‘Alfa Romeo staakt ontwikkeling opvolger 4C’

Auteur: , 69 Reacties

Je verwacht het gewoon niet.

Alfa Romeo 4C

Vanaf de andere oever van de grote plas bereiken ons geruchten dat Alfa Romeo de ontwikkeling van een 4C-opvolger gestopt zou hebben. Volgens het Amerikaanse Autoline komt AutoForecast Solutions met dat nieuws naar buiten. Als reden worden de sterk tegenvallende verkopen van de Alfa 4C genoemd.

Alfa Romeo heeft ongetwijfeld nooit de intentie gehad flink geld te gaan verdienen met de 4C. Het was en is een image builder. Daarnaast luidde de lichtgewicht sportwagen de terugkeer van het merk op de Amerikaanse markt in. Zo kunnen de Yanks alvast een beetje warm gemaakt worden voor het Italiaanse merk alvorens de Giulia ten tonele zal verschijnen.

Van warm is echter geen sprake, je kunt eerder concluderen dat de 4C de Amerikanen steenkoud laat. Hoewel Autoline nog meldt dat van de 4C Spider (rijtest) slechts 307 exemplaren zijn verkocht in de eerste helft van 2016, hebben wij cijfers gezien waaruit blijkt dat er van de 4C in totaal slechts 307 stuks zijn verkocht. Ouch.

In Europa gaat het overigens niet heel veel beter, daar zette Alfa vorig jaar precies 1047 4C’s weg, tegenover 959 exemplaren in het jaar ervoor. Een image builder heeft natuurlijk vooral zin als je hem ook zo af en toe ziet rijden. Het gerucht dat de ontwikkeling van een opvolger inmiddels gestaakt is kunnen we niet bevestigen, maar met dergelijke verkoopcijfers zou het in ieder geval niet verrassend zijn.



69 reacties

Toch jammer, een echte sportwagen is toch eigenlijk wel typerend voor Alfa Romeo.
@gt500eleanor: Ik hoop in ieder geval dat het een gerucht blijft.
@gt500eleanor: alfa kennende is die kans klein
Logisch. Alfa Romeo maakt een leuke auto. Die een totale niche auto is. En veel te duur. Voor de helft van het geld was ie een succes geworden. Hoe? Door géén Carbon te gebruiken. Interesseert 99 van de 100 gebruikers toch geen f#ck. Was de auto iets zwaarder van gew orden. Of veel. Alfa ’s zijn géén sportauto’s. Maar hangen er tegen aan. Geven mannen met een iets dunnere portemonnee het gevoel iets bijzonders te rijden. Van die filosofie zijn ze afgestapt. En dat is gewoon dom.
@pomoek: helemaal gelijk in. Super mooie auto, maar als ik dat aan een wagen kon spenderen, is er gewoon te veel andere keus. Was ie een stuk zwaarder en de helf goedkoper, was het sws een van de mooiste autos in die prijsklasse.
Tellen de auto’s die bij dealers staan ook mee als verkocht? Anders zijn er namelijk ongeveer 15 verkocht vermoed ik.
Zonde… Ik wil er wel eentje hebben over een paar jaar, maar als er maar zo weinig zijn zal de prijs ook niet echt vlot dalen. Maargoed, ze moeten ook gewoon eerst een nieuwe Giulietta maken, en op basis daarvan weer een mooie echte Spider met iets meer gebruiksgemak.
@trustmeiamanengineer:

Wil je deze ook al kopen over 5 jaar ??

Ze boffen maar bij Alfa met zulke klanten ..
@lincoln: met dit soort berichten zit ik er anders wel sterk aan te denken er een te kopen. Als ik de prijsstijging van de 8C bekijk dan lijkt me het een prima belegging. Hoe minder er worden verkocht hoe beter in dat geval.
@JanJansen:

Alfisten zijn over het algemeen sterke denkers ..
Gelukkig zijn er ook nog geen zelfverklaarde sterke denkers onder de Alfisten ..
Anders had er precies geen enkele verkocht geweest ..
@JanJansen: momenteel liggen de prijzen nog steeds onder de nieuwprijs van de 8c, met de gemaakte kosten van verzekering en dergelijke is er totaal geen sprake van prijsstijgingen
@lincoln: Ja ..
@lincoln: ach, laat ze in hun waan. Bespaar hun wensen wanneer ze er achter komen hoe daadwerkelijk verschrikkelijk dat ding rijd. Wij waren er na twee weken iig blij dat hij weer weg was.
306 stuks zag ik… of hebben ze er net toch weer eentje verkocht? :D
Op deze manier worden ze wel zeldzaam later
Dit is regelrecht jammer ..

Zou em zelf nooit kopen ..
Kan em ook niet “mooi” vinden ..
Maar dit soort salesfigures zijn volledig onterecht ..
@lincoln: precies, de mensen kopen masaal lelijke auto’s van andere merken maar laten de lelijke auto’s van Alfa staan, dat is niet eerlijk!
Een van de leukste en mooiste sportauto’s ooit gemaakt. Simpel en clean design maar o zo fraai.
@michaelcorleone: ja doei, er zijn legio mooie sportaut’s gemaakt en ik kan je verzekeren dat dit hok er zeker niet tussen staat. wat mij betreft snel vergeten dit karretje.
@blo3to3t: snel vergeten? Niet wat overdreven? Kijk jij maar lekker elke dag naar een aygo, kijk ik wel naar de alfa
@vtechlover: prima, dan rij ik rondjes met oerdegelijke Japanse kwaliteit om je heen terwijl jij je alfa aan het ontroesten bent, goed ?
@blo3to3t: Sinds wanneer roest carbon? Japanners zijn inderdaad degelijk, maar er zijn er maar weinig mooi. Hoewel dat laatste natuurlijk een kwestie van smaak is.
@blo3to3t: Ohja, 3 dagen geleden reed je nog rond in een witte golf7 R. Heb je die alweer verkocht of worden Volkswagens tegenwoordig in Japan gebouwd?
@michaelcorleone: simpel en clean? Vind het eerder een rommeltje. Maar ben dan ook geen Alfist
Het is een schitterende wagen en het rijdt fantastisch. Helaas zijn de meeste vermogende liefhebbers in NL al voorzien. Er komt binnenkort een zeer gelimiteerde CPZ Track Edition, die waarschijnlijk 1:1 de collectorsgarages in zullen gaan. Last but not least is er veel sportiefs te koop voor €75k +
@renegade: cpz wordt geen collecters item denk ik omdat het geen totaal andere auto is zoals een sv of speciale
@bartjeeh: mee eens, de opties zijn tevens op de standaard auto’s te krijgen. Enkel een speciale versie, zoals in meeste landen is geïntroduceerd, om de verkoop hopelijk iets op te krikken.
@bartjeeh: Het is maar hoe je het bekijkt. In dit geval zou de showroom van de dealer prima kunnen dienen als collectors-garage inderdaad ;)
Tja, als in Europa al amper van deze auto verkocht wordt waarom dan wel in de USA waar je als Alfa als relatief onbekend merk het moet opnemen tegen, Chevy SS, Hemi’s, Cobra’s en wat al niet meer. Om nog niet te spreken over de M’s, AMG van deze wereld die in de US toch wel enig aanzien verschaffen. Ik zou het ook wel weten… Geen Alfa in ieder geval.
@str8six:

Sowieso raar dat er nog mensen rondlopen zonder glazen bol ..
Dit is zo’n moment waarvan je over 10 jaar nog weet waar en wanneer je het hoorde?
Hehe duuhh, alfa romeo moet een muscle car maken voor amerika, sportwagens zijn daar minder populair. Dat was mijn zicht op amerika :)
@banaan7: dat verandert al jaren in een heel rap tempo. De Amerikaanse car-nuts kijken neer op hun eigen producten en verafgoden alles dat Europees, licht en wendbaar is. Mits het ook power heeft.
Er zijn fabrikanten die jaloers zijn op zulke verkoopaantallen…

Zoals Volkswagen, die zouden willen dat ze maar 307 auto’s in de VS verkocht zouden hebben.
@moveyourmind: want?
@blo3to3t: iets met het moeten uitkeren van een flink boete bedrag aan VW eigenaren daarzo denk ik..
@blo3to3t: Omdat de post onvoorziene uitgaven dan waarschijnlijk een paar Miljoen Dollar lager was uitgevallen.
Ze hoeven ook niet aan een opvolger te werken, maak de huidige eerst maar even af.
Bij dit soort berichten ben ik altijd benieuwd naar de verwachtingen van de fabrikant. Waren die niet simpelweg te hoog voor een auto die behoorlijk hardcore is en dus in een bijzondere niche opereert? Even zoeken leerde me dat het plan was om 26.000 4C’s in zeven jaar te gaan verkopen, laten we afronden op 4000 per jaar. Dat klinkt niet overdreven ambitieus, jammer dat het met de huidige ~1600 per jaar niet gehaald wordt.
Denk dat de huidige eigenaren een gat in de lucht springen bij dit gerucht, zo wordt die van hun goud waard
@tkoote: reken je niet rijk. Als er nieuw geen vraag naar is dan gebruikt waarschijnlijk ook niet.
@mashell: nja meer in de zin van klassiekerstatus. Daar is ‘ie toch al heel hard naar op weg
Altijd gehoopt dat stuktal zo laag mogelijk zou blijven. Helaas geven de emea cijfers jullie ongelijk met 600 stuks januari tot mei 2016. En wat die opvolger betreft, hier is een ander gerucht: vanaf 2017 komt een Dallara uit basis 4C met een Alfa 2.0 4pitter…
@heidekonijn: beetje onduidelijk, u zegt, er komt een eenvoudigere versie met atmo(?) motor? Voor mij is het concept namelijk verpest door de automaat en de traag reagerende turbo…
@Onehp: Dan snap je het concept niet helemaal vrees ik.
Er is maar een 2.0l benzine Alfa motor en dat is die van de Giulia, een turbo met 200 en 280pk naargelang de versie.
@Onehp: de 2.0 met turbo zal iets minder van de boost afhankelijk zijn (wellicht kleinere turbo) en dus makkelijker klimmen in de toeren ook als de turbo niet helemaal op snelheid is. Verder kan de 280pk versie erin en dan praten we over serieus veel power tiv het gewicht.
@w0o0dy: Perfecte oplossing voor een niet bestaand probleem. Als je naar de koppelkromme kijkt van de 1750 zie je zonder een meter te rijden dat als je boven de 2800 toeren rijdt, er geen LAG is maar wel BOOST. En een warme 4C aan lagere toeren rijden… dan zit je in de verkeerde auto.
@heidekonijn: denk dat je wel een punt hebt maar dat neemt niet weg dat de 2.0 voor sommigen (en voor de bpm) wel eens precies goed zou kunnen zijn… Met 280 pk en nog meer koppel (kan de tct dat aan?) Wordt het een zeer snelle auto.
@w0o0dy: TCT zit aan zijn limiet. Reden waarom ik twijfel over een nieuwe chip (292ps / 415nm). Zo’n gechipte 4C is enorme “bang for buck” (eentje is gemeten aan 240km/u op het einde van Kemmel in Spa, een 458GT2 haalt daar 260…) maar een nieuwe transmissie is $$$.
Ben ergens een 4C tegengekomen van een klein bedrijfje -rond Aken geloof ik- met twin turbo, en die hebben gekozen er een handbak in te zetten ipv proberen de tct te upgraden.
@heidekonijn: custom tuning met een begrend koppel mogelijk?
Voor de 2.0 zou de ZF 8 traps een optie zijn, maar ik weet niet wat dat gaat doen qua packaging en gewicht(sverdeling).
@heidekonijn: Pogea racing in Friedrichshafen biedt ook een tct upgrade aan.. 30℅ meer koppel is dan volgens hen geen probleem…

http://www.pogea-racing.com/shop/4c-tct-transmission-upgrade/
@w0o0dy: Bedankt voor het meedenken :-) Pogea is idd de enige die in aanmerking komt voor me en ze doen idd custom. Probleem is de logistiek. Ik heb amper tijd om de 4C te wassen laat staan een dag naar F’haven te rijden, minimaal een dag de auto in hun handen te laten en weer een dag terug. Punt is ook dat dixit Alfade tct al standaard dicht bij zijn limiet zou zitten. Normaliter is er wel wat marge en versteviging is ook mogelijk.
@heidekonijn: zou eens bellen met ze… Kijken of de tct upgrade ook door squadra tuning gedaan kan worden oid of dat ze het koppel beperken voor je…
@heidekonijn: trouwens.. ik wil je wel matsen hoor. Maak maar een afspraak voor een vrijdag/zaterrag bij ze dan rij ik je 4c wel even naar ze toe en terug ?
@w0o0dy: Nice try :-D Denk dat ik maar eens een stage 1 clone met de post laat komen, is plug&play. Dat of een glazen dak bestellen op de nieuwe giulia ;-)
@heidekonijn: dan snap je het concept niet helemaal vrees ik ;) Een turbo heeft altijd lag en die kan je niet aflezen op een koppelkromme. Rij zelf met een 2l atmo én turbo van respectievelijk 230 en 310pk en al is de laatste stukken sneller, in een lichte auto is de atmo zoveel leuker. Mijn bescheiden opinie is dan ook dat Alfa iets gemist heeft met de 4C. Niet dat ie nu slecht is, maar ie had veel meer sportauto kunnen zijn. Een kompressor was trouwens ook al veel beter geweest. En manueel zoals die biturbo. Anders een heel knappe auto.
Als rechtgeaarde vrek zeg ik, who needs a Ferrari, deze is zeker zo leuk voor pakken minder geld
US sales zijn 307. De EU sales in 2016 staat op 626.
Is hun eigen fout. Na de initiele lovende reviews hebben ze de auto ineens >10.000 euro duurder gemaakt. Je kreeg dan wel iets meer basisuitrusting maar die waren geen 10K waard. Vooral de binnenafwerking laat te wensen over.
@w0ut: Wachttijd was 18 maanden, sommige markten konden niet beleverd worden met razende dealers tot gevolg. Die prijsverhoging was om de vraag af te remmen want productie kon niet volgen.
Wie om het interieur van een 4C (of lotus, of SZ, of corvette, of F40…) maalt hoort er gewoonweg niet in thuis. Audi of DS is daar beter voor.
Een waardevaste Alfa dus. Leuke investering over een paar jaar.
Of er één huren kan nu ook bij Hertz in Belgie. Zie hun Facebook https://www.facebook.com/HertzNL/
Het is gewoon een flutmerk, ze doen eigenlijk niets goed. Ik zou willen dat het anders was. Met de Giulia hebben ze een nieuwe kans op succes, hopelijk verkwanselen ze die niet!
Hij is lelijk (soort van, krampachtig ontwerp), onpraktisch (ook niet een klein beetje), geen mooi geluid, te duur en schijnt ook niet lekker te sturen. De kunststof monocoque is een juweeltje, maar ik zou geen seconde twijfelen en een Porsche Boxster kopen. Zoals iedereen dus ook doet.
Kan Maserati het niet verder zetten als een nieuwe Merak?
Zeer matige auto en komt vooral in mijn ogen omdat hij de maat heeft van een Mini coupe.
Moveyourmind ik zat echt even te gniffelen. Hoe kom je er op ?
Ik heb er vorig jaar een stukje in mogen rijden van de dealer waar ik mijn eigen alfa weg bracht voor een oh beurt. En het is een ontzettend leuk wagentje voor erbij maar helaas te duur voor mijn portemonnee. Was hij rond de 40/45 k geweest had ik er nog over kunnen nadenken maar 85k is gewoon te duur voor mij. Ik zou deze eerder kopen dan bijvoorbeeld een Porsche Cayman/boxter.
Toch apart tegenvallende aantallen voor een auto met een levertijd van 2 jaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).