
Het was dan ook een cadeautje van een heel bekende designer.
Ter ere van de honderdste geboortedag van capo Enzo Ferrari verraste Fioravanti het Italiaanse merk met de F100 Concept Car. Voor wie de naam Leonardo Fioravanti niet veel zegt: de beste man ontwierp onder meer de Ferrari’s 365 GTB/4 Daytona en de 288 GTO.
De F100R was voor supercarmaatstaven een compacte auto die behoorlijk modern was vormgegeven. Onder de glazen kap lag helaas geen echte motor, maar Fioravantie benadrukte dat er genoeg plek was voor bijvoorbeeld een 3.0 V10. Inderdaad, niet geheel toevallig waren dat de snerpende blokken waarmee destijds in de Formule 1 werd gereden. Aan die hypothetische krachtbron werd een al even hypothetische sequentiële versnellingsbak gekoppeld.
Het uiterlijk is een mix van vertrouwd en modern, waarbij de grille, koplampen en achterlichten het meest in het oog springen. Het interieur is een mix van psychedelisch en futuristisch. De stoelen hadden een soort ingebouwde voetenbankjes en er zaten zowaar enkele digitale schermpies op het dashboard.
Twee jaar later kwam Fioravanti op de proppen met de F100r, voorzien van een open dak. Later zou een Japanse klant opdracht geven tot het customizen van een F430, waarbij designelementen van de F100r moesten worden gebruikt. Dat werd uiteindelijk de SP1, plaatjes check je HIER.













Wat een frikandel zeg.. dan liever een productiemodel !
Gelukkig niet.
Coole achterlichten. Lelijke velgen.
Gelukkig maar
Spyker heeft deze achterlichten/achterkant duidelijk als inspiratie gebruikt voor hun huidige auto.
@Donstil: en nissan voorkant met 370z
@Donstil: my thoughts exactly
Welke glazen kap? Kenmerk van glas is dat je er doorheen kunt kijken dacht ik
@alfisstii: ga eens een glazen vaas kopen. Je zult versteld staan hoeveel glazen vazen niet transparant of lichtdoorlatend zijn.
@potjak: dat vind ik zonde van mijn geld
@potjak: de getoonde foto’s zijn van de f100r en niet van de f100 met glazen kap
Wat een fraai ontwerp! Die achterkant doet me erg denken aan de Artega GT. Misschien dat Artega dit als inspiratie gebruikte…
@kuifje: Precies! Zat al te zoeken in de comments of ik de enige was, maar nee
@Lennart95vdk: er zijn ook mensen die met volle overtuiging een multipla kopen. Is niet erg.
Die voorruit zal ook wel ongelofelijke duur zijn om te maken. 1 kras erin en meteen je auto total los xD
wat een lelijk ding is dit zeg, beter dat ie niet in productie gegaan is!
Nahhh…. als je ziet wat de beste man eerder uit z’n potlood heeft gekregen voor ‘Il Cavallo Rampante’ dan houd ik het er bij dit apparaat op dat hij z’n puntenslijper even kwijt was…. not so pretty
Het doet mij qua stijl erg denken aan de Bugatti EB110
Het aller lelijkste vind ik nog wel dat de vloer niet vlak is (lijkt) te zijn. Lijkt mij zo ook geen aerodynamische voordelen te hebben.
De voorkant heeft een nieuw leven gevonden op een Renault Sport Spider