De bijtelling is weer verder aangescherpt in 2022. De regels kruipen steeds dichter naar dezelfde bijtelling voor auto’s met een verbrandingsmotor. Kortom, Zijn elektrische auto’s nog interessant in 2022?

Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
De vraag stellen is ze beantwoorden, de volgende stelling: willen we de terugkeer van de VW pd motor.
Yes!
Ter compensatie vlieg ik niet en heb no KIDS
Niet in 2022,23,24,25,26,27,28 enz enz. Ik moet die elektrieke shit niet.
Weerstand tegen nieuwe ontwikkelingen en techniek is écht van alle tijden. Grappig dat je dat ook nu weer ziet.
Begin 19e eeuw kende je de sociale beweging Luddisme, waarin waarin machines in fabrieken werden vernield en gesaboteerd. Meer recent natuurlijk de transitie van kolen en gas. En natuurlijk de introductie van de auto, ten koste van het paard met wagen.
Fabrieken worden inmiddels niet meer vernield en gesaboteerd. Ook zie je niemand meer kolen stoken thuis. Met paard en wagen wordt nog slechts hobbymatig gereden (omdat men het leuk vind maar niet voor de dagelijkse mobiliteit).
Ik voorzie eenzelfde scenario voor de auto met brandstofmotor. In de toekomst rijdt men er nog op zaterdag of zondag in een ritje in voor de leuk, maar in de dagelijkse gang van zaken gaat de auto op elektromotor de traditionele brandstofauto vervangen.
Logisch ook, want de efficiëntie is een flink pak hoger. In plaats van voornamelijk warmte, produceren we dan voornamelijk beweging. Meer doen, met minder energie. Dat is de toekomst.
Elektrische auto’s zijn nooit interessant geweest.
@autogeak: leg eens uit…
@remmenisangst: Denk op dit moment grotendeels interessant voor de moraalridders die aan hun portemonnee denken
@redbeams: Weet wel zeker, want een EV is namelijk mega milieuvervuilend.
Tuurlijk. Drie keer zo efficiënt per kilometer maar mega vervuilend…
Accu productie is vervuilend, maar dat is productie van aluminium voor het motorblok ook en die Bauxiet mijnen zijn ook niet fijn. Olie rafinage is ook niet fijn, die olie wordt met stinkende schepen hierheen gebracht (en van nare mannen in jurken gekocht). En die benzine wordt in de motor met een rendement van pakweg 35% verbrand en produceert daarbij schadelijke gassen die er door een uitlaat aan de achterkant gewoon uitstromen, zo de keeltjes van de kinderen op de stoep in. Als EVs mega vervuilend zijn dan zijn verbrandingsmotoren giga vervuilend en moeten eigenlijk verboden worden.
@mashell: Zullen we het hummer/prius verhaal er even bij pakken…productie van een hummer zou minder vervuilend zijn dan de productie van de prius accu’s 😉
Dat hummer/prius verhaal is al ruim 15 jaar oud en alláng debunked. Grappig dat je dat nog aanhaalt. Inmiddels is de batterijtechniek vele malen verbeterd en gebaseerd op Lithium-Ion ipv. Nickel-Metal Hydride. Geen appels met peren vergelijken dus.
Eenmaal gedolven grondstoffen gebruikt in een accu die aan het einde van de levensduur is kunnen (steeds beter) hoogwaardig gerecycled worden. Dus op termijn is de EV áltijd beter. Voor klimaat én milieu. Ook door een steeds duurzamer wordende elektriciteitsmix.
Een auto met brandstofmotor produceert voornamelijk hitte. Slechts 35% van de energie (en meestal is het nog ongunstiger) wordt gebruikt voor beweging. Plus deze kent één belangrijk nadeel: werkt alléén op benzine/diesel/gas. Inherent aan de techniek blijf je dus áltijd CO2 en diverse vieze stoffen uitstoten.
@steephh: Dat van de batterijtechniek weet ik alleen toch best frappant…destijds viel men er zo over en nu ineens weer niet.Overigens heb ik nooit in dat “onderzoek” geloofd.
Onze keeltjes waren net zo.
Vroeger moest ik nog te voet naar school +- 6 kilometer enkele richting, opstoppingen aan de schoolpoort bestonden niet.
Als de definitie van interessant is: “zijn ze fiscaal voordeliger dan een ICE”, dan is het antwoord nee.
Jammer dat dit soort berichten niet meer worden uitgeschreven. Soms lees ik liever dan dat ik het filmpje kijk. Liever een blog dan een vlog, of nog beter.. allebei!
Nee, dat zijn ze niet.
Dit jaar komt de Renault Mégane E-Tech electric, super interessant en sexy volgens Laurens:
https://www.youtube.com/watch?v=8tEHMG2BGT4
@volt: die is qua prijs nog interessant.
Een Enyaq, EV6 of Ioniq vallen langzamerhand wel af want netto bijtelling ligt hoger dan die van bijvoorbeeld een Octavia station.
@awesome: tja maar wel 3 maten groter dan een octavia…
Ik zou nu ook een andere keuze maken. Maar nu voor 4% en gratis laden bij klanten, is het best wel interresant ✋
Elektrisch rijdt gewoon zoveel lekkerder dat ik het ook zou doen als het duurder is dan een benzine.
Rijd nu sinds 3 weken elektrisch en ik meen het, ik wil niet meer anders. Wat een stilte en wat een rust in de auto. Daarnaast meteen power als je het nodig hebt en iedere morgen stap ik in met een ‘volle tank’ en een voorverwarmde stoel/stuur en warme auto. Heerlijk! Ik was ook altijd sceptisch vooral ivm vakantieritten…maar dat ben ik helemaal kwijt.
@rutgerg: en waar rij je dan in?
@marcomanta: id.4.. tja tis geen taycan of model S super performance weet ik wat. Maar hij is enorm ruim, stil, comfortabel en ik vind m mooi. Dus voor mij de prima keuze. O en nee tis geen leaseauto ;-)
Waarom moet dat vol vermogen (of koppel) er onmiddellijk zijn?
Wat een intrigerend filmpje. Vreemd wel dat vaak de term voorraad auto’s gebruikt is. De olifant in de kamer? Uit eigen ervaring weet ik dat een electrische auto fiscaal veel duurder uitvalt dan een brandstof auto. De hoge meerprijs van electrisch en dus bijtelling en mogelijk ook eigen bijdrage maken dat je voor meer geld veel minder auto kan rijden. Nog los van bereik en stekker plaatsen en bijkomende stress. Tel daar wetenschappelijk onderzoek dat electrisch pas vanaf 70.000 km echt schoner is bij op. Dan is de keuze voor een fijne gezins auto op benzine snel gemaakt.
Het omslagpunt ligt veel lager. Zo rond de 39.000 km. Niemand brengt elektrische auto dan al naar de sloop. En naarmate de productie steeds duurzamer wordt (en dat is een kwestie van tijd) wordt dit omslagpunt ook steeds lager.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het
De meeste mensen rijden voornamelijk woon- werkverkeer en laden dus thuis. Uiteraard moeten er nog veel meer openbare laadplekken bij komen. Op langere ritten geeft je auto navigatie simpelweg aan wanneer en waar je het beste kan laden. Vrijwel geen enkele EV-rijder heeft dan ook last van range-anxciety of laadstress.
Wat betreft het fiscale plaatje: privé rij je een EV op dit moment belastingvrij. En ook zakelijk is de TCO goedkoper dan Diesel of Benzine. Zelfs met een eventuele hogere belastingdruk: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/leasing/30166-leaseplan-ev-s-goedkoper-dan-diesel-of-benzine
Ik ga pas elektrisch rijden als het gratis wordt. Laat de overheid het maar mooi betalen. Genoeg overbodige potjes die geschrapt kunnen worden. Immigratie stopzetten, ontwikkelingshulp afschaffen, 50% van de ambtenaren eruit, en de publieke omroep ontmantelen. 👍
Ik zie oprecht niet in waarom onze rijksoverheid jou van een gratis elektrische auto zou moeten voorzien gefinancieerd door ons belastinggeld.
3 scenario’s:
– Je wil liever met een brandstofauto blijven rijden. Dus er verandert niets. :-)
– Je wil graag elektrisch rijden, hoe dan ook: je koopt nu een elektrische auto, ook al is de TCO duurder
– Je wil graag elektrisch wil rijden, maar enkel wanneer het goedkoper is. Je maakt deze beslissing op basis van TCO van elektrisch vs. brandstof. Dit laatste scenario geldt voor de meeste mensen. Nu elektrisch rijden steeds goedkoper wordt, zie je daarom ook steeds meer mensen een elektrisch voertuig kopen t.o.v. een brandstofauto.
Als je de zware Van Nelle schrapt hou je wellicht genoeg WW over.
Je voelt je wel echt superieur dan de rest van de aardbewoners.
Flinke jonden, Dries zoekt nog voetvolk.
Het gaat gewoon om geld, de leaserijder wil zo min mogelijk bijtelling en dat geldt ook als je als ondernemer 50 auto’s kunt afnemen en een restpartij ICE uit Duitsland kunt scoren. Milieu komt echt op de 2e plaats.
De enigste elektrische auto waar ik ooit plezier in gehad heb stond op de kermis
Wat een enig verhaal.
@cthijs: Vond je die zo enig?
Dat was geen auto, maar een botswagentje. ;-) Een auto is namelijk een zelfstandig voortbewegend, rijdend voertuig.
Overigens zou ik je willen adviseren om eens een (proef)ritje te maken in een echte elektrische auto. Niet te vergelijken met een botsautotje en je hoeft ook niet elke keer een muntje in te stoppen.
Heb niks met ev’s maar heb wel een zwak voor de Lucid air.
Ik durf te wedden dat wanneer de meeste tegenstanders er eens in gaan rijden (en dat gaat ook wel gebeuren op den duur) dat de mening omslaat. Natuurlijk moet je een Octavia niet gaan vergelijken met een E-208, maar als je die zou gaan vergelijken met een Enyaq of aankomende iD.6, dan vergelijk je tenminste eerlijk.
Niks nieuws onder de zon. De automaat was voor luie mensen, maar rijdt toch wel erg lekker. Met een Up kwam je ook in Spanje, maar de Golf was toch wel iedere cent waard. En dat turbo blok kon nooit lang leven, maar sleurt er toch een stuk fijner aan dan dat toerenblok van vroeger.
Ik vind het wat zwak van geest alles wat daadwerkelijk voordelen heeft af te doen als onnodig of simpelweg slecht, enkel wanneer je persoonlijke standaard lager ligt, of iets financieel onbereikbaar is.
Dat gezegd hebbende, de vraag is natuurlijk of de Octavia qua TCO gelijk ligt met een E-208, of daadwerkelijk op het niveau van de Enyaq. Je kan niet enkel van de aanschafprijs uitgaan.
Toch nog lekker een M340ix gekocht. Te vroeg voor een naaimachine 😋
Leuk om met Lisanne te maken te hebben bij de keuze voor een nieuwe leasert maar die elektrobubble laat ik lekker voor wat het is. Doe mij een fijne 335d of 318d met chips