Wat is hier aan de hand? Deze occasion is bijzonder zeldzaam. Dat sowieso.
We naderen het einde van de EV10Daagse. Enerzijds is het jammer, want we leren zo meer over de nieuwe technieken en de snelle ontwikkelingen in de autosector. Anderzijds kunnen we een goede verbrandingsmotor nog steeds heel erg waarderen. Gelukkig verkopen wij geen auto’s, maar schrijven wij erover. Dat kunnen we in lengte van jaren blijven doen. Goed nieuws: dat gaat ook gebeuren!
Ford Focus Electric
Maar terugkomend op de elektrische auto’s. Waarschijnlijk kijken we naar de huidige generatie EV’s zoals we nu denken over de Pocketline Swing, Gripz en Darwin telefoons. Met weemoed. Een van die auto’s waarbij wij dat nu al doen is de Ford Focus Electric. Waarom, zullen we je uitleggen. Toch kunnen we je niet aanraden om er serieus naar te kijken, mits de auto in je ‘gebruiksprofiel’ past.
2013
Deze Focus Electric op Marktplaats komt namelijk uit 2013. Deze ziet er nog steeds heel erg vers uit, zeker omdat de huidige generatie niet heel erg afwijkt. Het is een luxe en complete Titanium-uitvoering, dus daar ligt het ook niet aan. De prijs van het voertuig is namelijk 15.295 euro. Niet goedkoop, maar gezien de power en luxe ook weer niet zo veel. Zeker als je er rekening mee houdt dat de auto 43.380 kilometer heeft gereden. Of dat veel of weinig is, laten we even in het midden. Voor een Focus uit 2013 is het natuurlijk in principe niet veel. Maar als je zelf hebt moeten laden, dan voetl het aan als VEEL meer.
Handvol
Als we kijken op Marktplaats, zien we dat er nog geen handvol Focus Electrics te koop staan. Waarom eigenlijk niet? Want het klinkt als een goede combinatie. Wij Nederlanders houden van de Ford Focus. Goede prijs, fijne rijeigenschappen en lekker pratkisch. Elektrisch (zeker in combinatie met subsidie) is iets waar wij ook wel voor te porren zijn. Dus wat gaat er mis?
Laadtijden Ford Focus Electric
Twee dingetjes: laadtijden en actieradius. De accucapaciteit was slecht 23 kWh groot. Nu zijn er kleine accu’s die je erg snel kunt laden. Dat is het probleem niet. Maar dat is bij deze accu niet het geval. Je bent zo een paar uur kwijt om deze thuis aan de lader te gooien. Volgens Ford zo’n 3,5 uur. Als je dat eenmaal gedaan had, dan kon je 162 km ver rijden.
Actieradius Ford Focus Electric
Die 162 km is volgens de NEDC. Dus daar gaat nog een hoop vanaf als je het verbruik wilt vertalen van ‘op papier’ naar ‘op asfalt’. De helft is alsnog vrij optimistisch. De Focus Electric was dan ook geen succes. De occasions die te koop staan zien er keurig uit. Geen enkel exemplaar heeft veel kilometers gelopen (vanwege logische redenen). Dus als JIJ die persoon bent die op de inrit een laadpaal heeft staan en ook op het werk kan laden (dat niet verder dan 50 km rijden is): dit is misschien wel de ideale auto. Anders staan er geluk ook nog zat gewone Focussen te koop op Marktplaats. Check hier de elektrische Focus advertentie!
dees zegt
Als je ziet hoeveel kilometers een elektrische auto moet rijden over zijn levensduur om echt groen te zijn dan is dit vrij triest.
Volvo gaf laatst al aan dat hun Polestar 70k mijl moet rijden om echt groen te zijn, dat wil zeggen om het negatieve effect op het mileu van de accu+ auto eruit te halen.
kle500 zegt
@dees: even uitgaande van een gemiddelde 300.000 km aan levensduur voor een auto is zelfs volgens jouw berekening de Polestar al voor d3 helft van de levensduur ‘groen’. Laten we dan voor het gemak even zeggen dat de EV 2x zo ‘groen’ is. Niet slecht dunkt me.
dees zegt
Alleen als je met de auto zoveel gaat rijden. Genoeg mensen die een elektrische auto als 2e auto erbij nemen. Autos die nooit veel gereden zullen worden.
lekbak zegt
@dees: er zijn niet veel auto’s die op de sloop belanden met een km stand van 120.000 of minder hoor. Als een auto een paar jaar oud is en nog steeds een lage km stand heeft word die echt wel gekocht door iemand die meer gaat rijden.
fanboy zegt
@dees: Maar deze heeft een vrij kleine accu, dus dan is die rekensom heel anders.
Het beste is een elektrische auto met een accu precies op maat. Dus kleine accu alleen voor dagelijkse ritjes is het beste. Maarja gebruiker wil ook wel eens een lange rit maken.
frank2b zegt
Bij zo’n 100k km is de Polestar nét ingereden. Dat betekent dat-ie daarna gedurende zo’n 200k – 300k km dus schoner is dan z’n brandstoftegenhangers.
Dat is behoorlijk significant.
potver7 zegt
In de Europese energiemix ‘maar’ 48,5k mijl (oftewel 78k km) dus met een beetje meer geduld gaat deze Focus dat wel halen, maar het is wel vrij kansloos ja.
Aan de andere kant: deze Focus heeft een flink kleinere accu, dus het omslagpunt ligt een stuk dichterbij. Polestar rekent dat de productie van de Polestar 2 inclusief accupakket 10 ton meer CO2-uitstoot veroorzaakt dan de productie van de Volvo XC40 – namelijk 24 ton vs 14 ton.
florisje zegt
@dees: Vergeet ook niet dat na die 70k mijl het beide kanten op gaat werken; een brandstofmotor blijft uitstoten, een EV niet (althans, een klein beetje)
leonlampe zegt
@dees: Gelukkig gaat er niet veel mis met een elektrische auto, dus wordt die 70k wel gehaald.
putwater zegt
Onlangs heb ik een artikel gelezen waarin berekend werd wat de impact is van een elektrische wagen ten opzichte van een wagen met verbrandingsmotor. Het resultaat was dat een elektrische wagen die (worst case scenario) enkel op met een kolencentrale opgeladen wordt, op het einde van z’n leven 25% properder is dan een wagen met verbrandingsmotor die zijn brandstof is meest optimale omstandigheden verkrijgt. Dit voor beide van productie tot recyclage van de wagen.
Je moet de sprookjes van de auto-industrie, die miljarden in ontwikkeling van benzine- en dieselmotoren gestoken hebben, dus niet geloven.
Ook niet vergeten dat deftige ontwikkeling van batterijen net gestart is, terwijl ze duidelijk op de limiet zitten met verbrandingsmotoren.
ericd zegt
Huuuu… wat een lelijk hok. Die achterlichten. Dat dashboard.
spacemoon24 zegt
Huurauto geweest? (Niet roken sticker op het dashboard)
p3r0x zegt
@spacemoon24: of gewoon een bedrijfsauto waar wisselende bestuurders in rijden.
Dutchdriftking zegt
Kan iemand dit bizarre kenteken verklaren? Dat is namelijk wat mij het meest verbaast.
toniominestrone zegt
@dutchdriftking: iets met de naam van het autobedrijf?
escort77 zegt
@dutchdriftking: kijk eens naar de naam van de verkopende garage, foto 3
raoufff zegt
@dutchdriftking: in Schijndel mag je met een persoonlijke kenteken rondtuffen.
jajeroenja zegt
Skijndel jongeh!
tjorque zegt
Voor een kwart van de prijs neem ik hem!
(En dan upgraden!)