Deze Mercedes sleeper slaapt vaster dan Doornroosje

Auteur: , 63 Reacties

If you catch our drift. Over driften gesproken, deze fugai E220 CDI is prima in staat tot een ouderwetse glijpartij.

Sleepers. We krijgen er bij AB geen genoeg van. Als het dan ook nog een poepsjiek uitgevoerd Nederlands project betreft, weten we van gekkigheid niet meer wat voor of achter is. Gelukkig weet conversiekoning MBenzNL dat nog wel, hij is de persoon achter dit awesome project.

De E55 AMG, want dat is ‘t, werd een jaar of twee geleden door MBenzNL aangeschaft in Californië. Nog voor hij ook maar een meter met de Benz had gereden, werd de auto al half uit elkaar gehaald en voorzien van enkele ontbrekende doch broodnodige opties.

Dat ging echter niet ver genoeg en dus besloot de eigenaar de auto er een bijzonder slaperige E220 CDI van te maken. Voor het oog dan, want onderhuids blijft het natuurlijk gewoon een dikke AMG. De kenner ziet het alleen aan de remschijven, die in het kader van de veiligheid en handling een maatje groter zijn dan de exemplaren op your average E-klasse.

Hieronder check je twee video’s van dit bijzondere project, plaatjes vindt u in de gallery.

Video #1

Video #2



63 reacties

Weer is wat anders dan een motorswap. Geniaal!
Fantastisch een wolf in schaapskleren!
Tja, ik vind dit eigenlijk net zo kansloos als op een 220CDI AMG badges en uitlaten monteren.
@trustmeiamanengineer: wat is er kansloos aan? Ik snap het niet.
@Jochempie: Dat krijg je als er een Alfa gereden wordt. Dan ben je jaloers op alles wat het wel doet :)
@Donstil: Niet zo hé, heb een stal aan rijdende Alfa’s.
@jaccovdzaag: welke allemaal? (Held)
@autospotter2punt0: een 75, 164 en een Alfetta.
@jaccovdzaag: voor elke dag 1 ? Rommel
@trident: Nee. Als je goed kan tellen, heeft een week 7 dagen. Leaseridder.
@jaccovdzaag: en twee met stilstaande units?? ;)
@davelepeef: Neen. Wel genoeg losse units.
@trustmeiamanengineer: de enige kansloze in dit verhaal is die Johnny die deze 220 eruit denkt te trekken met z’n 320 bij het stoplicht.

OT: Heeft deze man al een onderscheiding gekregen van koning Willem?
@joostvis: Eindelijk iemand die het snapt.
Sorry maar ik zie hier de lol niet van in. Mooier is hij er ook zeker niet op geworden.
@clarkson: Misschien heb je het verhaal niet helemaal begrepen als je denkt dat “mooier maken” het doel was van dit project. Snap je overigens oprecht niet wat de lol hiervan zou kunnen zijn?
Rechts inhalen met 240 met een hand aan het stuurwiel… Het zal mijn leeftijd wel zijn, maar dat is mij net iets te laconiek.

Enfin, het project an sich kan ik zeer waarderen. Mijn broertje heeft Stationwagon versie hiervan, en het zijn wel hele snelle auto’s. In de sprint een beetje log. Het moet allemaal op gang komen. De automaat is vrij traag, de overbrengingen behoorlijk lang en het gewicht hoog. Met beperkte tractie. Dus sprintwonders zijn het niet. Maar ze blijven maar door accelereren op hoge snelheid. Zuipen doen ze ook trouwens. Laatst een retourtje Hamburg gedaan: 1 op 3,5 gemiddeld…
@gtwillem: Rechts inhalen zou niet nodig zijn als mensen gewoon rechts blijven.

En inderdaad, Mercedes automaten zijn erg traag, maar dat heeft ook wel weer een charme, het geeft een soort van grandeur. Als je gas geeft moet de bak eerst even nadenken, schakelt dan op z’n dooie gemak terug en dan pas begint er vanuit diep ergens iets te trekken. Niet handig als je een bank wilt overvallen, maar het heeft wel klasse.
@gop1: rechts inhalen doe je alleen in noodsituaties. Dit was er geen. Dus een actie die perfect in lijn is met het imago dat sommige Merc rijders hebben… ;-).

Betreft de transmissie: zo was het nu eenmaal. Automaten waren sloom toentertijd. Ook de Audi RS6 had destijds een trage tiptronic. Ik moet er wel bij vermelden dat de automaat zijdezacht schakelt. Dus comfortabel is het zeker. Alleen niet snel. Wat dat betreft hebben ze wel een inhaalslag gemaakt. Zelfs de ‘gewone’ automaat is sneller en zuiniger dan de handbak tegenwoordig.
@gtwillem: Niet alleen ‘vroeger’, maar ook van vrij recent nog, ik reed laatst in een C-klasse w204 en die had het ook. Tijdje terug in een CL65 AMG gereden en zelfs die had het. Blijkbaar is het typisch iets van Mercedes. Ik weet niet hoe dat zit in de meest recente modellen.
@gop1: de ’65’ modellen hebben tot voor kort altijd deze automaten gehad. Vanwege een simpele reden: ze konden het vermogen en met name het koppel aan!

De automaat is niet zozeer slecht, dan wel een beetje sloom. Maar als je op de Autobahn zit maakt dat niet zo veel uit ;-).
@gtwillem: ook een automaat kun je chiptunen
@junior540: ja, maar het chiptunen kan alleen binnen de grenzen van de hardware van de automaat. Kun je een automaat laten chippen? Ja. Is dat succesvol? Redelijk. Ik heb maar een paar keer gereden in een auto met gechipte automaat. Maar in principe blijven de nadelen aanwezig, zij het in licht aangepaste ergenis.
@gtwillem:Helemaal mee eens willem! Één handje aan het stuur kan gewoon niet met die snelheden! Zeker als je weet dat je gaat trappen vopr een video, moet je zeker je best doen als “liefhebber”.
@gtwillem: helemaal eens Willem, hier nog zo’n “oude man” die echt de snelheid regelmatig benut maar zo rijden …………. treurig. Overigens ook de gordel niet om (in ieder geval niet op moment snelweg opdraaien)
@gtwillem: maar in Duitsland is het toch wel de bedoeling dat je rechts rijdt als dat kan, al helemaal als je niet hard rijdt? En zou het niet veel gevaarlijker zijn als hij vól op de rem klapt en in de abs dan nét achter die auto blijft hangen?
@jobberns: je moet inderdaad in Duitsland altijd zo rechts mogelijk rijden. Klopt.

Maar deze bestuurder van de Mercedes gaat ver bóven de adviessnelheid (130 km/). Dat betekent onder meer dat je rekening moet houden met al het verkeer voor je. De bestuurder schat het totaal verkeerd in, (hij verwacht dat de langzamere auto nog naar rechts gaat) en behoort dus te remmen.
Minder diefstal gevoelig op deze manier! Wel bruut gedaan opzich!
Zo zou ik ‘m nemen. Al is een 200 CDI nog iets betere vermomming, en ik denk dat ik de zo krap mogelijk passende velgen zou monteren! Heerlijke bak!!
Waarom vermommen? Met een AMG moet je pronken. Koop dan een E500 ofzo….
@hondar: dat ben ik niet met je eens. Met name met een AMG. Laten we heel eerlijk zijn. Het zijn flink ordinaire auto’s. Ik kan het wel waarderen maar vaak zijn de uiterlijke AMG wijzigingen een beetje protserig. Dus wat dat betreft vind ik dit juist wel een leuk project.

Juist auto’s als S/RS’s, M’s en AMG’s zijn bijzonder omdat ze hoge prestaties koppelen aan een enigszins incognito uiterlijk. Als je dan de kitscherigheid ervan afhaalt, heb je eigenlijk de ideale auto.

En je moet nooit pronken met een auto. Je moet er van genieten en lol aan beleven, maakt niet uit wat de rest ervan vindt.
@gtwillem: Ik vind de 55 modellen redelijk bescheiden en netjes uitzien. De 63 die geïntroduceerd was bij de facelift ziet er wat agressiever uit.
@gtwillem: Onzin, dus jij koopt een AMG en rijdt ‘m niet even voor bij je vrienden. Tuurlijk pronk je met je AMG daar is ie voor gemaakt. Anders koop je een Opel Corsa of VW passat met de opties die je wilt en hebben en ga je lekker alleen genieten 😜
Snelle taxi
Zonde.
OPROTTEN MET DIE CAMERA! Verwacht ik eigenlijk meest bij zulke mercedessen.
@marc94: Je verwart S-klasse turk met IK HOEF NIET TE TANKEN turk. Die reed een oude polo.
@gop1: OKE DOEEEEEEEEG
En dan nog z’n opzichtige wielen.
Maak hem dan echt helemaal af en zet er een taxibordje op. Trieste verschijning, zeg..
Haha heel goed dit, zo zou ik hem ook maken.
Al die schreeuwerige poespas van de AMG versie vond ik eigenlijk nooit fraai staan op dit model, terwijl dit model zelf best een mooie auto is nu hij was ouder wordt.
Eigenlijk te druk om zo hard te rijden.
Met deze auto ben je helemaal het mannetje…op het kamp.
wat een jankerds ook hier, het is ook nooit goed. Heel vet gedaan dit.
@MAB: Ik heb het vermoeden dat de jankerts op dit item volgende week juichen bij een M5 met 525 uiterlijk.
Ik mis alleen de trekhaak. Waarom zit die er nog niet onder? Of zit er een uitschuifbare onder?
Die @autoblog stickers oude bumper (grote foto) geven toch wel een beetje aan dat dit iets bijzonder snels is…
@gtwillem: oude moet op de zijn… Autospel….
Leg er dan ook direct wat kleinere velgen op, ook al weet ik niet zeker of dat dan weer past met de remschijven.
Ik ben geen Mercedes kenner, maar volgens mij is de grille nog die van de AMG uitvoering. Die zou ik er ook nog even uitklikken. En krijgt de auto nog wel voldoende lucht, met die minder happerige voorbumper?
Hmmmm…..
Kenteken in beeld, bestuurder in beeld en tussen 1:43 en 1:50 2 strafbare overtredingen begaan. Niet slim. Zegt iets over IQ van de heer bestuurder.
Lichten knipperen (meer dan 1x = Nötigung) + rechts inhalen = rijbewijs inleveren.
Ik vind zulke dingen echt geweldig, juist omdat het precies het omgekeerde is van dat cliché-gedoe met AMG badges, dubbele einddempers, AMG-lichtmetaal etc. etc. en een dieselblokje voorin. Zo is de bijzonderheid van deze auto voor de echte liefhebber, die uiteraard wèl direct ziet dat remschijven rondom geperforeerd zijn (etc. etc.), iets dat elk “petje” over het hoofd ziet.
Wat is een fugai? Japans manga poppetje zal ’t niet zijn lijkt me. Afgeleid van ’t Latijn fugare, vluchten?
Alleen de blauwe kentekens missen nog.
Niet zeuren allemaal. Het is gewoon een mooi uitgevoerd project. En downbadgen is het helemaal. Ik heb ook een drivE logo achterop. Dat zorgt ook wel eens voor rare gezichten bij een sprintje. Niks mis mee. Je moet een beetje lol hebben onderweg zonder daarbij gelijk de smaak of keuze van een ander af te kraken.
@volvod5: maar dan niet downbadgen onder het motto “ik wil al die aandacht niet” en dan filmpjes maken en op internet zetten. Dan wil je wel aandacht. En dan is het in mijn ogen hetzelfde doel als up-badgen. Niks mis mee – maar wel met hetzelfde doel.
Lekker subtiel haha! Ik kan het wel waarderen!
Baas!
Netjes uitgevoerd. Dat je hiervoor kiest zal niet helemaal mijn keuze zijn. Badges verwijderen van van de auto doet meestal voldoende om de algemene ‘autokenner’ in Nederland te verwarren.

En wat betreft de inhaalactie en mensen die zich hier ‘druk’ om maken, misschien kan je naast Koos Spee staan tijdens een diepte interview bij Wegmisbruikers ;-)!
@stame: oh ja, wat mis ik die ster op de motorkap!
Doe het dan goed, die lelijke nep wielen eraf en origineel 17 inch monteren en ook 200 CDI er op plakken. Als de remklauwen te groot zijn voor 17 inch dan origineel 18 inch die hebben ze ook voor de W211.
Het word nog leuker deze sleeper met een andere sleeper te pakken:)



http://youtu.be/S9HSq7zW1e8 voor de gein eens dit filmpje kijken, is door dezelfe kerel getune’d alleen dan nu visa versa, van e220 naar e55

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).