• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Nederlandse auto kost je maar 33 euro per week

Auteur: Dizono, gepost 22 september 2016 om 20:57 – 25 Reacties

Amber One


Een groot verschil met de 520 euro per maand die we gemiddeld per maand aan onze trouwe vierwieler kwijt zijn.

Klein verschil, voor die 520 euro die we betalen aan aanschafkosten, brandstof, onderhoud en belastingen hebben we onze eigen auto voor de deur staan. Het idee achter het Nederlandse Amber Mobility is dat je geen eigen auto meer hebt, maar gebruikt maakt van gezamenlijke deelauto’s. Een beetje zoals bij Greenwheels of car2go dus, maar met het grote verschil dat er niet per kilometer afgerekend hoeft te worden. In plaats daarvan ben je voor 33 euro per week klaar en dat is zeker voor de zakelijke veelrijders interessant.

Amber Mobility gaat zich dan ook in eerste instantie richten op de zakelijke markt met het platform Corporate Mobility. Voor werknemers van de ABN Amro in Eindhoven staat een vloot BMW i3’s klaar die volgens bovenstaand deelprincipe te gebruiken zijn. Elektrische auto’s dus, al voldoet de i3 volgens Amber Mobility niet als deelauto. Daarom werken ze momenteel aan hun eigen auto, de Amber One.

Amber ONe

Vandaag is het eerste prototype getoond van deze elektrische auto, die is ontwikkeld door studenten van de TU Eindhoven. Het compacte wagentje biedt plaats aan vier personen en is voorzien van een 28 kWh-accu. In combinatie met een elektromotor van 40 pk op de achterwielen goed voor 0-100 in 10 seconden en een topsnelheid van 150 kilometer per uur. Leuk, maar wat natuurlijk echt interessant is, is hoe ver je komt met een volle accu. Doordat het chassis van koolstofvezel moet het leeggewicht slechts 600 kilo bedragen en in combinatie met een gunstige aerodynamica moet daardoor een actieradius van 400 kilometer mogelijk zijn. Kijk, dat zijn de betere waardes!

Volgens Merien ter Houten, een van de oprichters van Amber Mobility, moeten volgend jaar de eerste zes volledig functionerende prototypes klaar zijn en moet volledige productie over drie jaar een feit zijn. Merien ter Houten is overigens een van de oprichters van Nu.nl, samen met onder andere onze eigen @sacha.

Amber One

Ook interessant!

  • Zijn elektrische auto's nog interessant in 2022?
    Zijn elektrische auto's nog interessant in 2022?
  • Waarom halen elektrische auto's de actieradius niet?
    Waarom halen elektrische auto's de actieradius niet?
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Zoveel Nederlandse auto's hebben onlogische kilometerstand

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

deelauto, Elektrisch, tu-eindhoven

Vorig bericht: « Honda’s nieuwe driecilinder is sneller dan een Bugatti
Volgend bericht: Dealers laten Nederlandse RS3-eigenaren stikken »

Lees Interacties

Reacties

  1. janmetdelangeachternaam zegt

    22 september 2016 om 21:17

    Leuk idee ben alleen erg sceptisch over de prijs, snap niet hoe ze de kosten eruit kunnen krijgen

    Login om te reageren
    • nielsnl1 zegt

      22 september 2016 om 21:38

      @janmetdelangeachternaam: is ook onmogelijk. Zal wel subsidie / investering verhaal zijn waarbij de waarde geschat wordt op een ’toekomstige cashflow’ voor wanneer de halve wereld dit gebruikt :’) maar ach, als niemand wat zou proberen is het ook zo saai.

      Login om te reageren
  2. goodfellar1 zegt

    22 september 2016 om 21:18

    Zou toch liever een autotje voor mijzelf hebben

    Login om te reageren
  3. kobus1967 zegt

    22 september 2016 om 21:21

    Komt zo uit Robbedoes en Kwabbernoot, laat maar komen.

    Login om te reageren
  4. MARS zegt

    22 september 2016 om 21:21

    Leuk om te huren in de winter, sneeuw en achterwielaandrijving.. :)

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    22 september 2016 om 21:27

    Het eerste waar dit aan doet denken is de aloude witkar die in 1974 in Amsterdam in gebruik gesteld werd.

    http://bin.snmmd.nl/m/m1mx9lqa528m_std1024.jpg

    Hetzelfde idee, een elektrische auto die collectief gebruikt kan worden, maar dan wel een stuk volwassener. Erg scherpe prijs die 33 euro per week, daarmee kan het voor veel mensen een aantrekkelijk alternatief zijn voor een eigen auto. Of als daily drive voor de liefhebber, om in het weekend de eigen benzineslurper van stal te halen.

    Login om te reageren
  6. dafmaf zegt

    22 september 2016 om 21:28

    Mijn V40 uit 2001 op LPG kost 240 euro per maand all/in bij onbeperkte kilometers (en ja, eenderde daarvan is reparaties).

    Login om te reageren
  7. granlusso zegt

    22 september 2016 om 21:31

    Das wat anders dan de tarieven van Share a Porsche.

    Login om te reageren
  8. rob636 zegt

    22 september 2016 om 21:41

    Rot op met die elektrische rommel allemaal. Ik vind het verschrikkelijk

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      22 september 2016 om 22:15

      @rob636: Nou, duidelijk. Fijne argumentatie: “Ik vind het verschrikkelijk”.

      Login om te reageren
      • rob636 zegt

        23 september 2016 om 07:35

        @pomoek: met andere woorden, het is mijn eigen mening

        Login om te reageren
    • nopetrolnofun zegt

      22 september 2016 om 23:28

      @rob636: er zijn serieus mensen op autoblog die het wel wat vinden. Ik ben er ook nog niet achter hoe die hier zijn terecht gekomen?

      Login om te reageren
  9. raoufff zegt

    22 september 2016 om 21:54

    Mooi plan, nu subsidie gaan aanvragen bij Mark Rutte die vervolgens zegt ‘pleur op’ met dit zoveelste ‘new mobility’ dinges

    Login om te reageren
  10. dirkiii zegt

    22 september 2016 om 22:03

    Het ov is duurder

    Login om te reageren
  11. mobieler zegt

    22 september 2016 om 22:07

    40 pk en een actieradius van 400 km. Alleen als je er in je eentje in zit. Met z’n vieren komt ie amper vooruit en kom je nog maar 150 km ver. Gokje

    Login om te reageren
  12. mobieler zegt

    22 september 2016 om 22:09

    Maar goed. In Parijs werkt het al jaren. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Autolib%27

    Login om te reageren
  13. reistje zegt

    22 september 2016 om 22:14

    400km range, 600kilo, 33 euro per maand zijn nogal claims voor iets wat nog een prototype is.

    Verder snap ik ook niet waarom het weer deelauto’s moeten worden. Ja omdat het een gesubsidieerd, studenten ding is. Er is een doelgroep voor deelauto’s maar de normale automobilist zit er echt niet op te wachten.

    Login om te reageren
  14. pomoek zegt

    22 september 2016 om 22:16

    Deelauto’s is zeker ook niet mijn ding. Het zal echt 99 van de 100 keer zo zijn dat het ding voor je klaar staat. Maar ik wil 100% beschikbaarheid. Verder wel een kek gebakje.

    Login om te reageren
  15. scaglietti612 zegt

    22 september 2016 om 22:48

    Deelwagens voor 33 euro/week, failliet binnen het jaar? Ik vraag mij af wat mensen met die deelwagens allemaal uitsteken. In Oostende kom ik regelmatig eens in de buurt van een Cambio-parkeerplaats (en ik mag verder gaan zoeken voor een plaatsje :) ). Eens gaan kijken naar die afschuwelijke Citroen met oranje spiegels en wat the hell steken ze daarmee uit. Bumpers rondom volledig beschadigd, vol krassen, spatbord die half loshangt (idem voor de voorbumper), barst in het achterlicht en de wieldoppen zijn rijp voor de schroot. Maar het ergste waren toch wel de banden, vol kappen en missing rubber. Geen wonder dat die andere deelwagen van Cambio totaal aan gort is gereden bij een frontale botsing, enkel de oranje spiegelkapjes bleven precies over. Aan het zilvermeer stond er ook een deelwagen, een berlingo dacht ik. Ook weer met zijn banden tegen de borduur gedrukt. Voor hetzelfde geld zijn die banden onderhuids beschadigd en de volgende moet er dan mee weg. Dat mensen maar zelf de volledige kosten dragen en de verantwoordelijkheid of moeten ze maar een plooifietsje kopen en hup de bus op.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      22 september 2016 om 23:25

      @scaglietti612: Belgen hè….. Wij Hollanders zzijn zzoo nnie….

      Login om te reageren
  16. thoisss zegt

    22 september 2016 om 23:14

    Ik geloof hier voorlopig nog niet in. Het grootste probleem hiermee is dat veel mensen echt varkens zijn en alleen aan zichzelf denken. De free-to-go auto’s die ik wel eens schoon moet maken laten dat heel duidelijk zien.

    Login om te reageren
  17. vroaaar zegt

    22 september 2016 om 23:49

    Als ze zich richten op de zakelijke veelrijder, dan rijdt die er dus veel mee en staat ie daarnaast veel en vaak aan de laadpaal. Met wie en wanneer deel je ‘m dan? Er blijft dan namelijk weinig tijd over voor een andere gebruiker….en die zou wel gek zijn om daarvoor dan ook €33 te betalen!

    Login om te reageren
  18. shicomm zegt

    23 september 2016 om 01:04

    ah , dus daarom werkt het systeem met de gedeelde elektrische smarts zo goed…

    Het idee was er al eerder maar het is min of meer duidelijk dat er bijzonder veel nadelen aan zitten , met name door het opladen van de accu’s…
    In dat opzicht zou je net zo goed de mirai als deelauto in kunnen zetten waarbij je het gegeven dat je maar op een handjevol plekken in NL kunt tanken even vergeet…

    Login om te reageren
  19. ViperArry zegt

    23 september 2016 om 12:58

    Wat een sentimenten allemaal… “ik wil 100% en mijn eigen auto”.

    Niemand die blijkbaar enige tijd terug de toekomstplannen van Elon Musk heeft gelezen. Kort, de Tesla’s kunnen zelfstandig rijden. Op t moment dat jij zou parkeren zet ie je af en rijdt ie naar de volgende (betalende) klant. Op die manier verdien je geld aan je auto op het moment dat ie normaal zou stilstaan….

    Lijkt nog toekomstmuziek, maar dit wordt sneller gemeengoed dan we ons nu kunnen voorstellen.

    Login om te reageren
  20. roeldriesvink zegt

    25 oktober 2016 om 06:09

    Wie onderhoudt het interieur van een deelauto? Er wordt in gerookt, gegeten, gedronken, gespoten (met spuitbussen). Hoe voorkom je dit of los je dit op? Wordt het interieur van traanplaat gemaakt met een RVS stuurwiel en stoelen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North