Haal die zegelboekjes uit de la en ren naar de dealer.
Jazeker, de tweede Ferrari 250 GTO ooit gebouwd staat in de verkoop. Dit is de eerste GTO die aan races deelnam en bovendien is het een van de fabrieksauto’s waar de Scuderia uitvoerig mee getest heeft. De complete racehistorie van deze absolute parel is te lang om te posten, maar in 27 races wist de auto liefst 17 keer op het podium te eindigen. Zo nam de Ferrari in 1962 deel aan Le Mans waarbij meteen een klasseoverwinning werd behaald.
De afgelopen 19 jaar was de 250 in handen van Bernie Carl, die regelmatig met de auto racete. Zoals je mag verwachten onderhield hij de klassieker perfect. Voor de historici: het gaat om chassisnummer 3387 GT. Al zoekende naar meer info over deze specifieke auto lijkt het erop dat de 250 GTO niet altijd blauw is geweest. Er zijn namelijk ook foto’s te vinden van deze auto met de kenmerkende rode lak. Wellicht een interessant puntje om uit te pluizen.
Onder de kap van de GTO ligt een 3.0 V12 die werd ontworpen door Gioacchino Colombo. Het blok moet goed zijn voor zo’n 300 pk. Of de motor die output nu nog haalt valt te bezien, maar wat maakt het uit. Bij zo’n fraaie klassieker kijken we niet op een pk meer of minder.
Zoals gezegd mag je ‘m meenemen voor omgerekend 52 miljoen euro. De Ferrari staat te koop in Engeland en de advertentie check je HIER. Overigens is het vrij uniek dat een 250 GTO in de reguliere verkoop wordt aangeboden. Dergelijke auto’s komen niet vaak op de markt en worden vaak verkocht per veiling waarbij de bedragen flink op kunnen lopen.
Grazie mille aan Tim voor de tip!
Lekker, eens een andere kleur dan rood
@scottishcarspotter2000: goeie kleur idd!
Kan iemand mij vertellen waarom het juist deze Ferrari is die iedereen zo fantastisch vindt dat ‘ie voor zulke bedragen weggaat? Zeker, het is best een mooie auto, maar daar zijn er meer van.
Gaat het dan met name om de racehistorie? Zo nee, waarom dan nog meer? Zo ja, wat is daar dan zo leuk/belangrijk aan?
@amphiby: Het zit hem honderd procent in de racehistorie en omdat de 250 GTO ontzettend schaars is. Tel daarbij op dat de auto hierdoor ontzettend overhyped is geworden de afgelopen 5 jaar en dat je als multimiljardair met een ‘liefde’ voor auto’s er niet bijhoort als je geen 250 GTO hebt.
@viezefreddyw: Het is zo’n Ferrari waar alles (per ongeluk)precies op z’n plaats viel. Net als de F40.
Naar verluid fantastische auto’s om in te rijden.
@viezefreddyw: ok, schaars en racehistorie. Toch vind ik het interessant waarom het dan juist deze auto is. Er zijn meerdere schaarse, mooi gevormde, goed rijdende auto’s die veel gewonnen hebben.
Wat is overigens het nut van racehistorie? Ook dat zie ik niet helemaal. Maar misschien ben ik ook wel een veel te nuchtere Sjakie… :)
@amphiby: Omdat het een Ferrari is. Als het een Opel was geweest, was de waarde er van een stukje lager gaan zitten.
Het nut van racehistorie is het verhaal die de auto met zich meedraagt. In dit segment, auto’s voor miljoenen, is het verhaal die de waarde van de auto hoger of lager maakt. Een 250 GTO die zijn leven lang alleen maar stil heeft gestaan zal voor minder weggaan dan een 250 GTO die Le Mans gewonnen heeft.
@amphiby: it’s a winner! De auto is “echt” en heeft bewezen echt wat te kunnen. Overigens zijn 250 GTO’s straatlegaal. Hoe leuk is dat!! Het ultieme trackday speeltje lijkt mij. Relatief veel GTO’s zie je ook nu nog meedoen aan klassieke races, de echte rijken racen er gewoon mee dus.
@viezefreddyw: Niet de laatste 5 jaar, hoor…de laatste 20-30 jaar is de 250 GTO al onbetaalbaar…al jaren gaan ze voor enkele tientallen miljoenen onder de hamer.
Mooi is ze wel.
@martinus: ja maar het olie-temperatuurklokje zit er scheef in. Dat levert toch wel een miljoentje korting op.
Gister €7,- gewonnen met de Staatsloterij… helaas net te weinig
@pexers: ik 10 euro, als we het bij elkaar liggen komen we al een eind.
@pexers: ik 30 dus kom al wat meer in de buurt :p
@pexers: Dan koop je toch een hot wheels ;)
@pexers:
Ik heb op Rutte gestemd dus ik krijg nog 1000 euro (met rente) ..
Maar ik denk dat een staatslot een betere investering had geweest ..
@lincoln: ja inderdaad.. die heb ik ook nog niet bijgestort gezien.
@lincoln: hoofdprijs was 10, nogwat miljoen. Dus moet je hem wel 5-6 keer winnen ?
@pexers: ik €10. We komen er wel.
@e550: zo is het.. ik zal vast belletje doen naar Engeland dat ze m kunnen reserveren ;)
@pexers: Ik 100 euro! Ligt er tot m’n teleurstelling vannochtend een bekeuring van 107 euro op de deurmat. Goed begin van het weekend..
@kapitein: kijk, en met die 7 van mij kunnen we ieder geval jouw bekeuring wegpoetsen :)
@pexers: al had je de jackpot. Had je het nog niet gered.
@snorrie: je kunt niet in m’n portemonnee kijken he ;)
Maar inderdaad, dan red ik het ook niet :)
@pexers: klopt. Maar aangezien je het steeds hebt over je 7 euro en niet over 42.000.007,- euro nam ik aan dat met 10 miljoen extra je het benodigde bedrag nog niet bij elkaar zou hebben.
;)
Schitterende bak!
Maareh… waar zit de snelheidsmeter?
@eetvlagetmoney: het is een racer, dus alleen de toerenteller is van belang :)
@mauritsh: Thnx, dat wist ik helemaal niet..
Ik ben er gaan kijken. Helaas had ‘ie vrij veel steenslag op de spatbordranden. Als je het oplappen daarvan meerekent wordt ‘ie veel te duur.
Maar serieus, geniale auto, waanzinnige prijs. The world has gone mad. Over 50 jaar vertellen we onze kleinkinderen wat voor achterlijke bedragen werden betaald voor auto’s die omwille van milieuwetgeving dan 10 jaar terug in de schredder werden gepropt…
Wauw deze is prachtig.
Wel wat aan de prijzige kant voor mij.
Yes please, If only I had the money……
Hoorde laatst dat de motorblokken van wagens waar historische races mee worden gereden vaak meer power generen dan vroeger. Weet iemand hier meer vanaf? Is dit een kwestie van instellingen optimaliseren of worden er niet originele onderdelen gebruikt? Neem aan dat je zo’n auto toch zoveel mogelijk origineel houdt.
Aan een vaak gebruikte historische racewagen is niks origineel. De auto’s worden keer op keer geprepareerd voor de races/raceseizoenen. Dat is best goede handel. Er gaat dan ook flink wat ontwikkelingskosten in en met moderne technologieën worden de auto’s steeds sneller en beter. Kijk eens naar de dunlop racing banden op deze gto. Dat zijn nog steeds diagonaal banden (regelementair) maar de rubbersamenstelling en wand versteviging is moderne technologie. @wpgt:
@wpgt: er kan tegenwoordig met veel kleinere toleranties worden gewerkt dan vroeger, ten gunste van slijtagereductie én vergroting van efficiëntie van de bijvoorbeeld motoren. Brandstoffen zijn beter, misschien kan de compressie daardoor hoger zijn dan in het verleden – noem maar wat…
@wpgt:
Ja
Alles is beter geworden
De toleranties kleiner
De legeringen sterker en lichter
De bougies beter
De ontstekingen betrouwbaarder door elektronica
Blueprinten is daardoor makkelijker geworden
We kunnen de ademhaling van een motor beter vaststellen
De computer helpt alles beter te berekenen
En we kunnen meer betrouwbaar vermogen persen uit een kleinere inhoud.
Het is daarentegen weer moeilijker geworden de juiste benzines te kopen met het goede octaangetal omdat alles tegenwoordig schraal en loodvrij is.
Dit zal fantastisch lopen op een emmertje vliegtuigbenzine !
Aral 102 / BP 102 is nog goede benzine voor onze oude motortjes. Een goede reden om in Duitsland te gaan wonen.. @desjonnies:
@giulio: Is in Nederland ook verkrijgbaar hoor. En je kan altijd octaanbooster toevoegen.
@desjonnies: Maar waar ligt dan de grens van onderdelen die je origineel wilt houden en onderdelen die de performance tegemoet komen? Een vol titanium uitlaat systeem zal lichter zijn en hogere temperaturen aankunnen, maar het geluid/looks veranderen. Een andere luchtfilter zal ook al effect hebben op de authenticiteit van het geluid. Er wordt altijd zo gelet op matching numbers. Als alleen het onderblok met nummer erop origineel is en de rest vernieuwd met moderne technologie heeft dat toch weinig toegevoegde waarde. Zoals ik al aangaf, ik weet het fijne er niet van. Mocht iemand een leuke docu/link hebben betreft historische races en de personen erachter zou dat zeker welkom zijn. Laatst een stuk over Goodwood (revival) gezien, de sfeer die daar heerst is echt geweldig.
http://www.fia.com/regulations
@wpgt:
Is dat inclusief de velgen?
Ha! Koopje. Met zo’n wagen heb je minimaal een miljoen aan rente (meerwaarde).
@clarkson: Per jaar.
Zo zie je maar weer ..
Smaak is niet te koop ..
Wat er ook mee gaat gebeuren, laten we hopen, dat-ie weer in handen komt van iemand, die er – net als de huidige eigenaar – daadwerkelijk mee rijdt. Zodat de auto door meer dan alleen een handje vol familie/bekenden de auto kan aanschouwen. Is-ie namelijk mooi genoeg voor :-)
Ah joh, doe maar een autootje.
Fantastische auto en prijs is enigzins begrijpelijk als je een petrolhead bent en financieel tot de categorie ‘wat-moet-ik-met-al-dat-geld-aanvangen’ behoort, en je van je vriendjes – die tot dezelfde categorie behoren – wenst te onderscheiden. Fridge of freezing cold of hoe heet die categorie in de topgear? Ge wel dige bak!
Wat een prachtwagen! En wat een schitterende kleur. Hier een andere 250 GTO in actie tijdens een hillclimb.
https://www.youtube.com/watch?v=KHgD0wJGcR0
Speakers op max! Enjoy.
Interieurtje mag overgedaan worden voor die 50 miljoen, die slaapzakmotief over de vloer ziet er niet. Liever iets dat orgineel lijkt.
vloer? Cardantunnel en achterin..
@giulio: Als ik eventjes zoek op “250 GTO interior” kom ik meerdere wagens tegen met dat motief. Zou het dan toch origineel zijn c.q. op een origineel gebaseerd zijn, of hebben meerdere eigenaren geen smaak?
Ik weet haast zeker dat het een modegril van nu is. In de oude racewagens lag niks op de vloer of het werd er uit gehaald. Vroeger werd er meestal een stukje velours in gelegd, dat dempte het geluid ook goed en ziet er veel strakker uit. Laatste decennia zie steeds vaker gevoerd leder met ruitmotief, dat ligt gewoon niet zo strak door de voering en ik vind het niet zo period uit zien. @edge:
@giulio: die bekleding zie je heel veel in auto’s uit die periode, ook in sportwagens. Of het er ook in hoort, als zijnde racewagen van oorsprong vraag ik me dan wel af. Misschien een “period mod” ;)
Die aftermarket uitlaten staan hem niet zo, die zou ik gelijk vervangen
Tuurlijk is dit een schitterende auto, tuurlijk heeft hij een prachtige kleur en tuurlijk, hij is zeer schaars. Maar ik vind persoonlijk dat je van de pot bent gerukt als je zo veel geld uitgeeft aan een auto, ongeacht de status er van.
Dat gezegd hebbende, ik vind het zonde dat deze auto er snaarstrak bij staat. Hij is werkelijk als nieuw. Ik persoonlijk vind het veel mooier dat de rijke racehistorie een aantal sporen heeft achtergelaten op de auto. Zo zie je er namelijk niks van af dat hij het een en ander heeft gewonnen.
@viezefreddyw:
LOL ..
op jouw Ferrari zijn toch ook alle schades weggepoetst ..
En je laat de eventuele schades ook niet zitten als je em gaat verkopen ..
Buiten het feit dat alle Ferrari’s altijd te duur zijn voor het uiteindelijke product ..
@lincoln: Klopt ja. En ik zal je nog sterker vertellen. Momenteel staat hij bij de spuiter omdat er een plekje op de voorbumper zit vanwege een te hoge drempel… Maar verder zitten er wel wat plekjes op die auto. Vind ik ook niet erg, voor mij hoeft een auto er niet snaarstrak bij te staan.
Maar een F430 uit 2005 is wel wat anders dan een racer uit 1962. En omdat het een racer is vind ik het zonde. Hoe mooi is het dat je écht kan zien dat hij meerdere races gereden heeft en onder andere Le Mans gewonnen heeft? Althans, dat zou ik veel mooier vinden.
Zo bijvoorbeeld:
http://www.quotenet.nl/var/hearst/storage/images/quote/nieuws/hamert-evert-louwman-vannacht-zijn-eigen-ferrari-250-gto-af-125367/2352717-1-dut-NL/Hamert-Evert-Louwman-vannacht-zijn-eigen-Ferrari-250-GTO-af_crop700x350.jpg
@viezefreddyw:
Zonder restauratie had er gewoon 1 brok roest van 200 kilo gestaan ..
@lincoln: Dat begrijp ik en je hebt ook wel een punt. Het is nou eenmaal de markt waar hij inzit. Voor mij zou het mooier zijn als het ding wat plekjes had gehad, maar goed.. Zo denkt niet iedereen er over.
@viezefreddyw:
Bij het aankopen vind ik het ook wel prettig als er wat deukjes en krassen op zitten ..
Bij het verkopen zorg ik dat ie er lekker fris bijstaat ..
Deze auto staat ook in de verkoop ..
Sterker nog .. deze auto staat constant in de verkoop ..
@lincoln: Ik ben ook benieuwd hoelang het mag duren voor iemand de centjes ervoor over heeft. Hij staat er in ieder geval wel lekker fris bij, daar kan het niet aan liggen..
@viezefreddyw:
Ach .. we weten beide dat dit niet met auto handel te maken heeft maar met het parkeren van geld ..
Kentekens als waardepapieren ..
Nul emotie of passie ..
@lincoln: Idd het is niet ondenkbaar dat ie bij dezelfde carstorage blijft staan.
@lincoln: hoho, wel originele Ferrari 250 GTO roest hè, mét racehistorie. Een dikke villa in Aerdenhout kan er niet tegenop ;)
Te duur voor het uiteindelijke product? Het is 2016, wake up, oude communist dat je bent.. @lincoln:
We verliezen wel een klein beetje onze realiteitszin, 50 miljoen voor een auto?!
@KareldeGrote: 100 miljoen voor een voetballer, 100.000 euro voor een klokkie, 29,95 voor een paar sokken, Trump president van de us of a, waar gaat het heen met deze wereld. Oh ja maaltijd in thailand voor 5 euro incl drinken? Er is dus nog hoop
Haha, en dan zo’n lelijke Terratrip er in van 100eu, hang er dan een originele Halda in ofzo..
@gebak: geld was op, hij wordt niet voor niets verkocht hè
Vreselijk mooie auto en wat een kleurtje. Het kwijlt stroomt uit mijn mond. Maar never nooit dat ik er 52 miljoen aan zou uitgeven. Dan heb je echt een schroefje los. Het wordt tijd dat die bubbel eens knapt.
Elke cent waard!!
Wat mij betreft 1 van de mooiste auto’s ooit gemaakt!
Enzo pleurde ze weg.
Omdat er weer een nieuwe kwam .
Hij was doodgelukkig dat die rijke Yanken die dingen van zijn rug afhaalden.
Ferrari’s meest beroemde ‘sharknose ‘F1 wagen is alleen maar verkrijgbaar als Scalextric model.
De echte werden gesloopt en onderdelen gebruikt voor het nieuwe model.
Want dat was altijd beter !
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/73/f1/37/73f137b35dda00a1905cc3e9a2434127.jpg
Wel erg veel voor een Shelby Daytona Coupe (dacht ik voor een split second).
Doe mij dan maar een imitatie.
Wanneer knalt die bubble nu eens
Leuke daily!