• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota TS050 Le Mans-racer [2016] krijgt turbomotor

Auteur: sir_smokalot, gepost 31 augustus 2015 om 08:23 – 13 Reacties

De Toyota TS040 Hybrid


Volgend jaar start Toyota Racing de 24 uur van Le Mans met een nieuw concept. Het nu nog laatste LMP1-team met atmosferische motor bezwijkt voor de drukvulling, en gaat turbo.

Geheel volgens de Toyota-filosofie deed het team het tot nu toe met een ongeblazen motor (een 4.0 V8 benzinemotor) in combinatie met een hybridesysteem. Dit legde ze vooral vorig jaar geen windeieren, want ook al werd Le Mans nog nooit gewonnen, het Endurance-kampioenschap werd vorig jaar wel glansrijk door Toyota op zijn naam geschreven.

Echter, tijden veranderen, en dit jaar speelt Toyota met zijn TS040 Hybrid tweede viool. Of eigenlijk moeten we zeggen: derde viool. Porsche kwam, zag, en overwon al in zijn tweede jaar met de 919 Hybrid. Le Mans 2015 was een prooi voor Porsche, en ook gisteren eindigde de 6 uur van de Nürburgring in een klinkende 1-2 voor de Duitsers uit Zuffenhausen. Ook Audi is dit seizoen sterk, en eigenlijk bungelt Toyota er een beetje achteraan, het komt dit jaar duidelijk te kort. Dus: het roer moet om.

In een interview met Motorsport laat Toyota weten volgend jaar met een TS050 Hybrid aan de start te verschijnen, die een kleine geblazen verbrandingsmotor vermoedelijk met een aggressief terugwinsysteem gaat combineren. Volgens nog onbevestigde geruchten mikt Toyota op de hoogste 8 MJ-klasse, die dit jaar alleen door Porsche wordt bevolkt (Audi doet 4 MJ, Toyota 6 MJ; hier een vergelijking van de specs van dit jaar).

Naast de ommezwaai naar de turbo (zelfs de personenauto’s moeten er nu eindelijk ook aan geloven, want in de Auris ligt sinds dit jaar ook een 1.2 Turbo met 116 pk) overweegt Toyota ook een derde auto op Le Mans in te zetten, net zoals Audi en Porsche dat dit jaar deden. Of dit ook daadwerkelijk gat gebeuren hangt af van de vraag of het binnen het budget lukt.

Wij hopen dat Toyota met wat moois op de proppen komt, en misschien zelfs wel weer voor de hoofdprijs mee kan doen op Le Mans, waar Peugeot in 2009 als laatste niet-Duitse team won. Eigenlijk is het World Endurance Championship (WEC) stukken spannender dan de Formule 1, en qua snelheid maakt het minder verschil dan je zou denken. Gisteren was de snelste raceronde op de Nürburgring 1:37.9 minuten, tijdens de laatste F1-race in 2013 was dit 1:33.5 (Alonso). Let wel, dit was nog voordat de F1-auto’s een stuk langzamer werden door de V6 Turbo. En de LMP1’s rammen dit tempo urenlang door, terwijl de F1’s na anderhalf uur klaar zijn.

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Schrapt Toyota hun straatlegale hypercar vanwege crash?
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, le-mans, Racing, Techniek, Toyota

Vorig bericht: « Deze Mercedes sleeper slaapt vaster dan Doornroosje
Volgend bericht: Lada Niva 6×6 is een toendrastoemper »

Lees Interacties

Reacties

  1. gertjan2012 zegt

    31 augustus 2015 om 09:13

    Jammer de enige LMP1 auto in het WEC wat nog een beetje bruut geluid maakte. Dit in tegentselling tot de Porsche’s en Audi’s die net als de stofzuiger van de buurvrouw klinken

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      31 augustus 2015 om 09:19

      @gertjan2012: De Porsche’s maken nog niet eens zo’n verschikkelijk geluid, de Audi’s daarentegen inderdaad wel (beter gezegd, die maken geen geluid).

      Ach, voor het echte geluid moet je bij de gt’s zijn, die klinken over het algemeen een stuk beter.

      Login om te reageren
      • gertjan2012 zegt

        31 augustus 2015 om 09:36

        @motoragent: Op spa deed die Toyota toch soms nog wel beetje zeer aan je oren bij het in gaan van de Eau Rouge, dat hadden die andere LMP1’s zeker niet.

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          31 augustus 2015 om 09:41

          @gertjan2012: Dat is zeker waar, al waren die Ferrari 458’s nog een tikje erger.

          Login om te reageren
    • poes zegt

      31 augustus 2015 om 10:20

      @gertjan2012:
      Helemaal waar! De Audi’s spannen wat dat betreft natuurlijk de kroon, die komen enkel langs suizen. De Porsche’s maken al wat meer geluid maar konden niet in de schaduw staan van de Toyota (wat geluid betreft).

      Maar eigenlijk klinken de LMGTE auto’s veruit het gaafst en dat zegt toch een hoop. Want daar is tot nog toe nog geen enkele auto overgegaan op turbo’s. Het hoge gegil van de 458, het donkere bulderen van de Corvette en V8 Vantage en het karakteristieke harde geluid van de boxer motor in de 911, allemaal ontzettend tof!

      Maar ook dat gaat verdwijnen, vrees ik. De 488 is al gepresenteerd natuurlijk, met turbo motor. Aston Martin gaat in de toekomst AMG motoren gebruiken, met turbo dus. Porsche gooit straks al turbo motoren in de standaard 911 Carrera, dus de GT3 (en race equivalenten) zullen vast volgen. Blijft enkel de Corvette over straks… Want zelfs de nieuwe Ford GT is voorzien van een V6-turbo.

      Login om te reageren
  2. antoonniels zegt

    31 augustus 2015 om 09:15

    Eigelijk geen nieuws. Na Le Mans gaven ze al aan met een nieuwe motor te komen en diesel is geen optie voor Toyota gezien de thuismarkt. Hoop wel dat ze volgend jaar beter meekunnen, en geen Nissan seizoen draaien. Blok ligt al op de testbank voor zover ik begreep/ las en met de ervaring die ze al hebben moet dat toch wel goedkomen?

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    31 augustus 2015 om 09:16

    Stiekem is dit inderdaad het mooiste klassement wat de racerij betreft. Ik hoop dat Toyota het volgende seizoen erg sterk is. Gewoon omdat spanning leuk is voor de kijkers.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      31 augustus 2015 om 12:03

      @dutchdriftking: veel spannender en om een bepaalde reden wat meer menselijker… Niet zoveel Lewis Hamilton bling bling gehalte.

      Login om te reageren
  4. lambo4all zegt

    31 augustus 2015 om 09:52

    De formula 1 wagens zijn juist sneller geworden door de v6 turbo.. Ik snap niet dat mensen dit maar niet inzien, het is de meeste krachtige motor sinds de tiencilinders..

    Login om te reageren
    • CBR600rr zegt

      31 augustus 2015 om 10:02

      @lambo4all: ze zijn 3-5 seconden per rondje langzamer dan de monsters met 1000pk van vroegah…

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        31 augustus 2015 om 10:13

        @cbr600rr: toch heeft de v6 meer koppel en blijft de 850-ish pk sterke motor beter op toeren door 8 versnellingen. Die 3-5 seconden zit em dan ook voor het overgrote deel in veel striktere aero regels als je een race terugkijkt van 2004 lijken ze op rails te rijden.

        Login om te reageren
        • poes zegt

          31 augustus 2015 om 11:42

          @lambo4all:
          En ook dat is gedeeltelijk onjuist. De huidige F1 wagen mag dan wel 8 versnellingen hebben, maar de verhoudingen daarvan staan tegenwoordig heel het jaar vast. Daarom zie je ook dat ze de 8e versnelling op heel veel circuits helemaal niet gebruiken. Enkel op bijvoorbeeld Monza heeft die een toegevoegde waarde.

          Sterker nog, de huidige V6 motor hoeft helemaal niet meer persé precies op toeren te blijven. Door het koppel (van de turbo en het hybride systeem) is er veel meer kracht voorhanden over een breder toerenbereik. Daar heb je dus zeker gelijk in, maar dat is niet wat ik zoek in een raceauto. De Audi LMP1 auto bulkt ook van het koppel en vermogen bij lage toeren, maar ik vind het als race-enthousiasteling een draak van een raceauto.

          Login om te reageren
    • poes zegt

      31 augustus 2015 om 10:13

      @lambo4all:
      Je legt het verband verkeerd. Ze zijn niet sneller geworden door de turbo’s, ze zijn sneller geworden doordat de regels omtrent de turbo motoren, wat vermogen betreft, iets ruimer zijn dan bij de 2,4 V8 motoren. Want zoals @CBR600rr al terecht opmerkt, in de topjaren van de 3,0 V10 periode hadden ze nog véél meer vermogen. Het kan dus allemaal makkelijk met atmo motoren.

      En dat beetje extra snelheid van nu t.o.v. de 2.4 V8 motoren zie ik op televisie amper tot niet. Ik hoor het echter wel. Laat staan als je langs de baan staat.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North