
Deze auto was eigenlijk al genekt door de BPM, maar krijgt nu de genadeslag.
Een special edition wordt vaak uitgebracht bij feestelijke gelegenheden, maar het kan ook juist slecht nieuws betekenen. Als er een Finale Edition – of in dit geval, een Ultimate Edition – wordt uitgebracht weet je wat dat betekent. Het is klaar met dit model.
De auto die op het hakblok ligt is de Honda Civic Type R. De huidige generatie werd in 2022 geïntroduceerd en is nog helemaal niet aan het einde van zijn levensloop. In Europa trekt Honda echter de stekker uit dit model. Tegenover Motor1 laat een woordvoerder van Honda weten: “De industrie verandert, en we moeten ons modellengamma aanpassen in overeenstemming met Europese regelgeving.” Oftewel, de EU heeft de Type R eigenlijk de nek omgedraaid.



Nu was dat eigenlijk meteen bij de introductie van deze generatie al het geval. In Nederland heeft de Civic Type R momenteel een vanafprijs van €91.680. Daarmee was deze auto praktisch onverkoopbaar. Het is eigenlijk een wonder dat ‘ie überhaupt nog geleverd is.
Honda haalt de auto niet stilzwijgend uit de prijslijsten en komt dus met de Civic Type R Ultimate Edition. Deze is voorzien van rode striping, een zwart dak en diverse carbon onderdelen. Het Carbon Pack is op je normale Type R ook verkrijgbaar, als optie van €4.000. Als bonus krijg je een carbon sleutelhanger, custom vloermatten en een autohoes.



Allemaal niet heel spectaculair, maar je kunt wel zeggen dat je een van de laatste Europese Type R’s hebt. Een van de laatste 40 om precies te zijn, want dat is de oplage waarin de Civic Type R Ultimate Edition gebouwd wordt. De meerprijs is verder nog niet bekend.
Overigens heb je helemaal geen special edition nodig, een standaard Civic Type R is ook al heel zeldzaam. We hebben het even opgezocht: er staan 11 exemplaren op kenteken en daarvan zijn er maar 5 nieuw verkocht in Nederland. Het schrappen van deze auto zal dus weinig impact hebben op de verkoopcijfers van Honda.





De beste hot hatch gaat verloren, de benchmark is deze klasse.
Handbak, heerlijke motor, fantastische wegligging.
Zoveel leuker dan welke GTI, S of 35 AMG dan ook
als je 12 bent en nog geloofd in anime-meisjes
Als je gelooft in onderwijs kan je verder komen 😉
Onderwijs is toch geen religie?
Lees nog eens goed dan snap je wat ik bedoel 😉
Roep eens welke huidige hothatch met 300 pk beter rijd?
Wat versta je onder beter? Ik vind dit maar een stuiterend gedrocht.
Zit in Europa duidelijk bijna niemand te wachten op dit ding.. De NL belastingregels maken hem natuurlijk heel duur, maar dat geldt niet per se in andere EU-landen..
GR YARIS met 4wd
Je moet eerlijk zijn. Zelf altijd Honda gereden, dus zeker geen hater. Je spreekt over 25 jaar geleden. Toen honda de EK9 en EP3 had. Dat waren inderdaad de benchmarks.
Daarna kwam ee FN2. Een weggesmeten model. Alle concurrentie begon met turbo’s, maar honda maakte de type r zwaarder en gaf 1 pk extra.
Vanaf de FK2 kwam er inderdaad de turbo, maar waar de oude R’s nog betaalbaar waren, werden de nieuwe stervensduur.
Klopt helemaal, een hatch hoort een heerlijke handbak te hebben. Mensen oordelen op het uiterlijk, ja daar moet je van houden. Maar kwa rijgedrag kan je er niks van zeggen, de Type R is niet voor niks meerdere malen de snelste FWD op de ring geweest.
nu je het zegt. Ik zie nog maar heel weinig Honda’s in het straatbeeld tov 10 of 15 jaar geleden. Met de Accord of de HR-V etc
En weer iets leuks wat de nek om gedraaid wordt door de EU en milieu gekte.
Het is niet de EU die deze wagen uit de markt haalt maar Honda. Het stond Honda vrij om een wagen aan te bieden die wel aan de Europese emissie, veiligheidseisen en cyber security eisen voldoet. Als Honda te lui is om ons een goed product te verkopen verdienen ze ook onze omzet niet.
Te lui of wordt Europa vanwege regeldruk aan de kant geschoven en het daarmee geen markt meer is voor leuk spul. Mijn ervaring is het laatste maar dat hebben velen in (west) Europa nog niet door. Een soort ontkenningsfase terwijl, vooral Azië, met heel veel leuke dingen bezig is.
Vertel chagerijn wat is er niet goed aan een Honda?