
Wat kost de goedkoopste zevende generaties Mercedes SL?
Herstel. Mercedes-AMG SL moet ik eigenlijk zeggen. Want de zevende generatie SL is niet door Benz, maar door AMG in elkaar gezet. Een fraai ding, met de nieuwste snufjes van Das Haus aan boord. Maar wat als je budget strak is?
Goedkoopste Mercedes SL R232
Dan ben je natuurlijk aangewezen op een occasion. We gingen shoppen op Marktplaats, zoekende naar de goedkoopste SL van de zevende generatie. Het model is nu een aantal jaar verkrijgbaar, waardoor je inmiddels voor een gebruikt exemplaar kunt winkelen.

Dat brengt ons bij deze zwarte Mercedes-AMG SL 43 uit 2022 met 10.730 km op de klok. Ondergetekende is van mening dat je toch minimaal zes cilinders in dit kaliber auto moet hebben zitten, maar strenge Europese regels zeggen nein, nein, nein. Daarom is de SL 43 uitgerust met een tweeliter viercilinder turbomotor.

Nou ja, als ie stilstaat zie je het er niet aan af zullen we maar zeggen. Want ik vind de SL echt wel een fraaie koets. Lekker scherp getekend, dat heeft Mercedes-AMG gewoon goed gedaan.

Ondanks de vierpitter is het niet behelpen qua vermogen. 381 pk staat tot je beschikking, wat toch wel lekker is. Ondanks het AMG-randje is het een luxe cabrio. Met massagestoelen, 360 graden camera, goede audio. Noem het maar op. Als je de verbrandingsmotor nauwelijks aanspreekt is het heerlijk cruisen.

Oh ja, we moesten het over de prijs hebben hè. Ik dwaal af. De goedkoopste zevende generaties Mercedes SL van Marktplaats staat te koop voor 116.900 euro. Dat is nog steeds een sloot geld voor een viercilinder GT. Leuker kunnen we het niet maken.
Misschien nog een paar jaartjes wachten in de hoop dat de afschrijving zijn werk doet. En dan kun je er straks eentje op de kop tikken voor minder dan een ton. Fingers crossed.





Een 6 cilinder in dit soort auto’s is nog te billijke ipv van een v8. Maar een 4 cilinder is dat duidelijk niet. Dan zou ik zelf z’n auto nog liever volledig elektrisch rijden.
Oké, doen we verder niks mee, maar bedankt! Bevalt me prima dit blok;)
Alsof Mercedes ooit een SS (Sport Schwer) zou uitbrengen….
Google eens op Mercedes SS 😉
Het zal vast goed rijden (en sturen met een lichtere neus) maar vind een 4pitter echt niet bij de SL passen. Verder wel een serieus mooie bak.
Oef das toch wel een heel groot verschil met mijn Z4 G29 2019 die conceptueel hier toch wel heel dichtbij zit. Schitterende auto, daar niet van.
Denk dat je de SL met de 8-serie cabrio moet vergelijken, Z4 en SLK waren dacht ik elkaars tegenhanger.
Gek eigenlijk. 8 serie is juist weer een grotere 4 zitter. Weinig echt te vergelijken met dit. Z4 stuk kleiner en lichter, totaal ander type auto. Voor deze Benz zie ik eigenlijk alleen een alternatief dat qua comfort en rijden een beetje in hetzelfde ballpark zit een s5 cabrio, of de LC500, of Bentley gtc..? misschien…? 8 serie is weer meer de meer de Mercedes S cabrio…. Al was de S in veel opzichten ook weer een klasse apart…. Ik kom er niet helemaal uit 😉
En toch zijn er mensen die de SL en Z4 met elkaar vergelijken en dan kiezen voor een Z4. Namelijk ikzelf. Het zijn allebei sportieve cabrio’s waarmee je lekker kan toeren, en (feitelijk) allebei tweezitters. EIgenlijk wilde ik een SL, maar de viercilinder is het net niet, en de V8 die kost zo’n drie ton, en dat is best aan de prijs, al zeg ik het zelf. Koop je de duurste Z4, dan spaar je twee ton uit. En heb je nog een zescilinder ook, wat toch eigenlijk de beste keus is. Kortom, ik heb na lang wikken en wegen een Z4 gekocht.
Dat gezegd hebbende: ik houd de prijzen van de SL wel in de gaten. Want het is inderdaad wel echt iets anders dan een Z4, dus daar heb je dan wel weer een punt.
Same here. De SL63 kan niet tippen aan het niveau van een S63 cabrio (qua bouwkwaliteit, materialen, luchtvering, etc), maar die worden helaas niet meer gemaakt en is ook helemaal geen vergelijk qua lengte, etc.
Een nieuwe Z4 M40i is qua bouwkwaliteit vergelijkbaar met de nieuwe SL (dat was met die oude Z4’s wel anders, die waren stuk minder goed) maar een heel stuk gunstiger qua prijs.
Een M850i/M8 is wel weer een heel stuk beter gebouwd, en komt nog het dichtst bij de bouwkwaliteit van een S63, die net nog een tandje beter is.
Het interessante is dus dat vermogen lekker is, maar dat de beleving van een fijne 6 in lijn of v8 toch vooralsnog altijd hoog op ieders prioriteiten lijstje staat. Dus liever een toffe roffel en wat minder pk’s dan een snellere 4 cilinder oid. Ondanks de bovengemiddelde prestaties van laatst genoemde.
Bij dit soort auto’s zeker ja. Een roadster GT koop je niet omdat het een praktische auto is, niet vanwege het comfort en ook niet voor de lage prijs, die koop je voor de beleving, het complete plaatje. Daar is de motorbeleving onderdeel van.
Het voorwiel op de headerfoto heeft flink camber
Is dit ding er al weer sinds 2022 (of eerder). Kan me niet heugen dat ik ze wel eens zie rijden. Maar met 10.000 km in 3 jaar tijd is de kans dat je deze auto spot nihil.
Gekkeis dat ik in mijn plaatsje er juist 2 recentelijk waaram. Een licht blauw metalic (oudere man met witte hoed op) en een Zwarte zoals hier met jonge gast erin. Rond het wolderwijd…. Niet het gooi dus.
En natuurlijk weer zwart-op-zwart. Wie zijn toch die mensen . . . ?
• zucht •
De C63 AMG met 4-pitter is ook geflopt.
Doe mij maar een kleurtje!