heeft de variant op de foto’s alle upgrades behalve de opgeboorde cilinders, dus het blok meet gewoon 5,5 liter. Toch poept die ook al 920 pk uit, niet te zuinig. Overigens wordt ook de zeventraps automaat flink geüpgraded om alle krachten fatsoenlijk te kunnen weerstaan. De voor- en achteras zijn voorzien van limited slip differentiëlen die tot 1500 Nm koppel kunnen verwerken.
Tot slot zijn er verlagingsveren gemonteerd aan de voorzijde, terwijl de luchtvering achter een software-aanpassing krijgt om de rijhoogte in te dammen en de auto stabieler te houden. De verdere upgrades zijn vooral van cosmetische aard, zoals de velgen en de blauw gelakte remklauwen. Verder meldt men met gepaste trots dat je gewoon TV kan kijken terwijl je de snelheidsmeter richting de 380 kilometer per uur jaagt. Bravo. Wel een mooie functie: een in het COMAND ingebouwde waarschuwing voor snelheidscamera’s tegen “unpleasant surprises” is ook leverbaar.
Wat een bizar apparaat! Knap gedaan bij die goden van Poseidon
Geeft mij maar een gewone standaard AMG, deze vind ik een nep MB.
@c200: c200 met AMG pakket zeker
@c200: nep? De 55amg is hiermee weer terug
Wat een absoluut beest zeg. Helemaal mooi als je alleen de motorische upgrade doet met een AMG met Avantgarde pakket. De ultieme sleeper.
En nu nog een taxi bordje op het dak.
@bullgod76: lekker origineel weet je niets beters
@alpinafanb10: als volgauto in een rouwstout op de begraafplaats. Kijken of hij ook stapvoets kan.
@alpinafanb10: ster in de ruit?
@rob5nismo: nee op de kap.
Ik vind het gaaf. Maar zou het nooit zelf doen.
Denk toch dat als je de 1000 PK versie hebt je graag een paar honderd euro ervoor over hebt om er een 1000 sticker ipv de 850 sticker op te hebben.
@ruud1954: dat kost geen eens een paar honderd euro.. voor 2 tientjes heb je een dome sticker…
@2wheeler: Uiteraard. Maar voor dat soort accessoires vragen ze goud geld. En dat heeft men er graag voor over.o
Tja. Carbon buitenspiegels en interieurtafwerkingspaneeltjes. Zo kan ik het ook.
@pomoek: jij kijkt/leest dus ook niet verder of hield je het bij de plaatjes?
Is Jon Olssen weer wezen shoppen? Lelijk ding
Voetballer achter het stuur en het plaatje is compleet
@henk_he: zie reactie hieronder en probeer het opnieuw?
Gaaf, maar die wrap mag er af.
Geweldige auto om te zien.
“Maar om voor elke variant die Posaidon levert een andere badge te ontwerpen was waarschijnlijk te kostbaar.”? Je bedoelt stickers?
1000pk op de krukas is grofweg 850pk op de wielen. Zelf met 1000pk klopt de 850+ badge dus.
@giogiorgio: 900 haal je ook ruim
Met hun eigen originele wrap… ohnee wacht Jon Ollson had dit ook al… ??♂️
@volvonerdy70: ??
Klinkt goed, maar ik zie geen auto staan op de foto?!
@flakfazer: Dat krijg je met dat stealth gedoe ….
Ik ga wel langs Brabus, vertrouw ik net iets meer dan deze gasten.
Op basis van het oude model?
Met de drietand naar beneden. Maserati en Zeus lachen er om.
Die wrap was leuk in 2016, we zitten nu bekant in 2018..
Best leuk dat een oppergod je cilinders gaat uitboren maar hoe zit het met de betrouwbaarheid, garantie en levensduur.
Flink opgeboord!! Ben benieuwd hoe lang dit heel blijft. Cilinderwanden zijn nu een stukje dunner.
@kennone: Want degene die dit koopt wil het weten. En dus ……. Gassen gassen gassen plof
Dient de gehele aandrijflijn elke 100 kilometer gedemonteerd te worden voor controle bij zulke enorme Nm’s koppel? Er wordt niets vermeld in het stuk over eventuele aanpassingen aan de aandrijfsystemen enz.
“De Posaidon E63 RS 850+ “Dampfhammer” heeft slechts de helft van de cilinders en turbo’s die een Bugatti Veyron tot z’n beschikking heeft, maar gaat toch door diezelfde magische grens van 1000 pk”
Mijn auto heeft nog 2 cilinders minder en maar 1 turbo en zit ook bijna op dat vermogen… heeft dus weinig te maken met hoeveel pk een auto heeft, gaat erom tot hoever wil je gaan persen en inleveren op betrouwbaarheid etc….
@spykerboy: N54?
@2wheeler: A76
@2wheeler: S54B32