Dealers laten Nederlandse RS3-eigenaren stikken

Auteur: , 211 Reacties

Een verhaal waar je boks van afzakt.

Audi RS3 met piepende schijven

Stel, je koopt van je zuurverdiende centen een splinternieuwe Audi RS3 (rijtest). Een auto met een vanafprijs van 71.860 euro, dus met wat gevink op de optielijst zit je al gauw aan 80.000 euro. Als je zoveel uitgeeft aan een auto wil je simpelweg waar voor je geld. Op z’n minst.

Een eigenaar van zo’n rappe Audi mailde ons met het volgende verhaal. Hij kocht inderdaad een splinternieuwe RS3 in de maand maart van dit jaar. In april zette de mailer (we noemen hem vanaf nu Piet, echte naam bekend bij de redactie) 4.500 km op de klok van de Audi, tijdens een vakantie. Eenmaal terug in Nederland bleek dat de remmen nogal piepten. Piet ging naar de dealer die de schijven onder garantie verving. Eind goed al goed.

Kastje naar de muur

Dus niet. In juli merkte Piet enkele trillingen op tijdens het remmen. Bij nadere inspectie bleek dat de remvoering versleten was. Mind you: de Audi had op dat moment 10.000 kilometer aan levenservaring. Uiteindelijk werd na veel morren in tweede instantie de blokken vervangen. In tweede instantie ja, want een andere dealer weigerde in eerste instantie mee te werken omdat Piet de auto op het circuit zou hebben gebruikt. Naar eigen zeggen is Piet nooit met de RS3 op welk circuit dan ook geweest. Op z’n minst frappant dus dat de dealer daar zo stellig in was. Temeer daar Audi wel met de RS3 adverteert alsof het een circuitbeest pur sang is.

De trillingen komen in alle hevigheid terug. Uiteraard toog Piet richting dealer, die doodleuk verklaarde dat het slechts om een paar auto’s gaat. Helaas voor deze dealer hebben wij encyclopedie WillemE in onze gelederen, die weet te melden dat algemeen bekend is dat de RS3 een probleem heeft met het pre-brake systeem. Dit systeem laat de blokken lichtjes remmen om bijvoorbeeld vocht of vuil van de schijven te verwijderen. Dit wordt mede gedaan omdat de remmen niet alleen de functie hebben om de auto tot stilstand te brengen, maar ook om onderstuur tegen te gaan. De RS3 heeft geen actief mechanisch sperdifferentieel aan de voorkant. Om te voorkomen dat de RS3 over de voorwielen weg glijdt, simuleert het ESP een sper-werking met de remmen. Daarom moeten de schijven te allen tijde ‘schoon’ zijn. Vooral in de UK worden veel RS3’s verkocht en daar zijn dan ook genoeg verhalen over te vinden. De claim van de dealer lijkt dus lariekoek.

Audi RS3 remschijven

Piet is niet de enige

Piet liet het er op zijn beurt niet bij zitten en hij gaat rondvragen of andere eigenaren van RS3’s (in binnen- en buitenland) het probleem herkennen. Daarbij stuit hij op een verhaal van drie verschillende Nederlandse eigenaren van een RS3 die met zich met remproblemen bij één en dezelfde dealer meldden. Alle drie de eigenaren kregen te horen dat ze de eerste waren met dit probleem. Wordt dit een TFSI-verhaal all over again? Voor de goede orde: in totaal meldden zich circa 60(!) RS3-eigenaren bij Piet die eveneens gek werden van trillende remmen.

In augustus werd de auto van Piet weggebracht ter reparatie, maar helaas voor onze lezer kreeg hij de RS3 niet op tijd terug voor een geplande roadtrip. Daarbij lijkt PON zich niet erg bereidwillig op te stellen om het euvel op te lossen. Met dooddoeners als “producteigenschap” en “het gaat om enkele gevallen” wordt Piet duidelijk dat de importeur weinig trek heeft om dit probleem netjes op te lossen.

Om aan ons duidelijk te maken dat Piet zijn buik vol heeft van het gedoe met de remmen van de RS3 heeft hij een hele trits aan mailtjes tussen hem en diverse dealers meegezonden. De mailtjes lezende kunnen we maar één conclusie trekken: men lijkt niet bereid om het probleem op te lossen. Best sneu, bij een auto die nieuw al gauw rond de 80K kost. Andere eigenaren van een RS3 met remproblemen kunnen zich uiteraard bij ons melden, we zijn benieuwd!

Saillant detail: een andere RS3-eigenaar nam zijn Audi op de zelfde dag in ontvangst als Piet. Deze eigenaar had, je raadt het nooit, exáct dezelfde remproblemen! Mooie autoverkoper die hier nog met droge ogen durft te beweren dat Piet simpelweg pech heeft.

Een video waarin duidelijk te zien is hoe erg het gesteld is met de RS3 van Piet, check je HIER.

Remmen RS3

INSTANT UPDATE: ook een tweetal andere Nederlandse RS3-eigenaren melden zich via de mail bij ons. Bij beiden doen zich vergelijkbare problemen voor.

De eerste eigenaar is een ware Audi-adept, hij bezit tevens een A1 Quattro en een R8 GT Spyder. Bij zijn eerste RS3 (vorige generatie) heeft hij 3x onder coulance nieuwe schijven gekregen. De laatste set zat er net onder toen er na een jaar eindelijk een terugroepactie kwam voor het vervangen van de remschijven, de bijna nog nieuwe schijven zijn toen na een maand weer vervangen. Daarna heeft hij een Megane RS gehad en daarna een RS-Q3 (nooit een probleem gehad met de remschijven, wel een verhoogde slijtage van de remblokken). Deze laatste heeft hij weer ingeruild tegen een gloednieuwe RS3(8v).

Bij het aanvinken van de opties lopen ze al tegen een probleem op, keramische remmen staan WEL op optielijst maar kunnen NIET worden besteld. Hij besluit de auto toch te kopen, maar geeft duidelijk aan dat hij verwacht dat de remmen voor problemen kunnen zorgen. Volgens de dealer zou dit allemaal wel meevallen. Inmiddels rijdt hij rond met de derde set remschijven, maar is er nog geen structurele oplossing. Tevens is de slijtage van de remblokken door torqvectoring en pre-brake extreem, om de 4000 km kan hij de blokken vervangen (bij de Audi-dealer 550 euro per set).

Audi met piepende schijven

Ook de tweede RS3-rijder zet een soortgelijk verhaal op papier. Zijn eerste set schijven begon na 3500 kilometer te trillen en dat werd steeds erger. Na twee maanden en 5000 kilometer werd de dealer gecontacteerd en bij 9800 km stond de auto in de werkplaats. Nieuwe schijven worden vervangen, maar blijken ook hier geen soelaas te bieden. Een week en 1300 kilometer later begint het verhaal namelijk weer van voor af aan. De frustratie van de eigenaar blijkt duidelijk uit de volgende passage: “Na 5 minuten (met koude motor nog!) beginnen ze al te trillen… en ELKE.DAG.WORDT.HET.VOELBAAR.ERGER. Nu krijg ik te horen dat je maar één set onder garantie kunt krijgen. Dus nu zit ik met een auto van 4 maanden oud, bijna 12.000 km op de teller daar moet ik het mee doen. Niks oplossing, niks garantie meer, niks coulance, echt niks!”. Overigens krijgt ook deze RS3-eigenaar van de dealer te horen dat zijn probleem uniek is en dat er zeker geen sprake is van een ontwerpfout of algemeen bekend probleem. Daar beginnen we op de redactie langzaamaan aan te twijfelen…

Van recht naar krom in een paar kilometer

Om het een en ander zichtbaar te maken krijgen we nog een mailtje van een Audi TT-RS-eigenaar en technisch specialist van de TT-RS en RS3 Club Nederland. Hij stuurt ons een foto van een gemonteerde remschijf, die 200 km ingereden zou zijn volgens de voorschriften. Wat opvalt is dat op een deel van de schijf het gehoonde patroon dat affabriek aanwezig is nog te zien is, terwijl het op sommige plekken al weggeschuurd is. Ergo: het niet gelijkmatig slijten van de schijven lijkt al vanaf de eerste kilometers te beginnen. Of zouden de schijven krom uit de fabriek komen…?

Audi RS3 remschijf

UPDATE 1: Inmiddels heeft zich bij ons een vierde RS3-rijder gemeld met, u raadt het al, hetzelfde probleem. Ditmaal begon de ellende bij 13.000 km en vier maanden en weigeren dealer en importeur het euvel onder garantie te vervangen.

UPDATE 2: En daar is eigenaar nummertje vijf. Deze lezer heeft twee RS3’s. De ene komt uit 2015 en heeft met 15.000 km op de klok een lichte trilling. De andere auto is nagenoeg nieuw en bij een kilometerstand van 3.800 km zijn de remblokken al vervangen, uiteraard tegen forse kosten.

UPDATE 3: Eigenaar nummer zes meldt zich. Zijn RS3 uit 2015 heeft al voor de derde(!) keer een nieuwe set schijven gekregen. De dealer wilde ondanks de garantie dat de eigenaar meebetaalde. Laatstgenoemde had daar geen trek in en is overgestapt naar een andere dealer.

UPDATE 4: Er is een nieuw artikel waarin we alle klachten die we tot dusver binnenkregen hebben gebundeld, je vindt het HIER.

UPDATE 5: De laatste stand van zaken vind je in dit artikel, met nog meer klagende eigenaren.



211 reacties

Ben er van overtuigd dat de klagende klant wint van de dealer. Kwestie van het er niet bij laten zitten en door knokken tot je gelijk krijgt. Succes!
@dutchfiat: Zo blijkt uit alle ketting / olie / automaat verhalen bij Pon…
@boxergt: ik denk dat mensen alleen mijn naam hoeven te lezen en uit dit verhaal wat maar een speld in een hooiberg is naast alle andere problemen meteen mij begrijpen waarom ik dat vind.
@vagtroep: Ik heb net gisteravond de originele schijven van m’n range rover uit 2003 vervangen. trilden ook iets maar mag wel na bijna 290.000km…..
Mag duidelijk zijn dat de torque vectoring hier in dit geval de oorzaak is, waarschijnlijk in combinatie met de dunne schijven. Maar in ieder geval glazing, waardoor de schijven veel teveel hitte maken.
Dit soort auto’s zijn niet geschikt voor NL, te klein te smal, ze moeten flink op hun donder krijgen, juist hard strappen en niet met een zacht voetje remmen…. das voor een Aygo of al die andere kleine meuk waar de overheid ons zo graag in ziet…
@vagtroep: helaas heb ik het zelfde gehad met bmw.. kleppen verbrand bij 30k kilometers. Bmw zegt van niks te weten. Bij het eerste beste revisie bedrijf staan er 3 van de zelfde motoren op een rij met het zelfde probleem. Het gebeurt niet alleen bij vag gebeurt helaas overal.
@boxergt: Bij Pon inderdaad. Dealers zijn vaak marionetten van Pon. Pon wil niks met de claims doen en de dealers mogen het de klanten vertellen, vervolgens krijgen de dealers alle bagger over zich heen. En als een dealer besluit om het te vergoeden, kunnen ze straks voor de helft van het land dat gaan vergoeden als er geen andere dealers in meegaan.
Geloof dat dealers ook bij Pon een verzoek moeten indienen en dat de kosten voor garantie vaak gedeeld worden, dus Pon kan een (wellicht groot) deel makkelijk van zich afschuiven.
Het feit dat Pon veelal aandeelhouder/deels eigenaar is bij dealers en er dus vaak geld in heeft zitten, maakt het natuurlijk een stuk makkelijker om het een en ander af te dwingen bij een dealer.
Rare jongens daar in Leusden. Macht van de sterkste…
@boxergt: conclusie: VAG is meuk, we zouden hun geen cent meer moeten gunnen. Zeker niet met zo’n service. Te gek voor woorden, als je speelgoed haalt voor zulke bedragen…
@retsok: dit zijn gewoon kinderziekten van dit specifieke model. Kan gebeuren. Wat ik met name stuitend vind aan dit verhaal is het gebrek aan medewerking en empathie van de dealer/importeur. Want soms kunnen dit soort dingen gebeuren, onze BMW 330xi moest ook al na 15k de koppeling worden vervangen, was volledig versleten… Fabrieksfoutje ofzo. Maar zonder morren onder garantie vervangen, goede service. Nooit meer hetzelfde probleem gehad.
@audirs3: kan gebeuren? Bij mijn vorige gen RS3 waren er ook remproblemen. Dan noem ik het geen kinderziektes meer.
@retsok: VAG is het probleem niet, PON is het probleem. PON heeft het garantierisico overgenomen van Volkswagen (om zo korting op de inkoop van de modellen te krijgen) en is daarom niet zo happig op het aanbieden van garanties.

Ik ben daar ook tegenaan gelopen toen een sensor in mijn motor het begaf (Golf 1.6 TSI), reparatiekosten 1500 euro, PON gaf niet thuis, maar de dealer stond erop dat volgens de reparatievoorschriften die sensor wel vervangen moest worden, terwijl uit navraag bij garagebedrijven en op het VAG forum bleek dat die sensor eigenlijk niet echt een functie had en zelfs door de verbrandingsinstellingen van de motor aan te passen overbodig gemaakt kon worden. Uiteindelijk heb ik het probleem bij een chiptuner laten oplossen voor 150 euro.
@stephano: De GTD’s van begin 2014 hebben een stevig probleem met het Mediaststeem wat letterlijk bevriest op koude dagen. Het scherm reageert een uur lang nergens op bij koude start. Het probleem is bekend. In andere landen worden hele units vervangen maar Pon wil niets doen. Zelfs de leasemaatschappij met meerdere auto’s met dit probleem krijgt niets voor elkaar bij Pon.
@dennisdd: golf, leon en octavia hebben hetzelfde issue met bouwjaren van plusmin 2014.

Mijn Leon had er ook last van, elke koude ochtend weer feest.
@dutchfiat: ik heb 2 auto’s in mijn leven gehad een Vag en de laatste heb ik net een jaar opgehaald bij Ekris. Na al de problemen wat ik in 45k km in 3 jaar ben tegengekomen verwacht je niet van een splinternieuw auto. Behalve als het een VAG is dus. Mijn eerste BMW en man dit is zeker niet de laatste, verslavend merk. Nooit never meer dat wannabe premuim vag
@vagtroep: sorry, maar moet juist weer denken aan mijn opa die vroeger (:1986) een gloednieuwe 735i had (4e BMW op rij) en na zo’n 12000km met een hoop ellende. De werkplaats is uitgevlogen naar de tegenoverliggende dealer is gestapt en daar een volvo heeft gekocht met de mededeling de BMW uitdagend weg te zetten voor de overbuurman. Niet veel later had die een telefoontje van de eigenaar vd BMW dealer wat er nu gebeurd was, met duizendmaal excuses. Vroeger gebeurde dat dus wel, en durfde ze nog schuld te bekennen.
@vagtroep: BMW is ook niet foutloos, maar de dealer organisatie is (op uitzonderingen na) beter, veel beter. Heb nu een VAG product, en een onbeschrijflijke bak ellende met de dealer gehad. Nu zit ie in onderhoud bij het service centrum van mijn leasempij. Naar volle tevredenheid!
@vagtroep: Mijn ouders zijn dan weer net na jarenlang met Mercedes gereden te hebben overgestapt op BMW en hadden na enkele weken al spijt van hun aankoop. Kwaliteit en afwerking komt niet in de buurt van Mercedes. Zo zal iedereen wel iets aan te merken hebben op elk merk. Ik rijd al tien jaar Audi en heb geen noemenswaardige problemen gehad. En mijn volgende zal ook weer een Audi worden.
@fejjie: Je mag BMW hier niet bashen, dat is heiligschennis en levert je al helemaal geen plusjes op.

Ik rij nu een f30 3 serie. Ontzettend fijne wagen, heerlijk rijplezier. Maar het onderhoud is erg duur en ik heb vaker problemen met deze auto dan mijn vorige auto, een Audi A3 Sportback 2.0 tdi met S-tronic, waar ik 190k mee heb gereden. Ik neem de probleempjes met de BMW voor lief. Het is en blijft gebruiksmateriaal, en dat gaat kapot (mijn vriendin rijdt erin, dat kan het ook zijn).

Maar goed, als het over VAG gaat staan de bashers gelijk vooraan om alles af te kraken, terwijl andere merken ook echt niet vrij zijn van problemen. Even vergeten dat BMW ook kettingproblemen heeft gehad? Nja, als je als naam al VAGTROEP hebt neem ik je sws al niet serieus, dan kan je namelijk niet objectief iets bekijken, en dat is wel fijn in een discussie, in plaats van je mening doordrammen.
@dutchfiat: eh nee hoor. Ik ken ook zon verhaal alleen over Mercedes . Die eigenaar reed jaren Mercedes maar nu niet meer. Puur omdat Mercedes hem voorloog en in de kou liet staan. En ook hij maakte contact met andere merc rijders en ook die hadden allemaal hetzelfde probleem. Ging over de eerste cls. Die had hij als een van de eerste in Nederland.
@dutchfiat: tis Pon. Daar wint niemand van, tenzij al die dwazen die stug blijven doorgaan met het aanschaffen van VAAG-producten daar vanaf nu collectief mee zouden stoppen. Maar ja, dat is een illusie.
@dutchfiat: ik weet niet hoe het bij vag gaat maar volgens mij is het zo , kaart je het probleem aan IN de garantieperiode moet de dealer het probleem oplossen ook al is de garantie al vervallen.

Voor de eigenaren; blijven volhouden!
@dutchfiat: Klagen lijkt niet te helpen; ben heel benieuwd of de eigenaren van deze auto’s inmiddels een advocaat op de zaak hebben gezet? Ik zou dat voor grofweg 80k toch zeker wel doen.

Volgens mij moet toch wel aan te tonen zijn dat er een ondeugdelijk product is geleverd, en dan kun je de koop wellicht ongedaan maken. 100% aankoopbedrag terug, en dan kan de dealer zelf uitzoeken wat ze met de auto doen.
PON koopt auto’s in zonder garantie, zij moeten dus alle kosten dragen waarvan de klant dus de dupe is… zonde. Naar een Duitse dealer gaan en daar je verhaal aankaarten wilt wel eens helpen. Zij dienen de claim vervolgens in bij de fabriek, die vaak goedkeuring geeft. Vervolgens sturen zij weer een factuur naar PON, echter kan PON dan niet meer weigeren omdat de fabriek al accoord heeft gegeven! :)
@bram95: bron?
@bram95: Geen excuus, Pon is een dealer, een dealer koopt van A en verkoopt het aan B met een marge, die marge zorgt er wél voor dat de dealer verantwoordelijk is voor de klant.

@RS3 rijder; koop dan ook geen RS3 en koop een fatsoenlijk beest, een M3 bijvoorbeeld.. ondersturend handtasje, 4x 0
@lekkaah: pon is ook de importeur
@bram95: maar als alle RS3 modellen vrijwel dit probleem hebben, zou dat ook bij de Duitse varianten zijn. Dat zou het toch allang bekend moeten zijn bij Audi?
@michaelb: Daar heb je wel een punt. Hoe reageren Duitse dealers op dit verhaal? Is er al eens een RS3 eigenaar bij een (grote) Duitse dealer gaan informeren?
@bram95: Het lijkt me sterk dat je met een RS3 met bovengenoemde problemen op gele platen random bij een Duitse dealer aan kan kloppen.
@bmwalpina: Je moet gewoon zeggen dat je op vakantie bent en het absoluut niet aandurft er zo mee verder te rijden. Anders wordt je doorverwezen inderdaad naar je eigen dealer. Gewoon heel hard en vals spelen anders lukt het niet. Serviceadviseurs zijn vaak doorgewinterde mensen die je niet zomaar van gedachte kan laten verwisselen.
@bram95: Pon koopt auto’s in zonder garantie?? Zit je weer aan de drugs Brammetje? Je lult zo stom uit je nek…..
@josxkrs: verhaal klopt, Pon importeert goedkoper door overname fabrieksgarantie claims.
@snippje: ja, ik lees het. Maar ik vind een zeker vorm van onderbouwing (liefst in de vorm van een bron) altijd erg prettig.
@bram95: je kan geen producten kopen zonder garantie. Mocht je dat toch doen onder deze voorwaarde, dan heb je garantie. Sleep degene waar je die rs3 gekocht hebt voor de kantonrechter. Als je 80k kan uitgeven moet 1000 euro ook nog wel lukken, toch?
@kritisch: Heb vaker gehoord dat Pon korting krijgt bij VW. Hiervoor koopt Pon de garantie af bij de fabriek. Met die korting zou Pon vervolgens zelf de garantiegevallen bekostigen. Door problemen te ontkennen maak je dan minder kosten, dus hogere marge. Geen idee of het waar is.

Mocht het al waar zijn dan vind ik het slecht van zowel Pon als VW. Als merk wil je ook de aftersales onder controle hebben.
@kritisch: Pon is geen consument/eindverbruiker he. Dat werkt even iets anders dan als jij in de winkel een nieuwe tv koopt die het niet blijkt te doen. Iets met appels en peren…
@granlusso: ik heb het ook niet over consumentenrecht. Bij een koopovereenkomst worden afspraken gemaakt, het kan zijn dat hier garantie wordt “afgekocht”, juridisch gezien lijkt mij dit onzin. Als een product van een fabrikant niet deugt heeft een importeur daar toch niets mee te doen. In principe is PON degene die eigenlijk naar die fabrikant terug moet. Het trillen van deze auto zorgt op termijn vast voor meer complicaties. Als je auto koopt (bij PON), hoor je van PON garantie te krijgen. PON kan het op haar beurt weer verhalen bij Audi, niet het probleem van de klant… sleep ze voor de rechter :)
Tsja, de slogan is ook niet “Voorsprong door Klantenservice”
@mercedesclk350: whahaha!
Dat hele Pon is gewoon een grote, afschuwelijke organisatie. Ik kom daar al lang niet meer met m’n RS4.
@cpp1: zit je nou Pon te bashen of je RS4 te pluggen?
@breinstein: dat hij een RS4 heeft is gezien het verhaal best relevant
@rickvanbuuren: alleen in combinatie met concrete vormen van slechte ervaringen, maar feitelijk mag iedere Audi rijder zich hier melden zonder bekentenis van welke auto ze rijden.
@breinstein: Ik heb in het verleden zeer slechte ervaringen gehad met het dealernetwerk van Audi. En dat is nu net waar dit onderwerp over gaat.
@cpp1: klopt helemaal, maar zonder verdere context in je bericht kan je hem ook opvatten als een vorm van zelfverheerlijking. Ben namelijk wel benieuwd naar jou negatieve ervaringen, die voegen zeker wat toe in de discussie.
@breinstein:

Had je geen geld voor een RS6 dan?
@cpp1: Knap dat je die nog steeds heb.
@BmwMPower: ..heb er maar een rothweiler met een ketting aan vast gezet ;p
@cpp1: ja honden houden ze niet van.
@cpp1: PON is idd een waardeloze klote organisatie.

Mijn broer had een Leon FR diesel die heel veel vloeistof en olie gebruikte. De conclusie van autobedrijf Hans Sloot (VAG specialist in Lochem, goede vrienden met JDEngineering) was dat de cilinderkop was gescheurd. Bij Seat “kenden ze deze problemen niet.”

Vervolgens naar PON gegaan en ook hier kenden ze de problemen niet. Toen hij een complete waslijst aan probleemeigenaren liet zien en dat het internet vol staat met deze problemen, vroeg meneertje PON hoeveel kilometer de auto had gelopen. “Nou meneer, 95k” Waarop meneer PON zei:”we vergoeden de kosten alleen als de auto minder dan 90k heeft gelopen.”

Echt, ik heb echt geen hekel aan VAG. En ja, ze hebben problemen gehad enzovoort, maar PON maakt er in Nederland écht een potje van. Het liefst rij ik nu nog met een G63AMG 6×6 door dat hele gebouw heen
Na het TFSI-schandaal, de gekende problemen met de versnellingsbakken en elektronica, nu ook al de remschijven die fout geproduceerd worden?
@leaper035t: *bericht was nog niet af* No way dat er een Audi komt!
@leaper035t: je bent de spontaan naar beneden vallende ramen en het olieverbruik nog vergeten!
@hammerman: valt de diefstalgevoeligheid ivm gebrekkige codering ook onder elektronica of kunnen we die nog toevoegen?
Zolang er maar niets met hun hippe LED-indicators gebeurt! Dat zou pas een ramp zijn! Wat doen die ingenieurs daar toch allemaal, vliegen vangen?

Waarom spreken ze eigenlijk nog over de Duitse Drie? Na al die problemen mag Audi daar gewoon van tussenngelaten worden. Denk niet dat ze symbool staan voor Duitse degelijkheid…
Tja. Uiteindelijk is een gang naar de rechter wel op zijn plek denk ik? Overigens: Je koopt een auto terwijl je er problemen mee verwacht omdat hij die bij de vorige Audi S3 ook had? Ik weet niet hoor, maar als ik dergelijk problemen met een auto zou hebben is mijn eerstvolgende auto niet automatisch van het zelfde merk en type. Dan moet de rest van de auto wel héél erg goed zijn (stoelverwarming of zo?).
@pomoek: gezien zijn wagenpark is dit een voorbeeld van merkliefde/-blindheid
@pomoek: Allen die zich bij Autoblog gemeldt hebben met de remproblemen kunnen misschien samen een rechtzaak beginnen. Samen staan ze sterker en kunnen de kosten delen. Bij winnen van de rechtzaak kosren declareren natuurlijk.
@hammerman: dat was wat ik ook dacht; alle krachten bundelen
Interessant stuk! Jammer voor de eigenaren..
Grote foei Audi, zo ga je niet met mensen om die je groot hebben gemaakt. Willen jullie echt op deze manier in het nieuws komen? Ff naar programma van Radar….krijg je vast een excuus en bloemetje.
Dit heeft werkelijk elke Audi RS zonder keramisch … maar zo erg als hier heb ik nog nooit gezien, mijn schijven zijn ook al 2x opnieuw afgedraaid … gewoon zorgen dat je vrouw niet naast je zit .. want door die trillingen maak je ongemerkt heel wat los in ze …
“Dus nu zit ik met een auto van 4 maanden oud, bijna 12.000 km op de teller daar moet ik het mee doen. Niks oplossong, niks garantie meer, niks coulance, echt niks!” Als je genoeg geld hebt om zo’n auto te kopen, dan ga ik er ook vanuit dat je begrijpt dat het gewoonweg niet zo werkt in Europa. Je kan makkelijk naar de rechter en als je dat woord laat vallen gaan dealers doorgaans gemakkelijk om (en anders win je toch sowieso).
@inoh: juist. Mijn broer is jurist en na de eerste maal niet geholpen te worden met zijn Audi die teveel olie dronk, trok hij in tweede instantie onmiddellijk de kaart van een rechtzaak mét papieren (geen lege woorden), en hups, het werd allemaal snel opgelost.
@Onehp:waarom rijdt hij Audi als hij zo slim is dat hij jurist kan worden?
@mrrallycross: hij had voorheen Saab’en maar wordt niet meer gemaakt en een oude wil ie niet. Volvo no go, Alfa al gehad (ook problemen), Audi vind hij nu prima, problemen worden bij hem opgelost ;)
@onehp: fijn voor je broer dat de problemen worden opgelost. Wel jammer dat je
(a) daar jurist voor moet zijn en
(b) op papier dreigt met een rechtszaak.
Kortom: als “reguliere” VAG-klant kan je door je kruis zakken wat VAG betreft. Fijne organisatie, fijne dealers, prachtige auto’s, toch?
Triest zeg dat zo iets essentieels op een RS niet in orde lijkt (en dealers en niet op (kunnen) lossen). :-(
Tsjah, ik begrijp dat het extra zuur is bij duurdere auto’s, maar dit soort klachten en de houding van de dealer(s) mag gewoon bij geen enkele nieuw aangeschafte auto het geval zijn.
Wat een service bij de VAG group…..
@itiswhatitis: PON != VW
Voorsprong door techniek
Sjoemelschijfrem soap is coming to the cinema..
Misselijkmakend verhaal. Niet zozeer Audi maar Pon die zijn klanten weer lekker laat stikken…
Goh, deze houding kennen we helemaal niet van Pon/VAG. Volgende keer toch maar voor een kwaliteitsproduct gaan en een A45 AMG bestellen.
Maar serieus, dit is toch schandalig, zowel kwaliteit als behandeling.
@breinstein: Over de A45 zijn ook wel wat vervelende verhalen te vinden helaas. Inclusief een vergelijkbare houding van dealers/customer service t.o.v. klanten in verschillende landen.

Maar gelukkig is Pon geen Mercedes importeur.
@torsen: uiteraard zullen die er te vinden zijn, en als het op dezelfde schaal is zeg ik: op de digitale brandstapel er mee. En als het niet op dezelfde schaal is heb je gewoon een waardig alternatief.
@breinstein: een snel en betrouwbaarder monster hoor, en dat is een 135i xdrive ook wel. En dat heerlijke geluid van die 6 cilinder. Wow..
@vagtroep: Lijkt me ook de betere keus.
via iPhone app
@bouwvakkert: en dan nog de 1.40i xdrive niet eens vermeld “P
@breinstein: ongeloofelijk dat Audi er telkens mee weg komt. Waarom blijven mensen hun geld in (dure) Audi’s steken? Voor ik op AB zat, was ik een S/ RS-fan. Toen ik in het begin (en nog heel erg naïef was) al die posts las over de VAG-problemen dacht ik: ‘Tjah, ieder merk zal wel af en toe eens een probleempje hebben zeker?’ Maar nu? Neen dank u, ik ga bij BMW of Merc winkelen.
@leaper035t: laten we voorop stellen dat ik nooit een fan ben geweest van het merk met de vier ringen (zacht uitgedrukt), maar je gaat het je afvragen ja. Blijkbaar houden mensen er van om voor veel geld op de blaren te moeten zitten.
Tsja.. Een AMG was een betere keuze geweest :>
En de naïviteit van dealers… echt stuitend te denken dat je in deze tijd nog issues in de doofpot kunt stoppen.
@isleofman: en ik heb zo’n vermoeden dat moederconcern vag niet zit te wachten op dat soort cowboys…
Audi r8 spyder, A1 quattro..? Meneer -edit: geen achternamen svp- is dan denk ik de bezitter van de rs3, deze man rijdt wel degelijk regelmatig op het circuit.. kijk maar op autojunk, laatst nog een filmpje gezien van deze rs3.. rood exemplaar met zwart rode velgen.
@47cars: en dan nog, daar zijn ze mede voor ontworpen. Althans dat verwacht je. Verhoogde slijtage is op het circuit natuurlijk normaal, maar dit is absurd. Remschijven voor moeten toch minimaal 20000 km mee kunnen?
@sleepyj: zeker helemaal mee eens. Maar goed hoe valt dat goed te controleren
@47cars: op je kilometer teller. Stand bij nieuwe remschijven en stand bij wanneer ze zijn versleten.
@sleepyj: had het meer over de rijstijl ect. Circuitgebruik,launch control ect..
@sleepyj: dat snap ik zelf gelukkig ook nog net ;) het gaat meer om het controleren op het gebruik van de auto. Veel launchcontrol? Veel circuit? Een stevige rijstijl?
@47cars: Nee, het staat er een beetje krom. Ik ben de eerste, die jij bedoeld is de 2e in het verhaal, en dan hebben we nog nummer 3 (en de rest).
@pietrs3: klopt! Maar als nog hoort dit niet te gebeuren. En dan beweren dat het geen productie fout is? Ik heb mijn twijfels
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
*trekt boks op*
@rickvanbuuren: de bokse an of oettrekk’n, aj maar n’n bokse hebt…

Boks was voor mij een eerdere Nederlandse tv-serie ;-)
Bah! Lijkt mij verschrikkelijk als je zoveel geld voor een auto geeft die je met gevoel en plezier koopt, om er dan na korte tijd achter te komen dat de remschijven krom zijn en de dealer je niet helpt!
De tijdlijn in bovenstaand verhaal is niet helemaal correct, dus zal het kort samenvatten:
– Maart 2016 gekocht
– April 2016 eerste trillingen
– Mei 2016 bij lokale dealer schijven vervangen, niet bij verkopende dealer.

In Mei ook aan PON, lokale dealer en verkopende dealer aangegeven geen vertrouwen te hebben in deze ‘oplossing’. Maar men ontkende het bestaan van een structureel probleem.

– Juli 2016 alweer lichte trillingen en een branden remblokslijtage lampje, lokale dealer weigert te helpen omdat dit uit eigen zak door dealer betaald dient te worden. Verkopende dealer haalt na een beetje druk uitoefenen de auto op (180km) en vervangt remblokken onder garantie. Lichte trilling daarna nog steeds aanwezig
– Eind Augustus 2016 trillingen weer extreem, gezien begin september een roadtrip gepland staat afgesproken het vervangen uit te stellen tot na de 10-daagse trip. Ik zou hierover gebeld worden tussen 1 en 10 september, dit is niet gebeurd.
– 12 September alsnog zelf contact opgenomen, aangegeven aan verkopende dealer dat de auto 24 september weer klaar moet zijn ivm deelname aan de Borderrun. Bovenstaande video is 12 september ook verzonden aan de dealer.
– 19 September zou de auto gehaald worden, vervolgens word dit gedaan op 20 september

Inmiddels 22 september, en tot nu toe heeft de dealer alleen vastgesteld dat de auto trilt bij het remmen en de slingering gemeten in de schijf.
De procedure bij Audi is nu:
– Vaststellen dat de boel trilt, onderling uitvechten wie voor de kosten opdraait (Dealer, Pon of Fabriek), en dan pas de klant de auto terug geven… om vervolgens 2 maand later waarschijnlijk weer van voor af aan te beginnen.
@pietrs3: Ik zou volgende keer voor een premium merk gaan…
@pietrs3: Ik mag dan slechts in de retail zitten, en niet in de autoverkoop, maar als ik één ding heb geleerd is het wel dat je als winkel of dealer zijnde de klant helpt. Dat is prioriteit nummer één. Dat bekvechten over of de kosten voor de importeur of voor de dealer/winkel zijn doe je maar lekker achter de schermen. Dat hoort de klant niet eens mee te krijgen, laat staan dat de oplossing voor de klant erdoor vertraging op loopt. Blijkbaar hebben ze dat bij de Audi dealers en/of Pon niet begrepen. Jammer dat jij en de andere RS3-bezitters daar de dupe van zijn
@pietrs3: in je eentje ben je kansloos bij pon. Probeer rechtsbijstand/consumentenbond met alle rijders die je kent. En informeer vooral in Duitsland of er een echte oplossing is.
@pietrs3: U bent van harte welkom om uw RS3 in te komen ruilen voor een Focus RS. ;)
@pietrs3: Je moet in ieder geval beginnen met je dealer officieel in gebreke te stellen, en dat je verwacht dat het probleem binnen een redelijke termijn van 2 weken verholpen gaat worden. Als ze dat niet doen geef je ze een laatste waarschuwing met nog een korte termijn. Als ook dat niet lukt moet je je geld terug eisen. Binnen 6 maanden na aankoop is de bewijslast bij de dealer. De verwijzing PON is irrelevant tenzij de dealer zelf van PON is. De garantie moet komen van degen waar je gekocht hebt.
Slechte service. Ik wens piet en de rest van de eigenaren heel veel succes met dit euvel. Ik ben geen vag liefhebber maar dit gun je niemand. Moge het recht zegen vieren.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Das mooi k*t
Remmen is overrated… maar als je ze dan toch gebruikt is dit wel erg irritant. Volgens mij kan je de dealer gewoon verantwoordelijk houden, kijken of ze de auto graag terugnemen….
Kortom koop een Seat cupra daar zit wel een sper in en steek nog 40K in je zak. 80K voor een A3 waar gaat dit heen voor 55K heb je een 340i.
@atrak: Waarom zou iemand in godsnaam nog een Ferrari, Lamborghini of Porsche kopen zou je denken …
@boxergt: Dat weet ik eigenlijk ook niet.
@boxergt: Mensen die op willen vallen?
@atrak: De Cupra mag dan wel dat sperdifferentieel hebben, de Audi heeft vierwielaandrijving (vs voorwielaandrijving in de Seat), een goeie 77pk meer en optioneel een 30km/u hogere topsnelheid. Daardoor zijn het toch wel wezenlijk andere auto’s.
@Edge: Zo kan ik ook nog tien dingen opnoemen die exact hetzelfde zijn. Feit is dat de dubbele meerprijs het niet waard is voor een nuchtere Hollander, helemaal niet als je elke maand niet schijven en blokken mag monteren.
@atrak: én ik heb op de mn Cupra af fabriek RS3 remmen erop (vorige generatie, is Brembo) zónder pre-brake en problemen.
Kolere zeg. 80.000 euro voor een opgevoerde A3. Dan ben je al een keer opgelicht, doen ze het vrolijk nog een keer dunnetjes over. Zuur. Hopelijk word het allemaal netjes opgelost voor ze.
@viezefreddyw: dan kan je inderdaad beter een ferrari kopen ; )
@janmetdelangeachternaam: Ik heb geen idee of dat beter is. Ze kosten namelijk wel wat meer en je hebt een oudere auto. Misschien houden de remschijven en blokken wat langer vol, maar als die aan vervanging toe zijn moet je een bank beroven wil je dat bekostigen. Of een servicebeurt. Of een koppeling. Dure geintjes. Maar goed, dat zijn kosten die je van te voren ruim berekend dus voor verrassingen kom je dan niet te staan. Dit is gewoon erg zuur voor Piet en de overige mensen. Het is gewoon even de broek naar beneden, voorover bukken en er droog ingaan.
@viezefreddyw: genaaid zonder te kussen heet dat
@bohica: “Bite the pillow, i’m coming in dry”, zeggen ze bij PON/Audi/dealer.
Audi Voorsprong door Techniek.
Je remschijven trillen zo hard,dat er geen druppel water meer op blijft zitten!haha
Zuur voor de eigenaren, maar dat pre-brake systeem (als vervanging voor een sperdif) komt op mij over als symptoombestrijding. En dat zo’n knutseloplossing in de praktijk slecht werkt verrast me niet. Dat Audi het blijft toepassen wel.
Dom en arrogant, een heel nare combinatie! Zeker voor de klanten die er de dupe van zijn.
@benzinehoofd: Ik zeg Seat Cupra met sper!
-edit: nutteloze bijdrage-
Staat er hier naast ook één, zal eens vragen of hij de problemen herkent en hoe ze er in het VK mee omgaan.
-edit: nutteloze bijdrage-
VAG en kromme schijven.. m’n polo heeft dit dus ook. Iedere keer na paar 1000 beginnen ze weer. Wordt allemaal netjes vervangen door de leasemaatschappij maar toch. Had m’n vorige exact te zelfde.
Echt te belachelijk voor woorden. Alleen al de argumentatie dat deze klacht uniek zou zijn. Dus? Of jij de enige bent of dat er nog honderdduizend anderen zijn doet er niet toe, de remmen deugen niet dus ze lossen het maar op. Nog bizarder is dat je maar één set schijven onder garantie zou kunnen krijgen… Zo werkt het dus niet. De auto heeft een gebrek en de dealer moet in de gelegenheid gesteld worden het probleem binnen een redelijke tijd op te lossen. Lukt dat niet dan denk ik dat je heel sterk staat als je de koopovereenkomst wilt laten ontbinden. Zeker omdat het om iets wezenlijks als een remsysteem gaat.

Ik zou de druk gewoon opvoeren, een ultimatum stellen en de rechtsbijstandsverzekering er zo nodig op zetten.

Ze zouden zich kapot moeten schamen bij Pon. Dit zijn praktijken die je bij een louche autohandelaar kan verwachten, niet als je een dure nieuwe auto bij de dealer koopt.
@moveyourmind: Inderdaad. Aangeven dat er niet wordt voldaan aan het conformiteitsvereiste. Het product bezit niet de eigenschappen die je mag verwachten (ff wat advertenties erbij gooien hoe goed die wel niet moet zijn voor circuitgebruik). Ondanks dat remmen slijtageonderdelen zijn, is dit niet een levensverwachting die je mag hebben op een auto van €70k. De dealer dient voor een redelijke oplossing te zorgen, lukt dit niet dan de koopovereenkomst laten ontbinden (vergeet niet de gemaakte kosten te eisen, mocht je naar het kanton gaan). Heb al gemerkt dat de kopers alles netjes hebben bijgehouden, toevoegen aan je dossier. Zelf een brief opstellen, anders door een gerechtsdeurwaarder/jurist. Doen ze dan nog steeds moeilijk dan lekker naar het kanton gaan. Laat ze maar bewijzen dat de auto op het circuit is gebruikt: kunnen ze niet. Daarbij adverteren ze zelf dat de auto geschikt is voor circuitgebruik, zoals ik het heb begrepen. Hoe tegenstrijdig. Ik wist het wel: aangeven dat zij niet in staat zijn om het probleem op te lossen. Ze de keus hebben om je schadeloos te stellen/koopovereenkomst ontbinden. Zo niet, dan maar via de gerechtelijke procedure.
@moveyourmind: na drie keer repareren heb je recht op een nieuwe, toch? Is bij een tv of telefoon niet anders.
@breinstein: Geloof niet dat er een maximum aantal reparaties aan vast zit, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat als je een nieuwe auto gekocht hebt die bijna nog vaker in de werkplaats staat dan bij jou.

Maar in deze zaak lijkt het mij dat de leverancier genoeg gelegenheid heeft gehad om de auto te repareren, er geen zicht meer op is dat de leverancier met een structurele oplossing komt. Dan sta je als koper al heel sterk als je de koop wilt ontbinden. Zeker omdat het om de remmen gaat, een essentieel onderdeel van de auto, waarover geen discussie mogelijk is dat die het onberispelijk moeten doen. En dat zal bij deze RS3 ongetwijfeld niet zo zijn. De remweg zal alleen al door de kromme schijven niet optimaal zijn Bovendien denk ik dat er ook een kans is dat de remmen snel te heet worden: dat de blokken zo snel slijten en de schijven krom trekken is al een signaal. Daardoor dus ook nog eens een kans dat de remvloeistof gaat koken en de remmen bijna helemaal uitvallen. Knappe advocaat die dan nog Pon weet te laten winnen in de rechtszaal.

Er zit helaas wel één maar aan. En dat is dat de koper ook ‘genot’ van de zaak heeft gehad. Mocht de koopovereenkomst door de rechter ontbonden worden zal de koper zijn geld terugkrijgen minus een bedrag aan afschrijving. En dat kon bij deze auto nog wel eens om een behoorlijk bedrag gaan.

En daarom zou ik dus nooit meer een nieuwe auto willen. Als je pech hebt krijg je net zoveel ellende erbij als bij een oud barrel. Zelf ook gehad met nieuwe auto’s, maar gelukkig een dealer die erg zijn best deed. Maar de lol van een nieuwe auto is er op een gegeven moment toch vanaf.

Tegenwoordig druk ik een handelaar, particulier of dealer een paar duizend euro in de handen als ik een andere auto koop, geven we elkaar de hand en mag ik het zelf uitzoeken als er wat mee is. Lekker duidelijk en overzichtelijk. En voor reparaties ga ik naar de specialist die als enige zekerheid een bordje van de RDW op de kop voor het raam heeft hangen, nergens garantiebepalingen heeft hangen en facturen nauwelijks specificeert. Maar levert geweldig werk voor het geld en als iets na een reparatie toch stuk gaat krijg ik te horen dat ik de auto er meer mag zetten en als die klaar is is die klaar. En geeft hij me de sleutels met de mededeling dat hij het weer doet. Een man van weinig woorden, maar wel een man van zijn woord.
Hoe mooi kan het zijn.
Ach is toch normaal bij de vag merken. Ken verschillende golf en polo eigenaren die allerlei problemen hadd en met nieuwe auto’s. Heb zelf lt gereden daar zat een rare tik in de motor zegt de monteur doodleuk dat het een bekend e kwaal is. Als we ff 1400 euro wilden betalen werd het verholpen. Uiteindelijk een dealer gevonden die het voor de helft deed. Mn huidige baas had een transporter. Highline met alle toeters en bellen die hij prive reed. Wat daar wel niet allemaal aan gemankeerd heeft is met geen pen te beschrijven. Steekassen aandrijfassen versnellingsbakken daar was het bussie gek op die vrat ie bij het leven. Schuifdeuren vielen er spontaan uit elektronische problemen het leek af en toe net een ouwe alfa. Er waren veel mensen die lachten omdat hij zakelijk6 hyundai bussen had zowel h200 als h300. En ik kan je vertellen die werden en worden nog steeds zwaar mishandeld met zware aanhangers en bouwmatrialen. Vergeleken met die vw mankeren die koreaanse barrels zoals zovele vooral duits georienteerde autoliefhebbers zeggen nooit tot weinig iets gewwon de normale slijtagedelen. En als je ff wat rondscharreld op internet dan durf je helemaal geen vag meer te rijden. Er zullen best een hoop vagwagens zijn waar nooit iets aan mankeert maar wat mij vooral steekt is hoe pon en dealers er mee omgaan. Bij mij zal er nooit geen vag komen al krijg ik hen gratis. Rijd al jaren tevreden in japanse rommel waar eigenlijk nooit iets aan mankeert. En ja er zijn er zat die het niks intereseerd die schuiven de problemen gewoon naar de leasematschappij en gelijk hebben ze mmar dat gelul over duits degelijk en de rest is maar rommel daar trap uk niet un
@wernerv8: bestrating bedrijf dat bij ons op het terrein zit rijd in een Toyota hilux bus van 2003. En die zetten een kleine kraan/grote kar met bakstenen/zand erachter en gaan. Kofferbak nog een trilplaat erin en gaan!
Nog nooit problemen met die dingen gehad, en gaan ook niet meer voor onderhoud….
@peug206: Top bussen, maar je wilt geen bocht iets te hard nemen. Bij een vorige baan hadden we zo’n ding als servicebus, zo verraderlijk!
@wernerv8: Die Hyundai’s staan goed bekend met hun motoren wilde je zeggen? Bij 80dkm klapten die veelal.
Klinkt misschien een beetje over de top, maar misschien is het slim om kassa!(tv programma) In te schakelen, krijgen vaak wat meer voor elkaar mede omdat ze van de tv zijn en hebben ook wat meer ervaring. Ook heb je veel andere klanten met hetzelfde probleem wat alleen maar helpt met het aankaarten van het probleem
Koop dan ook niet een Audi maar spendeer je 80 k aan echt een top product namelijk een a45 AMG
Uwe zei vroeger al Audi nicht gut, nur BMW oder Mercedes.
ook met mijn Polo Bluemotion, S4 en Golf 1.4 TSI niet meer naar PON, al 5 jaar niet meer
De sensor in mijn camera trilt ook om het vuil eraf te krijgen, is toch juist handig?
Het is misschien niet helemaal eerlijk de dealer en Pon af te kraken. Tenslotte werkt de dealer en ook Pon volgens fabrieks eisen wat betreft garantie en coulance. In dit geval als het niet meer onder coulance/garantie fabriek valt zou het kosten dealer worden. Maar als dit al de zoveelste keer is dat de schijven vervangen worden.. Waar houdt het op? Moeten die elke 5000km gratis de schijven gaan vervangen? Het is een lastig verhaal.. Maar de fabriek zou hier de oplossing voor moeten bieden.. Helaas heeft de dealer en pon daar niet zoveel invloed op..
@turboz: Maar PON moet minstens een goede oplossing hiervoor vinden en niet bij elke klacht over remschijven en blokken gaan zitten vertellen dat het de eerste keer is en dat het pure pech is dat het echt net hem is overkomen. Gewoon eerlijk blijven, altijd. Tegen iedereen.
@viezefreddyw: er zullen genoeg rs3 rond rijden die dit probleem niet hebben, anders had de fabriek er echt wel (reeds) een oplossing voor geboden. Pon is het helaas niet in de positie om een nieuw remsysteem te laten ontwikkelen.. Dit moet echt vanuit de fabriek komen.
Dat de dealer zegt dat het de eerste keer is is natuurlijk niet te checken. Maar als je het op het net gooit(en er is weer iets nieuws te piepen over VAG) verspreid het zich snel. Waardoor je al snel 60man bij elkaar hebt(wereldwijd). Het hoeft dus zeker niet zo te zijn dat elke dealer meerdere rs3en met trillende remmen heeft gehad.
@turboz: Alleen bij Van Udenhout zijn er sowieso al 3 geweest die zich gemeld hebben (onafhankelijk van elkaar) waarbij alle drie te horen kregen: Nou meneer, u bent de eerste bij wie we dit zien.
@vag4ever: hangt van het personeel af? Ik hoor ook niet alle klachten die mijn collega’s hebben over de koffie..
@turboz: Men dient gewoon een deugdelijk product af te leveren. Ongeacht hoe vaak ze met de auto bezig moeten gaan, zoiets dient opgelost te worden.
Toch bizar dat zo’n groot concern het niet voor elkaar krijgt om zoiets te kunnen verhelpen.

Eigenlijk zijn remmen van een auto best eenvoudig, kan bijna niet anders dat het een combinatie is van factoren waar ze de vinger niet achter krijgen,
Lijkt mij best frustrerend voor degene die het probleem mag oplossen bij Audi.

ik vind het frapant dat ze tijdens de testkilometers niet op het desbetreffende probleem gestuit zijn, zeker als je het geringe aantal kilometers van TS in ogenschouw neemt.

Ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden, als het al überhaupt al opgelost wordt.
@monsieurleloure: Maar goed dat zelfde geldt voor de ketting en olie problemen. Ik heb nooit begrepen hoe die problemen ooit door de tests zijn gekomen.
Ik snap dit achterhaalde artikel niet met deze sensatie titel. Vanaf de vorige generatie was dit al een producteigenschap van de remmen. Algemeen bekend voor iedereen die Ich in een RS model verdiept. Deze remmen hebben handleiding … Autoblog mag ook aandacht besteden aan de mensen die er wel mee om weten te gaan
@prop: De problemen bij mijn RS3 treden zich elke keer op, op de snelweg! Nooit bij stevig rijgedrag en hard remmen, maar gewoon na een stuk snel gereden te hebben. Hier in t oosten des lands kan dat nog zonder problemen en bij de oosterburen hebben we daar hele mooie stukken land voor.
@prop: Audi RS3-eigenaren die nergens last van hebben mogen zich uiteraard ook bij ons melden!
Werk je bij Pon?
Ik druk nog liever mijn geliefde Fordje dan dat ik een Vag product moet rijden.

Al zal het eerder voorkomen dat de VAG automobiel gedrukt moet worden (want ketting, bak, etc) en ik lekker door kan rijden… ;)

Ja, de Volkswagen groep heeft zachtere plastics, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Ik wil graag een RS3, maar als ik dit zo lees hoop ik dat er snel een oplossing komt. Anders toch maar sparen voor een ander tweedehandsje.
Misschien die torq-vectoring softwarematig uit laten schakelen? Lijkt me niet heel ingewikkeld voor chip-tuners.
@jippie: andere auto kopen lijkt beter… Bmw m2, achterwiel aandrijving…
Gewoon dwars door de pui van de dealert rijden, helpt meestal wel of gewoon een goede auto kopen kan ook
De fanboys worden weer eens geflest. Dit is alweer het zoveelste verhaal waarbij de klant de schuld krijgt van de tekortkomingen. Het is heel goed dat deze man anderen waarschuwt voor dit soort praktijken, maar ik ben bang dat het niet tot iedereen zal doordringen. Sommigen vinden het wellicht gewoon lekker om genaaid te worden.
@thomassnelweg: Ik ben / was zelf ook een aardige fanboy ;-)
Snap al zowiezo de merken niet die met remmen een sperweeking nabootsen en zo voor bijkomende slijtage van de remmen zorgen..
@ty5500: Precies. Daar begint deze hele ellende mee. De remmen gebruiken om dynamische tekortkomingen mee te compenseren. Wat een kansloos product.
Ja gaat lekker zo…

A) VAG is gewoon geen top kwaliteit qua betrouwbaarheid

B) dan zit je met pon die alle auto’s met korting inkoopt als afspraak met VAG en dan geen garantie claimt dus pon is verantwoordelijk voor alle garantie claims en ja als je met die instelling al auto’s inkoopt om zoveel mogelijk winst te maken dan wijs je ook zoveel mogelijk claims af he…

Ja dom als je een VAG auto koopt…
@johanw: Ze zijn gewoon brutaal, neemt niet weg dat ze in het ongelijk gesteld kunnen worden. De meeste mensen ondernemen gewoon geen vervolgstappen. Daarnaast heeft elk merk zo gebreken. Vaak komt het er maar op neer of je toevallig een goede auto te pakken hebt. Tegenwoordig is niks meer betrouwbaar. Alles om zoveel mogelijk winst te maken, want stakeholders. Daar lijdt de klant onder.
Remmen is angst
@wildewesten: Nee hoor, gezond verstand ipv cowboy
Triest verhaal, en in lijn met m’n eigen ervaringen met VAG-auto’s… na 20 jaar ongeveer 50K per jaar gereden te hebben, heb ik 3x langs de kant gestaan: 2x met een VW Passat en 1x met een Audi A3 met het bekende motorprobleem. Alle andere merken (Volvo, Renault, BMW o.a.) nooit mee stil gestaan hoewel geen enkele auto foutloos was… misschien toch een keer een Jap proberen :-). Ander waandenkbeeld is dat Audi’s sportieve auto’s maakt; ze zijn hard afgeveerd en gaan alleen hard in een rechte lijn. Geen wonder dat de Audi-bende regelmatig tegen een boom parkeert, behalve dat ze niet kunnen rijden werkt de auto ook niet echt mee…
Clubje verzamelen, advocaat en papieren voor een gezamenlijke aanklacht mee. Camera’s erbij en met enkele tientallen auto’s het terrein van Pon afsluiten op een vrijdagmiddag..
Kan het personeel even langer blijven en nadenken over waar ze mee bezig zijn voor ze om 20:00 of zo aan hun weekend kunnen beginnen.
Ongelofelijk heb zelf ook een nieuwe RS3 , en jawel net hetzelfde probleem.
Bij mij is het probleem begonnen na 4500km .
Ik heb de remmen netjes ingereden de 1ste 3000km .
Na een trip op de Duitse snelweg de schrik van men leven gehad.
Was lekker aan rijden 268 km per uur en moest remmen want er was een voorganger die trager reed.
Rem af tot 200 en heel de wagen begint te trillen en schudden.
Ook merkbaar dat ik weinig remkracht had.
Onmiddellijk na de trip naar de dealer in België.
Die wist me te vertellen dat ik niet alleen was.
Gelukkig een eerlijke dealer.
Ze hebben de remmen opgemeten en een testrit met me gedaan.
De dag erna kreeg ik telefoon dat ze alles moeten vervangen van de invoerder .
Schijven en blokken .
Op 3 oktober ga ik dit ook laten doen.
De technieker wist me te vertellen dat er pas in 2017 een oplossing zou zijn.
De dealer doet wel moeite moet ik zeggen.
Helaas wel jammer dat ik zo lang heb gespaard voor mijn droom en dan dit voor krijg.
Ik weet niet hoe of wat maar ga wel eens mijn oor te luisteren leggen bij de verzekering.
Vind het niet echt kunnen dat een veiligheidsmechanisme van de wagen het laat afweten.

@pietrs: Gelukkig is er op nationaal alsook Europees niveau een goed bescherming van consumenten. Als jurist adviseer ik gewoon eens een brief te tikken waarin je zegt dat je met een ingebrekestelling komt. Vervolgens geef je ze een reactie termijn van twee weken. Indien niet wordt voldaan aan compensatie en oplossing verstuur je een dagvaarding (die mag elke jurist zelfs zonder titel opstellen). Zorg ervoor dat je wel een – bevriend – advocaat hebt die voor je wil optreden. Anders goed kijken naar je rechtsbijstandverzekering.
Kort gezegd is dit een van de meest klassieke vormen van de onrechtmatige daad (Art 6:162 BW).
via iPhone app
@vonklausenburg: Haha, dit is helemaal geen onrechtmatige daad. Er is hier sprake van non-conformiteit, zoals al eerder opgemerkt. Verder ben ik het wel met je eens dat je ze op juridisch gebied flink de duimschroeven aan moet draaien, maar dan niet met zo’n nietskunner van de rechtsbijstandsverzekering; daar wordt geen enkele bedrijfsjurist warm of koud van.
@apriliarsv: wel degelijk 6:162 BW, niet vanwege de remschijf maar vanwege gedrag dealer/pon. Zie lid 2 en 3. Het gaat verder dan alleen een garantiebepaling.
@vonklausenburg: Terug naar de collegebanken.

Nog even los van de onjuiste grondslag van de vordering: wat heb je aan een brief waarin je aankondigt dat je met een ingebrekestelling komt en vervolgens gaan dagvaarden? In principe schrijf je dan zelf dat je nog niet in gebreke hebt gesteld, dus loop je bij de rechter meteen tegen een probleem aan hoe je gaat onderbouwen dat de dealer/PON in verzuim verkeren.

@pietrs3: check de voorwaarden van je rechtsbijstandverzekering en schakel een terzake deskundige advocaat in. Laat dus niet een of andere goedbedoelende amateur ingebrekestellingen of dagvaardingen opstellen die je advocaat met een achterstand aan de procedure laten beginnen.
@stradale888: Pressie. Dit soort zaken gaan verder dan alleen de juridische waarheid. Want hoe gelijk je ook hebt: het probleem is daarmee niet opgelost. Ik denk dat het in dit geval handiger is om druk er op te zetten en ze tijd te geven om het op te lossen. Werken ze niet mee? Advocaat erop zetten.
@vonklausenburg: Eens. Zonder pressie bereik je niets tegen een partij die zich zo opstelt als de dealer/PON in dit geval. Echter, je moet die pressie maximaal laten zijn. Dat lukt alleen als je verhaal ook juridisch goed in elkaar zit. Anders schatten ze het risico dat je gelijk krijgt lager in en doen ze alsnog niks.
Weer een warm welkom in de wondere wereld van PON.
Vaders ze audi dealer in Baarn was zo zat die is gewoon gestopt als dealer, man wilde service leveren en raakte gewoon gefrustreerd.
Mijn V50 T5 heeft ook regelmatig krommen schijven en dealer keek me ook aan van nooit van gehoord, monteur reageerde van: oooohh ja, oftewel standaard probleem, echter kosten schijven voor mijn hok niet zoveel en heb geen tachigduizendeuro uitgegeven…. Jezus wat een bedrag voor een A3
Dus de RS3 geeft de problemen, door het simuleren van een actief mechanisch sperdifferentieel op de vooras, wat gedaan wordt door de remmen systematisch aan te sturen, om onderstuur tegen te gaan.
De Dealers weten al lang van dit verhaal, maar kunnen de kosten niet verhalen op Pon, want die heeft al genoeg problemen en heeft geen zin in meer gezeur en kostenposten en daarom gedragen de dealers zich als kansloze onbenullige, die het grote onheil over zich afroepen.
Op naar de dealer met camera en maak er een mooie docu van. De situatie voor de bezitters vraagt om gepaste en adequate reactie om grotere problemen te voorkomen, want ook dit soort onheil moet de wereld uit.
Alleen als je een bn’er bent of een flinke bruine tong bij pon hebt gemaakt kun je verwachten waar je recht op hebt…
Dat is ook niet iets van de laatste tijd trouwens…
Maar ja , zolang de fansboys maar blijven kopen…
Ze hanteren daarna hetzelfde motto als ziggo ; al vergaat de wereld , het is ten alle tijd de schuld van de klant !

Misschien toch eens nadenken of je je geld ( en vooral je humeur ) wild stuk slaan op iets als dit of toch even gaat rondkijken bij merken met minder issues en betere garantie / coulance…
@shicomm: nou weet ik dat UPC/Ziggo niet vies is geweest van het leveren van slechte service, maar ondanks dat het weinig toe voegt aan deze discussie zijn mijn ervaringen uitstekend met dit bedrijf.
-edit: thanks! Is gefixt-
Tsja ik weet niet beter dan dat de importeur het liefst niets oplost en al helemaal niets naar buiten wil hebben qua problemen. Heb zelf een tijd bij vanm Mossel gewerkt en ook daar hadden ze “veel” terechte ontevreden klanten!
Ik heb wel wat met de Audi A3 RS modellen. Een relatief kleine sportieve Audi met een geweldige 5 cilinder. Het zou nog leuker moeten worden met de komende aluminium versie.

http://www.ecumenicalnews.com/article/2017-audi-tt-rs-news-coupe-and-roadster-get-400-horsepower-via-new-aluminum-5-cylinder-engine/43373.htm

Toch zijn er ook dingen die me storen, de smaller achterwielen in verhouding tot voor van de vorige, dat hoort gewoon niet en eigenlijk hoort er voor ook gewoon een echt differentieel in te liggen i.p.v. een elektronisch speeltje.
Misschien dat dit past: https://store.034motorsport.com/wavetrac-limited-slip-differential-front-audi-tt-rs.html

Hoe dan ook, dit verhaal ergert me juist als liefhebber, want het is zo idioot.. dan maak je een bijna perfecte auto en verkloot je het op zo’n manier… met als ‘ insult added to injury’ ook nog beroerde service er achteraan.

Hoe moeilijk kan het zijn om wel keramische remmen te regelen als blijkt dat de normale gewoon niet werken?
Niet zeuren mensen. Nokkenassen die bij 80k versleten zijn bestond ook niet volgens audi
Ja Auwwwwwdie en Premium….jammer dat er veel mensen zoveel geld betalen voor een opgewaardeerd seat…
Misschien gevalletje voor de Rijdende Rechter? ;-)
Dit is de reden waarom ik NOOIT iets zal kopen van de volkswagen groep…behalve Porsche…
Volgens mij word het tijd voor een nieuwe VAG importeur….
Een volk dat na alle kwaliteitsproblemen, die slecht of niet opgelost werden, een WERELDWIJD DIESELSCHANDAAL nog steeds slaafs VAG producten blijft kopen, verdient gewoon niet beter.
Heb echt goed met een VW gereden, maar PEINS er niet over om nog enig VAG product te kopen !
Dit moet je via de rechter laten lopen. Samen sta je daarin sterker. Echter verontwaardigd doen over de coulance van PON vind ik vreemd. Iedereen kent die houding bij de tsi en tfsi motoren. Dat mensen daar toch producten blijven kopen is hun goed recht, maar je erover blijven verbazen vind ik dan vreemd
Man man. Man koop je voor 80k een auto die gemaakt is voor sportief rijden, heb je nog niet eens een mechanisch sper. Dit zou alles oplossen
@mrrallycross: De helft is belasting. Audi vangt ‘maar’ 40k ongeveer in NL.
Ik denk dat dit ook komt door de ongelijkheid in de schijven qua massa en warmte disspatie.
Kan een Ford Focus RS hier ook last van hebben?
@wouterm: in principe zou het kunnen, natuurlijk. Slechte remmen monteren en je bent er.

Echter kan de Focus beschikken over drie (!) differentiëlen en een uiterst puik Brembo remsysteem. Daarbij is de Focus ook lichter in de neus.

Hetzelfde geldt voor de Impreza STI en Lancer Evo: actieve differientelen die er voor zorgen dat de auto de bocht om gaat, niet een afremmend binnenste wiel.
Ik weet niet alle details van deze gevallen.
Maar ik hoor een hoop PON en ga je niet winnen.

Maar je moet niet PON aansprakelijk stellen maar de dealer (of deze moet ook van PON zijn uiteraard)
De dealer heeft geleverd en kan zich niet verschuilen achter een importeur of fabrikant.
Je mag er vanuit gaan dat een product goed is en aan een bepaalde verwachting voldoet bla bla bla.

Zal wel even wat tijdkosten en eventueel voorfinanciering van gerechtskosten. Maar dit moet je kunnen winnen.

Geschillencommissie benaderen of zelf de dealer aansprakelijk stellen. Er blijkt goed gedocumenteerd te zijn dus dat is al een pluspunt.

Men zegt altijd wel van een grote rijke organisatie kan je niet winnen. Maar consumenten zijn goed beschermt en in dit soort duidelijke situaties zeker kans. (kijk maar naar de Ferrari met de krakende stoel) Maar je zal wel geduld moeten hebben want tegenpartij zal rekken waar ze kunnen.

Succes. ben benieuwd naar de afloop
Heeft er iemand al wel eens geprobeerd een andere type remschijf te proberen? Dus niet de originele RS3 schijven maar een ‘after market’ exemplaar van een gerenommeerd merk. Ik kan mij voorstellen dat het niet eens zozeer aan de systemen alleen ligt maar dat bijvoorbeeld ook de combinatie met de specs van de schijven een verkeerde keuze zijn.
@sportevo:
Dan lacht de dealer zich rot en komt de dealer voor de volle 100% onder de garantie uit omdat je zelf hebt lopen klooien…..
@desjonnies: blijkbaar krijg je nu ook al geen garantie dus wat is het verschil?

Bovendien kan dit vanuit een (meedenkende) dealer zelf al gedaan worden en al zou je het zelf doen, wie gaat dat merken? Setje originele schijven eraf, ander type eronder. Paar duizend kilometer sturen en je weet het effect. Originele schijven er weer onder en de dealer heeft echt niets in de gaten. Alleen jammer dat het tijd kost en je garantie dan misschien wel echt verloopt vanwege de tijd.
Als zich in korte tijd al 4 RS3 rijders hebben gemeld bij de redactie zou ik wel willen weten hoeveel RS3’tjes er in NL rondrijden. Gezien catalogus prijs zal dit niet de verkooptopper zijn binnen het Audi segment. Dan pas hebben we zicht op het percentage probleemgevallen ten opzichte van het totaal. Hiermee kan je wel een punt maken bij je dealer/PON. Samen met aangehaalde ingebrekestelling op basis van non-conformiteit moet dit de te bewandelen weg zijn. Zeker in combinatie met verzamelen en delen van informatie omtrent dit issue online.
Maar de Giulietta die ik had was voorzien van een “early brake” systeem. Dit werd echter alleen in geactiveerd als ik de DNA knop naar Dynamic had gezet. Misschien moeten de heren bij VAG dit ook herprogrammeren als die mogelijkheid er is. Want als je altijd overbodig kunstmatig de remmen moet belasten om een iets strakker sturende auto te krijgen moet je misschien gewoon terug naar de tekentafel om een auto te ontwerpen die in de basis al standaard strakker stuurt zonder elektronische kunstgrepen.
@ahs1979: Correctie daar waar ik 4 RS3 rijders tikte mag dat inmiddels al weer naar 6 worden opgehoogd.
Los van het probleem is de tijd die ermee gemoeid gaat minstens net zo erg. Dit soort akkefietjes kost je gewoon een werkweek als je alles bij elkaar optelt. En dan nog de ergernis, het wakker liggen en de vermoeidheid overdag als gevolg daarvan. (je gaat toch malen)
Zijn er geen aftermarket remmen te monteren? Als je dan toch zo blij bent met die auto behalve die remmen en je dus niks anders wil kopen. Persoonlijk hoor ik ook te vaak problemen met vag om ooit nog die meuk te kopen.
@carman6: als het in de pre-brake software zit ben ik bang dat een andere set niet uitmaakt
Ik zie nog veel te veel nieuwe VAG auto’s op de weg rijden. Je kan het machtige bolwerk PON maar op 1 manier leren hoe met klanten om te gaan en dat is door geen nieuwe auto’s meer te kopen/leasen van PON (vag). Heel misschien als de omzet ECHT terug loopt, gaan ze inzien dat je klanten alleen bij je blijven als je netjes en fair met ze omgaat. Ik heb 4 nieuwe volkswagens gekocht en daar zal het bij blijven. Join me!
Lap, mijn vrouw wil ook zo’n vibrerende pook.
@cossiekiller: Ik ben benieuwd hoe dit nieuws in de Subaru community ontvangen wordt. Dashboard zag er niet uit van een Impreza, maar dankzij DCCD en wat andere geintjes gingen je remmen wel langer mee!
Ik heb ook een rs3. Na een rit door de alpen was ik in 3000 km door een set remblokken heen. Heb nu inmiddels ook trilling in de schijven. Ik ben helemaal klaar met rem sperren. Kost je schijven en blokken. Een auto van deze orde hoort gewoon mechanische sper diffs te hebben. Zolang ze met rem sperren doorgaan koop ik die troep nooit meer. Ook de Focus RS heeft een rem sper op de vooras. Die heb ik na 1 maand ook meteen de deur uit gedaan. Remsperren zijn een drama voor je remsysteem en absurde slijtage!
Het zit achter een login, maar bij onze oosterburen is op het rs3-eigenaren forum in elk geval een lang gesprek gaande over dit probleem: http://www.audirs3.de/diskussion-f470/bremsen-problem-rs3-t6223-60.html

Ik zou Pon ook passeren en me direct melden bij de centrale Audi klantenservice. Door te zeggen dat het probleem uniek is diskwalificeert de dealer zichzelf. Immers, een simpele google-search bewijst het tegendeel. De dealer is dan klaarblijkelijk onvoldoende op de hoogte van wat er gaande is rondom dit model. Dat zou wel eens mede veroorzaakt kunnen worden door het feit dat er maar zo weinig van rondrijden in Nederland…
Overigens, begrijp ik dat het rem-sperren alleen kan gebeuren als je je ESC aan hebt staan?
Audi dealers, Audi importeurs en het Audi hoofdkwartier in Duitsland: één grote bende mooipraters en oplichters. Je mag met eender welke Audi bij de dealer komen aanzetten met een niet doorsnee probleem, je zal volgens de dealer altijd de eerste zijn die dit voorheeft.
Hier ook het zelfde probleem.
Mijn rs is slechts 4 maanden oud en na 4500km was het raak.
Lang stuk autobhan tegen 270 rem af naar 200 en verschrikkelijk trillen in het stuur en pedaal , en de wagen die begon te schudden.
Heb de remmen netjes ingereden tot 3500km.
Bij de dealer in België erkende men onmiddelijk het probleem.
Alles opgemeten en de dag erna telefoon gekregen dat de schijven en blokken moeten vervangen worden tot er een definitieve oplossing is anno 2017.
Nu is het even afwachten….
Auto van 80k waarvan de helft belastingen zijn daar kan Audi toch niks aan doen.

Een Subaru Impreza kopen geeft je ook niet ineens een premium behandeling omdat dat ding zo duur kost. Subaru vangt maar een schijntje voor die auto.
PON……je zal er maar werken. Niemand moet je. PON blijft eigen zakken maar vullen maar klanten helpen ho maar. Ik zou er een rechtzaak van maken en beginnen met een in gebreke stelling.
80.000 euro? Koop dan een Subaru (of 2 stuks in België) zet er voor 5000 euro een exclusief interieur in en je hebt plots een betere wagen, zeker kwa wegligging en minimaal 10 jaar zonder zorgen.
Afschrijving van een Subaru is ook een pak minder dan bij Audi.
Dit komt vooral, omdat een 2de hands Audi zeker voor problemen gaat zorgen, net als bij VW.
Sommige mensen zijn echt niet te begrijpen..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).