
Ergens voelt deze ombouw niet goed.
Het is misschien wel de meest spectaculaire auto die Porsche ooit gebouwd heeft: de 911 GT1. In totaal zijn er maar 40 van gebouwd: 15 raceauto’s en 25 straatauto’s. Vandaag gaan we het hebben over een exemplaar met een bijzonder verhaal.
De 911 GT1 die je op de foto’s ziet is namelijk straatlegaal, maar het is géén Straßenversion. Het gaat om een van de raceauto’s, die door Lanzante straatlegaal is gemaakt. Lanzante kennen we als het team dat in 1995 Le Mans won met de McLaren F1 GTR, maar ze hebben nooit direct gestreden met de 911 GT1.




Deze GT1 werd al in 2015 straatlegaal gemaakt door Lanzante, dus dat is oud nieuws. Nu zijn ze echter nog een stapje verder gegaan. De auto is overgespoten in Yachting Blue en het spartaanse interieur is aangekleed met leer en geruite stof. Ook zijn de origineel zwarte velgen nu zilver.
Het resultaat is heel gaaf, maar toch is het zonde. Een 911 GT1 straatlegaal maken is één ding, maar Lanzante heeft de auto nu een compleet andere look gegeven. Terwijl dit wel een historische raceauto is.




Deze specifieke auto heeft niet deelgenomen aan Le Mans, maar bijvoorbeeld wel aan de 24 uur van Daytona. Ook was deze GT1 heel succesvol in het Canadese GT-kampioenschap, met drie titels. In totaal heeft deze auto aan 31 races deelgenomen, waarvan er 13 werden gewonnen.
Van deze racehistorie is nu dus niks meer terug te zien. Deze GT1 ziet er uit als een ‘normale’ Straßenversion. Wat zeggen jullie? Zonde, of toch gewoon een geslaagd project?
Foto’s: Lanzante





Deze Porsche is best mooi, maar dit kan echt niet. Typisch Amerikaans: weinig of geen belangstelling voor historie, alleen voor scoren. Alsof iemand de Nachtwacht nog even mag bijwerken. Maan en een uiltje erbij schilderen. Dat werk.
Deze GT1 is nu verworden tot een stuk bewerkt staal. PS Ze hadden beter een 996 kunnen ombouwen. Daar zijn er genoeg van gemaakt. Dikke motor erin. Klaar.
Ach en als het een 917 is die na de racerij werd omgebouwd als straatversie vinden we het allemaal gaaf. (Graaf Rossi’s 917, is zelfs dit jaar een eerbetoon voor gemaakt door Porsche zelf in de vorm van de 963 RSP)
Daarnaast vind ik het persoonlijk gaver dat iemand het laat ombouwen om er makkelijker in te kunnen rijden, dan dat het staat te verstoffen in een museum.
Oh en Lanzante is Brits ..
Gelukkig is het een 996 en geen 993.
Dat was pas echt zonde geweest.
Enkel de verlichting komt van de 996, verder heeft de auto een chassis dat samengesteld is uit 993 voortrein en een 962 Group C prototype achterste subframe. Zie het eerder als de voorganger van de Carrera GT, die ook weinig deelt met een 911.
Behalve het spuitwerk kan je alles weer ongedaan maken. Blijkbaar rijdt deze eigenaar er tenminste mee en zit ie niet te verstoffen in een of andere collectie.
Wat maakt het uit, deze zal toch verdwijnen in de garage van een rijke Arabier of Amerikaan en door ons stervelingen nooit in het wild gezien worden.
Mwoah. Ergens in Drenthe is ook iemand met een 996GT1. Dus zeg nooit nooit.
Ga eens naar de grossglockner;-)
Doet me denken aan het spel need for speed. Best wel vet eigelijk.
Tsja, lastige vraag. Vind de kleurstelling en het interieur van nu erg mooi. Dus ben geneigd het bijzondere verleden van deze kar maar even te vergeten en gewoon geestdriftig te applaudisseren voor het prachtige eindresultaat 👌
Heb deze Porsche 911 GT1 in zijn vorige gedaante gezien tijdens Le Mans Classic. Vondt de ‘livery’ maar een allegaartje. Zilver met maffe fluorescente oranje accenten en rare zwarte vlakken. Om over de zwarte velgen maar te zwijgen. (Google 911 GT1 Canada)
Echter verwacht ik niet dat deze in de huidige (erg mooie imho) spec gaat racen. Dus dat is toch wel zonde, deze geweldenaar niet meer in actie te horen/zien tijdens historische race evenementen.
Ben niet zo van het mee huilen met de wolven on het bos…
Als je in auto musea race auto’s ziet staan heeft dat wat triests, omdat de wagen niet meer geschikt is als raceauto is deze verworden tot een dom statisch object, achter een lintje geparkeerd, eigenlijk gewoon opgeslagen in stilte, alle passie, alle levendigheid eruit.
Dat is deze racewagen bespaard gebleven, deze is klaar gemaakt voor een tweede leven, nog steeds bruikbaar als auto en nog steeds indrukwekkend. Een GT1 voor op de weg, met een echt race verleden, gaver wordt het niet!
Exact dit. Het is toch niet dat er ooit nog mee geracet gaat worden.