Deze man gaat trajectcontroles in Nederland slopen

Auteur: , 66 Reacties

'Ik wil graag van de rechter horen hoe ver we met deze waanzin door moeten gaan in Nederland om alle stukjes openbare ruimte in Nederland te filmen en te registreren.'

Hup Bas!

Chapeau!

Bovenstaande quote wordt u aangeboden door Bas Filippini, voorzitter van stichting Privacy First. Deze voorvechter van privacy heeft een rechtszaak tegen de staat uitgelokt met als doel de trajectcontrole-business (een miljardenbusiness, zoals u weet) de nek om te draaien.

Met welke reden? Wel, Filippini is van mening dat de camera’s boven onze wegen onrechtmatig iedereen filmen. Ook als je niet te hard rijdt Om dat te mogen doen moet er in de wet worden vastgelegd wat er met de gegevens van automobilisten gebeurd en hoe lang deze bewaard worden. Iets dat nu niet het geval is, aldus de advocaat van Filippini, die denkt dat hij een goede kans maakt.

Dat is nogal een boude claim, maar Privacy First lijkt ons geen tandeloos monster dat zomaar wat roept. Eerder wisten ze namelijk al voor elkaar te krijgen dat je van de rechter niet langer je kenteken hoeft in te voeren als je gaat parkeren.

Wat wel onze verbazing schetst is dat zelfs vingerwapperaar en oud-officier van justitie Koos Spee de huidige trajectcontroledictatuur te ver vindt gaan. Tegen RTL Nieuws zegt Spee dat gegevens in het begin van het trajectcontroletijdperk slechts drie dagen werden bewaard. Nu kijkt de Belastingdienst en de politie ook mee, terwijl niemand nog weet wat er met de gegevens gebeurd. Puntje voor Spee. Want we weten alleen dat onze gegevens steeds langer worden bewaard. Oók die van onschuldige automobilisten.

De door Privacy First aangespannen rechtszaak tegen de Staat dient op dinsdag 28 april.

UPDATE: Jammerdebammer, de rechter is het niet eens met Filippini.



66 reacties

Niet meer dan terecht, het gaat ondertussen echt nergens meer over.
@amgc63: Wat een held. Met zn allen deze man steunen! Beginnen met zijn FB-pagina ‘Privacy First’ te liken.
Wie wil niet het gas in trappen van zijn BMW X5, goed bezig.
@kraakensmaak: volgens mij mis je het punt. Te hard rijden mag gewoon bestraft worden. Gaat om de gegevens.
@aadzor: Heb het liever andersom, gegevens mogen ze hebben zolang ik maar het gas in mag blijven trappen.
@alcantara: Ja, en dat is ook het grootste probleem, dat mensen zoals jij ,dat denken, dan krijg je deze toestanden.

Het is niet anders, dan dat men denkt controle te hebben en controle is macht. Alleen vergeet men steeds weer, dat de uitzonderingen zorgen voor overlast. Die men dan weer net gemist heeft, in alle angst iets te missen.
Dom denken en dom gedragen, noem ik het.
@aadzor: en wel specifiek de gegevens van jan en alleman die niet te hard reden. Als ze niet te hard reden, wat is dan de reden dat wel wordt opgeslagen dat ze daar en daar om zus en zoveel uur met x km/uur voorbij kwamen?
Zou toch fantastisch zijn!
Bas filippini is onze held!
Leuk, mijn auto gaat niet harder dan 100, gaat wel alleen dan gaat mn stuur trillen en hoor ik niks meer door de wind. Maar als je auto harder dan 120 kan zonder al teveel poespas dan is het mooi nieuws..
@burgerbak: heb je het uberhaupt wel gelezen? ALLE auto’s, ook die niet te hard rijden, worden geregistreerd. Ja dus ook jij.
@burgerbak: en jij rijdt? Klassieke mini?
@scottishcarspotter2000: scooter met hoog windscherm waaschijnlijk
Heerlijk dit soort mensen!
Oké, succes.
Mooi!!
Wat een utopie om te denken dat meneer zijn gelijk gaat krijgen.
Immers, wanneer de rechter inderdaad zou besluiten dat het tegen de regels van privacy indruist dan komt de 2e kamer wel met een wetsvoorstel om het allemaal wel mogelijk te maken.
De bv Nederland heeft immers in haar begroting de inkomsten van overtreders ruim meegenomen.
Trouwens, het hele land hangt al vol met camera’s, uitgaanscentra, openbare gebouwen, benzinestations, winkels etc, ook niet iedere klant is een winkeldief maar ook deze beelden worden door bedrijven opgeslagen.
Kortom, sympathiek idee maar kansloos.


@toniominestrone: grappig dat je nu zegt dat de NLse overheid haar geld toch wel wilt hebben voor de begroting. Ik vraag me dan meteen af hoe dat zit met die salarisverhoging van 100K bij de ABN AMRO topmensen; 6x 100K bruto = 300K belastinggeld. Wat nu dus niet wordt binnengehaald. Laat me raden, de overheid wil toch haar 300K.
@ghost: Die salarisverhoging zal niet met belastinggeld worden betaald. Die komt gewoon uit de NV Abn Amro. Dat de staat eigenaar is van de ABN maakt niet meteen dat alles belastinggeld is.
@jaimeeus: met alles bedoelde ik het vermogen van de Abn Amro en de daaruit vloeiende uitgaven/inkomsten*
@jaimeeus: nee, Ghost doelt op de 3 ton inkomstenbelasting over die extra 6 ton. Niet op het salaris zelf ;-)
@toniominestrone: ik ben bang dat de rechtzaak al mank gaat voordat-ie uberhaupt is begonnen, omdat art. 120 van de grondwet toetsing van
@jaimeeus: pakt de rechter gewoon de Europese regelgeving. Wordt vaker gedaan om dat artikel te omzeilen. ;)
@e1000bmw523i: hmm ik dacht dat ik m’n reactie niet had geplaatst, maar goed.

On topic: klopt, het recht op privacy staat in veel verdragen en sowieso in het VEU. Hoewel ik eroverheen had gelezen dat er nog geen wetgeving bestaat op dit punt dus mijn punt met art. 120 gw kant noch wal slaat, maakt het de positie van die privacy held een stuk sterker, hier zal uiteindelijk wel weer iets op gevonden worden door de wetgever. Gelukkig zullen er dan wel ‘kaders’ bestaan waarbinnen gewerkt zal moeten worden, maar ik ben persoonlijk bang dat die kaders dermate breed/vaag zullen zijn dat je aan het eind van de rit terug bij af bent.
Dit hele land gaat nergens meer over.
Al jaren niet.
De politiek -in principe wij dus- hebben al lang geen ene reet meer te vertellen, de lobbyisten en gluiperige ambtenaartjes maken de dienst uit.

Hoorde toevallig op BNR een onderwerp (topic voor de jongeren hier) hoe Nederland ons met EU regels manipuleert, er komt een EU regel, die wordt overal in de EU ingevoerd maar in Nederland gebruikt men deze EU regel als kapstok om er nog twintig andere regeltjes doorheen te drukken.

Kan ook niet anders als je ons land vergelijkt met andere EU landen, iedereen mag de EU regels op zijn eigen manier interpreteren, zo betaal je dus op Cyprus 20% loonbelasting in het hoogste tarief.

En let maar eens op, als het een kutregel is, is het altijd de schuld van ‘Brussel’ -zeggen ze-, is het een meevaller, slaan ze zichzelf op de borst en zijn het bollebozen !
@desjonnies: Stem libertarisch!…
@desjonnies: klopt helemaal! De ambtenaren maken de wetgeving, bouwen wat ruimte in voor een eventueel links of recht kabinet en drukken het door. De politiek kan (of wil) deze voorgekookte wetgeving nauwelijks meer aanpassen.
Kortom het komt er op neer dat het feitelijk geen klote uitmaakt wat je stemt. Genaaid wordt je sowieso, is het niet door links dan doet rechts t wel.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@camber24:
Ach man, ga ergens anders lopen [email protected]@kstralen ( spot het ongenoegen )
@desjonnies: Bedankt Sjonnie. Lekker volwassen. Vind je stukjes met anekdotes een stuk beter dan je frustraties.
@camber24:
je hebt dan ook 100% gelijk, dit was te kort door de bocht, mijn excuses !
@desjonnies: maar niet geheel bezijden de waarheid.
@toniominestrone: Verklaar je nader
@camber24: De Nederlandse overheid manipuleert met cijfers wanneer dit uitkomt, denk aan de Betuwelijn welke onder valse voorwendselen is gerealiseerd, een recent voorbeeld: mh17, ook hier is er gemanipuleerd met data en feiten, en dit alles over de rug van de nabestaanden.
Men weet precies wanneer men welk bericht in de media moet laten plaatsen om zo discutabele wetgeving en regels er door te drukken.
Onder het mom” het ijzer smeden als het heet is”.
@toniominestrone: Okee. Maar wat heeft dat dan met het comment van Sjonnie en mij te maken?
@camber24: Lees het nog eens aandachtig door.
@toniominestrone: Laat maar. Je snapt het niet. Of een van onze reacties is verkeerd geplaatst, waardoor we langs elkaar heen praten. Inhoudelijk zijn we het namelijk gewoon eens.
Waarom staat dit op Autoblog? De organisatie in kwestie betwist niet de controles, wel het op langere termijn bewaren van de gegevens en de onduidelijkheid rond dat bewaren. Met andere woorden, zelfs al komt er een uitspraak in ’t voordeel van de eiser, dan nog verandert dat niets aan het feit dat je een boete kan krijgen voor te snel rijden bij een geautomatiseerde trajectcontrole. Ergo: non-nieuws.
@BaRa: de vent op het plaatje zit in een auto, dus is het auto nieuws.
@BaRa: Het systematisch registreren van alle automobilisten heeft niets met auto’s te maken?
Viel me de laatste weken ook al op de N-wegen ook helemaal zijn volgehangen met camera’s die blijkbaar niet voor snelheid zijn.
@mrs250: wat dacht je van alle nieuwe digitale flitspalen(die de oude met rolletje vervangen) ook die kunnen onbeperkt informatie tot zich nemen, terwijl wij allemaal denken dat ze een foto maken bij rood licht of snelheidsovertreding.
@mrs250: die kunnen ook gewoon voor toezicht zijn, om files, ongelukken etc te kunnen detecteren en er actie op te kunnen ondernemen. Net als de camera’s boven de afgekruiste rijstoken, die worden gebruikt om de kijken of de rijstrook vrij is, niet om snelheidsovertreders of rood kruis zondaars te beboeten. Je kunt je zelfs afvragen: waarom niet?
@mrs250: klopt. En ook die gegevens worden bewaard.
ik kreeg 2 jaar geleden een brief. U rijd dagelijks over de pleyroute (n325 velperbroek – A325) zou u mee willen doen aan een actie om de spits te mijden.
de controle zou dan ook via die camerea’s gedaan worden.
Emigreren met zijn allen !
Aan het gebruik maken van de wet moet gevaarsetting aan ten grondslag liggen!

Hier gaat het om misbruik maken van een enkele wet
In belgie komen er volgend jaar nog 2 nieuwe bij!
held
Gezeik over privacy. Iedereen pleurt elke scheet op facebook maar vinden het wel erg als ze gefilmd worden op openbare weg. Ik heb niks te verbergen dus boeit mijn dat nou. Ze weten toch al waar je op elk moment bent want je mobile signaal is altijd te peilen je gps signaal van je foon ook. Privacy bestaat al jaren niet meer en daar doe je zelf aan mee door alles openbaar te maken van je zelf op twitter Facebook en instagram.
Door die trajectcontroles konden wel de twee criminelen veroordeeld worden die het leuk vonden om bij mij in te breken. Ze reden niet te snel, maar konden geen enkele verklaring geven waarom ze daar waren op dat tijdstip. Dus ik ben voor het opslaan van de gegevens. Als ik niks mis doe mogen ze ook weten dat ik daar was op dat tijdstip.
Ik denk niet dat deze man zijn gelijk gaat halen. De informatie die men binnen haalt zal men gebruiken voor een beter en veiliger nederland. En zal enkel voor eigen gebruik gaan. (Dat zal zo ongeveer het antwoord vanuit de staat zijn). Doet men de gegevens verkopen aan bijvoorbeeld TomTom eb autofabrikanten dan wordt het een ander verhaal. Technisch gezien maken wij gebruik van de wegen die in beheer zijn van de staat en als je niet wil dat er gegevens van je worden opgeslagen dan moet je hiervan geen gebruik maken… Beetje zelfde als het Facebook, Apple, Bmw, AH bonuskaart verhaal…
@potjak: niet helemaal; Facebook en bonuskaarten kun je weigeren, zonder bonuskaart kun je prima shoppen bij de appie; moet ik echter via de snelweg van A naar B en zit er een traject controle in dat stuk, wordt ik hoe dan ook geregistreerd. Kan er dus niet passeren zonder registratie als ik dat niet wil.
@406_v6: wat betreft de bonuskaart heb je gelijk, die kun je weigeren of niet registreren. Wellicht had ik beter Makro-pas kunnen zeggen… Je kunt ook prima de snelwegen gebruiken met een taxi, huurauto, auto van een ander etc… Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat er ophef gemaakt wordt over iets dat al jaren gebeurt in de commerciele wereld. Alles wordt geregistreerd en in kaart gebracht om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van ons gedrag… (Profiling)
@potjak: Dat het in de commerciële wereld al jaren gebeurd (en meestal zijn wij daar als consument onwetend over) klopt, ik probeer dat soort zaken meestal te vermijden, gebruik geen g00gle als zoekmachine maar Duckduckgo, mijdt zaken waar ik geacht wordt prive gegevens in te vullen als dat volstrekt irrelevant is enz.
Dat betekent echter NIET dat ik het maar klakkeloos goed moet vinden dat de (r)overheid alles van mij wil vastleggen; alles wordt aan elkaar geknoopt qua datadiensten en wat gebeurt er met die gegevens? Wie zegt mij dat mijn privé gegevens veilig zijn opgeslagen? Gezien de ICT debakels bij de (r)overheid is dat zeker een issue om over na te denken; OV chipkaart, DigiD, paspoort, allemaal zaken waar Den Haag op de een of andere manier grote steken liet vallen.
@406_v6: Daar heb je zeker gelijk in. Je hoeft niet akkoord te gaan met het feit dat je gegevens worden opgeslagen (en gebruikt). Ik ga bij de roverheid overigens wel uit van het positieve… Kan heel goed begrijpen dat men het gedrag van weggebruikers in kaart wil brengen. Hoe meer data des te beter het beeld van de individuele gebruiker die men vervolgens weer in groepen kan indelen. Krijg je voordat je de deur uit gaat een berichtje: beste 406_v6 u vertrekt elke ochtend om xx:xx uur. Als u 15 min later vertrekt komt u 2 min later aan dan normaal en staat u niet in uw dagelijkse file. Elk nadeel heeft zijn voordeel.
Maar wel een slimme zet van deze meneer Philippi om zijn stichting bij het grote publiek onder de aandacht te brengen…
Wat is iedereen toch bang. als je niks te verbergen hebt is er toch ook niks aan de hand?
@gerjan: ik heb niks te verbergen, maar waarom moeten ze vastleggen waar en wanneer ik ergens ben geweest? Gaat een ander geen sodemieter aan. Privacy is in Nederland een vies woord geworden….wat dat betreft heb ik wel respect voor de Yanks die te veel overheidsbemoeienis verafschuwen (alhoewel ze daar op bepaalde vlakken zoals de ziektekosten verzekering bijv in doorslaan).
Gijtewollesok
@dannydevries1987: geitenwollen sok….
Goeie zaak, uiteindelijk is het toch zo dat we op een gegeven moment zeggen, waarom hebben we hier nooit iets van gezegd. In dat opzicht vind ik het best fijn dat Mr. Fillipi z’n kop boven het gras uitsteekt…
De vraag is even waar het geld dan vandaan moet komen als deze trajectcontrole-business niet meer voor inkomsten gaat zorgen…
Dat gaat hem nooit lukken, dan is Nederland binnen de kortste keren failliet.
Jippie dat is leuk

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).