
Maar er ligt wel een compleet nieuwe aandrijflijn in.
De Mercedes SL R107 blijft een schoonheid, en daarmee is het ook een goede kandidaat voor een restomod. Op die manier kun je de klassieke looks combineren met de genoegens van een moderne aandrijflijn. Het Belgische Monceau deed dit door de R107 een elektrische aandrijflijn te geven, maar daar zit natuurlijk niet iedereen op te wachten. Pogea Racing pakt het anders aan.
Het Amerikaanse Pogea kennen we vooral van hun getunede Alfa 4C. Nu hebben ze een hele andere auto te grazen genomen, de SL R107. Aan de buitenkant valt vooral op dat de SL op 19 inch velgen staat die werkelijk voor geen meter bij de auto passen. Godzijdank biedt Pogea op verzoek ook klassieke velgen aan.




Van de velgen worden we niet vrolijk, maar de andere aanpassingen zijn een stuk interessanter. De SL heeft een compleet nieuwe aandrijflijn gekregen, en die komt uit een C55. Onder de motorkap ligt dus de welbekende atmosferische 5,4 liter V8, in dit geval goed voor 400 pk. Ook de bijbehorende 7-traps automaat is overgeheveld.

In het interieur kun je ook de automaatpook uit de C-Klasse herkennen. De tellers en het stuur lijken ook sprekend op die van de C55. Het interieur is verder gemoderniseerd met een nieuw aircosysteem en nieuwe audio. Een discutabele forged carbon-trim moet de make-over compleet maken.



Mocht dit niet je smaak zijn: niet getreurd. Pogea Racing kan ook een SL bouwen naar jouw specifieke wensen. We zouden sowieso adviseren om niet deze velgen te kiezen. Verder is zo’n beetje alles mogelijk, ook een compleet andere Mercedes-aandrijflijn. Zolang het passend te maken is doen ze daar niet moeilijk over.





De velgen wordt je zeker niet vrolijk van, en die mogen wel een stuk kleiner, en wat ook mogelijk lijkt te zijn.
Echter zullen de remmen de beperkende factor zijn, m.b.t. hoe klein de velgen zouden kunnen zijn.
Ik vind het velg design wel mooi, maar inderdaad een flinke maat te groot. Blijft een geweldige Mercedes SL deze generatie.
Iemand die zulke velgen onder zo’n auto durft te leggen verkoopt aan mij helemaal nooit niks
Hij is dusdanig vern#ukt dat een EV aandrijflijn nog het minst erg was geweest.
Interieur is fantastisch gedaan. Maar waarom dan deze velgen?
Ik vind het interieur juist vreselijk. Hoe kan je een schitterend jaren 70 interieur vervangen door dit smakeloze stuur en 13 in dozijn tellers. Nog los van het printje op de middenconsole. Daarnaast passen de stoelen totaal niet bij de auto. Een SL verdient een hoofdsteun zoals de schoudervullingen uit die tijd.
Een oude wagen zonder oude techniek blijf toch iets waar ik als liefhebber niet hebberig van wordt.
De velgen staan als een tang op een varken en moderne tellers op een wagen die zo oud is slaan ook nergens op. Een oude bak met betere remmen, die wat veiliger gemaakt is, waar een moderne airco er in zit, met een nieuwe radio die er oud uit ziet met eventueel wat extra pk uit de originele motor dat zijn restomods waar ik hebberig van wordt.
Wel gigantische velgen erop schroeven maar niks aan dat ene lullige uitlaatje doen. Ik zeg een paar putdeksels met diepe lip en een dubbele pijp eronder en we zijn vertrokken.
Goed idee! Als de putdeksels op normale grootte zijn ga ik mee!
De R107 kán heel mooi zijn, maar helaas blijft dit model wel gevoelig voor ‘foute tuning’ en laat dit daar nou net een voorbeeld van zijn. Helaas.
Ik ben een liefhebber van grote wielen maar dit ziet er gewoon niet uit. Je verliest ook wel een beetje je geloofwaardigheid als restomodder als je met dit soort foto’s naar buiten komt.
Dit soort restomods moet toch verboden worden door Donald Trump.
19 inch, naar de maatstaven van vandaag is dat niet eens extreem. Kan je nagaan hoe anders oto’s over de laatste decennia zijn geworden.
Vind het design van de velg als zodanig prima geschikt voor een R107, wellicht een maatje kleiner proberen. Qua formaat van de remmerij zou dat makkelijk moeten kunnen.