Deze Ascona 400 staat te koop in Almelo, <300 km gereden

Auteur: , 59 Reacties

Pretpakket alert!

Met de nagenoeg nieuwe Manta nog vers in het geheugen is het nu de beurt aan een zo mogelijk nóg specialere Opel: een Ascona 400 in rallytrim met slechts 264 km op de teller. Aan de foto’s te zien heeft de Ascona tijdens die spaarzame kilometers in elk geval niks geleden.

Opel Ascona 400 interieur

Onder de karakteristiek beschilderde kap liggen 286 pk’s te wachten op harde actie. Straatversies van de Ascona 400 haalden zo’n 150 pk uit de atmosferische 2,4-liter viercilinder, maar in rallytrim kon dat zomaar oplopen naar waarden richting de 350 pk. Een niet te onderschatten detail: ‘Ringbaas Walter Röhrl reed met een Ascona 400 in ’82 de rallyconcurrentie op een hoopje.

Echt mooie dingen kosten écht serieus geld, da’s in het geval van dit buitenkansje niet anders. Voor 89.500 euro mag je ‘m meenemen bij deze dealer in het pittoreske Almelo.

Met dank aan William voor de tip!



59 reacties

De prijs kan wel wat lager
@teamopelmonza60: als je het niet vraagt krijg je het ook niet.
Tja, bijna 90 ruggen is een hoop geld, maar nieuw was dit ook niet bepaald het koopje van de week.
Met 150 paardjes kan je met een Ascona meer dan genoeg lol beleven, bij de rensportschool op CPZ adviseren ze zelfs om een dergelijke auto (niet dit museum stuk) te nemen om je licentie te halen. Juist omdat ze bij uitstek geschikt zijn om echt te leren autorijden zonder het risico te lopen om met 200+ de rail in te duiken omdat de grens te ver ligt.
@jrk68: Ik prefereer een 02 of E30 voor die fratsen… ;)
@e1000bmw523i:
Ook goede keuzes, alles het voor een 02 wel een beetje zonde.
De Siërra is ook heel geschikt voor die grappen.
@jrk68: idd! De Ascona was hier ook the weapon of choice voor de rally/racelicentie. Sindsdien een zwak voor de auto. Prachtige bak, deze 400!
zeker een gave auto. staan heel veel klassiekers daarzo. firstgear zit er ook dichtbij… en dat is pas een snoepwinkel
@woutjealmelo: First gear is mooi hoor
-edit: thanks! Is aangepast-
‘pittoreske Almelo’..
Wut??
@JaxDryke: Ja, die vatte ik ook niet.
@JaxDryke:
Het licht staat op rood, het licht staat op groen….


H. Finkers.
heb hem al eens zien staan op autoscout was toen voor de lol aan het kijken voor een cadillac eldorado 59 cabrio die ze daar toen hadden (of misschien nog steeds) staan. oude opel zijns altijd gaaf!
@henkhupelschoten: hmmmmm toetsenbord loopt weer te f*cken moet natuurlijk zijn ”oude Opel’s zijn altijd gaaf!”
Zo, moest eerst mijn scherm droog maken….Eerst de lotto winnen morgen dan ga ik hem halen…
@norge: Tja, want voor de staatsloterij van vandaag ben je a) te laat en b) win je toch nooit wat…
@e1000bmw523i: tja als je dat zegt win je natuurlijk nooit he
@sr20det: Ligt eraan wat je definitie van winnen is. Bij mij is dat nog altijd: gewonnen prijs > lotprijs…
@e1000bmw523i: Ik ga voor de Vikinglotto ;)
Voor de 264km heeft de vloer bij het rempedaal toch goed geleden…
@jack_abarth: Ehh wat dan? Ik zie alleen een klein beetje viezigheid.
@jack_abarth: ik denk ook niet dat die kilometers door een oud vrouwtje gereden zijn
264 km en toch heeft de linkervelg een stoeprandje gezien… Verder heb ik hier niks mee :-D
Gave bak, hing vroeger als poster op m’n kamer. Wel jammer dat dit niet de straatversie is.
Vette bak toch!
Wel meteen gaan showen bij de Mc Donalds wanneer je hem hebt gekocht hé!
@bsxc2:

Zucht…deze auto is compleet anti-Mac.
Niks showen, op de trailer naar Finland met dat ding, zijwaarts langs de fjorden planken.
Niets anders.
@carmasterr: indd , dit is alles behalve rice
Ik geniet al van de foto’s. Prachtig om dit te zien. Hele mooie auto.
Zo absoluut geen opelliefhebber maar dit ziet er verdomdes lekker uit zeg. plus de baas de bazen reed erin. Ik wens deze voor mijn verjaardag.
Negentig mille is een beste bak met pegels, maar als dit: – NIEUWE OPEL MANTA GSI 2.0 BJ.1989 DIT BETREFT DUS EEN NIEUWE
€ 59.500,00
http://link.marktplaats.nl/m897034883?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=75223 – apparaat al 60k moet opbrengen valt het wel weer mee.
@baardmijt: hmmm… Toch eerst even lezen wellicht… ;-)

In de link in dit artikel is die Mántah trouwens een stuk vriend’lijker geprijsd…
@baardmijt:
Waarschijnlijk is het nog verstandiger om achtergrond informatie te lezen over de auto’s, die Manta is een dood ordinaire Manta, geen Manta 400 wat een Groep B rallywagen is.
Dus is die € 59500 een absoluut ridicule prijs voor een gewone Manta GS/I

DezeAscona is een zestien kleps Ascona 400, een Groep B rallywagen.
Waarvan er slechts een beperkt aantal zijn gemaakt.
En is deze Ascona 400 in vergelijking met die gewone productie Manta een koopje.
@desjonnies:
Tja, jij bent dan ook meer over auto’s vergeten dan 90% van de reaguurdertjes ooit geweten heeft….
@desjonnies: Daar ben ik me terdege van bewust, juist daarom refereerde ik aan die idioot geprijsde Manta.
Ook die andere vraagprijs van 40k gaat helemaal nergens over.
In vergelijking daarmee is 90k een net bedrag voor deze Ascona 400. Al heb ik geen flauw idee wat zoiets waard is. Voor mij ook niet interessant, kan het sowieso niet betalen en ik koop voertuigen om ze te gebruiken en aan te sleutelen, niet uit verzamelwoede.

Lees trouwens met plezier je bijdragen op deze site, vaak erg interessant en vermakelijk geschreven.
@baardmijt:
Gelukkig, ik schrok al over dat Opel verhaal !
Koekkoek jonguh
Heerlijk apparaat.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het niet de 037, maar deze Ascona die als laatste RWD auto ooit een WRC-rijderstitel won in de handen van Herr Röhrl.

Geweldig stuk machinerie, en eigenlijk nog wel mooier dan opvolger Manta 400.
Deze zijn zeldzaam! Een buurman had er vroeger eentje nieuw gekocht.
90k voor een opeltje, wat een mop!
Okee Okee maar wat moet je ermee?

’t is hetzelfde als mijn oude Renaultje R8S, te mooi en te origineel om er klassiek mee te gaan rallyen, want je komt geheid een keer een lantaarnpaal of een ander stationair object tegen terwijl je zelf beweegt.
En om ’s zondags te gaan toeren is dit absoluut niet geschikt, dus wat blijft is een huis met een enorme woonkamer, waar je hem ergens in een hoekje zet om van te genieten.

Dat ik ooit zou kunnen genieten van een Opel overigens…….
@desjonnies:
De laatste zin is zo herkenbaar, zou er dan toch nog hoop zijn voor de vage burgertrutten auto’s van de huidige tijd…?
Zou ik die over 30 jaar wel cool vinden…?

I doubt it, hoe burgerlijk ik Opel destijds ook vond, de Ascona en later Manta 400 heb ik altijd cooler.gevonden.
Zeker ook met de ouwe Guy Colsoul aan het roer….
@desjonnies @jrk68 : Ik haak ook in op die laatste zin.
In de jaren ’80 had ik echt het gevoel in de verkeerde tijd te leven. Lelijke vierkante bakken allemaal. Zelfs de Maserati’s van die jaren vond ik niet alles.
Nu kijk ik er op terug, en zeg ik: Hmmm, dat zijn de laatste auto’s voor de elektronica en de veiligheidsobesitas alles verziekten, en bijna de laatste generatie auto’s die qua sfeer, geur, herrie en rijden nog echt bakken karakter hadden.
Ik ben zelfs, zeer tot mijn eigen verbazing, in een auto uit die tijd beland voor dagelijks vervoer. Elke keer als ik met moeite mijn portier open krijg, de startmotor 3 keer rond hoor gaan of het onooglijke, spartaanse dashboard zie, ben ik blij niet in een inwisselbaar gebakje te stappen.
De ritjes die mij bij zijn gebleven zijn in een aftandse Maserati, een instap 911, een 104, een 323 (!) en een SM, allemaal uit die periode.
Een Ascona, Granada of 505 klinkt opeens helemaal niet meer zo gek.
@mout: Daarom heb ik mijn 240, ooit een saaie lompe bak maar nu een lichtgewicht met een mooie lijn…
@norge: Jij was toch van de Hyundai Caddy?
Maar ja, als ik in het hoge noorden woonde zou ik ook een oude Volvo bij de hand houden. Ik had pas een 164 mee toen mijn 245T (zie mijn upload) in reparatie was. Heerlijke l6, luxe leren stoelen, verder fijn primitief.
Mooi ding! Maar wat een geld voor een auto waar je nooit mee gaat rijden…..
Dat wordt toch het blok even open maken enzo… Niet gereden he…
Geen oude Opels voor mij!
Ik bezit zelf een Ascona uit 1981. 65000km, 2.0S Berlina en een heerlijke tijdmachine met chroom, velours, ‘luchtje’ en deinerigheid. Dat is deze Ascona 400 niet (een geil gek monster), maar ik beaam dat oude gebruiksvoertuigen, ooit in stijl gereden door ome Henk-met-smeulende-sigaar of de tandarts-van-verderop, of nog beter paps en/of mams, hun sporen achterlaten op de tijdslijn van je ziel.

Dan kom je zo’n bak tegen, ooit en dan wil je ‘m. Of het nu een Ascona is, of een Taunus Ghia, Fiat 131 2000TC Supermirafiori, Toyota Carina, Peugeot 504TI… Herinneringen worden sterker en zetten tot gretigheid aan als je er a) voor openstaat en b) het aanbod right on time prikkelt.

Dat heeft verder niets van doen met deze uitneembare poster uit de Kijk van april 1981. Die plakte je op de kastdeur en die Ascona 400 vloog door je dromen….
@defteling: de 131 graag! Wat een apparaat voor die tijd.
Kofferbakruimte is me net wat te karig.
Dikke auto! Kende ik nog niet
Zo hee, 265 km in een opel!
Hoe hou je het vol?
Mijn record staat op 5 km, maar gelukkig vond ik toen een sukkel die hem kocht (ook nog met winst) van mij.
Voor dat bedrag haal ik wel A45
staat daar al tijden te koop
Almeloooo
Na 1982 zag walter röhrl het licht en ging hij met de audi rijden
@rossi46audi: na twee titels met fiat en deze Opel ging hij naar Lancia en daarna naar Audi waar hij geen titels meer kon winnen maar wel zijn pensioen regelde. Idd geniale move die stap naar Audi….
Audi fans… Man, man,man, man
@rossi46audi:

Nadat ie diezelfde Audi met deze Opel verslagen had in de strijd om de rijderstitel….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).