En dat is goed nieuws!
Uiteraard kennen we Skoda, maar er zijn meerdere Tsjechische automerken geweest. De meest tot de verbeelding sprekende is Tatra. In plaats van de gebruikelijke Oostblok-treurnis was het een eigenwijs en technologisch gezien vooruitstrevende onderneming, zeker gezien de vrijheid die het communisme bood. Zie het als het soort Tsjechische Saab. Hun bekendste wapenfeit is de Tatra T600, en juist met die auto hebben ze plannen.
Tatra kondigde aan om hun museum te gaan verbouwen. Nu staat het nog vol met vrachtwagens (die bouwen ze nog steeds), maar er komt ook een vleugel bij speciaal voor de automobielen van het merk. Volgens kwaliteitspublicatie Ekonom zijn de hoge heren bij Tatra aan het overwegen om weer auto’s te gaan produceren. Dat ‘produceren’ zal wel op kleine schaal plaatsvinden, het is namelijk de bedoeling om speciaal op bestelling one-of-a-kinds te gaan maken. Het viel de directie van Tatra nogal op dat er veel oude Tatra’s weer worden geïmporteerd en in originele staat worden teruggebracht. Dat was één van de redenen om weer de productie van personenauto’s te hervatten.
Grote inspiratiebron is de Tatraplan T600. Dit was Tatra’s eerste auto na de Tweede Wereldoorlog. Het was een relatief ruime familieauto met achterin een viercilinder boxermotor. In totaal zijn er slechts 6.342 exemplaren van gebouwd, maar de auto heeft nog altijd historische significantie. Sowieso voor het merk zelf, want het zou een specialist worden in grote auto’s met de motor achterin, zoals onderstaande Tatra T613:
Het is niet het plan om de oude auto’s weer opnieuw te gaan bouwen. De nieuwe Tatra, waarvan de naam nog niet bekend is, moet van alle moderne gemakken voorzien zijn. Ook zal de auto beschikken over een moderne aandrijflijn en chassis. Tatra stond altijd bekend om zijn grote, luxe auto’s met V8 achter de achteras. Op de Ruf RGT-8 na is er geen enkele auto met die layout.
De laatste personenauto van Tatra stamt uit 1999. De sterkste uitvoering, de T700 GT had een 4.4 liter V8 achter de achteras, goed voor 231 pk. Niet dat je veel meer nodig had, want de wegligging scheen nogal ‘interessant’ tot ‘angstaanjagend’ te zijn.
Als de plannen allemaal doorgaan, kunnen we de nieuwe Tatra over drie tot vijf jaar verwelkomen. Het enige nadeel is wellicht dat Tatra in eerste instantie zijn eigen markt wil gaan bedienen. Er zijn geen plannen voor export. Al jaren geleden was er een kleine Tatra-revival, maar dat staat er helemaal los van.
Om aan te geven hoe legendarisch dit merk is, laten we het woord even aan jullie aller @desjonnies:
Tatra dient in één adem genoemd te worden met Hans Ledwinka, dé geestelijk vader van Tatra en de leermeester van de ouwe Ferdinand Porsche en Rudolf Hruska.
Hans Ledwinka staat eigenlijk op het niveau Karl Benz, Henry Ford, Louis Renault, Andre Citroën.
Met dank aan Ernst voor de tip!
badmat zegt
Als het allemaal goed gaat, kunnen we over drie tot vijf jaar een concept verwelkomen.
Daarna verdwijnt Tatra weer van de aardbodem…
Hoe gaat het eigenlijk met Jensen??
kilicaviation zegt
Nederland moet terug komen met Spyker!
lincoln zegt
@kilicaviation:
Hoeveel uitgestorven auto namen wil je hebben .. 1 .. 2 .. 3.000 ..
Bestaan gewoon hoor ..
kilicaviation zegt
@lincoln: Sorry, ik snap je reactie even niet. Bedoel je in de zin van dat het toch geen nut heeft als ze terug in de markt willen komen?
lincoln zegt
@kilicaviation:
Moeten we de VHS video recorder ook maar nieuw leven inblazen ??
dirkiii zegt
@lincoln: en cassette spelers in de auto.
monsieurleloure zegt
@dirkiii:
Zag laatst op het nieuws dat cassettebandjes met een comeback bezig is.
Komt mooi uit want mijn auto heeft nog een cassettespeler aan boord.
kilicaviation zegt
@lincoln: Nog steeds geen antwoord op me vraag terwijl ik het op een nette manier gevraagd heb. Tenzij dit je antwoord erop is: Wat heeft een VHS video recorder in godsnaam met dit te maken? Die zijn vervangen door een micro sd card om een voorbeeld te noemen en je kan er nog steeds mee opslaan. Maar Spyker was en is nog steeds een Nederlandse trots zoals Fokker. Dat moeten we proberen blijven te behouden. Wij kunnen netzogoed concurreren op de Markt! Ps hierbij antwoord op jouw vraag: ja, van mij mag je opnieuw leven inblazen in een VHS video recorder!!!
sr20det zegt
@kilicaviation: nieuw hier?
lincoln zegt
@kilicaviation:
En jij mag Spyker nieuw leven inblazen ..
Ik ga alleen geen klant van je worden ..
En recentelijk is nog gebleken dat 7 miljard potentiële klanten ook totaal geen interesse hadden ..
Tis ook geen NL trots .. ten tijden van muller was hooguit 10% van NL makelij ..
En ten tijde van de gebr. Spijker was het 1 groot zwart subsidie gat ..
Fietsen maken doen de Koreanen en Amerikanen ook inmiddels ook al 100X beter ..
Blijft over .. scheepsbouw ..
kilicaviation zegt
@lincoln: Ik snap je standpunt wel alleen vergeet niet dat er ook aantal merken met groot succes teruggekeerd zijn. Om zulke projecten te kunnen aanmoedigen en voort te laten bestaan is alleen maar beter voor NL. Als het tatra het kan kunnen wij het ook wil ik ermee zeggen. Om een voorbeeld te noemen: Fokker is gestopt met bouwen van vliegtuigen. Volger ervan is een Embraer (Braziliaans vliegtuig) wat blijkt dat het lang niet zo goed presteert als de oude Fokkers (wel ongeveer 10 jaar verschil!). Dat doet mij pijn dat Nederland niet verder ermee is gegaan met de productie ervan. Dit geldt ook binnen het autoindustrie vind ik.
lincoln zegt
@kilicaviation:
Toevallig ben ik dat wel vergeten ..
Noem maar effe 3 merken op om mijn geheugen een beetje op te frissen ..
Rob zegt
@kilicaviation:
Venturi. Imperia. Facel Vega. Lagonda. De Tomaso. Borgward. Voisin. Trabant. TVR.
Zouden allemaal alive and kicking moeten zijn. Fantastische plannen, de één nog groter dan de ander. Realiteit is dat het keer op keer mislukt.
En dan is dit waarschijnlijk nog een bescheiden opsomming.
pinut187 zegt
@Rob: Borgward is weer terug paar maanden geleden de nieuwste SUV gespot: http://www.autojunk.nl/2016/08/borgward-bx7-zeer-zeldzaam
sbmmaxx zegt
@kilicaviation: zand in je vagina?
kilicaviation zegt
@sbmmaxx: Leer jij maar eerst normaal praten. Ben benieuwd of je zo ook durft te praten wanneer je recht voor me staat… Toetsenbord held…
sbmmaxx zegt
@kilicaviation: sorry voor mijn late reactie. Maar kwam niet meer bij van het lachen.
kilicaviation zegt
@sbmmaxx: Mooi om te horen dat je erom kan lachen. Vergeet niet: wie het laatst lacht lacht het best.
desjonnies zegt
Lieve @willeme, ik houd ontzettend van je goed onderbouwde artikelen, je grenzeloze kennis en je joyeuze vederlichte schrijfstijl, maar hoe kun je Tatra niet in één adem noemen met Hans Ledwinka, DE geestelijk vader van Tatra en leermeester van de ouwe Ferdinand Porsche en Rudolf Hruska?
Hans Ledwinka staat eigenlijk op het niveau Benz, Ford, Renault, Citroën (de mannen dan hè)
jeroenwz zegt
@desjonnies: Helemaal mee eens.
Om Willeme wat bij te spijkeren:
http://www.curbsideclassic.com/automotive-histories/automotive-history-hans-ledwinkas-revolutionary-tatras/
https://www.hemmings.com/magazine/hsx/2006/06/Hans-Ledwinka/1298685.html
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=NJYD8hVzdw8
willeme zegt
@desjonnies: Je hebt volkomen gelijk! Ik heb je betoog als afsluiter geplaatst, zodat alle lezers begrijpen hoe invloedrijk Hans Ledwinka was. Bedankt!
desjonnies zegt
@willeme:
Jij bedankt voor je altijd interessante onderweroen.
lincoln zegt
Knap ..
Begrijp dat Tesla en Rimac wat toe te voegen hebben ..
Maar dit riekt weer naar geklooi in de marge ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: Precies! En geklooi in de marge levert voor de autoliefhebber vaak de leukste dingen op… Ik hou ervan. Heb een Saab en een Lexus nu. Een Alfa, Lancia en Rover gehad. En typ dit op een BlackBerry…
lincoln zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Yep .. dooie merken ben ik ook gek op ..
AMC .. Oldsmobile .. Mercury en de rest wat jij al opnoemt ..
tis gewoon begeerlijker op 1 of andere manier ..
sracert zegt
Altijd mooie wagen gevonden. Ze hadden jaren geleden de Volumex (geloof ik) sportwagen gemaakt, prachtig ding.
lincoln zegt
Anyway ..
Die dingen zijn zoooooo geromantiseerd dat alles wat ze doen tegen gaat vallen ..
komen ze straks op de proppen met iets wat gewoon een auto blijkt te zijn ..
Een soort van Giulia effect zeg maar ..
mrrallycross zegt
Lache. Hoop dat ze wel een beetje Europese bouwstijl aanhouden
pinut187 zegt
Ben benieuwd waar ze mee op de proppen komen..
mgmgb zegt
Ik heb een diepgewortelde liefde voor Tatra, de T603 in het bijzonder, maar ik zie niet helemaal in hoe ze anno 2017 dat gevoel en niveau van absurditeit kunnen bereiken met de nu geldende normen. Dat neem niet weg dat ik vol spanning wacht op de eerste spyshots. Ik gun het Tatra enorm, als een van de oudste nog bestaande autofabrikanten met daarnaast een geweldige roemruchte geschiedenis. Toch ben ik bang dat het bij (tamelijk geniale) vrachtwagens zal blijven.
lekbak zegt
@mgmgb: als er ook nog maar een laatste restje vooroorlogs Tsjechie in hun bloed zit is er kans dat er best nog wat pareltjes vandaan kunnen komen.
mgmgb zegt
@lekbak: Ik hoop het! Bij de vrachtwagens is het ze gelukt om hun luchtgekoelde motoren aan de huidige Europese normen te laten voldoen. Het zou toch bijzonder gaaf zijn als ze dat trucje voor auto’s kunnen herhalen.