Deze Mercedes S-Klasse is leuker dan een nieuwe

Auteur: , 82 Reacties

Qua motorisering de absolute instapper, maar qua samenstelling magnifiek.

Als je iconische Mercedessen moet opnoemen, dan komt de 300 SL ‘Gullwing’ waarschijnlijk als eerste naar boven. Deze W140 komt, wellicht samen met de W124, op een goede tweede plek. Zelden bouwden men in Stuttgart een auto die zo grotesk en indrukwekkend was als deze generatie S-Klasse. Niet voor niks heeft de auto de bijnaam ‘De Kathedraal’. ‘Dikke Bertha’ is een andere, iets minder vlijende koosnaam…

Onder de kap lijn-zessen, V8’en en in de S 600 zelfs een V12. Deze S 280 was de instapper met een 2.8-liter zespitter met 193 pk. Alleen de S 350 Turbo Diesel leverde met 150 pk minder vermogen. Achter het stuur is het lekker onthaasten met een vijftraps automaat die de bijna twee ton zware S-Klasse in 11,3 seconden naar de honderd stuwt en het bij 210 km/u verliest van de luchtweerstand.

Ideaal om lekker rustig mee te cruisen en dat is precies wat de vorige eigenaar, de Belgische politicus Jacques Vandenhaute deed. Hij bestelde de auto nieuw in 1998 en reed er mee tot aan zijn overlijden eind 2014. Daarna ging de auto over naar een Mercedes-verzamelaar die in zijn werkzame leven tandarts was. In totaal is er in al die jaren slechts 93.900 kilometer met de Eindbazen-Benz gereden.

Toch zijn het niet alleen het model en de motorisering die deze Mercedes zo geweldig maken, het is de uitrusting. Alle Belgische Franken die de heer Vandenhaute namelijk bespaarde door een basismotorisering te kiezen, spendeerde hij aan heerlijke opties. Allereerst natuurlijk de lakkleur: 341 Aquamarinblau. Een kleur die je amper ziet op Mercedessen, laat staan op een W140. Het vrolijke blauw contrasteert heerlijk met de 16″ Radkappen. Jawel, deze S-Klasse staat op stalen velgen met kunststof wieldoppen!

Daar zie of voel je niks van als je zetelt op het hemelsblauwe velours en kijkt naar een al even blauw dash, stemmig afgemaakt met wat wortelnotenhout. Verder zijn climate control, cruise control en een glazen schuifdak aanwezig, opties waarvoor destijds diep in de buidel moest worden getast.

Met recht een unieke W140 dus. In dat licht bezien is de 8.995 euro die Van Leeuwen Automobielen voor deze unieke S-Klasse dan ook meer dan schappelijk. Dit is een van de laatste Benzen van de oude stempel: onverwoestbaar, overzettelijk. Met minder dan een ton op de klok is hij dan ook net ingereden en goed voor nog heel veel jaren plezier. Alleen nog even langs de RDW en dan kan het genieten beginnen.



82 reacties

Aller zeg, rap op halen dien automobiel.
@dutchfiat: ophalen*
Zeer schappelijke prijs! Of zit er misschien een addertje onder het velours? Verder een erg unieke samenstelling, dat dan weer wel.
Tis daar ook al zo warm
@sr20det: viel mij ook op ;) zijn dus recente foto’s ;)
193pk op 2000kg. Nee. Gewoon nee.
@borrelnoot: @henkhupelschoten ist schon unterwegs…
@borrelnoot:
Dit wil nog best wel vooruit hoor.
Geen kanon zoals de S600, maar prima om mee te cruizen.
@borrelnoot: ik rijd met 84 op 1000 kilo en mis dus het probleem
Hoe lekker samengesteld deze S (motor daargelaten) ook is, ik kan de W140 (nog) niet zo mooi als de W126 noemen.
Nou nou .. Wat een verhaal achter deze auto ..
Ongelooflijk wat een historie ..
Het moet wel waar zijn want zoiets verzinnen is menselijkerwijs onmogelijk ..
De allermooiste MB ooit ever ..

Echt jonguh .. Als ik ooit de Staatsloterij win jonguh .. Echt zo ..
@lincoln: beetje last van de warmte vandaag?
@lincoln: Niet zo zuur jongen, gezien de prijs is dit een uitstekende koop.
Gaan we nou iedere oude pauper- / kampbak posten die overpriced is? Echt komkommertijd dus…
@OverSoft: Overduidelijk geen kennis van zaken jij, dit is een uiterst net origineel exemplaar en absoluut niet overpriced gezien de kmstand en nette en originele staat van de wagen.
Ook die vooroordelen zijn weer zo jammer.
@bofkont:
Vind ik ook.
Trieste reactie.
Klasse blijft klasse vind ik…
Mijn zwager had een S320 in 1995 toen pas 3 a 4 jaar op de markt. Maar die vond ik al traag (als ie op snelheid was wel goed). De S280 is echt onder gemotoriseerd op die manier kun je nooit echt ervaren hoe de S klasse is bedoeld.
@thomasthomas: Of juist wel. Daar heeft Bas van Putten ooit een mooie column over geschreven.
@phaeton: vermogen is comfort. Het doet echt ontzettend veel voor een auto als dit…
@phaeton: Precies! Heb ik uitgescheurd en bewaard.
Echt mijn favoriete Benz, de W140. Zeker in deze kleurstelling. Als ik het geld had was ik linea recta gaan kijken.

@henkhupelschoten zal wel met een doosje tissues achter de PC zitten! :D
@thomasthomas: helemaal gelijk in. In een S klasse horen minimaal 8 cilinders onder de kap te liggen.
Ik zie toch maar weinig optie’s
‘Spendeerde hij aan heerlijke opties’….

En dan met stalen velgen, handmatig verstelbare stoelen en stoffen bekleding ipv leder komen… Valt me mee dat er geen trekhaak op zit..
@lebeaunl: velours was destijds duurder dan leer…
@svenska_aeroplan_ab: niet voor de instapper, goedkoopste ledersoort was voor de instappen 1000dm duurder, zal in Belgie niet veel anders zijn geweest in BFR.

http://www.meinbenz.de/preislisten/W140%20Preisliste%20696.htm
@Svenska_Aeroplan_AB Nee was niet duurder. Alleen karige Europese W140’s zijn met Velour/stof geleverd. Misschien was het voor de Europese W126 (bij de Amerikanen was het gratis) een duurdere optie. Ik heb het nooit onder een S500 of S600 gezien. Misschien een EU-spec van voor 1994.

Ik ben een groot W140 liefhebber, maar dit is werkelijk waar de lelijkste fabrieks W140 die ik heb gezien. Combinatie van kleur, motor, bekleding, opties en velgen. Die wieldoppen begrijp ik sowieso niet. Die komen namelijk van de EU pre-facelift model. Ik heb ze in ieder geval nooit gezien onder een 1997/1998 W140.

Onlangs bood Leitner een two-tone zwarte S600 W140 uit 1996 (?) met slechts 12k km. Nou dat was een dikke W140.
@e550: Laat me raden, over die auto van Leitner. Dik boven de marktwaarde op de markt gebracht?
@viezefreddyw: geen idee eigenlijk. Hoe vaak zie je S600 met 12k op de teller? Bijna nooit. En aangezien de W140 veel liefhebbers heeft (zeker in Rusland) is er vast iemand die er veel voor wilt geven.
@e550: Velours in de C126 was een optie zonder bijbetaling. Standaard had de SEC leder tenzij je velours aankruiste. Voordeel van velours als je met pak rijdt dat het niet kreukt en de pakken gaan niet glimmen. Overigens al het geklaag hier ten spijt. Zonder ooit in de zetels te hebben gezeten is iedere opmerking zinloos. Zowel in leder als velours zitten deze stoelen magistraal. Het is dat het zoveel werk is maar anders had ik iedere avond de stoelen in de huiskamer gezet.
@lebeaunl: De beste man had een juiste keuze gemaakt; Velours zit vele malen lekkerder/beter dan leer, je glijdt in een bocht niet uit je rugleuning, bij temperaturen zoals vandaag maar ook bij -40 oneindig veel aangenamer om op te zitten. Helaas is leer tegenwoordig zo’n beetje algemeen goed, de gemiddelde auto met lederen interieur ziet er na 100k km vaak behoorlijk gebruikt uit (vooral wat betreft de bestuurdersstoel).
@406_v6:
Volledig mee eens.
Ik rij zelf E39, met stoffen bekleding, want daar zie je niet aan dat hij al bijna 2 ton heeft gelopen, wat je van leer dikwijls niet kan zeggen.
En het is pakken aangenamer met dit weer.
@bmwtouring: mijn e39 met stof heeft bijna vier ton gelopen. Daar zie je het wel een klein beetje aan ;)
@406_v6: Heb donkerblauw velours bekleding in m’n donkergroene Peugeot 205. Wat een combinatie eigenlijk!Na 115.000 km en 22 jaar ziet het er nog als nieuw uit. En het zit inderdaad heerlijk, ook ’s zomers!
@406_v6: Net zoals leren schoenen, moet je leren stoelen onderhouden. MB-tex lijkt op leer, maar blijft veel langer goed. Na 40-jaar ziet het er nog steeds net als nieuw uit.
@e550: MB-Tex is een veredelde vorm van skai, dat wil je toch helemaal niet in je Benz???
@406_v6: Het hield het kostuum ook kreukvrij… Ik probeer een E39 of E38 met velour te vinden…
@e1000bmw523i: Kleine zoekactie op Mobile.de levert al 114 hits voor een E39 in Duitsland…
Dit is inderdaad een topwagen. Prijs valt ook mee. Dat velours zit een stuk beter dan leer. Helemaal in de winter wanneer stoelverwarming ontbreekt . Ik zou er alleen de oranje knipperlichten van de pre-facelift W140 op monteren. En dan misschien ook nog een trekhaak voor als je je Tabbert wilt vervoeren.
@gash: Horst Tampert bedoel je? ?
Stalen wielen vind ik prima. Wieldoppen zijn van de duivel. Waarom verkopen fabrikanten in godesnaam geen auto’s met zilver gespoten stalen wielen, maar worden die altijd in zwart geleverd met laffe plastic doppen erop? Ik vind dat echt onbegrijpelijk.

Dus. Bij gebrek aan mooi staal. Investeren in een setje lm wielen en een originele mb Radio ( Becker?), Dan is alles in orde. Leuk ding!
@pomoek: op aluminium velgen betekent een kras nog niet dat je op termijn tegen zichtbare roestvlekken zit aan te kijken, hooguit dat de remstof zich er wat lastiger van af laat verwijderen. Op een zilverkleurige stalen velg wordt iedere beschadiging op termijn bruin omrand. Vandaar dat fabrikanten op een zeker moment kozen voor matzwarte velgen en een plastic afdekking.

Bij deze W140 vindt ik de standaard optie overigens niet eens misstaan. Natuurlijk zijn de inmiddels klassieke Gullideckel-velgen een fraaiere optie, maar die waren destijds vooral bedoeld om ‘sportieve’ aspiraties ten uiting te brengen. Dus zijn deze Radkappen volledig in overeenstemming met de motorisering.
@RRRobert: ik moet zeggen dat je een heel logisch antwoord geeft op iets wat mij al jaren irriteert. Ik ben nog niet over mijn fobie heen, maar het wordt al minder, dank daarvoor!
@pomoek: de stalen velgen op een eerste generatie Citroën C5 waren van aluminium. Die dingen zijn onwijs licht en daarom een heel populaire upgrade voor 205/106 Rallye’s:

http://www.goodhand.co.uk/rallye/euro-stylee.jpg
@Dizono: de stalen velgen waren van aluminium…. Hmmmm
@draadloos: aanhalingstekens rond ‘stalen’ vergeten ;)
Leuk kleurtje, van binnen en buiten. Maar verder is dit niks bijzonders. Te lichte motor, te zware velgen en te weinig luxe.
@lekbak:

Andere optie waren lichtmetalen wielen .. Maar die hebben de rare eigenschap zwaarder te zijn dan zware wielen ..
Dikke bak
Dit soort auto’s, uniek in hun soort en goed geconserveerd gebleven. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Perfect zoals ie is!
Lompe Finnen bak! Mis alleen het diep hangen in de achterveren nog…
Één van de minst elegante S-klasse ooit, maar ondanks dat, een enorm coole wagen. Misschien juist wel dankzij dat onverzettelijke en enigszins foute voorkomen. Dat formaat leverde destijds ook wat problemen op bij het vervoer per autotrein vanaf de fabriek.

Deze zou ik aan me voorbij laten gaan. De versie met lange wielbasis, die is pas gaaf. En dan liefst in Duits British Racing Grün, of Mittnacht Blau, met licht interieur en alle opties die er toen maar mogelijk waren.

Overigens een fantastische werkplek in deze S-klasse. Met dat massieve dashboard met heel sjiek de onderkant bekleed met tapijt. Én dan die mooie deurpanelen, met het leer fraai geplooid. Als ik me niet vergis was dit ook de eerste auto met soft-close deuren, het laatste stukje worden de kluisdeuren hermetisch achter je dicht getrokken.
Heerlijke wagen had hem al eerder voorbij zien komen op het internet.
Gezien de de nette originele staat absoluut een goed aanbod en zeker niet te duur.
Alleen jammer dat het geen 8 cilinder is, de 280 hoort gewoon niet bij de zware S.
http://www.vanleeuwenautomobielen.nl/#!bmw-m5/u3g5v

Kleur verschil van linksvoor paneel is zo jammer van deze E39 M5 die er ook staat.
@bofkont: Haha motorkap en voorbumper ook gezien de kleur van dat linker voor paneel…
@venividivici: yup idd heel erg.
@bofkont: De prijs is er dan ook naar. In de tekst staat dat het een opknapper betreft. Ff afdingen voor een betere afwerking… ;)
@e1000bmw523i: tja een opknapper of niet , het spuitwerk is vers dus dat had gelijk in een keer goed moeten zijn.
Het is weer ns wat anders.
Vond de S280 stiekem altijd wel de leukste. Juist ook vanwege de wieldoppen. Het heeft iets (voor mij althans).
@diesel78: Yes. Helemaal met je eens, een ‘basis’ S heeft zo zijn charme!
Een destijds vrij normale auto dat nu een liefhebbersmodel is geworden, in topstaat met behoorlijk bijzondere uitrusting. Eindelijk een auto waarvan ik de prijs die een youngtimerhandelaar erop heeft geplakt gerechtvaardigd vind.
Als je deze kleur ziet, kan je toch echt niet begrijpen dat er zoveel mensen wit nemen.

Die mensen hebben vooral goed naar de buurman gekeken ipv naar het beschikbare kleurenpalet. Ik zou zeggen, kijk bij het aanschaffen van een nieuwe wagen eens een keer niet naar wat de meute koopt, maar naar wat je zelf écht wil.
Qua kleur is dit voor mij toch eerder jakkes van den auto dan Jacques Vandenhaute…
Oliedruk is gewoon top! Die wil wel een paar ton mee! Ik wist het wel.
Nog uit de tijd dat kaal echt kaal was. Heb eens gelezen dat het basismodel 174000 gulden koste en als je alle opties nam er 170000 gulden bij kwam
Afschuwelijk, verschrikkelijk, en nog meer van die woorden. Zit gewoon nul komma nul ontwerp in. Geen enkele flair. Uiterst depressief. Een rijdende burn-out. Zelfs dit kekke kleurtje kan daar niks aan veranderen. Dat interieur ook: weinig poeha, maar toch is het een rommeltje. Hoe krijgen ze het voor elkaar?!

Dan zelfs nog liever zo’n kitsch Bentley uit die periode…..
@Rob: Alle verhoudingen kloppen, er zitten geen overbodige chroomrandjes aan, geen artistieke deuken en vouwen in de carrosserie. Een heel mooi, efficient ontwerp. Veel beter dan die patserige rommel die Mercedes tegenwoordig op de markt brengt. Maar goed:”beauty is in the eye of the beholder”. Oftewel “ieder zijn meug”.
@oxymoron:
„Alle verhoudingen kloppen”
Tot je een Jaguar/Daimler uit die periode ziet ;-)
https://i.wheelsage.org/pictures/d/daimler/double_six/daimler_double_six_2.jpg

Maar inderdaad, ieder zijn meug. Ik heb in ieder geval weinig affiniteit met het jaren 90 Mercedes.
@Rob: Iedereen zijn inderdaad. Hoewel ik de XJ ook prachtig vind, is er in mijn ogen niks mooiers dan een W140.

Image
@Rob: zelfs z’n directe concurrent, de 7-serie (de W140 heeft zowel tegen de E32 als E38 gestaan), zag er vele malen slanker uit…
@e1000bmw523i:
Eigenlijk is ieder denkbare concurrent prettiger voor de ogen. Zelfs de Lexus LS, die wel eens een S-klasse kopie wordt genoemd….
@Rob: Ach ja als je referentiekader een Myo Zippie is snap ik je wel. Dan ziet alles er groot uit.
Zo nu weer lekker op je scooter genieten van je zomervakantie aan de rand van de plaatselijke recreatieplas.
@michel1975:
Het spijt me dat ik uw favoriete autootje niet zo mooi vind. Oprecht mijn excuses Michel (mag ik Michel zeggen?)! Ik merk namelijk dat je (mag ik je zeggen?) het er zwaar mee hebt. Maar troost jezelf, er zijn ook mensjes die jouw favoriete autootje wél helemaal te gek vinden! Dat moet je toch op de been houden, is het niet?

Maar hé, fijne vakantie Michel! Gun je enkel het allerbeste! En kop op hè; alles komt wel weer goed. Echt waar!

(Overigens heb ik geen scooter, nooit gehad ook, gun ik mijzelf nog geen vakantie en ga ik dat denk ik niet doen bij de plaatselijke recreatieplas.)
@Rob: Nee hoor zit me niet hoog maar je had je punt in je eerste posting reeds gemaakt. Al het andere was voornamelijk puberaal gebrabbel.
@oxymoron: “Alle verhoudingen kloppen, er zitten geen overbodige chroomrandjes aan, geen artistieke deuken en vouwen in de carrosserie. Een heel mooi, efficient ontwerp”.
Je hebt helemaal gelijk
Ik heb zelf een W140, vind de buiten kleur van deze erg mooi.

Maar ja …..

De motor hoort gewoon niet bij een auto als deze. De 6 cilinder heeft niet de verfijning die hoort bij een W140, continu hoor je dat er iets in het vooronder ligt wat moeite heeft met de auto, en relatief veel geluiden maakt.
Serieus: gewoon een afbreuk voor zo’n mooie auto.

En de opmerkingen over verbruik: om een heel klein beetje mee te komen met het verkeer, moet je het gas echt diep intrappen. Dan verbruikt hij echt veel. De zwaardere motoren kunnen de 2 ton veel makkelijker op gang brengen, waardoor je praktisch aan het verbruik van de 8 cilinder zit.
Onverwoestbaar is de W140 dus echt niet. De kabelbomen van deze modellen gaan allemaal vroeg of laat kapot wat resulteert in elektrische storingen van ramen die het niet meer doen tot motoren die niet meer willen starten. Remedie is heel simpel zou je denken: gewoon de boom vervangen, ware het dat daarvoor het hele dashboard eruit gehaald zal moeten worden. Aangezien dat bij dit model erin gelast is kan je dus begrijpen dat dit geen makkelijke en goedkope klus zal worden.

Daarnaast is dit (facelift) model alles behalve “vol” ik mis bijvoorbeeld de individueel verstelbare achterzetels en de elektrische zonnerollos achterin….om maar even wat te noemen.
@mopar: Klopt inderdaad dat dit een teer punt is. Overigens heeft dat niets met de w140 te maken maar is het probleem veel breder. Ook de w124 heeft dezelfde problemen met de kabelboom. Het is inderdaad redelijk arbeidsintensief maar ja het blijft een topklasse auto en dan heb je af en toe te maken met hogere onderhoudskosten. Niks zo duur als een goedkope Mercedes.
Een hoop reacties over het ontbreken van leder, maar los nog van het feit dat velours vooral in combinatie met een kostuum prettiger is, is leder in vele delen van de wereld armoede.
In Nederland houden zien we het nog steeds standaard als luxe. Terwijl iets wat geld kost, niet per se luxe is.

In vele landen en zelfs enkele complete continenten moeten mensen niet denken aan leder in hun S-klasse. Daar hebben alleen taxi’s en normale auto’s leder.

Maar enige reden dat ik dit kwijt moest is vanwege mijn persoonlijke mening dat het velours wel heel leuk staat in deze S ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).