Gespot tijdens Top Marques Monaco

Auteur: , 33 Reacties

Weliswaar heeft Top Marques geen enorme beursvloer met een compleet aanbod, maar het is wel een leuke gelegenheid om de schatrijke stadstaat te bezoeken. Wat er binnen stond is al uitgebreid uitgelicht, maar buiten waren eveneens veel bijzondere auto’s te zien.

Ferrari 365 gtb 4

Ferrari 365 GTB/4

Hoe is de praktijk van de ontwikkeling van een nieuw model eigenlijk? Het is iets waar ik zelf niet al te vaak bij stil sta, maar van dit model weet ik toevallig dat het verrassend snel ging. Leonardo Fioravanti scheen maar zeven dagen nodig te hebben om het model te ontwerpen, en wat voor model.

Het feit dat er 1.284 coupé’s zijn gebouwd heeft er toe bijgedragen dat we ze af-en-toe nog op straat zien in tegenstelling tot veel zeldzamere modellen die in eerdere jaren de fabriek verlieten.

Alsnog is het ergens een gek idee om in een tweedehands auto van vier ton te rijden, want voor veel minder dan dat staan ze tegenwoordig niet meer te koop. Later dat weekend werd de schoonheid van het model nog eens benadrukt door de wanstaltige Techart Magnum die er achter was geparkeerd, een groter contrast tussen twee dure auto’s is onmogelijk.

Ferrari 365 GTB - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 365 GTB - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 365 GTB - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 365 GTB - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari Enzo

In de loop van de avond verzamelde zich een niet onaanzienlijke rij Ferrari’s en Lamborghini’s, afgewisseld door een SLR McLaren, stuk voor stuk nieuwer dan deze machine. Het is overigens opvallend dat de Enzo er ondanks zijn leeftijd van meer dan tien jaar nog niet gedateerd uit ziet. Het ontwerp zelf heeft wel enige kritiek gekregen, wat onder andere te maken heeft met de uitbundige toepassing van openingen en de redelijk lang ogende achterkant.

Dit effect was minder geweest als de auto een achterspoiler had gehad, maar het ontbreken daarvan is wel een bewuste keuze geweest. Inspiratie om een opvolger te maken heeft recentelijk geleid tot een auto die naar de geenszins inspirerende naam “LaFerrari” luistert.

Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin V8 Volante “Series 1”

Over smaak valt niet te twisten. Of… Wel. Het is iets dat ik zelf nog steeds in twijfel trek. Samen met drie vrienden stond ik met open mond te kijken hoe deze beeldschone, chique, klassieke convertible consistent vakkundig werd genegeerd door autoliefhebbers, die vervolgens hun SD’s en CF’s volschoten op een tokkie-Panamera, die door Mansory vakkundig was voorzien van het nieuwste koolstof-vezel-look-plakplastic en waar meer gaten in ziten dan in Leerdammer. Zo, dat is eruit…

In 1970 rolde de laatste DB6 MkII Volante van de band, wat betekent dat men maar liefst acht jaar geen open auto’s in het programma heeft gehad. Op basis van de V8 verschenen door de jaren heen veel verschillende versies, voorzien van carburateurs (afgebeeld) en injectie. Hij werd ook geleverd als Vantage, eventueel als ombouw naar 6.3, 7.0 en zelfs 7.3 liter. In totaal werden er maar 883 Volantes gebouwd in twaalf jaar tijd.

Aston Martin Volante V8 Series I - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin Volante V8 Series I - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin Volante V8 Series I - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin Volante V8 Series I - Foto: Jim Appelmelk

Bugatti Veyron 16.4

Een paar dagen terug werd de laatste versie van deze supercar aan het publiek voorgesteld: de Veyron Grand Sport Vitesse World Record Edition, een naam die op den duur nog wel tot iets korters zal verbasteren bij het publiek.

De basis van de auto is er echter al meer dan zeven jaar, in een tijd dat men waarschijnlijk hogere verwachtingen had van de snelheid en manier waarop de 300 geplande exemplaren aan de man worden gebracht. Liefhebbers met veel geld hebben zich in de loop der jaren uit kunnen leven op fantasievolle kleurencombinaties, waarvan deze erg bijzonder is: lichtblauw metallic met gebroken wit.

Bugatti Veyron 16:4 - Foto: Jim Appelmelk

Bugatti Veyron 16:4 - Foto: Jim Appelmelk

Bugatti Veyron 16:4 - Foto: Jim Appelmelk

Renault 5 Turbo 2

Één van de meest verrassende spots van de trip is deze kleine, maar snelle, achterwielaangedreven machine. Waar verbredingskits bij veel van de op de beurs tentoongestelde getunede machines over komt als Sjonnie, is het bij deze auto schitterend vanwege de doeltreffendheid. Van achteren bekeken valt op hoe breed de achterbanden zijn.

De nieuwe koets werd ontworpen door niemand anders dan Marcello Gandini, de man die ook de Countach en de Diablo vorm gaf. De R5 Turbo werd gebouwd voor rally’s als antwoord op Lancia’s Stratos; ter homologatie werden er 400 exemplaren gebouwd. De latere 3.176 exemplaren kwamen te boek als Turbo 2.

Een verschil met de eerste reeks was de toepassing van goedkopere zwaardere onderdelen. Ondanks dat bleef de auto ongeveer even snel. Voor deze prestaties is een 1,4 liter turbomotor verantwoordelijk, geplaatst vòòr de achterwielen. De latere Renault 5 GT Turbo kreeg een wat meer praktische, maar minder leuke voorwielaangedreven layout met motor voorin en 115 pk in plaats van 160.

Renault 5 Turbo 2 - Foto: Jim Appelmelk

Renault 5 Turbo 2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 964 Turbo 3.6 & Carrera 4 Jubilee Coupé “30 Jahre”

Hoewel je op plaatsen, waar een Ferrari 458 al niets bijzonders meer is, al helemaal wordt doodgegooid met Elfjes, zul je er altijd nog bijzondere versies tussen uit filteren. Op het casinoplein stond bijvoorbeeld een jubileum versie geparkeerd, de “30 Jarhe”, warvan ter gelegenheid van 30 jaar 911 in 1993 911 exemplaren werden gebouwd op basis van de Carrera 4S.

Een andere vrij zeldzame versie die bovendien technisch ook nog eens afwijkt van de meeste andere Elfjes is de 964 Turbo 3.6, de laatste achterwielaangedreven luchtgekoelde 911 Turbo. Deze werd van januari 1993 tot en met februari 1994 gebouwd, wat de auto zeldzaam maakt.

Je hebt in deze auto 360 pk tot je beschikking om een mooie dirft te zetten. Toen aan het einde van de productie nog 90 chassis’ over waren werden deze gebruikt voor de 964 Turbo 3.6S, die leverbaar was als slantnose.

Porsche 964 Turbo 3.6 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 964 Jubilee 30 Jahre Carrera 4 Coupé - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 964 Jubilee 30 Jahre Carrera 4 Coupé - Foto: Jim Appelmelk

Dodge Viper SRT-10 Roadster IV Phase II

Amerikaanse sportauto’s blijven zeldzaam in Europa, hoewel deze “Fourth generation Phase II” wereldwijd al geen erg goed verkocht model was. In 2002 werd de SRT-10 gelanceerd als Roadster, en later ook als Convertible, welke in 2008 werden opgevolgd door de afgebeelde Phase II.

Van buiten zijn de verschillen niet erg groot, het duidelijkste verschil zit in de louvres op de motorkap. Onderhuids veranderde er echter wel veel, want de enorme V10 werd tot 8,4 liter opgeboord en won op die manier maar liefst 90 pk. Met een maximum vermogen van 600 pk was dit één van de allersnelste auto’s op Virginia International Raceway, wat me stiekem, -bevooroordeeld als ik ben- , heel erg verbaast.

Met een tijd van onder de drie minuten –het circuit is 5,26 kilometer lang- laat hij zelfs auto’s als de Corvette Z06, Ford GT, Nissan GT-R en Porsche 911 GT2 achter zich, een schril contrast met enigszins teleurstellende prestaties van oudere Vipers. In juli 2010 is deze vierde generatie Vipers uit productie gegaan, inmiddels wachten we tot de eerste exemplaren van de vijfde generatie op de openbare weg te zien zijn.

Dodge Viper SRT-10 Roadster 2008 Series 4 Phase 2 - Foto: Jim Appelmelk

Dodge Viper SRT-10 Roadster 2008 Series 4 Phase 2 - Foto: Jim Appelmelk

Dodge Viper SRT-10 Roadster 2008 Series 4 Phase 2 - Foto: Jim Appelmelk
Morgen en overmorgen zijn foto’s te zien van de twee auto’s die er voor mij met kop en schouders boven de andere auto’s uitstaken.



33 reacties

Heerlijke spots, Appeltje je bent een aanwinst voor deze automotive site!
@sebasjuhh: alleen jammer van de naam @appeltje
@betonstaal: Wat boeit de naam nou weer dan?
@sirmustang: alles is design.
@betonstaal: ooh, nu ik de reactie weer teruglees snap ik je reactie pas
Ik dacht dat je kritiek had op de naam Appeltje :P
@sirmustang: ok, ik lees alles fout tegenwoordig…
nu alweer… negeer mij maar gewoon
@sirmustang: prima.
@betonstaal: De naam @appeltje slaat op de achternaam van de auteur. :-)
@Rogue: Karel! ben jij het?
@betonstaal: Euh….nee.
@Rogue: Karel Appel, wel eens van gehoord?
@rubend: Ja hoor, maar dan nog snap ik niet wat je tegen de naam @appeltje hebt.
@rogue: @rogue: bovenstaande post of Karel is mijn enige post in dit topic. Volgens mij bedoel je betonstaal?

Maar ik ben ook wel benieuwd waarom hij een bezwaar heeft tegen de naam “appeltje”.
Mooi ook die oude Italiaanse nummerborden op de Ferrari 365 GTB/4. Helemaal goed, voor klein of eigenlijk niet, ontsiert het koetswerk en achter groot en duidelijk op de kofferbak.
@betonstaal:
Helemaal goed was het geweest met de -toen- verplichte vierkante plaat achterop.
Mooi die DB 6 Volante, R5 Turbo en 964 Turbo. Wat is de vraagprijs?
@toroloco:

Dat is een V8, de opvolger van de DB6. :)
Wat een prachtige wagen die 365 GTB. Hoe anders is die nu na flops als de FF en LaFerreari.
@paulaner: Mwah, ‘flops’ zou ik die twee niet willen noemen. De één verkoopt redelijk, de ander zal wel heel binnenkort uitverkocht zijn…
@lemans96: Uit commercieel oogpunt is bijna niets een flop daar, qua design vind ik de laatste tijd alleen de Berlinetta en de 458 geslaagd.
“In 2002 werd de SRT-10 gelanceerd als Roadster, en later ook als Convertible…”

Dat moet natuurlijk Coupé zijn. ;)

OT:
Heerlijk zo’n Aston V8, de enige echte Britse musclecar.
@carmasterr: de producten van Jensen niet?
@betonstaal:

Nee, want dat is een hatchback.
Wat een geweldige spots weer! Vooral die 365, R5 turbo en de Viper zijn top! Maar ligt het nou aan mijn rukmobieltje of ontbreekt er bij de Porsche een foto? K zie nl alleen een AB-logo.
4 dagen carspotten in Monaco in 8 minuten

http://www.youtube.com/watch?v=-Sg-KTD62HM
De 911 964 30 Jahre anniversary was gewoon gebaseerd op de Carrera 4 (een 4S bestond toen nog niet, kwam er pas bij de 993). Deze Polar-zilveren is extra bijzonder omdat de meeste in de kleur Viola werden geleverd…
http://jubi.pocg.de/pages/de/der-jubi.php

De eerste foto’s zijn erg gaaf!
Niet om het een of ander, maar ik denk dat een DAF achteruitrijdend nog een tijd van onder de 3 minuten neer kan zetten op een circuit van 5 km lengte.
De AMV8 is mijn eerste ‘zelf gereden’ Aston. Dat was wel een coupe. Die Daytona blijft voor mij een van de aller mooiste Ferrari’s. Iconisch model vind ik. R5 Turbo is wellicht het zeldzaamst van dit rijtje. En wat een machtig bommetje. Dat shot van de achterkant is zeer fraai, hele mooie foto.
Wat blijft zo’n Daytona toch stijlvol en tijdloos.
Kunnen ze zo weer in productie nemen.
Er was nog een tweede Daytona.. Erg mooie wagens…
Ik zal ook nog wat meer foto´s uppen…
Die Renault 5 Turbo, wat blijft dat een gaaf ding!
@pieterveer

Ja inderdaad, wat vaag… Dat is echt traag… Zo staat het op wikipedia

“Car and Driver also tested the Viper’s track performance, and managed a fast sub-3 minute lap time around Virginia International Raceway. The Viper’s time, despite hot weather, was faster than the Corvette Z06, Ford GT, Nissan GTR, Porsche 911 Turbo, 911 GT3, and 911 GT2, Audi R8, and similar cars.”

en hier staat meer over het circuit zelf:
https://en.wikipedia.org/wiki/Virginia_International_Raceway

had ik nog wel even na kunnen rekenen…

Bedankt voor al jullie leuke reacties!
Bedankt weer. Ik gieniet altijd weer van je foto’s en deskundige toelichting. Die Renault is echt schitterend.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).