Wat heerlijke g33k-info voor de échte Formule 1-fanaat.
De boys van McLaren hebben namelijk eens doorgerekend hoe snel hun MCL32 zou zijn als er een motor van Mercedes achterin zou liggen. De hybride koffiemolen van Honda is immers niet vooruit te branden en zodra het vermogen lichtjes wordt opgeschroefd klapt het ding uit elkaar. De renstal uit Woking heeft echter lange tijd (1995-2014) met motoren van Das Haus.
Mooi aangrijppunt voor een rondje GPS-data analyseren dus, en wat bleek? Alleen al op de rechte stukken verloor Alonso 1,3 tellen op de poletijd van Lewis Hamilton. Volgens de analyses van Honda komt hun motor zo’n 90 pk tekort op de beul die achterin de Mercedessen ligt en dergelijke verschillen worden op een circuit als dat in Montréal genadeloos blootgelegd.
Alles bij elkaar zou Alonso volgens de data snel genoeg zijn voor een derde tijd op de startgrid, mits er een Mercedes-motor achterin de McLaren zou liggen. Honda was wel zo eerlijk om toe te geven dat de tijden van Hamilton en Vettel buiten bereik zouden liggen. (via: Auto Motor und Sport)
HZW zegt
Alonso is wereld top, alleen zijn auto’s niet.
De indy 500 had hij ook kunnen winnen als zijn Honda motor niet de geest had gegeven, daarvan ben ik overtuigt.
FieRo zegt
@HZW: doe mij die overtuigende mercedesmotor en ik word taxi-chauffeur !
trustmeiamanengineer zegt
Het zou leuk zijn als ze eens een keer per jaar een aantal topcoureurs in de beste (winnende) auto een paar rondjes laten rijden. Uiteraard zijn ze die auto dan niet gewend, maar ik denk dat iemand als Alonso toch akelig dicht bij een tijd van Hamilton moet kunnen komen.
henrie zegt
@trustmeiamanengineer: Dat concept bestaat al: Race of Champions…
bassx zegt
@henrie: Daar zit geen formule 1 bolide in en het gaat om coureurs uit alle race klassen niet alleen F1. Vond vroeger Masters Karting Paris dan ook veel beter en heeft ons kennis laten maken met Alonso, Hamilton en Vettel voordat ze naar F1 gingen (en veel andere courers die later in F1 kwamen).
Edge zegt
McLaren is inmiddels ook gewoon de butt of the joke in de paddock. Gisteren werd de F1 raft race weer nieuw leven ingeblazen en toen bleek dat McLaren op kop lag en uiteindelijk zelfs won, wisten de commentatoren niet hoe snel ze moesten roepen dat McLaren eindelijk weer op kop lag of eindelijk iets wint.
En toen Alonso gevraagd werd of er achter de schermen bij Honda inderdaad progressie geboekt werd zoals Hasegawa zei, was zijn antwoord ook een resoluut “No”.
En wat die cijfers betreft: We moeten er natuurlijk wel de kanttekening bij zetten dat dit berekeningen zijn op basis van de gegevens die McLaren heeft, plus het feit dat deze berekeningen geen rekening houden met eventuele aanpassingen aan het chassis en bodywork die men zou moeten doen om de Mercedes krachtbron te huisvesten. De verloren tijd zou dus zowel in positieve zin als in negative zin anders kunnen zijn. Desondanks hoef je geen technicus te zijn om in te zien dat McLaren gewoon heel veel tijd laat liggen dankzij die onbetrouwbare en langzame Honda.
Joost zegt
Leuke berekening, maar wat kopen we ervoor? Alonso rijdt voor McLaren. En McLaren rijdt met Honda motoren.
Wat zou de startopstelling zijn als Max Verstappen, Daniel Ricciardo en Daniil Kyvat en Carlos Sainz ook met krachtigere motoren zouden rijden?
Of de hele top 10 met dezelfde powerunit?
bassx zegt
@iJoost: McLaren probeert op deze manier ook even aan te geven dat er niets mis is met het chassis. Als het volgens deze “berekeningen” nog achter Force India zou rijden hadden ze dit niet naar buiten gebracht.
w0o0dy zegt
Ik lees dat Honda deze analyse heeft gedaan… Dat zou opmerkelijk zijn. Wat hebben die eraan om uit te spellen hoe slecht hun motor presteert ( al laten ze de motoren bewust ver onder het maximale vermogen presteren vanwege de betrouwbaarheid)?
Misschien willen ze Alonso een worst voorhouden zodat hij niet ergens anders tekent? Wellicht dat er na de zomer een vrijwel nieuwe krachtbron komt? Alles ineens wisselen is met het oog op de penalties wel verstandig. Dus misschien is dat het plan? Alles herzien en door en door testen om zo met één grote klap een auto neer te zetten die inderdaad in de buurt van een overwinning zit? En dan nog iets speling om later nog probleempjes op te kunnen lossen zonder grid-straffen?
alassad zegt
@w0o0dy: ik denk dat dat een spelfout is
snorrie zegt
Ik heb zojuist een berekening gemaakt. Wanneer ik het talent van Max zou hebben en de auto van Lewis, wat denk je, ik zou wereldkampioen worden!
c7rs6 zegt
En “Honda” was zo eerlijk om toe te geven dat de tijden van Hamilton en Vettel buiten bereik zouden liggen? U bedoelt vast de boys van McLaren…
menbren zegt
Het enige wat dit aan geeft is dat een McLaren met Mercedes power als nog 0,91 seconde mist t.o.v. Mercedes. De snelste kwalificatie ronde van Hamilton en Alonso scheelde gister 2,21 seconde, als je daar 1,3 af haalt voor het verschil in power, dan kom je dus als nog 0,91 tekort. Dit lijkt me veel groter dan het snelheidsverschil tussen Ham en Alo, want Alo is een geweldige rijder! Misschien zelfs wel sneller dan Ham? Voor mij zegt dit in ieder geval dat de weg nog heel heel lang is voor we een McLaren op het podium zien.