Ford Focus Electric: prijzen en specificaties

Auteur: , 51 Reacties

In Amerika is hij al leverbaar en nu komt de elektrische Focus ook naar Europa. Heeft-ie een beetje bruikbare actieradius en laadtijd?

Om daar maar meteen mee te beginnen; mwah. Als je heel rustig aan doet zou je 162 km moeten kunnen halen. Prima voor woon-werkverkeer, minder voor een retourtje naar Zuid-Frankrijk. Opladen duurt met een gewoon stopcontact elf uur. Met een 16 ampère laadpunt ben je 6 á 7 uur kwijt. Bij een 32 ampère aansluiting neemt dat af tot 3 á 4 uur.

Het 300 kg wegende lithium-ion-accupakket levert 23 kWh en wordt voor optimale prestaties in de winter verwarmd en in de zomer gekoeld. Doordat dit met vloeistof gebeurd, gaat dit volgens Ford veel sneller dan bij andere elektro-auto’s. Hierdoor zou de actieradius maximaal blijven onder elke omstandigheid.

Naast dat worden de accu’s ook geladen door teruggewonnen remenergie. Dit wordt met een kinderachtig vlindertje op het dashboard weergegeven. Voor elke kilometer die je terugwint krijg je een blauw glanzend fladderend vlindertje in je scherm. Alsjeblieft Ford, doe serieus.

De elektromotor die de voorwielen aandrijft levert 145 pk en 250 Nm koppel. 0 naar 100 km/u gaat door het wagengewicht van 1700 kg in een wat magere 11,4 seconden. Inhalen op 130-wegen wordt linke soep, de top ligt op slechts 137 km/u.

Voor 40 mille heb je een Focus Electric voor je deur staan. Daarvoor heb je dan wel een rijk aangeklede versie met onder andere 17 inch wielen, navigatie en een achteruitrijcamera. Standaard krijg je 5 jaar garantie. De auto is vreemd genoeg in eerste instantie alleen te bestellen bij de Ford dealer in Breda en Amsterdam.

Welke zou jij nemen; de Nissan Leaf, een BMW i3 of deze Focus?



51 reacties

Veel te duur dus, een Nissan Leaf heb je (met accuhuur voor 4 jaar) voor 30.000 Euro.
@Joel_D:
In Belgie 23.990,- ;)
@RazorHead: Klopt, maar dan moet je de accu nog huren. ;)
@Joel_D: ook veels te veel geld voor zo’n lelijke auto!
@solmatje: Nee een Ford Focus is een toppunt van schoonheid.
@Joel_D: mooier dan n leaf…
162km maar? Hou dat troep maar in Amerika….
@sulobb: precies, daar zijn de afstanden veel korter…
Weer zo’n zaadloze elektrobak… Ik vind dit gewoon echt geen waardig alternatief, leuk dat ze het in ieder geval proberen, maar 1700kg en dan 160km kunnen rijden. En behoorlijk lang opladen ook, zelfs met betere stekkers.
@gforce: vergeet de topsnelheid van ‘hou je vast’ een dikke 130 km/h niet!!
@gforce: Maar het feit dat ze het proberen is, zoals je zegt, goed. De verbrandingsmotor heeft niet de toekomst dus moeten we iets anders verzinnen om deze planeet leefbaar te houden.
Bovendien lijkt het wel een maxi-fiesta als je van voor kijkt…
Voor 40k heb je ook een GT86 voor de deur staan. Moeilijke keuze hoor…
@alcantara: voor 40k heb je ook een F355 als het moet, lastig allemaal…
@papa: GT86 is qua running costs vergelijkbaar met een normale Focus, F355 rijdend houden is onbetaalbaar voor Jan Modaal.
@alcantara: maar niet vergelijkbaar met een elektrische focus.
@alcantara: Maar een nieuwe GT86 heeft veel meer afschrijving dan een 20 jaar oude F355…
@mazdarx8: Klopt, maar ik vergeleek de Focus uit dit artikel met een andere nieuwe wagen die je voor 40k kunt kopen. Als je 2dehands auto’s van 40k erbij gaat betrekken is het sowieso appels met peren vergelijken.
@alcantara: 40K voor een Toyota met een magere 200pk. Idd allebei een zeer slechte aankoop.
@melkkoe: Maar het rijdt wel kek, heb je betere suggesties voor 40k dan (nieuw)?
@alcantara: megane rs, golf gti of misschien Fords eigen Focus st?
@alcantara: jawel, maar voor mij is stuurgedrag en rwd van ondergeschikt belang.
@alcantara: Niet helemaal vergelijkbaar, maar zou de keuze niet bepaald worden door bijtelling, kinderen, imago en krenterigheid dan was het makkelijk
Een bestaande auto ombouwen naar elektrisch is gewoon niet ideaal. Op de foto’s is te zien dat alle accu’s achterin zitten, kost bagageruimte en nog belangrijker verpest de wegligging. Nissan heeft het met de Leaf beter aangepakt.
Dan maar een i3. Leaf vind ik echt lelijk en de Focus vind ik als huidig model echt saai. Alledrie zijn zeker geen favorieten van me.
@E34M5Touring: En de i3 vind je mooi?
@sulobb: Dat zeg ik niet. Uit de drie opties zou ik die kiezen. Rwd en 170pk. Voor 40k ga ik heus geen electrowagen kopen.
@E34M5Touring: Dan is het idd wel de juiste keuze (zou ik ook gedaan hebben, vooral voor de rwd…)
Doe mij maar een EV van renault. Die actieradius van 162km slaat natuurlijk weer nergens op. 300km moet makkelijk mogelijk zijn, als een merk als tesla al met gemak 500 haalt
Waarom moeten al die elektrische auto’s altijd zo lelijk zijn
gedwongenleaser
@baasbas: maar deze ziet er gewoon uit als diegene met verbrandingsmotor, ik snap je opmerking dus niet helemaal in relatie tot dit artikel?
@gedwongenleaser: voorkant is 300x lelijker op foto dan bij de gewone focus. En in het echt issie nog veel lelijker san op foto.
K zie m bijna dagelijks rijden in de buurt van de Lommel Proving Ground
gedwongenleaser
@saxoke: overdrijven is ook een vak. Overigens vind ik de huidige Focus sowieso geen mooie auto.
Doe mij maar een Ampera
Accupakket verbeteren, Wagon, toch maar een compacte 2/3 cilinder range extender: volgende generatie Focus, je gaat een hit worden.
Ik zou eerder voor een I3 gaan, al was het maar omdat daar evt. een range extender in komt (als ik het goed heb begrepen)

Ik zou eigenlijk prima uit de voeten kunnen met een elektrische wagen. Alleen voor de vakantie zou ik dan wat moeten verzinnen.

Hebben wegenwacht auto’s eigenlijk ook laadsnoeren aan boord?
@Simpson: waar moet de wegenwacht dan hun stroom vandaan halen? Een grote windmolen op het dak ofzo?
@bakkertje10: dat ligt er aan hoe lang jij wilt wachten tot de wegenwacht klaar is.
@Simpson: Natuurlijk heeft de wegenwacht startkabels bij zich om een auto te jumpstarten. O, wacht…

Serieuzer: Als ik ooit gedwongen wordt om over te stappen op een vorm van elektrisch rijden dan zou ik dan nooit doen zonder iets van een range extender aan boord.
Oplaadtijden van de accu’s van elektrische auto’s maken deze vorm van transport ongeschikt om een auto als allround transport in te kunnen zetten.
@n54coupe: nonsens. Als je door de bank genomen kijkt dan staat de gemiddelde auto eigenlijk vooral stil. De hele nacht, de hele werkdag, dat is prima tijd om te laden.
@mashell: Ik heb geen auto voor door de bank. Mijn auto is voo alle vervoersmomenten.
Als ik een rit Rotterdam/Maastricht/Rotterdam doen moet dan heeft het weinig nut om bij Venlo eerst 4 uur te moeten wachten om op te laden, en op de terugweg bij Tilburg nog eens zo’n oplaadaktie te moeten doen. Of ik zou een auto moeten hebben die alleen voor woon-werkverkeer te gebruiken is, en een andere auto voor de langere afstanden. In dat geval is het hele concept gedoemd te mislukken. Mensen willen nou eenmaal verder kunnen reizen dan een acculading vol.
Ik hou het wel bij mijn benzine slurper zolang die nog te betalen is, dank je wel.
Een chevy volt kost je 35k en een top van 150kmh 0-100 in 9 seconden en alle opties voorzien leer stoelverwarming etc
@lamborgfan: k heb met de ampera gereden, echt n fijn ding!!!
Zolang die elektro-auto’s geen actieradius van 500 km halen, zal ik er geen kopen. Met range extender eventueel wel maar als 2′ auto.
Jo auto vriendjes xmarliesje bromfiets
Mijn hemel! 40k voor een EV die niet eens snelweg waardig is met zijn top van 137! Nee, een Focus Electric zal ik niet kiezen… Hell, doe dan maar geen EV. Voor het geld liever een instap Toyobaru.
Deze voorkant, dit kombi instrument en deze headunit zijn ook zeer welkom op de Focussen met verbrandingsmotor.
Welke zou jij nemen; de Nissan Leaf, een BMW i3 of deze Focus?

Euh, doe mij maar een Tesla als het dan elektrisch moet, desnoods een Renault Zoë
Bij het remmen zal slechts een deel van de energie kunnen worden teruggewonnen. Het is daarom per definitie efficiënter om zo weinig mogelijk te remmen.
Hoe minder van die fladderende vlindertjes er op het dashboard verschijnen, hoe meer kilometers je zult kunnen afleggen. Ze geven niet aan hoeveel kilometer je hebt gewonnen, maar hoeveel er dankzij het systeem niet verloren zijn gegaan.
De vlindertjes suggereren: hoe meer hoe beter, maar het betekent dus feitelijk hoe meer hoe slechter. Iemand die goed anticipeert en het gas loslaat en de auto laat uitrollen als een verkeerslicht op rood springt, verbruikt uiteindelijk minder dan iemand die het gas erop houdt en op het laatste moment hard afremt. Maar de laatste wordt wel beloond met een blauw glanzend fladderend vlindertje…. Het is niet eerlijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).