• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Groep groeit met 3 merken

Auteur: willeme, gepost 20 oktober 2020 om 14:04 – 34 Reacties

Navistar

Volkswagen en Navistar zijn zo goed als zeker een dingetje. Kijk, een fabrikant van enorme diesels. Dat is wel typisch.

Er was een periode dat Volkswagen bijna alles kocht wat op hun pad kwam en waarmee ze plannen hebben. In relatief korte tijd werden Seat, Skoda, Bentley, Rolls-Royce, Cosworth, Lamborghini, Bugatti, Ducati en MAN binnengehaald. Volgens Ferdinand Piëch zou de automotive wereld er heel snel anders uitzien, met slechts een paar grote concerns. Volkswagen MOEST wel gaan groeien.

Nieuw object voor Volkswagen

Dat had de oude grijsaard goed gezien. In de tussentijd is Rolls-Royce naar BMW overgegaan, maar veel is er niet veranderd. Oh ja, na een mislukte coup-poging van Porsche is dat merk nu ook onderdeel van de Volkswagen Group. Maar Volkswagen heeft toch een object kunnen vinden: Navistar International. Volkswagen heeft een (verbeterd) tweede bod gedaan en Navistar heeft het geaccepteerd. De aankoop lijkt dus verder een formaliteit te zijn.

  • Navistar
  • Navistar

Navistar International

Navistar International (voorheen International Harvester) was al voor een gedeeelte (16,8 procent) in handen van Volkswagen’s vrachtwagen divisie Traton SE. Voor 3.700.000.000 dollar hebben ze de overige 82,2 procent van de aandelen gekocht. Dat meldt Bloomberg. Met de aankoop heeft Volkswagen een enorme uitbreiding van zijn portfolio. Navistar bestaat namelijk uit drie merken:

  • International Truck
  • IC Bus
  • Navistar Defense.
Navistar

Volkswagen Traton SE

Voor Volkswagen Traton SE is het een geweldige aankoop. In een keer heeft Volkswagen zijn afzetmarkt uitgebreid. Naast de genoemde merken heeft Traton SE merken als MAN, Scania en Volkswagen Camiñhoes e Onibus (vrachtwagens en bedrijfswagens) in de divisie. Volkswagen Nutzfahrzeuge (VW Bedrijfswagens in Nederland) valt onder de personenwagendivisie.

  • Navistar

Nummer 4

International is het vierde grootste vrachtwagenmerk in de VS. Op nummer 3 staat het legendarische Peterbilt. Kenworth staat op nummer 2 en op de hoogste trede vinden wij Freightliner. Het merk International heeft een dipje dit jaar (drie keer raden hoe dat komt), nu is het aan Traton/Volkswagen om er weer een succes van te maken. De kans dat we deze vrachtauto’s bij ons krijgen te zien is erg klein, wij mogen het doen met Scania, MAN en VW Nutzfahrzeuge.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Volkswagen

Vorig bericht: « Nieuwe Fiat Mobi heeft nog ouderwetse raamslingers
Volgend bericht: Deze Focus heeft slechts/maar liefst 43.380 km gelopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    20 oktober 2020 om 14:26

    Mercedes heeft al jaren een soortgelijk portfolio in de VS met Freightliner, Western Star en nog een paar bedrijven en dat lijkt prima te gaan. Niet onlogisch dus dat Volkswagen Group ook een stukje van die markt wil meepikken met deze acquisitie.

    Login om te reageren
    • Poulusma zegt

      20 oktober 2020 om 14:40

      Aan de ene kant heb je gelijk, maar er zijn al maanden geluiden dat VW AG ook merken van de hand zou willen doen. Dan is dit voor mijn gevoel toch wel een ander signaal ?

      Login om te reageren
      • dees zegt

        20 oktober 2020 om 15:11

        Het gerucht is vooral dat ze merken in de personen auto markt willen verkopem.
        Dus dat ze dan wel dit bedrijf overnemen kan dan gewoon.

        Login om te reageren
        • basman147 zegt

          20 oktober 2020 om 16:08

          Er gaan ook al tijden geruchten dat ze de bedrijfswagentak zelfstandig naar de beurs willen brengen. Met deze aankoop is Traton nu ook aanwezig in Noord-Amerika waardoor het sterker staat tegenover Mercedes, Volvo en Paccar. Alleen Azië zijn ze nog niet zo aanwezig, terwijl Mercedes met Hino daar een sterke speler heeft.

          Login om te reageren
          • Bulut zegt

            20 oktober 2020 om 17:29

            Hino is van Toyota. Je bedoelt Fuso (voorheen Mitsubishi Fuso)

            Login om te reageren
          • LaLancia zegt

            20 oktober 2020 om 17:31

            @basman147: Hino is van Toyota bedoel je niet Mitsubishi Fuso?

            Login om te reageren
            • LaLancia zegt

              20 oktober 2020 om 17:31

              @lalancia: jammer dat m’n punt en hoofdletter zijn verdwenen…

              Login om te reageren
    • r525 zegt

      20 oktober 2020 om 15:02

      En PACCAR heeft natuurlijk ook een US/EU verbond met Peterbilt, Kenworth & DAF.
      En dan heb je nog Volvo & Mack.

      Login om te reageren
      • rrk147 zegt

        20 oktober 2020 om 21:58

        @r525: ik had verwacht dat Mack ook wel in die top 4 zou staan, valt tegen. Volvo is ooot begonnen in de VS met de overname van White, maar heeft nu zelf voet aan de wal gekregen, en de Volvo VN verkoopt prima.

        Login om te reageren
  2. henkp1 zegt

    20 oktober 2020 om 14:38

    Pfff ik wordt een beetje moe van die expansiedrift van die Duitsers…

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      20 oktober 2020 om 14:47

      @henkp1: is al zo sinds eind jaren ‘30

      Login om te reageren
      • jarnobakker zegt

        20 oktober 2020 om 15:39

        @rutgerg: dat probeerden ze 20 jaar eerder ook al…

        Login om te reageren
        • rutgerg zegt

          20 oktober 2020 om 15:49

          @jarnobakker: my bad…

          Login om te reageren
      • Jansen zegt

        20 oktober 2020 om 15:39

        @rutgerg: ik zou het iets eerder plaatsten. Zo rond 1870.

        Login om te reageren
    • SvenskaAeroplanAB zegt

      20 oktober 2020 om 15:35

      @henkp1: Yup, die (economische) Lebensraum breidt aardig uit zo…

      Login om te reageren
    • appeltaartislekker zegt

      21 oktober 2020 om 00:08

      @henkp1: elk groot bedrijf breidt zichzelf uit. Anders overleef je het niet of je wordt zelf overgenomen.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      21 oktober 2020 om 09:25

      @henkp1: heb je liever Chinese of Amerikaanse overnames dan?

      Login om te reageren
  3. MrHyde zegt

    20 oktober 2020 om 14:59

    ‘het legendarische Peterbilt.’ En Kenworth natuurlijk.

    Samen zijn ze Nederlands grootste* automotive werkgever, met hun wagens met heerlijke soepele 6 in-lijn, en enorme koppel.

    *vanaf 2024, als Born sluit.

    Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    20 oktober 2020 om 15:02

    En ze gaan toch ook 3 of 4 automerken in de verkoop gooien?

    Login om te reageren
    • dees zegt

      20 oktober 2020 om 15:13

      Ja merken die alleen personen voertuigen maken en alleen in Europa actief zijn.
      Dat ze dan een bedrijf overnemen dat alleen in Noord Amerika actief is en geen personen voertuigen maakt is dan niet iets dat het ander tegenspreekt.

      Login om te reageren
  5. dees zegt

    20 oktober 2020 om 15:14

    Porsche coup?
    Er was helemaal geen porsche coup, dat was gewoon een smerig trukje waar een bepaalde familie achter zat die vrij veel aandelen had in Porsche en in VAG. Welke nu de grootste aandeelhouder is van VAG na de overname van Porsche.

    Login om te reageren
  6. tenaci zegt

    20 oktober 2020 om 15:31

    En dan nu heel gauw een remake van de Scout! De nieuwe Bronco toont dat er een markt voor is!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      20 oktober 2020 om 18:49

      @tenaci: Mja, maar VW heeft niet echt een platform daarvoor…

      Login om te reageren
  7. nietcreatief zegt

    20 oktober 2020 om 15:37

    *grinnik* het lijken wel BMW’s :’)

    Login om te reageren
  8. maxidyne zegt

    20 oktober 2020 om 15:48

    Zo jammer dat de neus van een Amerikaanse vrachtwagen meetelt voor de totale lengte. Anders had ik een paar mooie Amerikaanse vrachtwagens aangeschaft voor m’n bedrijf. Gestroomlijnder, comfortabeler omdat je niet rechtstreeks boven de vooras zit, en heerlijk grote slaapcabine.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 oktober 2020 om 17:48

      @maxidyne: ze zijn ook zwaarder, niks zuiniger en hebben de draaicirkel van een oceaanstomer.

      Login om te reageren
      • rrk147 zegt

        20 oktober 2020 om 21:56

        @lekbak: gewicht valt mee hoor. Kijk wat eeen Volvo VN 6*4 en een Volvo FH 6*2 weegt. Draaicirkel en totale lengte is wel een dingetje. Qua comfort is een Europese wellicht toch beter, door luchtvering (rondom) waar de traditionele neuzen ook nog veel bladgeveerd zijn. De slaapcabine van een Amerikaan is wel erg lekker!

        Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      20 oktober 2020 om 18:10

      @maxidyne: idd. Heel mooi spul en veel aerodynamischer!

      Login om te reageren
  9. superman zegt

    20 oktober 2020 om 18:51

    Bestaat het merk Mack trucks niet meer ???

    Login om te reageren
  10. Jantje_555 zegt

    20 oktober 2020 om 23:15

    jullie zijn scania nog vergeten in jullie opsomming.

    Login om te reageren
  11. thjvanvlerken zegt

    20 oktober 2020 om 23:58

    Misschien kan vag dan eindelijk iets tofs leveren aan defensie. Een mrap ipv. Een amarok.

    Login om te reageren
  12. appeltaartislekker zegt

    21 oktober 2020 om 00:03

    Tja, dat is de toekomst van kapitalisme. In elk sector zal uiteindelijk een paar corporaties over blijven. Auto industrie is wat dat betreft in vergevorderde stadium, met PSA, VAG en Toyota. Zij hebben binnen deze sector kapitalisme bijna uitgespeeld. Volgende stap is andere vakgebieden.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      21 oktober 2020 om 07:38

      @appeltaartislekker: nee, bedrijven kunnen niet doodleuk alles maar opkopen, toezichthouders kunnen overnames afkeuren om dit te voorkomen. Juist nu worden internationale overnames vaker onder de loep gelegd omdat nationale toezichthouders hun ‘eigen’ economie meer proberen te beschermen (denk bijvoorbeeld aan China die via bedrijven alles opkopen over de hele wereld)

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      21 oktober 2020 om 09:30

      @appeltaartislekker: ze zijn inderdaad bijna uitgespeeld. Op de beurs is Tesla 3-4x waard van die drie bij elkaar.. Nu is dat met name potentie, maar dat hebben die potentie hebben die andere merken dus niet.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North